Diverse Hva er en audiofil?

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
En audiofil kan vel best beskrives som en stereotype.
En audiofil er en som er interessert i lyd. Så enkelt;)
Jeg er interessert i lyd, jeg ønsker at det skal høres best mulig ut, men jeg blir fornærmet hvis noen kaller meg for audiofil. Jeg leker også med biler og har hatt ett årlig rituale (før jeg ble gift) hvor jeg kjørte til Nürburg en gang i året for å teste årets modifikasjoner, men jeg ønsker ikke å bli satt i båsen "autofil". Det eneste jeg har dokumentasjon på.er "Heterofil", andre diagnoser ønsker jeg ikke.
 
Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
En audiofil kan vel best beskrives som en stereotype.
En audiofil er en som er interessert i lyd. Så enkelt;)
Jeg er interessert i lyd, jeg ønsker at det skal høres best mulig ut, men jeg blir fornærmet hvis noen kaller meg for audiofil. Jeg leker også med biler og har hatt ett årlig rituale (før jeg ble gift) hvor jeg kjørte til Nürburg en gang i året for å teste årets modifikasjoner, men jeg ønsker ikke å bli satt i båsen "autofil". Det eneste jeg har dokumentasjon på.er "Heterofil", andre diagnoser ønsker jeg ikke.

Edit: slenger med noen smilyer for at innlegget ikke skal oppfattes aggressivt
:) ;):D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
En audiofil kan vel best beskrives som en stereotype.
En audiofil er en som er interessert i lyd. Så enkelt;)
Jeg er interessert i lyd, jeg ønsker at det skal høres best mulig ut, men jeg blir fornærmet hvis noen kaller meg for audiofil. Jeg leker også med biler og har hatt ett årlig rituale (før jeg ble gift) hvor jeg kjørte til Nürburg en gang i året for å teste årets modifikasjoner, men jeg ønsker ikke å bli satt i båsen "autofil". Det eneste jeg har dokumentasjon på.er "Heterofil", andre diagnoser ønsker jeg ikke.

Edit: slenger med noen smilyer for at innlegget ikke skal oppfattes aggressivt
:) ;):D
Pffft, slike uttalelser er alltid tvilsomme når de kommer uoppfordret... :p
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Jeg er ikke spesielt interessert i lyd og teknikken bak den, sånn på nerdenivå. Altså tydeligvis ikke audiofil. Heldigvis.
I -78 fikk jeg datidens kompaktanlegg av en onkel, en sånn platespiller med "avtagbar" høyttaler, og den nye LPen til Boney M. Da var jeg 8 år og hadde allerede sørget for at pappa måtte bytte bytte diskanter i sine Tandberg opptil flere ganger.

Siden det har jeg både hørt og eid en god del både drit og bra saker, jobbet i bransjen, og heldigvis slått meg til ro med at det jeg syns er ok faktisk er ok.
Det er ganske befriende når jeg leser i endel tråder her inne, for å si det forsiktig.
 

Rockefot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2008
Innlegg
163
Antall liker
84
En audiofil har i løpet av en låt med Diana Krall evnen til å dissekere lyden av hvilket som helst annlegg, unntatt sitt eget 😀
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
En person som mener at god lydkvalitet er elementært for gode musikkopplevelser.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.409
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt at det er enklere å være audiofil om man har hornhøyttalere av en viss størrelse og utforming
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
En audiofil, er en person som prøver å gjenskape en musikalsk opplevelse hjemme i sin egen stue, med like bra lyd som i en konsertsal. Stort sett så kommer den audiofile "aldri helt i mål". Audionestenfile er en som klarer å leve med kompromisser, og slår seg til ro med at lytteopplevelsen i stuen aldri kan overgå konsertsalen.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
En audiofil, er en person som prøver å gjenskape en musikalsk opplevelse hjemme i sin egen stue, med like bra lyd som i en konsertsal. Stort sett så kommer den audiofile "aldri helt i mål". Audionestenfile er en som klarer å leve med kompromisser, og slår seg til ro med at lytteopplevelsen i stuen aldri kan overgå konsertsalen.
Har inntrykk av at mange ønsker som du sier konsertsal opplevelse, men har intrykk av at mange ønsker en stadium konsertopplevelse, mens noen ønsker en studio opplevelse, jeg personlig leter etter intimkonsert opplevelse.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
audiophile:
One who enjoys sex acts involving the ear.
After they stopped kissing, Jenny felt something touch her ear. She sighed. Why did she always end up with the audiophiles?
Urban Dictionary har som regel de beste definisjonene.
Urban Dictionary er sperret av filteret i Microsoft Reputation Service, det er litt søtt synes jeg.


De på sin side har jo en fornøyelig om enn nå gammel definisjon av MS:
Microsoft
A large terrorist organisation, hell bent on producing software that crashes and works slowly. Some of their more evil tactics over the years include waiting until just before you click the save button to make the screen go all blue for no reason, but more subtle tactics include waiting until you start to work, then annoying you with a sodding paper clip.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
En audiofil er en som føler seg hetset når andre er uenige i hans meninger. :)
Og som i tillegg ikke er i stand til å fatte hvorfor enkelte, som ikke virker å ha noen som helst interesse for reprodusert musikk med elevert kvalitet, frekventerer et forum som nettopp omhandler dette....(?)
 
U

Utgatt24668

Gjest
Dette er hva jeg mener:

Audiofil: En som optimaliserer anlegget slik at musikken kommer fram til sitt fulle. Målet er å glemme stereoen helt og forelske seg i musikken. Typisk adferd: lange musikklyttinger over kveld og natt :)

hi-fi-entusiast: En som er forelsket i utstyr og er avhengig av rushet av å kjøpe nytt og bytte ut komponenter. typisk adferd: God på å demonstrere anlegget til venner, men sitter i liten grad og nyter musikken selv. Kan derimot være god på å avdekker forskjeller og detaljer i musikken i større grad enn den audiofile.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Dette er hva jeg mener:

Audiofil: En som optimaliserer anlegget slik at musikken kommer fram til sitt fulle. Målet er å glemme stereoen helt og forelske seg i musikken. Typisk adferd: lange musikklyttinger over kveld og natt :)

hi-fi-entusiast: En som er forelsket i utstyr og er avhengig av rushet av å kjøpe nytt og bytte ut komponenter. typisk adferd: God på å demonstrere anlegget til venner, men sitter i liten grad og nyter musikken selv. Kan derimot være god på å avdekker forskjeller og detaljer i musikken i større grad enn den audiofile.
Ikke uenig i dette, med unntak av at det ene ikke utelater det andre (eller for å si det på en annen måte: Det ene kan i stor grad være avhengig av det andre for måloppnåelse).
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg er nok en hifientusiast, bortsett fra det at jeg sitter og nyter musikken ofte og prøver å optimalisere anlegget......

Dette er hva jeg mener:

Audiofil: En som optimaliserer anlegget slik at musikken kommer fram til sitt fulle. Målet er å glemme stereoen helt og forelske seg i musikken. Typisk adferd: lange musikklyttinger over kveld og natt :)

hi-fi-entusiast: En som er forelsket i utstyr og er avhengig av rushet av å kjøpe nytt og bytte ut komponenter. typisk adferd: God på å demonstrere anlegget til venner, men sitter i liten grad og nyter musikken selv. Kan derimot være god på å avdekker forskjeller og detaljer i musikken i større grad enn den audiofile.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Jeg er vel den med dårligst hørsel av alle audiofile på denne jord. Var kongen av øreverk og neseblod i ung alder.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Mannen i gata ler av oss? Hmm, ikke vært borti det. Enhver får drive med sin hobby i fred.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mannen i gata ler av oss? Hmm, ikke vært borti det. Enhver får drive med sin hobby i fred.
Ikke nødvendigvis, men hvis du har stua full av audiofile steiner og kabelløftere du har betalt en månedslønn for, kan det godt tenkes at noen der ute himler litt med øynene og trekker på smilebåndet.

Det var det jeg lurte på, da: Hva de som mente at "vi audiofile" blir hetset, egentlig blir "hetset" (vel...) for.
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Det er klart at en del folk ser på oss som fullstendig sinnsyke som bruker så mye penger på lyd. Men når man har fått kjenne på hvilke enormt sterke opplevelser det gir å høre god musikk skikkelig gjengitt, så er det fristende å tilgi dem fordi de ikke vet hva de snakker om...
 
T

Tårnfalk

Gjest
Mannen i gata ler av oss? Hmm, ikke vært borti det. Enhver får drive med sin hobby i fred.
Ikke nødvendigvis, men hvis du har stua full av audiofile steiner og kabelløftere du har betalt en månedslønn for, kan det godt tenkes at noen der ute himler litt med øynene og trekker på smilebåndet.

Det var det jeg lurte på, da: Hva de som mente at "vi audiofile" blir hetset, egentlig blir "hetset" (vel...) for.
Enhver får drive med sitt synes jeg også. Men nå er det en gang slik at vi mennesker har stappa nesen oppi andres gjøren og laden i all tid. Hva de spiser, hva de kjører, fargen på det de kjører, ferien, ungene, skolen, været, skoene, håret, klærne osv...

Og greia er den at det har aldri vært lettere enn nå med disse sosiale mediene og forumene som tyter ut over alt. Og skriftlig på avstand= større i kjeften enn face to face. Om det er misunnelse, at man ikke forstår andre, at man ikke vil forstå andre, kjedsomhet etc. må andre svare på.

Men av og til mistenker jeg at det er litt "Jeg hetser derfor er jeg".
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
La oss diskutere (eller ikke) hetsing og sutring i den andre tråden, OK?
 
T

Tårnfalk

Gjest
Det var du som lurte....du kan jo lure i den andre tråden?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det er klart at en del folk ser på oss som fullstendig sinnsyke som bruker så mye penger på lyd. Men når man har fått kjenne på hvilke enormt sterke opplevelser det gir å høre god musikk skikkelig gjengitt, så er det fristende å tilgi dem fordi de ikke vet hva de snakker om...
Litt som det her, liksom?
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.769
Antall liker
5.279
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Audiofil? Er på vei inn i stua for å hente mer vinyl og nye innercover, det er der de og anlegget står. I stua sitter også kona og et par av venninnene hennes, driver du å leker med platene dine igjen får jeg høre med etterfølgende latter. Ha ha svarer jeg og rusler til ultralydvaskerommet mitt. Etter en stund må jeg hente ny bunke vinyl, fruene sitter glisende og en av dem lurer på om jeg ikke skal bygge et tempel til platevaskeren, lattersalver. Er det da jeg skal rette ryggen og stolt erklære meg som audiofil:confused:
Nei, det får holde å bli hetset som vinylnerd:).
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Neste gang du har hifikompisene på besøk og fruen kommer nysminket fra badet, spør om ikke det trengs et strøk maling til, etterfulgt av høylytt latter. Jeg lover, du hører aldri mer fliring over platevaskinga di.

:D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Neste gang du har hifikompisene på besøk og fruen kommer nysminket fra badet, spør om ikke det trengs et strøk maling til, etterfulgt av høylytt latter. Jeg lover, du hører aldri mer fliring over platevaskinga di.

:D
Faren er at du kanskje aldri mer får høre en kvinne flire... :rolleyes:
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.769
Antall liker
5.279
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Neste gang du har hifikompisene på besøk og fruen kommer nysminket fra badet, spør om ikke det trengs et strøk maling til, etterfulgt av høylytt latter. Jeg lover, du hører aldri mer fliring over platevaskinga di.

:D
Det som er aberet med den reaksjonen du foreslår er at det blir ris til egen bak:(. Er nemlig maler av yrke:cool: og brukt den før.
 
Sist redigert:
Topp Bunn