Juss og økonomi Hva er spareraten din?

Hva er din sparerate?

• Negativ

Stemmer: 9 19.6%
  • 0-10%

Stemmer: 7 15.2%
  • 10-20%

Stemmer: 9 19.6%
  • 20-30%

Stemmer: 12 26.1%
  • 40-50%

Stemmer: 4 8.7%
  • 50% +

Stemmer: 5 10.9%

• Totalt antall stemmer
    46
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.756
    Torget vurderinger
    5
    Folk som har trygge jobber og sluppet å være permittert og ikke blitt smittet har jo "hatt det godt" i disse tider. Vi slapp til og med SFO-penger fra det startet og ut skoleåret. 6 lapper mindre i mnd merkes det også - selv om det underveis føltes som halvparten av det gikk i mat. :D

Jeg lurer på når treningssentre, fly- og reiseselskaper, næringseiendom-utleie m.m. skal komme opp igjen.

- Treningssentrene der jeg holder til gikk med underskudd nesten uten unntak - og det var i en periode der flere gikk der enn jeg noensinne før har opplevd. Når er de tilbake på 75%? Kommer de dit noen gang? Første konkurs kom for et par uker siden og det var en aktør som hadde prøvd å få pluss i bøkene over flere år.
    - Når er vi dit at folk reiser som ville til syden og utlandet igjen, si på 85% av der vi var?
    - Jeg tror mange bedrifter har sett hvor mye som kan gjøres via hjemmekontor. Hvor mange bedrifter vil ikke tilby flere ansatte å ha 2-3 dager hjemme i uken? Og så kan de si opp 50% av leid lokale og heller har litt gode vaskerutiner dersom 2 ansatte skal dele pult? Sparte penger i leie, bil, lunsjer, inventar, mindre bundet kapital...

Spennende tider fremover.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.785
    Sted
    Oslo
    Treningssentre sliter? Da sleit de i så fall før krisa, for de opererer nesten uten unntak på faste abonnementer, og de har stort sett nekta folk å si opp selv om tilbudet har vært stengt. (eller om du klarer, så kan du si opp elektronisk, men oppsigelsestid løper uavhengig av om senteret er stengt eller åpent)
    Sånn sett skal de ikke ha klart å tape ei krone på dette. Det eneste de taper er tilleggstjenester de vanligvis tar betalt for (men siden de har permittert folk og fått massiv reduksjon i utgifter også, bør dette gå opp i opp med god margin) samt nytegnede abonnementer.

Overnevnte gjelder selvsagt ikke for de få som baserer seg på drop-in fremfor faste medlemskap.

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.756
    Torget vurderinger
    5
    Treningssentre sliter? Da sleit de i så fall før krisa, for de opererer nesten uten unntak på faste abonnementer, og de har stort sett nekta folk å si opp selv om tilbudet har vært stengt. (eller om du klarer, så kan du si opp elektronisk, men oppsigelsestid løper uavhengig av om senteret er stengt eller åpent)
    Sånn sett skal de ikke ha klart å tape ei krone på dette. Det eneste de taper er tilleggstjenester de vanligvis tar betalt for (men siden de har permittert folk og fått massiv reduksjon i utgifter også, bør dette gå opp i opp med god margin) samt nytegnede abonnementer.

Overnevnte gjelder selvsagt ikke for de få som baserer seg på drop-in fremfor faste medlemskap.

F.eks. men hva vet vel jeg...

Og hvem har lyst til å gå på et treningssenter igjen når man ser folk svette og gå fra apparat til apparat. Spesielt etter å ha vært turer i skog og hei - fått smaken på livet i skog og hei.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.785
    Sted
    Oslo
    ...og det har ført til EN prosent nedgang i medlemsmassen.
    Og det er fra folk som har sagt opp ETTER at sentrene har åpnet igjen i Sverige og Finland.
    Så med andre ord, så har noen få som du er inne på, funnet ut at "dette trenger jeg ikke betale for"

dog er 99% av medlemmene hittil uanfektet.

Støttemedlemskap-greia er uansett en uting, så om dette fører til at folk som uansett ikke benyttet seg av medlemskapet sitt nå melder seg ut er jo bare et sunnhetstegn.

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.756
    Torget vurderinger
    5
    ...og det har ført til EN prosent nedgang i medlemsmassen.
    Og det er fra folk som har sagt opp ETTER at sentrene har åpnet igjen i Sverige og Finland.
    Så med andre ord, så har noen få som du er inne på, funnet ut at "dette trenger jeg ikke betale for"

dog er 99% av medlemmene hittil uanfektet.

Støttemedlemskap-greia er uansett en uting, så om dette fører til at folk som uansett ikke benyttet seg av medlemskapet sitt nå melder seg ut er jo bare et sunnhetstegn.
    10 prosent var det vel...

