Hva gjør jeg galt?

A

ANM

Gjest
Nevrose

Jeg synes det virker for lett å justere overhang/nullpunkter. Hver gang jeg bytter PU og skal til å justere, treffer jeg alltid blink på andre eller tredje forsøk. Har sett på diverse videoer bla Fremers for å se om jeg har misforstått noe, men har ikke det tror jeg?

Har alltid fått inntrykk av at det skal være en tidkrevende prosess, så får følelsen av at ikke alt er på stell...

Har ingen fancy protraktor, bruker bare den som følger med Ortofons PUer. Kanskje jeg burde investere i en slik fancy en?

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Med erfaring er det ikke noe problem å sette opp en spiller på øyemål, og etterkontrollere med protractor.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
67.532
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
87
Nevrose

Jeg synes det virker for lett å justere overhang/nullpunkter. Hver gang jeg bytter PU og skal til å justere, treffer jeg alltid blink på andre eller tredje forsøk. Har sett på diverse videoer bla Fremers for å se om jeg har misforstått noe, men har ikke det tror jeg?

Har alltid fått inntrykk av at det skal være en tidkrevende prosess, så får følelsen av at ikke alt er på stell...

Har ingen fancy protraktor, bruker bare den som følger med Ortofons PUer. Kanskje jeg burde investere i en slik fancy en?
Jeg tror mange liker og mene det er en stor kunst og sette opp en vinylrigg,men det er ikke det ;)

O

A

ANM

Gjest
Ja, har dobbeltsjekket alle mål og PU virker pent og naturlig plassert i headshell. Kan ikke si jeg hører noen unoter heller...

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.316
Torget vurderinger
2
Her brukes kun øyer og ører, og det speller musikk. Kan heller ikke høre noe unoter, men jeg tar meg god tid og har ikke noe hastverk. Så lenge du er fornøyd og ikke hører noen unoter så kan du la det være med det. Men du kan jo sikkert få låne en protractor av noen og dobbel sjekke senere. Kos deg med vinylriggen i jula.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.882
Sted
Hus
Vet ikke om det er så mange veier som fører til Roma, men bruker selv Geo Disc fra MoFi når jeg skal justere inn ny pickup. Riktig god jul forresten :)

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.710
Hei, jeg tok i bruk denne protraktoren for ca et års tid siden etter 30 års pause fra vanlige armer.
Hadde helt glemt prosedyren og justerte først pickupen slik at den var parallell med streken gjennom A.
Dette er feil da A setter overheng og pickupen skal være parallell i B og C - det er 0 punktene, tenker jeg.
Med feil var det lett å høre økt forvrengning ut mot kantene av platene, spesielt innerst, så grove feil er etter min erfaring hørbart.

Etter jeg fant feilen og gjorde det jeg tror er riktig lyder det helt fint fra ytterst til innerst og jeg har ikke brukt mer en liten time å montere en pickup.
Kan bruke litt tid deretter på azimuth og VTA, men det er ikke helt det samme.

Så jeg har også det inntrykket at dette er relativt enkelt og greit.
Eller så er jeg ikke fint hørende og kritisk nok?
Men gidder ikke ha en nevrose for det... :cool:

mvh

cart_align.jpg

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.153
Torget vurderinger
0
HODETELEFONER?

Hva med å kople til et par hodetelefoner for å høre nøyere etter? Hodetelefoner og vinyl er kanskje ikke den naturlige kombinasjon (?), men for å få bukt med nevrosen som hakker i bakhodet gir kanskje slik "nærlytting" et bedre svar på om noe er optimalt eller ei; det blir vel enklere å høre forskjeller i oppsett med hodetelefoner?

Så kan man legge hodetelefonene og nevrosene til side når man har funnet ideelt oppsett?

Det har i alle fall slått meg at jeg hører større forskjell mellom vinylavspillinger (f.eks. vintage vs nyere) når jeg tar på hodetelefonene enn når lyden går gjennom høyttaler.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
En gang i tiden, ikke lenger enn 25 år siden, var hodetelefoner og vinyl vanlig. Til og med Stax elektrostater ble foret med vinyllyd uten at noen klaget over det. Og du er kanskje inne på noe. Både under balansemiks og mastring bruker jeg hodetelefoner for å kontrollere at det ikke er noen feil jeg ikke hører over monitorene.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.830
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
En gang i tiden, ikke lenger enn 25 år siden, var hodetelefoner og vinyl vanlig. Til og med Stax elektrostater ble foret med vinyllyd uten at noen klaget over det. Og du er kanskje inne på noe. Både under balansemiks og mastring bruker jeg hodetelefoner for å kontrollere at det ikke er noen feil jeg ikke hører over monitorene.
Jeg ligger 25 år etter skjemaet - dvs htlf (til og med Stax:)) og vinyl brukes ofte sammen.

@ANM: Det er ikke sikkert du gjør noe feil, selvom du finner det "enkelt".

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Nevroser i et nøtteskall: når alt er hunky dory, så må det være noe som ikke stemmer!:p

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Antall liker
300
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Du har nok rett og slett talent for justeringer. Kan være det hjelper med litt teknisk innsikt og interesse på toppen. Er du som mange av oss her inne, ender du nok opp med å skaffe protraktor på sikt, kun for å være på den sikre siden.Like greit å skaffe en, først som sist?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg ligger 25 år etter skjemaet - dvs htlf (til og med Stax:)) og vinyl brukes ofte sammen.

@ANM: Det er ikke sikkert du gjør noe feil, selvom du finner det "enkelt".
Tror resonnementet henger mest sammen med at dagens digitale generasjoner har adoptert headfi i større grad enn vi gamle analoghoder, selv om det også blant oss var ihuga hodetelefonbrukere i våre unge dager... :)

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Det uansett bare å ta i det.
Se til å lær dette først som sist alle!
Tiltror man andre denne oppgaven er nevroser garantert.
For ikke å snakke om depresjon og forvirring.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Håhåhå. Det der er ALT for lettsindig! Slipper ikke SÅ lett unna, vøtt!

Last ned Conrad Hoffman's Arc Template Generator og skriv ut fin egen protractor på fotopapir (Jeg bruker baerwald og IEC-radioer til min) basert på monteringsavstanden der du har montert Jelco-en.

Pfff! Tenke seg til!

Og: gratis hjemmelaget protractor fra conrad er minst like bra som alt du kan kaste tusenlapper på. :)

A

ANM

Gjest
Som med de aller fleste andre tråder her inne ble jeg ikke klokere.;D
Jeg kommer nok til å kjøpe meg en slik snobbeprotraktor til slutt, håper den gir meg en større utfordring enn Ortofon sin. Viktig å holde på kjente og trygge nevroser slik at nye ikke får fotfeste.:)

• Liker
Reaksjoner: LMC

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Fulgte det ikke en protractor med Jelco-armen din?
Jeg har noen SME-armer, og de protractorene som de kom med fungerer helt fint.
Eller er det ikke ordentlige protractorer, bare simple sjablonger?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nei ANM, du er nok berre flink. Og heldig.

(Men for at du skal kjenne at du lever, kan du ta til å rigle litt på pickupen, justere VTA sånn litt etter øyret, og stille stifttrykket mellom dei aktuelle ytterpunkta tilrådd av produsent, medan du prøvar antiskating litt fram og tilbake og sjekkar kanalbalansa med ei monoplate. Så får du kose deg i jula.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vel.

Det man gjør med en protractor, er å justere pickupen slik i headshellet at man over platesiden får to "nullpunkter" i to forskjellige avstander fra spindelen, der vinkelfeilen/-forvrengningen er null (nålefanen står tangentielt på platerillene). De forskjellige geometriene (baerwald-, löfgren-, stevenson-ligningene, etc.) fordeler forvrengningen på resten av platesiden på en hensiktsmessig måte med en gitt prioritet.

Innen rimelighetens grenser vil man få to nullpunkter når man bare monterer pickupen noenlunde rett i headshellet, og det vil strengt tatt låte helt OK, men man vet ikke hvor de er, og har ikke kontroll på (fordelingen av) vinkelfeilforvrengning, så når man justerer skikkelig, kan det fort hende at man får løftet bort et slikt "slør" over lyden som vi er så glade i å snakke om.

Jeg ser ikke helt hvordan en papp-protractor som følger med en pickup kan bli helt korrekt for mer enn én monteringsavstand/armlengde.

