Hva er det med disse amerikanerne?

J

Jurassic

Gjest
Forresten Slinger, jeg så en som gikk med navnet S. Linger på arbeidsjakka si, bare en tanke, er det deg?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Forresten Slinger, jeg så en som gikk med navnet S. Linger på arbeidsjakka si, bare en tanke, er det deg?
Næh,er nok ikke det!
Nicket har ingenting med navnet mitt å gjøre!
Men hvor jobba han?
Sku hatt tak i den jakka! ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Så han på Snøhvit. Du får reise opp dit da vet du og se om du får tak i den jakka.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Så han på Snøhvit. Du får reise opp dit da vet du og se om du får tak i den jakka.
Ligge på lur,sparke ben på han,rive av jakka når han ligger nede,beinfly fort som fan!
Tror du han hadde skjønt noe etterpå.... ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Tviler på det. Men du kan kjøpe sånn arbeidsjakke av meg og så kan du skrive S. Linger på den, tror det er en enklere løsning...
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Ikke like morsomt det!
Blir ikke noe historie ut av det,ihvertfall ikke noe å fortelle barnebarna!
 
J

Jurassic

Gjest
Men det kan bli en lei sak å fortelle storyen til politiet da
 
B

Back_Door

Gjest
Det er så typisk å trekke fram den "jevne amerikaner" i debatter som dette. Selv om de aller fleste nok er klar over at USA også er landet med mye av verdens fremste åndselite, fra forfattere, filmskapere, musikere, oppfinnere, intellektuelle radikale, og what not. Det at amerikanere ikke er raffinerte nok var kanskje noe som var sant før når det gjaldt ting som ingeniørkunst, men det er i dag en anakronisme og intet mer enn pølsevev og fordommer.

Får jeg minne om hvem som satte den første mann på månen? Ikke noe stort mysterium at et foregangsland som USA også er ledende innen high-end audio. ;)
Jeg forsøkte å sette Europeisk(les spesielt Fransk) arroganse i et noe humoristisk lys. ;)
Vi liker jo alle skikkelige båser ::)
Når det er sagt, så følger vi vel etter amerikanere så godt vi kan? Spesielt med tanke på en stadig sterkere kommersialisering av samfunnet?
At amerikanere prioriterer det som er størst frem for det som er mest raffinert, er jo i NOEN tilfeller sant? Ref biler og hamburgere ;D
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Så hva er problemet med testene Snickers?
Er de for ærlige?
Problemet slik snickers legger det fram er ikke at ting fra amerika er dårlig, bare det at vi tar det som en selvfølge at det er bra uansett.. Les postene has.. Det er faktisk ikke så vanskelig å skjønne, vis man ikke går ut for å kværulere.

PK
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Når jeg tenker etter har det jeg har hørt av amerikansk utstyr vært relativt bra. Alt amerikansk er ja stort, og stort lydbilde er ikke å forakte, etter min smak. De to merkene jeg kommer på å ha hørt som er amerikansk er Wadia og Rogue. Men de kunne med fordel pakket det store lydbildet inn i noen mindre og mer elegante bokser.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Her var det mange skivebom-svar her.

La meg begynne i den ene enden:
1: Tråden handler ikke om hvorvidt USA lager verdens beste hifi, de beste testene osv eller ikke, men om det finnes en mengde folk her som tror det uten egentlig å ha den fjerneste anelse om hvorvidt det stemmer. Jeg poengterte ganske tydelig at det handler om forutinntatthet og ikke om hvorvidt testene og utstyret faktisk er bra.

4: Den musikken vi lytter til stammer ikke fra USA. Det fantes ikke noe USA da den begynte å ta form.
1: Dette er din subjektive mening! Amerikansk utstyr har høy status i hele den siviliserte verden men den er opnådd og ingen fordom. Og da er den ikke forutinntatt.

4: Teknisk sett ja, de musikalske produksjonsmidlene er europeiske og vil alltid være det. På den annen side, kun USA var i stand til å skape jazz og rock, samtidsmusikken er nord-amerikansk. Og Strat og Les Paul er dennes instrumenter. ;)
 
K

kbwh

Gjest
Jeg tror Snickers i 4) sikter til den europeiske kunstmusikktradisjonen, dvs. Hildegard, ..., Palestrina, ..., Bach, Haydn, Mozart (nå grunlegges USA), LvB, og så videre. Amerikanske komponster kom til etterhvert.
Anyway, slik musikk låter ofte riktigere på et anlegg i den europeiske hifitradisjonen enn det gjør på noen typisk amerikanske.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Anyway, slik musikk låter ofte riktigere på et anlegg i den europeiske hifitradisjonen enn det gjør på noen typisk amerikanske.  
Ikke uenig i det, min løsning på den saken er å benytte amerikansk forsterkning og østerriske høyttalere, da får en både futt og sonoritet.
(selv om noen helt sikkert mener at man ender opp med en rig som ikke fungerer i det hele tatt....)
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Jeg tror Snickers i 4) sikter til den europeiske kunstmusikktradisjonen, dvs. Hildegard, ..., Palestrina, ..., Bach, Haydn, Mozart (nå grunlegges USA), LvB, og så videre. Amerikanske komponster kom til etterhvert.
Anyway, slik musikk låter ofte riktigere på et anlegg i den europeiske hifitradisjonen enn det gjør på noen typisk amerikanske.  
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Tjah...  Jeg har aldri hatt spesiell sans for overgeneralisering.  Å samle all hifi fra USA i en stor sekk og knytte kategoriske karakteristikker til innholdet blir like feil som å gjøre det samme med all hifi fra Europa. Det blir sterotypisk og alt for enkelt.  Det er helt klart at det finnes trender, men avvikene fra trendene er mange og svært variable.

Hadde Stereophile eller TAS levert en svært positiv test av Midgard Audio hadde det nok blitt startet opp en pro-amerika tråd.
Såvidt jeg vet er det ikke laget Midgard Audio-produkter for det amerikanske markedet ennå.  Det er derfor ingen grunn til å holde pusten i påvente av amerikanske tester av Midgard-produkter.

Skulle man etterlyse tester av ICEpower-baserte produkter fra USA, så finner man jo det.  Her er det en:
http://www.6moons.com/audioreviews/eone/s300.html

Nå skal jeg innrømme at jeg synes 6moons har en tendens til å være overpositive til tider, uansett hva de tester, men synes likevel denne testen er interessant med ut fra problemstillingen "hva synes amerikanere om ICEpower", siden det virker som Stereophile etc. foreløpig har styrt unna ICEpower i sine produkttester.
For min del faller egentlig resultatet sammen med mitt inntrykk, og da hovedsaklig med at utstyret må matches riktig for å lyde best mulig.  Dette er ikke unikt for ICEpower. ;)
 
K

kbwh

Gjest
Det rapporteres gode resultater med amerikansk forsterkeri og italienske høyttalere også. Hmmmm, skeptisk! jeg da.
Men jeg har til gode å høre komboen selv. Kall det gjerne forutinntatt europeisk snobberi...
 
K

kbwh

Gjest
Tjah...  Jeg har aldri hatt spesiell sans for overgeneralisering.  Å samle all hifi fra USA i en stor sekk og knytte kategoriske karakteristikker til innholdet blir like feil som å gjøre det samme med all hifi fra Europa. Det blir sterotypisk og alt for enkelt.  Det er helt klart at det finnes trender, men avvikene fra trendene er mange og svært variable.
Nå forsøkte jeg nettopp å unngå å overgeneralisere. Det er jaggu ikke lett å fatte seg i korthet.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Det rapporteres gode resultater med amerikansk forsterkeri og italienske høyttalere også. Hmmmm, skeptisk! jeg da.
Men jeg har til gode å høre komboen selv. Kall det gjerne forutinntatt europeisk snobberi...
Og jeg som trodde jeg snobbet nedover når jeg kjøpte europeiske høyttalere.....
 
K

krille_krokodille

Gjest
Jeg forsøkte å sette Europeisk(les spesielt Fransk) arroganse i et noe humoristisk lys. ;)
Vi liker jo alle skikkelige båser ::)
Når det er sagt, så følger vi vel etter amerikanere så godt vi kan? Spesielt med tanke på en stadig sterkere kommersialisering av samfunnet?
At amerikanere prioriterer det som er størst frem for det som er mest raffinert, er jo i NOEN tilfeller sant? Ref biler og hamburgere ;D
Beklager, men det gikk meg visst hus forbi. Jeg trodde innlegget ditt var et uttrykk for uamerikanske holdninger, og følte meg kallet til å forsvare landet mange av oss har et hat-elsk forhold til. ;)

Men å prioritere det som er størst er ikke nødvendigvis alltid feil heller, og særlig ikke når det er snakk om biler. ;D

 
K

krille_krokodille

Gjest
Jeg tror Snickers i 4) sikter til den europeiske kunstmusikktradisjonen, dvs. Hildegard, ..., Palestrina, ..., Bach, Haydn, Mozart (nå grunlegges USA), LvB, og så videre. Amerikanske komponster kom til etterhvert.
Anyway, slik musikk låter ofte riktigere på et anlegg i den europeiske hifitradisjonen enn det gjør på noen typisk amerikanske.
Jeg tolket det mer som at blues, jazz, og rock faktisk stammer fra den afrikanske musikktradisjonen.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Vil det komme noen test av Oberon i noen utenlandske blader eller?
 
M

Mulelid

Gjest
Ikke spør meg, som har luftfjæring på arbeidsbilen, om hva bladfjærer er.. Kjør en Pajero opp i et grustak så merker du fort hvor gammeldagse de fjærene er. :)
 
K

knutinh

Gjest
Amerikanske forhold er forskjellige fra mange våre. Høyttalere som er "rette" i en stor stue på 100kvm i et tre-hus er ikke nødvendigvis rett i en 25kvm stor stue i en blokk av betong.

Høyttalere som er rett til avspilling av country/blues/RnR er ikke nødvendigvis rett for avspilling av Robbie Williams eller kammer-musikk.

Hvis det eksisterer "lukkede system" hvor amerikanske produsenter lytter hovedsaklig med amerikanske monitorer og selger hovedsaklig til amerikanske lyttere, og europa og asia gjør det samme så kan det lett utvikle seg "lyd-dialekter" hvor ting er "rett" bare når de er satt inn i rett kontekst.

-k
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Amerikansk hi fi bruker 50% på markedsføring og resten til hi fi prudukter.

Ærlig mening bare;)
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Amerikansk hi fi bruker 50% på markedsføring og resten til hi fi prudukter.

Ærlig mening bare;)
Da er vi vel tilbake til dette med generalisering.
Som her hjemme, er det noen store og noen små produsenter.
 
L

Ludo

Gjest
Om du leser tråden og setter svarene mine i lyset av de øvrige innleggene så får du svar på spørsmålene dine. Det blir feil av meg å sitere tråden for å forklare alt dette.
Nei, det blir ikke feil å forklare dette. Du oppfordrer til tolking av innlegget ditt i alle retninger med det der. Forklar er du snill... :)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Må visst få meg bredere skjerm.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Det var ikke ment som en oppfordring til tolkning av innleggene mine over hodet, selv om det er slik alle innlegg oppfattes til tider.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Jeg har ikke lest et eneste innlegg i denne tråden, men prøver allikevel med min uskyldige forklaring på hva det er med disse amerikanerne.

De er mange. De er forskjellige.
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
Hva er det med disse amerikanerene? spør Snicker-Is.
Har jobbet med disse amerikanerene på et annet område enn Hi-Fi, USA er sinnsykt kreative. Grunder ånden er virkelig levende der, og blir verdsatt i samfunnet.
Det kjøpesterke markedet gir selvsagt ekstra grobunn for dette miljøet, samt et stort volum i markedet.
Desto mer penger inn, desto mer penger til utvikling!
Liker mye hi-fi fra USA, men det trenger nødvendigvis ikke bety at alt fra USA er bra, tvertimot.
Er norsk hi-fi bedre? Er det du vil frem til Snickers? Norske produsenter har mange odds imot seg, men det jeg har hørt har ikke fått meg i kjøps-modus. :p
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Beklager, men det gikk meg visst hus forbi. Jeg trodde innlegget ditt var et uttrykk for uamerikanske holdninger, og følte meg kallet til å forsvare landet mange av oss har et hat-elsk forhold til. ;)

Men å prioritere det som er størst er ikke nødvendigvis alltid feil heller, og særlig ikke når det er snakk om biler.  ;D

Denne amerikanske epoken er forbi for lenge siden!
Slik ser den amerikanske gjennomsnittsbilen ut i dag! ;D

 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Å hentyde at Amerikanske produkter spiller musikktype x bedre enn y og at europesike produkter spiller y bedre enn x er små rart spør du meg. Det betyr at Kinesiske produkter kun spiller kinesisk musikk bra.

Hadde jeg kun hørt på klassisk musikk ville valget mitt vært Martin Logan Summit fremmfor hvilken som helst europeisk høyttaler. Hadde jeg kun hørt på heavy-rock hadde også valget vært amerikansk, hadde jeg hørt på hiphop hadde valget også vært amerikansk.

NB! Personlig har jeg ikke amerikanske høyttalere.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Afro-Amerikanske mener du? Altså USA!

Jeg tolket det mer som at blues, jazz, og rock faktisk stammer fra den afrikanske musikktradisjonen.
 
K

krille_krokodille

Gjest
Afro-Amerikanske mener du? Altså USA!
Nei. Afro-amerikansk musikk som blues, jazz, og rock er utledet av den musikkformen som de afrikanske slavene hadde med seg til USA fra hjemlandet sitt. Bluesen var vel først ute, men de stammer alle fra de samme primitive rytmene, og går nok mye lenger tilbake enn som så.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Javel... etter min musikkundervisning på ungdomskolen (som begynner å bli en stund siden) mener jeg å huske at disse musikkformen ble "oppfunnet" av de afrikanske slavene etter de var kommet til USA... mulig dette ikke stemmer...

Nei. Afro-amerikansk musikk som blues, jazz, og rock er utledet av den musikkformen som de afrikanske slavene hadde med seg til USA fra hjemlandet sitt. Bluesen var vel først ute, men de stammer alle fra de samme primitive rytmene, og går nok mye lenger tilbake enn som så.
 
K

krille_krokodille

Gjest
Javel... etter min musikkundervisning på ungdomskolen (som begynner å bli en stund siden) mener jeg å huske at disse musikkformen ble "oppfunnet" av de afrikanske slavene etter de var kommet til USA... mulig dette ikke stemmer...
Disse musikkformene var slik jeg har forstått det, en videreutvikling av den musikkformen som slavene hadde meg seg til USA fra hjemlandet sitt. Bluesen ble født i USA, men den nedstammer fra afrikansk folkemusikk eller hva man skal kalle det, og det var det jeg oppfattet som poenget til å begynne med. At musikken mange av oss hører på i dag som i stor grad nedstammer fra blues o.s.v. har røtter som daterer tilbake i tid før USA ble grunnlagt.

Men jeg kan selvsagt ta feil.
 
B

Back_Door

Gjest
"En brei debatt", som hun sier....sjefen i senterpartiet.. ;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Denne amerikanske epoken er forbi for lenge siden!
Slik ser den amerikanske gjennomsnittsbilen ut i dag! ;D
Gjennomsnittsbilen i USA er nok mer som denne, tipper jeg:

Det er såpass mye fattigdom i USA at nye biler er mindre vanlig enn man skulle tro ut fra bilprisene.
 
Topp Bunn