Hva gjør dere med hifi-bladene?

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
I forbindelse med renovering av huset kom jeg i kontakt med bladene mine, nærmere bestemt 12 meter av dem, noen sirlig plassert i tidsskriftkassetter med årgang og navn på ryggen, andre ”ordnet” i plastposer. En gang var planen at det kunne være greitt å beholde dem for derigjennom å bygge opp et bibliotek slik at jeg gå tilbake for å se hvordan Logic DM 101 klarte seg i forhold til Alphason Sonata (begynte med dette mens jeg gikk i folkeskolen…).

Som dere skjønner, så har denne planen aldri blitt noe mer enn nettopp en plan – og i dag klarer jeg ikke helt å avgjøre hvorvidt jeg har skaffet meg et gedigent avfallsproblem eller en kulturhistorisk gullgrube. Ettersom det smerter å kjøre hele biblioteket på fyllingen er jeg nysgjerrig på hva andre (for jeg er neppe alene) gjør med bladene – går de i papirkurven, biblioteket eller finnes der en tredje vei?

B.M. ”Rådvill”
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg ga bort 3-4 meter for en stund siden. Resten står pent plassert i tidsskriftbokser av plast, i kottet bak kjøkkenet.

Tidsskriftboksene koster 30 kroner stykket, med mindre man er lur og kjøper på loppis. ;)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hiver dem med gjevne mellomrom sammen med aviser og andre tidsskrifter
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har samlet opp noen årganger ja...var tanken å sette de i bokser etc. Boksene er vel faktisk kjøpt inn så vidt jeg erindrer...host... :)

Tror ved nærmere ettertanke at jeg skal begynne å hive. Hvis noen i TRH regionen vil avhente noen årganger Fidelity, Hjemmekino og andre forlag osv osv. så send PM.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Flageborg skrev:
Her kan du ta en titt inn i fremtidsrettet informasjonsoppbevaring/arkivløsning

http://kringlyd.no/fidelity/
Er enig i at dette høyst relevant, og Stereophile og flere med dem har flotte arkiver tilgjengelig på nett. Men disse er ikke historisk komplette og hva gjør den anal-retentive når han trenger en test av Paragon eller Precision Fidelity? Ellers er jeg enig i at det rensligste ville vært å ha alt på fil/nett, men så var det dette med å ha alt.....
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Solgte en nermest komplett samling Fidelity, en del Audio og en hau HiFi+ i høst!
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Leverer de ut til besøkende som gjerne vil ha en pose med lektyre. Skjønner de godt, synes det er morsomt og bla i gamle hifi blader og kanskje snuble over noen tester av sitt eget utstyr osv
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
3.333
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Brukte blader er og blir søppel. Gis bort eller kastes.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Materielt sett har du aldeles rett, men kulturelt er jeg mer usikker...

Har for øvrig tatt konsekvensen av ekornsyken og redusert abonneringen til image hifi som for sikkerhets skyld kun kommer ut annenhver måned. Så får vi se hvor lenge det holder.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Pesquera skrev:
Materielt sett har du aldeles rett, men kulturelt er jeg mer usikker...

Har for øvrig tatt konsekvensen av ekornsyken og redusert abonneringen til image hifi som for sikkerhets skyld kun kommer ut annenhver måned. Så får vi se hvor lenge det holder.
Hei,

Har nå ikke hatt så mye som du, men selv har jeg sluttet å samle selv, synes det ble stort satt lagt på loftet, og under neste storrengjøring så ble det gjerne kastet.
Unntaket er spesielle magasiner med tester på utstyr man har selv, alternativt er spesielt interesert i.
Det å kaste er imidlertid ikke alltid så enkelt :)

Mvh
Geir
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
GFE skrev:
Unntaket er spesielle magasiner med tester på utstyr man har selv, alternativt er spesielt interesert i.
Det å kaste er imidlertid ikke alltid så enkelt :)

Mvh
Geir
Tror du er på sporet av den tredje vei – å sortere på tvers av utgiver og så ta vare på det som måtte være av interesse. Den altoverveiende delen er like fullt aldeles uinteressant, redigere seg frem til et selektivt bibliotek fremfor å sitte på en enorm konsentrasjon av irrelevant cellulose som burde vært resirkulert.

Ved nærmere ettertanke er det faktisk en idé som med fordel kunne vært anvendt på diskoteket også, men det er en annen skål…….
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Måtte ta et hardt oppgjør, nappet ut kuriositetene først.
Av trær kom du til, som nytt blad skal du gjennoppstå (bare ikke som boligbilag til aftenposten).
 

Krigs

Medlem
Ble medlem
12.06.2005
Innlegg
45
Antall liker
0
De hadde liksom mer nytteverdi før internett, husker jeg samlet på brosjyrer også, samlet jo inn alt mulig rart, især på messer.
Men i dag har man i grunn ganske grei oversikt på nettet, samt at man gå til steder som dette å spørre hvis det er noe man lurer på.

Mvh
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Fikk nettopp bruk for et av de gamle bladene, når jeg nå skulle handle forsterker. det er veldig kjekt å ha gammel litteratur når man tråler bruktmarkedet. men derimot hvis man har råd hele tiden til å investere i noe nytt,kan man ta vare på feks bladene fra et år tilbake, og hele tiden hive de eldste bladene.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Lagres sortert i bua inntil videre.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvis du finner ut at du skal fjerne bladene kan jeg være interesert i Audioblader avhengig av pris.
Og særlig nr.45

mvh
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Pesquera skrev:
I forbindelse med renovering av huset kom jeg i kontakt med bladene mine, nærmere bestemt 12 meter av dem, noen sirlig plassert i tidsskriftkassetter med årgang og navn på ryggen, andre ”ordnet” i plastposer. En gang var planen at det kunne være greitt å beholde dem for derigjennom å bygge opp et bibliotek slik at jeg gå tilbake for å se hvordan Logic DM 101 klarte seg i forhold til Alphason Sonata (begynte med dette mens jeg gikk i folkeskolen…).

Som dere skjønner, så har denne planen aldri blitt noe mer enn nettopp en plan – og i dag klarer jeg ikke helt å avgjøre hvorvidt jeg har skaffet meg et gedigent avfallsproblem eller en kulturhistorisk gullgrube. Ettersom det smerter å kjøre hele biblioteket på fyllingen er jeg nysgjerrig på hva andre (for jeg er neppe alene) gjør med bladene – går de i papirkurven, biblioteket eller finnes der en tredje vei?

B.M. ”Rådvill”
Hei, går nok i bosskorga ja, kan ikkje sammle på alt. :)

sota
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg sparer på alle numrene av Fidelity i og med at jeg har lest bladet siden nr.1. Andre blader blir liggende en stund før de tilslutt ender i søpla.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Jeg har en god del Lyd & Bilde liggende og en del andre blader. Audio/Fidelity beholdes, men eldre blader av typen L&B, Hjemmekino/Eyefi/DVD&Hjemmekino, High-Fidelity, Hi-Fi och Musik, diverse engelske blader mm. vil etter hvert avhendes. Har ikke plass, rett og slett.

Mvh.
 

Phonic

Medlem
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
37
Antall liker
4
De går runden fra stuen til wc1, så til wc2, så til papirbøtta. Mange minnesrike stunder mao :)

Må liksom holde kontroll på mengden med ting (inkl. blader) som sammler seg opp, ellers drukkner vi i ting.

Med ett unntak eller to så er dette regelen, sparer på blader som er relevante for meg i nutid, ex. tv tester når jeg vurderer bytte av akkurat det.
 
L

lark

Gjest
I fjor sommer solgte jeg komplett samling av danske High Fidelity tilbake til august 1976, inkl. samtlige 80 demo-cd'er for 3000,- kr.
For den summen skaffet jeg meg en splitter ny Jelco SA750D tonearm fra Japan. ;)
 

KalleKlovn

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
25
Antall liker
0
Har funne ut at blader eg ikkje har sakna på 2 år, dei vert ikkje sakna. Kasta heile den (nesten) komplette fidelity-samlinga mi i fjor. Har ikkje sakna plassmangelen i det heile... ;D
Det einaste eg angrar litt på, er at eg heiv dei i den blå dunken og ikkje til FRETEX - så kunne den glade god-lyd-bodskapen vorte spreidd til folk utføre "menigheten".
 
N

nslookup

Gjest
Phonic skrev:
De går runden fra stuen til wc1, så til wc2, så til papirbøtta. Mange minnesrike stunder mao :)

Må liksom holde kontroll på mengden med ting (inkl. blader) som sammler seg opp, ellers drukkner vi i ting.

Med ett unntak eller to så er dette regelen, sparer på blader som er relevante for meg i nutid, ex. tv tester når jeg vurderer bytte av akkurat det.





www.moobarb.com
 
Topp Bunn