Nevrotisk igjen nå? ;)

Ingen vits i å bruke penger på dyr protractor. Conrad Hoffman's Arc Template Generator gjør det så bra som det er mulig å gjøre det.

Justér slik at pu treffer begge nullpunktene på arc protractor-en den spytter ut perfekt, og i riktig vinkel. Da har pickupen riktig overheng OG zenith/HTA med den geometrien/monteringsavstanden du har valgt. Juster VTA ved armvasen slik at atmrøret er parallelt med tallerkenen på en tynn LP, og dermed blir bittelittegrann negativ med en 180g plate. Det pleier å bli best for meg, i alle fall. Sjekk så at stifttrykket er OK. Litt i den øverste enden av det av produsenten anbefalte området blir fint.

Juster anti-skating slik at nålefanen peker rett frem, ikke på skrå, ut av pickuphuset når du spiller en plate. Ca. midt på platesiden.

Et voila!

Ikke vanskelig, bare man forstår hva man holder på med, men noe plundrete. Sannsynligvis ikke verre enn å synkronisere forgassere på en gammel 308GTB, dog. ;)

Dette er så flott med å sette opp en platespiller. Deilig, logisk mekanikk, og ikke noe oppdiktet hokus pokus-svada. :D

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Typisk at Særpingær tenker smått! Skal vel faen ikke ha noen kjip papirprotraktor til Daisen min! Og hvordan vet du at korreksjonsfaktoren på printeren er riktig?:p

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Typisk at Særpingær tenker smått! Skal vel faen ikke ha noen kjip papirprotraktor til Daisen min! Og hvordan vet du at korreksjonsfaktoren på printeren er riktig?:p
Verst for deg. ;) Kjøp Feickert, da. Den er ikke kjip, men genial. Jeg er 100% alvorlig når jeg sier at det ikke kan gjøres bedre. Feickert har den fordelen at den har en tagg som settes ned på opplagringspunktet så du slipper å passe på at protractoren er riktig orientert under justering, men er ikke så fleksibel som Hoffman's.

Det vet jeg fordi jeg kontrollmåler testutskrifter og legger inn kalibreringsfaktorer i X- og Y-retning i generatoren, naturligvis.

A

ANM

Gjest
Ok, jeg nedverdiget meg til å føle ditt råd, men bare vil si at jeg brukt høykvalitets tykt og glatt papir, dessuten printet min printer ut perfekt på første forsøk. :p

Hvilken kurve jeg brukte? Løfgren A med IEC mål.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Aka. Baerwald. Samme som jeg bruker. IEC er radioene for inner- og ytterkant av rillene den beregner for. Ble den noe forskjell ift. Ortofon-malen?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En annen ting du burde sette pris på med Hoffman's arc protractorer: Leveringstiden. ;)

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
795
Hvilken arm bruger du, og hvad skal overhang være?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tipp topp! Stemmer vinkelen og/i begge nullpunktene, så er det jo hunky dory. Ser det ikke på bildet, som ser skjevt ut, men når du ser ovenfra og ned, så ser du jo om pickupen liner opp med linjene på protractoren.

forøvrig smått utrolig at to protractorer gir identisk resultat, all den tid radier, monteringsavstand og valg av geometri kan variere.

A

ANM

Gjest
Det er en Jelco 750 12" og overhanget står oppført til 15mm. Med Løfgren A og 290mm blir henget 13,45 med eff lenge på 303,45

Tipp topp! Stemmer vinkelen og/i begge nullpunktene, så er det jo hunky dory.

forøvrig smått utrolig at to protractorer gir identisk resultat, all den tid radier, monteringsavstand og valg av geometri kan variere.
Det er nettopp derfor jeg startet tråden, ting virker for lett. Det må være noe gæli som ikke er rekti!

A

ANM

Gjest
Hva skal jeg si? Kan hende ThomasO er inne på noe? Jeg har et talent!

IMG_0242.jpg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg mener det er å begynne i feil ende å justere etter ett gitt overheng. Hvis man bruker en protractor som gir nullpunkter og vinkler, blir overhenget det det blir iht. dette.

Selvsagt kan man, hvis man bruker (arm)produsentens protractor/geometri/nullpunkter og den gir en HTA som sammenfaller med armens offset-vinkel (pickupen må ikke vris i headshellet), og man vet hvilket overheng dette skal gi, bare skru fast pickupen med rett overheng (Jfr. Technichs' maler) og få greie resultater, men jeg synes ikke dette hverken er enklere eller gir bedre nøyaktighet.

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
795
Jeg mener det er å begynne i feil ende å justere etter ett gitt overheng. Hvis man bruker en protractor som gir nullpunkter og vinkler, blir overhenget det det blir iht. dette.

Selvsagt kan man, hvis man bruker (arm)produsentens protractor/geometri/nullpunkter og den gir en HTA som sammenfaller med armens offset-vinkel (pickupen må ikke vris i headshellet), og man vet hvilket overheng dette skal gi, bare skru fast pickupen med rett overheng (Jfr. Technichs' maler) og få greie resultater, men jeg synes ikke dette hverken er enklere eller gir bedre nøyaktighet.
Så er jeg nybegynder :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er ikke bare nybegynnere som fokuserer på overheng. Men de fleste bruker nok en protractor uansett. :)

Velkommen til Hifisentralen, hvis ingen har sagt det allerede. :)

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
795
Det er ikke bare nybegynnere som fokuserer på overheng. Men de fleste bruker nok en protractor uansett. :)

Velkommen til Hifisentralen, hvis ingen har sagt det allerede. :)
Tak :)
Jeg bruger både overhang og protractor. Men som jeg har forstået det, SKAL protractoren pege direkte mod armens omdrejningspunkt for at få det korrekte overhang?
Det kan være lidt svært at se, derfor måler jeg altid først overhang, ved at lægge pick-uppen hen over spindlen. Derefter bruger jeg protractoren, og får linjerne til at flugte.
Jeg er synes iøvrigt at Hofmann protractoren er et super godt værktøj.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Skulle jo vært en gjeng som spleiset på en Dr Feickert protraktor som kunne gått på omgang. Så lenge man er fornøyd med en pickup så blir den jo sittende på i flere år. For meg blir det litt dyrt ned protraktor til 2000 kr, men den Feickert saken ser meget velgjort ut;)

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
En DrF Protractor er aldri bedre enn personen som foretar implementeringen, ergo uteblir enhver garanti for success.
Naturlige følger blir igjen nevroser, depresjon og forvirring.

Jeg foreslår som andre har gjort her før, den fornuftige rutinen:
Sett trackingforce, sett overhang korrekt, følg opp med å verifisere nullpunkter, sett VTA, korriger overheng, verifiser null punkter, spill plater, justèr trackingforce etter behag.
Da er det heller ikke umulig at man faktisk får en forståelse av helheten som kreves for god reproduksjon, noe som igjen bygger selvtillit nok til å ikke tro på hva som helst.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
267
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Nevrose

Hei
kjøpte denne :SHÖN tonearm justeringsmal - TILBEHØR - Elektronisk Bureau
med engelsk og tysk br anv, egen mappe m br anv ,,denne dekker alt og har alt på en plate ,,,genial å fin pris.
Mvh Roy

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Fremgangsmåden er først at montere armen på armboard/plint i rette afstand. (mål omhyggeligt ud).
Har du en Feickert-protractor skal du så derefter placere nålen på buen ( på samme punkt/tal som også er tallet for monteringsafstanden).
Efter det er der "bare" tilbage at tilpasse pu til de to nulpunkter, udelukkende ved at flytte armen frem/tilbage i armboard/plint, indtil pu passer med begge.

ps.
Efter at have justeret oh på buen, forslår jeg du starter med at tilpasse pu til det inderste nulpunkt, og gå derefter tilbage og check du stadig har det rette oh, inden du tilpasser til nulpunkterne udelukkende ved at flytte på armen.

godt nytår

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.641
Torget vurderinger
28
Skulle jo vært en gjeng som spleiset på en Dr Feickert protraktor som kunne gått på omgang. Så lenge man er fornøyd med en pickup så blir den jo sittende på i flere år. For meg blir det litt dyrt ned protraktor til 2000 kr, men den Feickert saken ser meget velgjort ut;)
Byttet ut Feickert med Wally. Feickert fordrer at du kjenner armens omdreiningsakse og det gjør man ikke presist på alle armer.

Topp Bunn