Hva gjør jeg galt?

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Nej, du kan altid nøjes bare med at justere efter de to nulpunkter, som jo også er på Feickerten.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.639
Torget vurderinger
28
Selvsagt, men poenget med den er jo at du skal treffe korrekt overheng lettere enn med to-punktsmetoden. Der er Wally kjappere og enklere.

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.636
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
En gang i tiden, ikke lenger enn 25 år siden, var hodetelefoner og vinyl vanlig. Til og med Stax elektrostater ble foret med vinyllyd uten at noen klaget over det. Og du er kanskje inne på noe. Både under balansemiks og mastring bruker jeg hodetelefoner for å kontrollere at det ikke er noen feil jeg ikke hører over monitorene.
Jeg ligger 25 år etter skjemaet - dvs htlf (til og med Stax:)) og vinyl brukes ofte sammen.

@ANM: Det er ikke sikkert du gjør noe feil, selvom du finner det "enkelt".
Tror resonnementet henger mest sammen med at dagens digitale generasjoner har adoptert headfi i større grad enn vi gamle analoghoder, selv om det også blant oss var ihuga hodetelefonbrukere i våre unge dager... :)
Lurer på hvor mange ganger i tenårene jeg våknet om morgenen, svett og klam i toppen med mine Pioneer SE-205 tett rundt ørene og
stiften ruslende rundt innerst i rillen...

• Liker
Reaksjoner: ptb

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.830
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Nej, du kan altid nøjes bare med at justere efter de to nulpunkter, som jo også er på Feickerten.
Har man ikke ett klart markert senter leie så blir justering av pivot-spindel-overhang fort litt gjetting med Feickert! På min Phantom er den ikke optimal bruk,dette er ivaretatt med Grahams egne justerings mal så Feikert sjekker kun de to nullpunktene, den rimlige Ortofon protractorn gjør samme nytten men litt mer grov i konturene.
På VPI'n er den mer tilegnet.
20161230_202301-1.jpg

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Det er rigtigt, det kan være svært at finde centerpunktet i visse arme.
Og i så tilfælde er det lettest at pille armen af, og måle afstanden til centrum af hullet i armboard/plint.
Men uanset hvor nøjagtigt man måler sig ind til oh med protractor, står pu først med sikkerhed rigtigt, når pu kan lignes med begge nulpunkter.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.710

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Tror jeg - i likhet med ANM er en slags universalgenier som treffer riktig gang etter gang på første forsøk.
Men skal jeg gjøre noe sånt flere ganger fremover, velger jeg en Bergmann Sindre eller Magne eller noe sånt. Tangentialarm må vel gjøre vei i vellinga? :)

PS: Beste råd mot nevroser er å ignorere dem og late som ingen ting. Det har gått for meg i mange år.

• Liker
Reaksjoner: oct

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.830
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Har man ikke ett klart markert senter leie så blir justering av pivot-spindel-overhang fort litt gjetting med Feickert!
Lett som tusan det @Cash 63. Finn frem en kjørner og kakk et fint merke i senter:rolleyes:;)

Har samme utfordring med Feickert´n på noen av mine armer (Linn og Rega). Noe jeg egentlig ikke tenkte for mye på når jeg kjøpte den.

Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Printet ut protractor fra Conrad Hoffman sitt program; Conrad's Free Stuff

Løfgren A (= Baerwald) med IEC radier viste seg å stemme helt presist med min gamle Cartalign protractor fra '80 tallet.
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/86540-hva-gja-r-jeg-galt.html#post2418249 innlegg#7

Og dette på en "ustandard" armlengde (10"). Viser meg i hvert fall at dette er en geometri øvelse som det bør være enkelt å få gjort riktig.

Cart-a-lign ER netop lavet til 10"arme.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.830
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Har man ikke ett klart markert senter leie så blir justering av pivot-spindel-overhang fort litt gjetting med Feickert!
Lett som tusan det @Cash 63. Finn frem en kjørner og kakk et fint merke i senter:rolleyes:;)

Har samme utfordring med Feickert´n på noen av mine armer (Linn og Rega). Noe jeg egentlig ikke tenkte for mye på når jeg kjøpte den.
Hehe,jeg gjorde nesten noe lignende:rolleyes: markerte senter med en prikk av en tynn tusj. Det går att skru av topplokket på armen men hullet der har en stor diameter.
Ikke min Feickert lånt for og teste og sjekke litt, men som sagt til VPI er den mer brukbar.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.830
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14

Hehe,jeg gjorde nesten noe lignende:rolleyes: markerte senter med en prikk av en tynn tusj. Det går att skru av topplokket på armen men hullet der har en stor diameter.
Ikke min Feickert lånt for og teste og sjekke litt, men som sagt til VPI er den mer brukbar.
Håper for guds skyld du ikke tror at jeg har banka til sentermerker på tonearmene mine:cool:. Man finner rotasjonspunktet etter litt fremogtilbake, og når det er funnet så "låser" jeg tallerken, ellers er det lett for at den roterer ut av posisjon. Feickert´n er mer genial for armer med senterpunkt der du kan låse den til armen. Samtidig synes jeg godt at linjemarkeringene med fordel kunne vært lengre i begge retnnger. Jo lengre linjer, jo enklere å sikte.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Dem med arme med "vansklig" omdrejningspunkt og Feickert, se med her!

Udmål monteringsafstanden præcist (tag evt af arm og mål mod monteringshullet).
Det som måles, indstilles nu på feickert målpinden. (bliver der f.eks målt 215mm monteringsafstand, så indstil Feickert-målepinden på 215mm.)
Nu ved man at man har pegefingren i helt rigtig afstand til at måle armens omdrejningspunkt, så bare drej fingren ind over armens omd-punkt sådan cirka,
og det punkt fingren peger på, er midtpunktet (også selv om det ikke helt ser sådan ud).

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.710
Printet ut protractor fra Conrad Hoffman sitt program; Conrad's Free Stuff

Løfgren A (= Baerwald) med IEC radier viste seg å stemme helt presist med min gamle Cartalign protractor fra '80 tallet.
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/86540-hva-gja-r-jeg-galt.html#post2418249 innlegg#7

Og dette på en "ustandard" armlengde (10"). Viser meg i hvert fall at dette er en geometri øvelse som det bør være enkelt å få gjort riktig.

Cart-a-lign ER netop lavet til 10"arme.
Hvordan mener du og hvor har du det fra?
Det står nemlig ingenting om det i bruksanvisningen til Cart-a-lign'en som jeg har.
Men bare for å sjekke printet jeg ut 9" og 12" protractor fra Hoffman sitt program og de passer med Cart-a-lign'en likt med 10" versjonen.
Det ser ut for meg at Cart-a-lign'en er en generell protractor for Baerwald med IEC radier.

Jeg ser også nå at der er et lite avvik i overhang punktet (A) fra Cart-a-lign til Hoffmann - i min utskrevne versjon - men det er fort mindre enn det som er usikkerheten i lokalisering av senter til armens omdreiningspunkt.
I utgangspunktet regner jeg med at Hoffmann er korrekt og avviket eventuelt skyldes produksjonsunøyaktighet hos Cart-a-lign.

Jeg ser også at Feikert ( http://www.feickert.de/fileadmin/bilder/Downloads/Protractor_BDA_2011_mail.pdf )
skriver om et universelt overhengspunkt til sin protraktor;
"Having revised the math we found that for a given geometry all pivoted tonearms intersect with their tracking arcs in one particular point. This is a “unified overhang point” that can be used to adjust for overhang."

Så det ser ut som Feickert*, Hoffman og Cart-a-lign bruker den samme matematikken.
Ingen grunn til ikke å printe ut Hoffmann til ens egne arm mål og sjekke om en i hvert fall er i nærheten av riktig montering av pickup'en.

* jeg har ikke Feickert - har noen sjekket den mot en Hoffman utskrift?

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
hej CH.

Jeg har en Cart-a-lign liggende et eller andet sted.
Jeg købte den tilbage i 80érne og mener at huske den blev utviklet/lavet til Helius.

Og ja nulpunkts-protractore er gerne universielle hvertifald i udgangspunktet.

Feickert benytter 18mm oh i deres protractor. (ihvertfald til 9". husker ikke om det er ligedan med 12", men kan gerne kigge efter lidt senere i kvel)

Topp Bunn