Hva er et greit headshell?

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Jeg har gitt bort en spiller til en kamerat. Det er en pioneer pl510a. Vi har akkurat montert en ortofon 2m red som spiller bra på denne. De tynne ledningene på headshell ser litt morkne ut og en av klemmene er litt bøyd.hva bør et nytt headshell koste for å være brukbart? Fant et på nett som lignet original til kr 199,- kan dette være bra nok? Svar mottas med takk :)
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det et headshell med standard SME-fatning, eller er det en proprietær Pioneer-fatning? Hvis sistnevnte, er det kanskje ikke så lett å finne noe som passer?

Hvis det er SME-kompatibelt, passer vel "alt", og da bør du vel bare finne noe som veier ca. like mye som det originale.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.698
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Desse SME standard-shella er det vanskeleg å høyre skilnad på. Iallfall om du har ein ganske "normal" pickup i "fornuftig" prisklasse. Det er to faktorar du likevel bør vere klar over:
1. Vekt. Pickupar er ikkje standardiserte i kor stive dei er. Dette medfører at du må matche kor tunge dei skal vere, i samarbeid med armen. Dette kallast effektiv masse. Dersom du har ein pickup som skal ha lite effektiv masse (kanskje ein Shure?), kan du hjelpe på dette ved eit lett pickupshell, til dømes eit Zeepa karbonshell som veg svært lite. Motsett kan du bruke eit tungt pickupshell (til dømes eit Orsonic) dersom pickupen treng høg masse (til dømes ein Denon).
2. Signalleidningane. Alt som ligg i signalvegen mellom pickup og riaa av leidningar verkar sterkare inn på lyden enn kablar verkar inn andre stadar i stereoanlegget (bortsett frå brum, då). Normalt går det fint med standardleidningane i shellet, men av og til kan det løne seg å skifte desse (mi meining er at kvaliteten på kontaktene der er viktigare enn kopar-/sølvkvaliteten, men her er det divergerande meiningar).
Når det kjem til stabilitet, demping m.m., er det viktigare med armkvaliteten generelt enn akkurat shellet.
Lukke til!
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Min venn gikk for varianten til kr 199,- som virker helt likt det originale! Kablene på det gamle gikk nærmest i oppløsning ved bytte. Spilleren lyder bedre nå så alt er vel! :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Arve, Zeepashellet var populært da jeg jobber på Audioscan på tidlig åttitall. Er det virkelig å oppdrive den dag i dag?
Hva Orsonic angår, er det hyperpopulært å bruke på klassisk SME, særlig gamle 3012, og det drar opp prisene deretter. En venn av meg måtte ut med 1000 for fem år siden.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.698
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Zeepa må du nesten vere detektiv for å finne tak i notildags, men dei er utmerka til visse pickupar. Så det gjeld å slå til. Og Orsonic gjer også skilnad på gode pickupar. Men dyrt vert det, ja. Eg har gått over til annan arm enn dei med SME, men det hjelpte ikkje noko vidare på økonomien, det heller...
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.510
Antall liker
7.535
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Dette er etter min mening veldig bra head-shell, laget i karbon og man kan velge mellom sølv eller kobber ledninger i huset. Koster litt, men man får valuta for pengene.


Oyade HS TF.jpg
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.067
Antall liker
33.749
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Har kikket litt på det oyaide shellet i karbon , men synes det skjærer litt designmessig på en klassisk arm fra 70-80 tallet.
2juki selger Orsonic headshell for rundt 1000 lappen , men flere påstår at disse er Kina kopier. Noen som har erfaring med disse ???

Orsonic lages forresten i 3 versjoner på 9, 10 og 16 gram. Sistnevnte AV-101 virker å være mest vanskelig å få tak i.

Ble laget er kanskje mere korrekt , da det er lenge siden det ble produsert nye Orsonic shell. Kanskje derfor det er mistenkelig at det dukker opp NOS shell i hopetall hos en selger i Hong Kong...

orsonic.jpg
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
2juki er vanligvis en ryddig fyr. En slags hi-fi wheeler dealer. ;)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.067
Antall liker
33.749
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
2juki er vanligvis en ryddig fyr. En slags hi-fi wheeler dealer. ;)
Jeg har også et bra inntrykk av ham. Mulig han er såpass god at det er konkurrenter som plasserer disse ryktene. Jeg ser an hva som dukker opp av andre headshell
før jeg evt. prøver meg på et Orsonic fra 2juki.
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
456
Antall liker
410
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Dette er etter min mening veldig bra head-shell, laget i karbon og man kan velge mellom sølv eller kobber ledninger i huset. Koster litt, men man får valuta for pengene.


Vis vedlegget 383914
I allefall på mitt Oyaide HS-TF blir det slark i koblingen med Jelco 750D som gjør at azimuth ikke holder seg. Måtte inn med ei pakning fra ett annet headshell(følger ikke med) for å få det til og sitte skikkelig. Bare en liten obs!

Men ellers har jeg god erfaring med headshellet i kombinasjon med min alubodied DL-103 og litt ekstra vekt :)
 
Topp Bunn