Robot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2018
    Antall liker
    287
    Sted
    Mostaul
    Jeg har aldri vært på et treningssenter og vet ikke hva slags folk som går der men han her var visstnok ivrig;

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.785
    Sted
    Oslo
    Cyber skrev:
    10 prosent var det vel...
    Den første artikkelen du linket til sa "ett prosent" , men de andre du har lagt til omhandler andre tall og da 10 prosent ser jeg nå.
    Det er mer imponerende at 90 prosent (eller 99 prosent, avhengig av hvilken artikkel man leser) fremdeles opprettholder medlemskapet sitt med tanke på at
    1: de fleste av de ikke brukte medlemskapet sitt fra før
    2: de som faktisk brukte det, har nå blitt tvunget til å bli redusert til støttemedlemmer.

ePi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    281
    En av mine forretningsidéer er et treningssenter som utelukkende baserer seg på støttemedlemsskap. Rimelig månedspris, men helt uten fasiliteter - slik at medlemmene mine slipper å ha dårlig samvittighet for å ikke dra på trening. Win/win.

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    3.973
    En gang konsument, alltid konsument ser det ut til:

forbruk.JPG

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    3.973
    Da har jeg ignorert standardanbefalingene fra forbruksøkonomer og dets like og sendt avgårde søknad om avdragsfrihet på boliglånet mitt. Om rentene blir værende her i lang tid, noe som ser ganske sannsynlig ut synes jeg, så mener jeg det ikke er noen vits i å betale avdrag. Realrenten (rente etter skatt fratrukket inflasjon) er nå ganske så negativ og da kan inflasjonen få lov til å sakte men sikkert spise opp lånet. På en annen side bør man ikke har særlig forventninger om fete lønnsoppgjør med det første, så hvor mye den faktiske belastningen går ned over tid kan man a1lltids diskutere. Tipper det blir negativ reallønnsutvikling en stund fremover, men vi får se.

Å tro at man skal oppnå bedre enn ~1.5% annualisert avkastning de neste 10 årene er ikke en veldig dristig antagelse synes jeg, det er eksempelvis langt under direkteavkastningen (dividender) på Oslo Børs for eksempel.

Om man har veldig stort lån og ønsker å få ting litt mer under kontroll i usikre tider så gir det forsåvidt mer mening å betale ned, men selv da burde man strengt tatt la være siden det nå foreløbig er greit å oppnå høyere innskuddsrente enn de beste boliglånsrentene og så lenge man klarer å la være å bruke de opp på ett eller annet så lønner det seg heller ikke i en slik situasjon og likviditeten kan være grei å ha i bakhånd om noe skulle gå galt.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.785
    Sted
    Oslo
    Takk! Dette fikk meg til å sjekke boliglånsrenta mi, og innså at jeg hang etter rentejusteringa. Banken reklamerer med boliglån til 1,65% rente (andre steder kan jeg faktisk få helt ned til 1,45% ser det ut som basert på reklamen) , mens min rente "bare" har blitt nedjustert til 1,95% nominell
    Nå er jo det ganske fett med rente under to prosent, men allikevel... enhver logikk tilsier at det er dumt å ikke prøve å få den beste renta, så jeg fikk ut fingern og sendte en forespørsel til banken for å sjekke hvorfor jeg plutselig er ansett som en kunde som de ikke ønsker å gi best mulig rente til, da jeg ved inngåelse av lånet fikk betydelig bedre rentevilkår enn hva de reklamerte med dengang.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    431
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid hatt avdragsfritt og betalt ned litt nå og da. Heller spart på andre måter. Allikevel har jeg nå omtrent like mye som restlånet. Hele poenget er at man ikke kan ta ut dette i økt forbruk. Dersom man forholder seg til å kjøp ved behov og ikke hvor mye som er tilgjengelig på kontoen (noe som mange nordmenn ser på som en umulighet), ser jeg kun fordeler med å ha avdragsfritt lån.

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    3.973
    Med de nye reglene (bortsett fra unntakstilstanden nå) så må vel lånet være innenfor 60% elller hva det nå er for å få innvilget avdragsfrihet så det er ikke nødvendigvis tilgjengelig for alle, men i disse tider tror jeg det sitter veldig løst å innvilge det i banker. Om de er strengere om man fortsatt har jobben i behold aner jeg ikke.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.785
    Sted
    Oslo
    Rent teknisk sett vil banken bare tjene på at noen med god betalingsevne får innvilget avdragsfrie perioder. Det betyr jo i praksis at lånet hales ut over en lengre periode som betyr mer rente- og gebyrinntekter til banken.
    Så det er altså ikke snakk om veldedighet.

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    3.973
    Nei, det sier seg selv, men poenget nå er at rentene er så lave at man bør ha grei forventning om bedre avkastning andre steder enn hva nedbetaling av lånet gir. Det er jo garantert negativ realavkastning i disse tider, det er ikke så mye å ta med seg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn