Hva er det med disse amerikanerne?

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Disse musikkformene var slik jeg har forstått det, en videreutvikling av den musikkformen som slavene hadde meg seg til USA fra hjemlandet sitt. Bluesen ble født i USA, men den nedstammer fra afrikansk folkemusikk eller hva man skal kalle det, og det var det jeg oppfattet som poenget til å begynne med. At musikken mange av oss hører på i dag som i stor grad nedstammer fra blues o.s.v. har røtter som daterer tilbake i tid før USA ble grunnlagt.

Men jeg kan selvsagt ta feil.  
Dersom en trekker det langt nok, så stammer all musikk fra folkemusikk og naturtoner (ikke-tempererte).
Når en hører på f.x. Coltrane, så er det vel åpenbart at den musikken ikke er afrikansk. Forløp, harmoni, rytme og melodi er så kompleks at den må utøves med europeiske midler (noteskrift og saxophon). Og den ble skapt i USA - ikke Afrika, av åpenbare grunner. ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Disse musikkformene var slik jeg har forstått det, en videreutvikling av den musikkformen som slavene hadde meg seg til USA fra hjemlandet sitt. Bluesen ble født i USA, men den nedstammer fra afrikansk folkemusikk eller hva man skal kalle det, og det var det jeg oppfattet som poenget til å begynne med. At musikken mange av oss hører på i dag som i stor grad nedstammer fra blues o.s.v. har røtter som daterer tilbake i tid før USA ble grunnlagt.

Men jeg kan selvsagt ta feil.  
Det skal stemme bra med det jeg lærte på skolen også.

Forøvrig var det ikke de helt store musikktradisjonene å skryte av i USA da en del av de store komponistene skrev sine store verker.

Forøvrig er det jo morsomt å reflektere over at Tschaikovski, som er en av mine favoritter blant de klassiske, og som riktignok ikke var pro-Russland, ikke har ført til voldsomme mengder superdynamiske anlegg fra Russland... Imidlertid har musikken hans blitt brukt i, ja nettopp, Holywood-filmer ;)

For de som fortsatt ikke har forstått det og derfor stiller spørsmål ved motivet for tråden: Jeg er motstander av generalisering. Det eneste jeg faktisk hevder er at det virker som om det er en del som er litt for opphengt i hvor ting er produsert.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Dersom en trekker det langt nok, så stammer all musikk fra folkemusikk og naturtoner (ikke-tempererte).
Når en hører på f.x. Coltrane, så er det vel åpenbart at den musikken ikke er afrikansk. Forløp, harmoni, rytme og melodi er så kompleks at den må utøves med europeiske midler (noteskrift og saxophon). Og den ble skapt i USA - ikke Afrika,  av åpenbare grunner. ;)
Hmmm... da kan vi vel enes om at det er en senasjon at Toccata og Fuge ble til uten amerikansk inspirasjon?
 
K

kbwh

Gjest
Vi er jo der nå at noen av de beste innspillingene man får av Bachs kantater er med japanske krefter på et svensk plateselskap som helt sikkert bruker litt amerikansk teknologi i prosessen...
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det er vel få her inne som holder seg til bare ett kontinent når de velger musikk?!  Kikker man gjennom musikksamlingen, så har vel de aller fleste musikk fra USA.  De fleste har vel minst en av en av disse artistene i samlingen, tenker jeg: Diana Krall, Katie Melua, Van Halen, Metallica, Rage Against the Machine, Red Hot Chili Peppers, Sarah McLachlan, Dolly Parton, Elvis Presley, Frank Sinatra, Nirvana, Eminem, Beyonce, Snoop Dogg, Gwen Stefani, Christina Aguilera, John Mayall, John Lee Hooker, Ray Charles, JJ Cale, Bruce Springsteen, Eva Cassidy, Gary Moore, Eric Clapton, Lynyrd Skynyrd, Johnny Winter, Muddy Waters, Stevie Ray Vaughan, Doors, Kiss, ZZ top, Tom Waits, Leonard Cohen, Johnny Cash, Willie Nelson, Kenny Rogers, Emmylou Harris, Moby, Madonna, Norah Jones, Mary J Blige, Michael Jackson, Carpenters, Frank Zappa, Twisted Sister, Bob Dylan... bare for å nevne noen.  
Har man klart å styre unna disse eller lignende amerikanske artister, så kan man vel trygt erklære seg uavhengig av amerikansk musikkpåvirkning, men ellers tror jeg nok de fleste hifi-interesserte er ganske internasjonale i sin musikksmak, selv om de fleste i Norge nok også er ganske vestlig orienterte...
 
J

Jurassic

Gjest
Ikke spør meg, som har luftfjæring på arbeidsbilen, om hva bladfjærer er.. Kjør en Pajero opp i et grustak så merker du fort hvor gammeldagse de fjærene er. :)
Etter min mening blir det helt feil å ha luftfjæring o.l. på 4 hjulstrekkeren, en 4 hjulstrekker skal en kunne dytte opp på hjula igjen etter et velt uten å bekymre seg for utseendet på bilen, verditap o.l.
Byjeepen med luftfjæring og 4 hjulstrekk har absolutt ingenting i et grustak å gjøre.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Jeg er motstander av generalisering. Det eneste jeg faktisk hevder er at det virker som om det er en del som er litt for opphengt i hvor ting er produsert.
Bifalles og tiltredes! (Selv om jeg oppfattet innleggene dine som en generalisering om amerikansk utstyr og amerikansk jounalistikks betydning). Verden er for stor for ett land.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Når jeg tenker etter har det jeg har hørt av amerikansk utstyr vært relativt bra.
Cerwin Vega, NAD, Outlaw, Definitive Technology ...etc. Alt er relativt.
 
A

Akle

Gjest
Dersom en trekker det langt nok, så stammer all musikk fra folkemusikk og naturtoner (ikke-tempererte).
Når en hører på f.x. Coltrane, så er det vel åpenbart at den musikken ikke er afrikansk. Forløp, harmoni, rytme og melodi er så kompleks at den må utøves med europeiske midler (noteskrift og saxophon). Og den ble skapt i USA - ikke Afrika,  av åpenbare grunner. ;)
Synest ikke stort om slik halvsatirisk\halvskjult rasisme.

Mvh
Atle K
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Cerwin Vega, NAD, Outlaw, Definitive Technology ...etc.  Alt er relativt.
Hmm... nå stammer vel hverken NAD eller Definitive Technology fra USA. Førstnevnte har så vidt jeg husker britisk hovedkontor, mens Definitive vel er canadisk (slik som Cohen ;) )
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hmm... nå stammer vel hverken NAD eller Definitive Technology fra USA. Førstnevnte har så vidt jeg husker britisk hovedkontor, mens Definitive vel er canadisk (slik som Cohen ;) )
http://www.definitivetech.com/ - Ser veldig amerikansk ut, spør du meg...
Når det gjelder NAD, så er det mulig du har rett, selv om jeg alltid har trodd de var amerikanske...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Du har visst rett angående Definitive Roffe, det var faktisk den tidligere importøren (som nå er konk) som sa de var canadiske.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Synest ikke stort om slik halvsatirisk\halvskjult rasisme.

Mvh
Atle K
Vel, da har du ikke skjønt pointet. Jeg hører på jazz fremført av sorte og har adskillige meter med denne musikken. :mad: Og som du sikkert vet, så var det ikke "euro-amerikanerne" som skapte den formen.
At jazz ikke kunne skapes i Afrika er en sivilisasjonsbetraktning som ikke burde være særlig kontroversiell - den er faktisk ganske innlysende. Og det har ingen verdens ting med "rase" å gjøre, det er elementær sosiologi. :eek:
 
K

krille_krokodille

Gjest
Dersom en trekker det langt nok, så stammer all musikk fra folkemusikk og naturtoner (ikke-tempererte).
Når en hører på f.x. Coltrane, så er det vel åpenbart at den musikken ikke er afrikansk. Forløp, harmoni, rytme og melodi er så kompleks at den må utøves med europeiske midler (noteskrift og saxophon). Og den ble skapt i USA - ikke Afrika, av åpenbare grunner. ;)
Det er da heller ingen som har sagt at Jazz ble skapt i Afrika. Det jeg derimot har sagt, er at bl.a. Jazz som, hvis jeg ikke tar helt feil, ble utledet av bluesen, har røtter som er eldre enn USA.

Det er vel sånn at alt som er nytt stort sett bygger på eller er inspirert av ting som finnes fra før. Tidligere generasjoners kunnskaper er fundamentet for vår utvikling, og i en stadig ekspanderende strøm av informasjon øker mangfoldet hele tiden. For å være litt svulstig. ;)
 
T

Tobias_i_Taarnet

Gjest
Tilbake til trådstarters spørsmål: Hvorfor USA har en slik dominerende rolle i verdensøkonomien er vel kjent for de fleste, og kan forklares ut i fra stikkord som markedsliberalisme, folketall, naturresurser, kultur, mentalitet, historie, etc. Disse faktorene forklarer også hvorfor USA dominerer innenfor Hi-Fi og musikk.

Derfor har USA - grovt sett - de største, beste og flinkeste produktene og folkene. Medaljens bakside er imidlertid at fra USA kommer også det mest overprisede "lurium" og humbug. Ingen land kan vise til så mange bløffmakere og opportunister!

Forøvrig er det "typisk norsk" husmannsånd å la seg imponere når noe er skrevet på engelsk. Ikke ta det personlig, men ikke første gang her på forumet at noen automatisk tror "utenlandsk" er best. Teksten fremstår liksom flottere når den er skrevet på engelsk. I motsetning til ens morsmål, så har få nordmenn god nok språkforståelse når de leser td engelsk tekst. Man blendes av engelske ord og uttrykk, men klarer ikke å lese mellom linjene eller gjennomskue svakheter i teksten.

Flere her på forumet som limer inn tekst fra en engelskspråklig internettside, i den tro at de har funnet sannheten. I realiteten er forfatteren en likesinnet amatør som har tatt munnen litt for full.

T.
 

RSO

Bransjeaktør
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
31
Antall liker
0
Jeg har vært i tenke boksen både to og tre ganger før jeg bestemte meg for å svare på dette innlegget. Kanskje noen mener jeg burde vært der en fjerde gang også. De for å så fall ha meg unnskyldt.

Jeg representerer altså Duet-Audio. Så er det avklart.

Dette innlegget er kun ment som en enkel digresjon etter å ha importert både Kinesiske, japanske og Europeiske  produkter i noen år.
Slike innlegg blir neppe noe vane fra vår side.

Nordmenn har vel for tradisjon å adoptere amerikanske vaner og tradisjoner veldig lett. Vi lar oss lede av at vi syntes amerikanere er veldig kule folk (kult språk osv), og jeg er intet unntak. Der tror jeg Hollywood har en del av skylda med sine amerikanske helter. Og dette drar blant annet amerikansk hi-fi nytte av. I mer eller mindre grad. Men når det er sagt, amerikanerne lager solid og meget god hi-fi så det er vel ikke uten grunn at man har fått et navn. Ingen røyk uten ild for å bruke en floksel.

Samtidig vet jeg at mange lar seg lede til å tro at all Amerikansk, britisk eller europeisk hi-fi for den saken skyld er produsert i sitt eget land og er så meget bedre alt annet. Noe er nok det. Men mange ville nok bli meget overrasket over hvor deres kjære amerikanske eller britiske produkt er produsert. Og ganske riktig, Kina. Å tro noe annet er skivebom.

Globalisering og tøff konkurranse har tvunget amerikansk, britisk og sogar japansk hi-fi industri til å flytte produksjonen til et lavkostland. Dog ikke alle (og jo, det kan hende at det gjelder akkurat merket ditt) Men det som er så tragisk er at forbrukeren ikke merker noe til innsparingen som produsenten gjør på denne "outsourcingen". Så her betales det mye for merket. Men kanskje det er greit. Skal merket overleve og bestå er det vel kanskje dette som må til. At forbrukeren betaler litt for merkets eksistens altså.

Vi har altså som nevnt nå skaffet oss en del erfaring med både amerikanske, kinesiske og japanske  produkter. Og ja det er en forskjell. Men det er i disse dager mest prisen. Før var nok kvalitetsforskjellen stor. Men ikke i dag. Men ja, det kommer mye rask fra kina, men hjelpe meg vi har sett mye overpriset rask fra USA og Europa også. Så dette slår begge veier.

Mitt hovedpoeng er altså at Globalisering og hard konkurranse samt mangel på råvarer fører til at våre kjære og kjente merker produseres i lavkostland og at vi forbrukere (ja jeg handler da hi-fi jeg også som vi ikke har selv, er da hi-fi interessert) ikke nødvendigvis må svelge alt som kommer fra USA, Europa eller UK rått.
Tiden hvor f.eks Made in UK eller Made in US ikke lenger betyr akkurat det, er nok forbi. Det må vi alle bare innse.

Om informasjonen og meningene fra f.eks amerikanske produsenter og hi-fi skribenter er mer riktig eller gal enn fra f.eks kinesiske produsenter og skribenter skal jeg ikke uttale meg om. Men generelt kan jeg vel si at det er vel ikke noe grunn til at en amerikansk ingeniør skal vite mer enn en f.eks en kinesisk ingeniør eller at en audiofil kineser ikke kan lytte like godt som en amerikaner. Å tro noe annet er kun fordommer. Men kineserne har lært mye av vestlig produksjonteknologi og kvalitetskrav de siste 10 årene og det er nettopp grunnen til at kjente merker nå produserer sine varer helt eller delvis i f.eks kina og at kineserne kan levere stabile gode produkter tilbake.

Dette betyr ikke at det ikke fortsetter å komme grom hi.fi fra USA, England eller andre land for den saken skyld. Tvert imot. Men andre land har meldt seg på grom festen for lenge siden.

Takker for at jeg fikk komme med innspill og ønsker alle en GOD JUL og et GODT NYTT HI-FI ÅR!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Innlegget ditt får meg til å tenke på en del av referanselistene til noen kinesiske kontakter jeg har. De har som regel ikke tillatelse til å gå ut med skriftlige referanselister, men de har noen riktig så listige metoder for å klare å formidle dette allikevel. Og tror meg, det gjelder mye amerikanske produkter, men veldig mye europeiske også.

De som imidlertid glimrer med sitt fravær er mellom/sydamerikanske, østeuropeiske osv. De finner sjelden råvarene sine i kina. Er det et tankekors for dedikerte kinahatere? ;D
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Gjennomsnittsbilen i USA er nok mer som denne, tipper jeg:

Det er såpass mye fattigdom i USA at nye biler er mindre vanlig enn man skulle tro ut fra bilprisene.
Feil. Importerte biler er ikke billige selv om de er små sammenlignet med de som er produsert i hjemlandet.
 
Topp Bunn