Hva er og foretrekke?

falkez13

Medlem
Ble medlem
27.02.2011
Innlegg
36
Antall liker
20
Glasstalerken eller acryl, til platespiller? Fyr løs!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.220
Antall liker
9.453
Torget vurderinger
2
.....skjønner..
Bortsettfra det så klinger glass og akryl er «dødere» så jeg ville gått for akryl og gummimatte...
Aluminium synger også så hvorfor det brukes vet jeg ikke
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.394
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Åååååååååå da må det bli glass da det er tyngre som gir jevnere gange :)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hm, hvor jevn gange må man ha før det er mer enn godt nok? Måles ikke sånn ganske så enkelt, da? Kanskje like greit med DD hvis man skal ha det så presist og jevnt som mulig? Hvis høyest vekt er målet, så finnes det vel materialer med større tetthet enn glass (og aluminium)?:confused:
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.629
Antall liker
15.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Lyd er fortsatt en personlig smaksak, men aluminium er nok fortsatt det metallet som overlegent er mest "dødt" og angivelig best egnet - spesielt med tanke på bassrespons. Og som det nevnes - gjerne massivt og tungt.

En platespillertallerken i glass er etter min oppfatning, kun en visuell og designmessig hype-sak, men også tildels rimelig å produsere. Det samme gjelder tallerkner av mdf. Jeg har selv hatt en slik. Den ble et mareritt ettersom sistnevnte responderte på klimatiske variasjoner (luftfuktighet). Denne spilleren hadde også en korkmatte. Den hadde lite å gjøre på en platespiller og egnet seg bedre som underlag til kaffekjelen - faktisk! (min personlig oppfatning)

Akryl er gjerne et godt valg, men allikevel et annetvalg etter aluminium i min verden. Hvorfor leverer da ikke alle produsenter i aluminium? Jo, det er vesentlig mer kostbart å produsere - spesielt om du skal ha en tung, massiv tallerken.

Skal man ta den helt ut, så synes jeg at en tung, massiv aluminiumstallerken med topplate av komposittmateriale gir det beste utgangspunktet for en knakende god lydopplevelse.

God jul
Mvh
Jan P.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Hvilke egenskaper ved glass er det som tilsier at det er egnet til formålet ?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.394
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Men nå var vel spørsmålet akryl eller glass, slik at det ikke spores av...
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.629
Antall liker
15.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
.....skjønner..
Bortsettfra det så klinger glass og akryl er «dødere» så jeg ville gått for akryl og gummimatte...
Aluminium synger også så hvorfor det brukes vet jeg ikke
Jeg vil tro at vi er enige om at akryl er å foretrekke fremfor glass, men det hadde vært interessant å høre dine erfaringer om hvorfor du i tillegg vil ha gummimatte på akryltallerken?
 

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Innlegg
869
Antall liker
1.309
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
37
Glass skaper kanskje mindre statisk problematikk? Med en skinnmatte for å dempe resonnanser.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.629
Antall liker
15.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
...enn akryl? Ikke vet jeg, men jeg ville ha trodd motsatt. Statisk problematikk er vel uansett noe som enklere kan løses enn å fremskaffe lydegenskapene til tallerken av akryl med en tallerken av glass? Men igjen, lydopplevelse er jo individuelt og det spørs hvor trådstarter legger lista.

61E0737D-031A-4C4E-980F-73D08E9F9065.jpeg
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.181
Antall liker
2.646
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
< på min gamle sansui er aluminium tallerkenen er dempet på under siden med gummi lodd , på toppen en blygummi matte og topp lodd nagaoka kvarts glass gummi dempet , så dempet som jeg kunne får det med med min egen spiller , statisk eletrisitet vet jeg ikke hva er :)
Glass tallerken var no go for meg ,og få plater er så perfekte at de blir liggende flatt , og du får bare masse egen lyd i vinylen , og for statisk delen tror jeg hverken glass eller akryl har noe å bidra med
 
Topp Bunn