Hva gjør du?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Litt tankespinn i anledning ransbølgen på østlandet, der tyver trenger seg inn i private hjem, og tar beboerne som gisler:

La oss tenke oss den hypotetiske situasjonen at du blir vekket av at en person med balltre kommer inn døren til soverommet ditt.
La oss videre tenke oss at du tilfeldigvis hadde lett tilgang en revolver fra nattbordskuffen. (jeg går ut fra at de færreste har ladde våpen i nattbordskuffen, rent hypotetisk altså).

Ville du

1. løftet våpenet og truet vedkommende, for å få han til å forlate boligen din?. Eventuelt skutt han i beinet hvis han gikk til angrep?

2. "overgitt deg", og håpet at han skulle være snill med deg og familien din?


og generelt:

Hva er regner du som akseptable mottiltak om du havner i en slik situasjon, og hvordan kan man være føre var?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Siden det er tyver og ranere som tar bølgen og ikke drapsmenn eller voldsforbrytere så tror jeg at det er lurt å la ladde våpen ligge. Konsekvensne av å bruke dem i affekt er mye større enn ubehaget ved å bli frastjålet eiendeler. Hvis noe synest det er lurt å starte noe som kan utvikle seg til en skuddveksling med familien tilstede bare for å være macho så bør de nok tenke såpass preventivt at de ikke oppbevarer våpen på slike måter. Sluttstykke og våpen hver for seg, og innelåst. Dette vil være en svært ubehagelig situasjon for folk, og å holde hodet kaldt og svelge ydmykelsen er nok bedre enn å risikere livet til sine kjære.

Føre var kan være gode sikkerhetslåser og eventuel alarm på døren, eller låse den i hvertfall. Føler du trangen til å ha noe betryggende i nattbordskuffen så er vel en trygghetsalarm bedre.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
å ha en ladd revolver i nattbordskuffen er uakseptabel oppbevaring av våpen. hvis det alikavel er slik og det kommer en skurk inn på soverommet ditt med balltre har du dårlig tid til å handle. Hvis du rekker å få frem våpenet, avsikre det og rette det mot slusken er det tvilsomt om du evner å treffe slusken i beinet. Du bør videre ha en revolver med tilstrekklig stoppkraft slik at skurken ikke ved hjelp av tyngdekraften får knertet deg med balltreet. Det er fortgjort å drepe slasken. Sånt blir det mye plunder ut av. Nei det er bedre å bli bastet og bundet og loppet for penger og verdier mener nå jeg
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.127
Alt 1 - blir for mye søl på soveromsgulvet

Alt 2 - in his dreams

Jeg ville o stedet valgt:

alt 3: tatt fra ham balltreet og brukt det til å bytte plass på hans baller og mandler og deretter tredd det opp en viss plass.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Er man føre var så kan man trykke på knappen i nettbordskuffen i stedet:

 

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Gjestemedlem skrev:
så er vel en trygghetsalarm bedre.
Trygghetsalarm? Spøker du?

Ikke får du en om du spør. Ikke virker de, og om den virker, kommer ikke politiet likevel.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.671
Antall liker
3.703
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Så lenge ranerne, hittil, har nøyd seg med surring og trusler er det vel best å samarbeide. Når de begynner å drepe... Amerikanerne har et munnhell: "Better to be judged by twelwe than carried by six." Da kommer Winchester 1200 Defenderen til å bli oppbevart et annet sted enn i dag. Click-CLACK!

Bernt K.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
så er vel en trygghetsalarm bedre.
Trygghetsalarm? Spøker du?

Ikke får du en om du spør. Ikke virker de, og om den virker, kommer ikke politiet likevel.
Kan jo ha en alarmsentral tilknyttet en vaktsentral som man kan løse ut. Jeg er sikker på at tyven løper når alarmen løser ut.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Sånn rent etisk hadde jeg nok ikke hatt så store problemer med å trykke på avtrekkeren, men det hadde jo ikke vert verdt fengselstraffen og evt. sikringen man hadde fått for å beskytte seg selv og familien.
Hadde jeg dog alikevel følt meg så presset at jeg hadde valgt alternativ A. (som er det eneste reelle valget) så er jeg neimen ikke sikker på at jeg hadde valgt å sikte på låret...
 
S

Slubbert

Gjest
Vil du bli ledd av; legg frem problemstillingen på en bar i Texas.

Løftet våpenet og truet? Kanskje. Skutt? Neppe.
 
T

Torget

Gjest
Håper jeg ville skudd om situasjonen var slik at valget sto imellom et familiemedlem og en fremmed innbruddstyv, men en kan jo ikke vite hva en ville gjort i en reel situasjon...

Skal også noe til at situsjonen faktisk er slik, og at en vet det..

Innbruddstyven ønsker KUN verdisakene, og løper nok når alarmen går, eller når han hører at folk våkner.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.308
Har folket sett for mye amerikansk actionfilm nå? I en stresset situasjon tror man at man kan ta en revolver ut av nattbordskuffen, bestemme seg for hvor på banditten man skal sikte og så treffe ;D
Jeg er redd resultatet er av den uskadde innbruddstyven har med hagle istedefor balltre neste gang.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Pink_Panther skrev:
Har folket sett for mye amerikansk actionfilm nå? I en stresset situasjon tror man at man kan ta en revolver ut av nattbordskuffen, bestemme seg for hvor på banditten man skal sikte og så treffe ;D
Jeg er redd resultatet er av den uskadde innbruddstyven har med hagle istedefor balltre neste gang.
Hvis du leser åpningsinnlegget, ser du at det er forøkt å få en prinsippiell/etisk tilnærming til situasjonen.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Pink_Panther skrev:
I en stresset situasjon tror man at man kan ta en revolver ut av nattbordskuffen, bestemme seg for hvor på banditten man skal sikte og så treffe
For dem av oss som har erfaring fra praktisk skyting er ikke dette noe problem. ;D

Når det gjelder hvor man skal skyte er det enkelt; man sikter der blinken er størst.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
I en sånn situasjon kan det godt tenkes at jeg hadde tatt fram våpenet. Hvis vedkommende deretter hadde gjort fremstøt ville jeg sannsynligvis skutt. Hvis jeg hadde skutt, ville jeg nesten sikkert truffet midt i overkroppen.

Jeg har lært å skyte i forsvaret, og drillen derfra hadde uten videre overstyrt enhver rasjonell tanke.

Jeg er egentlig veldig glad for at jeg ikke har 'gønner' under hodeputa....
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Jeg ville spurt han høflig på russisk om han ikke kunne male huset når han først var i nabolaget.
Så ville jeg spurt kompisen hans på norsk om hvorfor søstra han har begynt å bruke Hijab..

Mens jeg gjorde dette vilel jeg trykket lett på panikkknappen til alarmselskapet
SL
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Åpningsinnlegget får meg til å undre over om Oddgeir ofte fantaserer om situasjoner der han kan dra en gunnar frem fra nattbordsskuffen. I tilfelle skremmer det meg mer enn eventuelle innbruddstyver. Til tross for at jeg på mine reiser ut i verden to ganger har blitt truet på livet med kniv, og sett mennesker bli drept, så bekymrer jeg meg mer over konsekvensene for mitt liv og livskvalitet som samfunnsborger om folk flest i Noreg skulle begynne å føle behov for å ha ladde våpen ved siden av vekkerklokken...
 

Xdude

Medlem
Ble medlem
02.03.2008
Innlegg
17
Antall liker
6
Sted
Hov
Torget vurderinger
3
Frem med pistolen, sikte og deretter spørre pent om han gadd å ta med hele hjemmekinoen min, begynner å få noen år på baken så kunne godt hatt noe nytt :D
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
To i kassen og ein i skallen. Takk for i dag og god natt. Godt inntrent drill, men her i landet er verktyet innelåst, heldigvis.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Tubesnake skrev:
Pink_Panther skrev:
I en stresset situasjon tror man at man kan ta en revolver ut av nattbordskuffen, bestemme seg for hvor på banditten man skal sikte og så treffe
For dem av oss som har erfaring fra praktisk skyting er ikke dette noe problem. ;D

Når det gjelder hvor man skal skyte er det enkelt; man sikter der blinken er størst.
Doubble tap i alfasonen...
Har skutt endel praktisk jeg også, gøy som bare det.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.449
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Han ville ALDRI ha stått inne på soverommet!!

Alarmen ville ha vekket meg når han nærmet seg døra/vindu. Da ville jeg ha sett på monitoren på soveromsveggen at han hadde balltre. I det han knuste rute (VINK-lexan glass, han måtte nok jobbe for saken! )/brøt opp døra ( ikke lettere å åpne enn vinduene ) ville jeg ha åpnet nattbordet ( Produsert av Duun Smia og FG godkjent våpenskap! ) og tatt fram min 9mm CZ75. Før han hadde kommet opp trappa til 2. etg der soverommene ligger ville familien vært i DEFCON RØD. ( Far med CZ, junior med MP5, mor med Ruger Magnum og minstefrøkna trygt inne i "saferoom". )

Hvis "besøket" hadde en milimeter fornuft i behold ville han sluppet balltreet og pent bedt meg ringe politiet.

På den annen side vil arbeidet med å ta seg gjennom ruter/dør gjort at han ga seg før han kom så langt. Og hvis han mot formodning gadd ta bryet med å komme inn ville det ha fortalt meg at han var så "motivert" at min motivasjon for å skyte ville vært stor.

Hvis det ville bli nødvendig å skyte ville nok en inntrenger bli tatt med på båttur og kastet til krabbene etterpå. Kan ikke plage politiet som har dårlig med resurser.

Paranoid? Nei hvorfor skulle noen tro det? ;) Men at noen skulle ta seg inn i huset?? Nei tror ikke det. Ikke er det noe som skulle gi noen grunn til det, ikke er det spesiellt vanlig her i landet heller! Slike besøk er det så langt stort sett "spesielle" miljø som får. Og som sagt er lexanglass ikke helt greit å "gå inn gjennom". ;D
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.221
Antall liker
3.331
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
så er vel en trygghetsalarm bedre.
Trygghetsalarm? Spøker du?

Ikke får du en om du spør. Ikke virker de, og om den virker, kommer ikke politiet likevel.
Tror det er Hjelp24 som kommer om man trykker på trygghetsalarmen. Eventuelt brannvesenet, om man har trygghetsalarm fra dem.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
La oss videre tenke oss at du tilfeldigvis hadde lett tilgang en revolver fra nattbordskuffen. (jeg går ut fra at de færreste har ladde våpen i nattbordskuffen, rent hypotetisk altså). g hvordan kan man være føre var?
En aldri så liten påminner om at våpen i nattbodsskuffen bør forbli en hypotetisk situasjon:

Tim Kretschmers far Jörg skal ha vært en lidenskapelig våpensamler.

Faren oppbevarte alle våpnene i et eget låst våpenskap, bortsett fra en Beretta 9 mm, som han pleide å ha på soverommet.

Den stjal sønnen, og brukte den til å drepe 15 andre mennesker, og trolig seg selv.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
oddgeir skrev:
1. løftet våpenet og truet vedkommende, for å få han til å forlate boligen din?. Eventuelt skutt han i beinet hvis han gikk til angrep?Hva er regner du som akseptable mottiltak om du havner i en slik situasjon, og hvordan kan man være føre var?
Sikter en på beinet vil man lett bomme. Derfor ville jeg naturligvis siktet mot bryst-mageregionen. Da bommer en ikke så lett. Videre behandling av banditten ville jeg overlatt til nærmeste sykehus, evt begravelsesbyrå.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
2 veltrente doberman ville vel sørge for at ingen kom inn uanmeldt
imo
mvh
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
En mann? Hadde vel spurt`n om det var hjemmehjelpa flør jeg gøv løs på`n ;D



Mvh.RS
 
Topp Bunn