Hva er det med denne kondensatoren.?

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Hei. Har fått en cary slp-2002 i hus og den har har vært overhalt av rørkyndig før jeg kjøpte den.
Men den suser no jævlig i høyttalerne hører det også i mellomtone/bass. og nesten ikke til å holde ut.sitter 5m unna og hører det..
kikket under lokket..hva er det med denne kondensatoren.? Buler no veldig i forhold til den andre..Er dette et dårlig tegn? Ser jo ikke frisk ut,men jeg kan for lite om kondensatorer og derfor jeg spør..
IMG_8253.jpg

Hørte den hos selger og la ikke merke til denne susingen der.?
Har Musical fidelity 750k monoblokker og Response Art høyttalere ,så skulle ikke være såå følsomt..min forrige pre var helt tysst med akkuratt samme strøm og signalkabler.
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.843
Antall liker
4.564
Sted
Halden
Hei :)
Den kondensatoren er kaputt ! "Buling" på toppen er et sikkert tegn på dette
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Det var det jeg fryktet og ante.Men fikk beskjed at den var ok?????? Takk for oppklaring..
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Under er det bare luft. Ikke noe skummelt.
Hatten er et nr for stor og eser litt opp på midten.
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Noen tips ang hva jeg kan erstatte disse med.? Står 100uf 450mv 85.C .Type Cde usa 380LX 1028
Står i en Cary slp-2002 pre amp.
IMG_8294.jpg
IMG_8295.jpg
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Ja ,men hvor kommer den luften fra.? Er ikke noe ekspert på dette ,men alt jeg søker på www om "bad capasitor" viser en tydelig kul som denne. ...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Er de kaput, eller bytte av andre grunner? Som Audiomix skriver - dersom et bare er plasten på toppen som buler, så er de mest sannsynlig OK....
Dersom de står i kretskort, så må du i alle fall oppgi originalmål og pitch ( avstand mellom pinnene..)
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Usikker på om den er kaputt. Men har ganske mye sus (sssss)mest i diskant , men hører det også i mellomtone og bass.Likt på begge ht.(Respons Art )
Grunnen til skepsis til kondisen er nettopp den litt for høye susingen.(høres på 1.5m avstand) Har hat 2 pre amper før på samme strømkontakt ,kabling ,effektamp. Kun tatt bort og satt på samme plass med samme kabling.. Kjøpt andre rør for å teste også uten at det ble forskjell. (6922 rørene suste ennå mer da de har høyere gain enn 6cg7 som står i nå. 12au7 har jeg testet nå 4 par uten forskjell i susingen... Er også litt during i trafo,men ikke så mye at det høres uten at jeg legger øret inntill chassi..
Tenkte første steg var å skifte kondis,men er usikker...
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
159
Antall liker
176
Torget vurderinger
1
Årsaken til bulingen er ikke luft i kondensatoren, men derimot at det har skjedd kjemiske reaksjoner i elektrolytten i kondensatoren og som har gitt gassutvikling, bl.a hydrogengass og dermed trykkoppbygging. Vanlige årsaker er høy temperatur pga høy serieresistans (ESR) i kondensatoren. En del av elektrolytten kan være fordampet også. Elektrolyttkondensatorene er dårlig og bør byttes.
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Takker for deling av kunnskap.!
Dette hørtes mer sannsynlig ut en bare luft.. Men er vanskelig for en som meg når man selv ikke har detaljkunnskap om enkeltkompnenter og skille påstander.
Noen forslag om hva jeg kan erstatte disse to kondensatorene med.? Ser ut som de sitter iforbindelse med strømforyningen..
IMG_8296.jpg
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Som tidligere skrevet - hvis bulen gir enkelt etter, er det kun luft under. Kondiser som lekker, lekker ut ved forseglinga - i dette tilfellet på undersida rundt pinnene. En og annen gang eksploderer de - men det er godt synlig......
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Den gir etter ja,det har jeg prøvd. Men skal en kondensator generere luft.?
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Den gir etter ja,det har jeg prøvd. Men skal en kondensator generere luft.?
Kondensatorer genererer ikke luft, men varme omgivelser (feks kjøleribba like ved kondensatoren) kan få plasten til å deformeres slik at den buler oppover. Foliet rundt hetta er ikke gasstett, så luft vil lett finne veien inn mellom kondensatoren og hetta.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Plasten rundt er ikke tett, og kondisen kan godt ha blitt lun og varm opptil mange ganger. Nåår det er sagt, så er det jo mulig at den kan være på tur over kanten, men de buler gjerne ut sideveis også, og hvis forseglinga blåse ut, blir de gjerne litt skjeve også ( gjelder snap-in, radiale kondiser som denne)
Om du absolut vil bytte, så der dette en Cornell Dubillier ... Mouser har samme kondisene i to størrelser..
https://no.mouser.com/Cornell-Dubil...s/_/N-75hr0?P=1yzxejjZ1z0zlgfZ1z0wrkmZ1yx4ard
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Jo kan jo sikkert være det også.? men at luft skal gå inn kondensatoren pga at de er utett høres også i mine ører rart ut.
Men som sagt jeg kan ikke så mye om dette,men skal prøve å få kur på støyen i pre ampen. At noe ikke er 100% med den er jeg helt sikker på. Etter over 20år med hobbyen hører man raskt når noe er ute av kurs..
Cary hadde aldrig gitt ut en amp med så mye egenstøy..,
Så kondisen skal byttes uannsett ,da jeg ikke blir klok på dette og susingen ,og blir ikke bedre uten feilsøking.Men om det hjelper på støyen i den aner jeg ikke..,

Bare lurer på hva jeg kan erstatte disse med.? Finner mye i nærheten av spec på kondis, men aner ikke toleransegrenser på dette..
Har bla lest dette ang kondensatorer som virker fornuftig.

https://ourpastimes.com/causes-capacitors-bulge-8580657.html
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Ok. Takker for svar og skal prøve å bytte disse og se om de kurerer susingen. Liker lyden i denne veldig godt så håper å finne årsaken til susingen. Hadde før denne Cary cinema 11a og har også Dp ca1 og de er helt tysst på samme oppsett.
Har hatt mange rør pre igjennom og kan huske bare en kina pre med orginal rør som hadde så mye sus. Etter rørskifte ble den stille mener jeg å huske.. så noe muff er det..
 
Sist redigert:

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
159
Antall liker
176
Torget vurderinger
1
Etter å ha sett hva Cary Audio oppgir av data på signal/støyforhold på denne preampen ( 80dB ved fullt output og som er ganske lavt for en preamp ) tror jeg dessverre ikke det hjelper så mye på støynivået å bytte kondensatorer. Du har nok en mismatch mellom denne preampen og den følsomme MF 750. I praksis har du ved vanlig lyttenivå bare et signal/støyforhold på typisk 25-30dB og da forstår jeg du plages av susing og støy.
 
W

WayAhead

Gjest
Kondensator kaputski. Buler de slik er de ødelagt. Skulle antagelig vært rutinemessig skiftet for lang tid siden. Det er mange faktorer som spiller inn på en kondensators (reduserte) designlevetid. Dette kan sees i databladene for den enkelte kondensator.

Skift alle.
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Etter å ha sett hva Cary Audio oppgir av data på signal/støyforhold på denne preampen ( 80dB ved fullt output og som er ganske lavt for en preamp ) tror jeg dessverre ikke det hjelper så mye på støynivået å bytte kondensatorer. Du har nok en mismatch mellom denne preampen og den følsomme MF 750. I praksis har du ved vanlig lyttenivå bare et signal/støyforhold på typisk 25-30dB og da forstår jeg du plages av susing og støy.
Har hatt en slik selv, fin sak men veldig høy output. Brukte dempeledd på 20db fra rothwell for å få det OK , da demper du også støyen med 20db... Denne kan jo kjøres med flere typer «utgangsrør» hva sitter der nå?

Mvh J.O
 

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Skrik ut om du trenger hjelp med å bestille, har konto hos mouser/farnell. Og ev å bytte de.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis det er veldig stor gain-mismatch, som karakteriseres av at du kan skru veldig lite opp før det er altfor høyt, vil dempeledd hjelpe.

Johan-Kr
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Usikker på om den er kaputt. Men har ganske mye sus (sssss)mest i diskant , men hører det også i mellomtone og bass.Likt på begge ht.(Respons Art )
Grunnen til skepsis til kondisen er nettopp den litt for høye susingen.(høres på 1.5m avstand) Har hat 2 pre amper før på samme strømkontakt ,kabling ,effektamp. Kun tatt bort og satt på samme plass med samme kabling.. Kjøpt andre rør for å teste også uten at det ble forskjell. (6922 rørene suste ennå mer da de har høyere gain enn 6cg7 som står i nå. 12au7 har jeg testet nå 4 par uten forskjell i susingen... Er også litt during i trafo,men ikke så mye at det høres uten at jeg legger øret inntill chassi..
Tenkte første steg var å skifte kondis,men er usikker...
Jeg er redd du har kjørt i grøfta.
Regulatorene i denne blir ekstremt varme.
Dårlig design (unødvendig høyt spenningsfall) og minimal kjøling.
Når du i tillegg setter inn 6FQ7 blir det dobbelt ille.
De trekker dobbelt så mye glødestrøm.
Ved å tulle (rulle) rundt med rørene oppnår du garantert ubalanse mellom kanalene. Jeg tipper du har minimalt med test-/ måleutstyr til formålet.
Den har ikke spesielt høyt gain, men kan gi ut et ganske høyt nivå. Det bestemmer du selv :)
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Ok. Takker for svar. Denne 2002 hadde vel vært hos deg for utbedring av strømforsyningen før jeg kjøpte den... Satt samme rør i som sto når den kom fra deg.. Det er ikke noe ubalangse i kanalene som er hørbart iallefall. Med de 6922 som sto i så var det ekstremt sus i ene kanalen.(Mulig dårlig kontakt) Byttet til 6FQ7 så ble den stillere og likt i begge kanaler. Skal teste igjen med de 6922 og sjekke igjen...
 
Sist redigert:

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Testet nå med de pinnacle ecc88 rørene og de 12au7 som sto i ved handel og det samme skjer. Lite støy i venstre kanal,men voldsom susing i høyre.(dur fra trafo er lik uannsett rør,men dette er ikke hørbart uten å legge øret ca 10cm unna)
susing på venstre høres tydelig fra 4.5m avstand så ikke underdrivelse dette her..:)
Motsetning til 6FQ7 som som suser like mye i begge og noe mindre..
Har noen KR 6922 rør som jeg skal prøve før jeg utelukker rør som synderen.. De vet jeg er ok.!
Smått frustrende dette da jeg betalte god pris mtp at denne kom rett fra service...
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Oppdatering.
Etter å ha satt inn mine mindre gode KR 6922 rør og de Ge jan 12au7 som fulgte med er støyen mindre.. satte etter det inn mullard cv4003 så ble det enda mindre.. Fremdeles hørbart,men ikke i nærheten av hva det var..er også dårlig kontakt i ene rørsokkel til høyre 12au7 som ikke gjør saken bedre mtp feisøking..
så noe fishy Med de pinnacle ecc88 og generelt de røra som fulgte med..
Så søken om gode 6922 eør må til får å konkludere.
 
Sist redigert:

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Hei Frank

Hadde en Cary SLP-03, som oppførte seg lignende. Trafodur og uakseptabelt mye hvit støy i øvre frekvenser. Fikk senket støyen endel med gode siemens rør, men langtfra nok. Solgte den til en kar som fortalte at dette var kjent problem med SLP-03. Kanskje billigmodellene til Cary er slik?? Husker og at min SLP-03 var 220v og ikke 230 som vi har i nettet. Vet ikke om det kan ha noe betydning.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har hatt en Cary SLP-03, og har ikke hatt problemer med during i trafo eller støy. Nå kjørte jeg til å begynne med med originalrør, og deretter med Brimar 13D5. Jeg har også isotrafo på kursen til anlegget.

Johan-Kr
 
Topp Bunn