Hva er det optimale bass system for 2 veg med horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Finnes det datablad på GPA 515-8c ?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Takk, kan de benyttes i en åpen baffle ?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.298
    Torget vurderinger
    23
    Joda, selvsagt, dersom du har mange og baffelen utformes riktig. Det kommer litt an på hva slags lyd du er ute etter også, det fines andre elementer (med større slaglengde osv.) som er feitere i lyden og langt langt billigere, så du bør være rimelig sikker på hva du gjør/ønsker deg før du svir av såpass med kr.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ja billigere fonnes :) tenkte 2 pr side var mange jeg men... Et opp til 100hz, et til 600hz og et horn på toppen
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tja... :)
    Noen ting veit en ikke før en har prøvd.
    Enkelte småformtdrivere drar ganske greit under 1k men selvfølgelig ikke like langt ned som storformat. Kommer selvfølgelig an på horn også.

    Det kan godt være at den SEOSen og TADen klarer 800, men kanskje ta med en plan B om gå oppt til 1k, kanskje litt over Bergis.
    Elektrisk vil i hvertfall 800 gå fint og ingenting vil bli ødelagt!


    Å avskrive 1" drivere som en løsning i et toveis system ville jeg ikke gjort.

    At 2384 og 2450SL gjør det bra, er det ikke tvil om. Men det fins flere veier til Rom.
    Hyggelig at du er så positiv og villig til å tenke alternativt oks, men noen ting vet man før man har prøvd. En 1" kan selvfølgelig lage lyd ned mot 800, men det blir tynt og pislete med bøtter av forvrengning. Dette er fysiske lover. Har lyttet på tad2001 ned mot 1800 i forhold til en storformat, i tilsvarende horn, og samme der. Tadden var i grenseland og låt tynt i forhold til storformat

    Men selvfølgelig er dette mulig. Ville da i såfall sett på en 12" under og dratt Tadden til godt over 1000.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.904
    Antall liker
    11.287
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Noen her som har prøvd Bert Doppenbergs BD15, evt i kombinasjon med hans "Presicison Bass" kabinett? Dette var bassdelen i den komboen med Oris horn han hadde for noen år siden.
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har prøvd Bert Doppenbergs BD15, evt i kombinasjon med hans "Presicison Bass" kabinett? Dette var bassdelen i den komboen med Oris horn han hadde for noen år siden.
    Det finnes vel flere som har brukt disse. LMC hadde vel 4 per side i kasser som jeg mener kom fra Bert. Jeg har et par stående i hjemmelagde kasser. Hvis jeg ikke husker helt feil, hadde Bert en eller annen Altec 515-utgave i tankene når han fikk dem produsert.

    Frode
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.904
    Antall liker
    11.287
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    OK- men hva ble komlusjonen? Jeg har sett litt på dette med 2-veis og horn, så jeg er interessert i hva som foregår her. Jeg ser ikke for meg fireveis med aktiv deling i nær framtid, så derfor ( Selv om jeg ser 4-veis som kanskje den beste løsningen..)
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    OK- men hva ble komlusjonen? Jeg har sett litt på dette med 2-veis og horn, så jeg er interessert i hva som foregår her. Jeg ser ikke for meg fireveis med aktiv deling i nær framtid, så derfor ( Selv om jeg ser 4-veis som kanskje den beste løsningen..)
    Det spørs vel litt hva du mener med 2-veis. Mine er brukt 2-veis, men sammen med Oris og en deling i området 200-300Hz. Flere brukte dem vel sammen med Avantgarde og delte enda lavere. Så hvis du tenker tenker 2-veis med 1" eller 2" kompresjonsdriver, vet ikke jeg om noen som har erfaring. De fungerer bra med Orisene, men jeg har ikke testet noe annet i de kassene og har derfor dårlig grunnlag til å konkludere.

    Frode
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tja... :)
    Noen ting veit en ikke før en har prøvd.
    Enkelte småformtdrivere drar ganske greit under 1k men selvfølgelig ikke like langt ned som storformat. Kommer selvfølgelig an på horn også.

    Det kan godt være at den SEOSen og TADen klarer 800, men kanskje ta med en plan B om gå oppt til 1k, kanskje litt over Bergis.
    Elektrisk vil i hvertfall 800 gå fint og ingenting vil bli ødelagt!


    Å avskrive 1" drivere som en løsning i et toveis system ville jeg ikke gjort.

    At 2384 og 2450SL gjør det bra, er det ikke tvil om. Men det fins flere veier til Rom.
    Hyggelig at du er så positiv og villig til å tenke alternativt oks, men noen ting vet man før man har prøvd. En 1" kan selvfølgelig lage lyd ned mot 800, men det blir tynt og pislete med bøtter av forvrengning. Dette er fysiske lover. Har lyttet på tad2001 ned mot 1800 i forhold til en storformat, i tilsvarende horn, og samme der. Tadden var i grenseland og låt tynt i forhold til storformat

    Men selvfølgelig er dette mulig. Ville da i såfall sett på en 12" under og dratt Tadden til godt over 1000.
    Det kom ikke så godt frem i mitt innlegg, men jeg er enig med deg i siste setning.
    Benytte 12" mot småformat og dra seg over 1k.
    :)
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Oris 220 sammen med Lowther DX4 og Oris 150 foran BD15.

    Frode
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det noen år siden det var i drift sist, så jeg skal ikke påstå for mye. Men det var i alle fall det elementet som fungerte best. Jeg hadde vel JBL 2226h i bassrefleks, LaScala bassdel og LaScala bassdel med bassrefleks. Testet også åpen baffel med noen Eminence element. BD15 fungerte klart bedre, med forbehold om at de hadde andre kasser og annet delefilter. Kassene er vel omtrent som de originale i volum, men annen fasong. Har ikke matrix-systemet til Bert.

    Frode
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.634
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er en interessant tråd, men for min del er det litt turn off med vintage elementer. Jeg ville foretrukket å bygge basert på noe som er i produksjon og tilgjengelig via «vanlige» nettbutikker. Hvis man da setter slike begrensninger, hvor skal man begynne å lete? Radian 951Pb og en 15’’ JBL driver? Jeg lytter gjerne til andres gode erfaringer!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Gpa er jo nye elementer - der burde det være mulig å finne noe. Kanskje 416 og 902 kunne være noe, eller 416 og en stor amt diskant
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn