Digitale avspillere Hva er det å hente ved bruk av separat psu?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Sitter og tygger litt på det......
Har en kurant streamer og et kurant cd-drivverk, men ingen av dem har separat psu.
Streamerens strømkabel går rett i strømfilteret, mens cd-drivverkets strømkabel er bestykket med en "kladeis" (sort boks).
Benytter for så vidt en "feit" strømkabel til streameren, men den originale strømkabelen til cd-drivverket er av den anorektiske sorten.
Nå skal ikke jeg komme å påstå at jeg hører tydelig forskjell på strømkabler.
Ei heller har jeg erfaring med eller kjennskap til bruk av separat psu.
Derfor lurer jeg rett og slett på følgende:
Hva er det å hente ved bruk av separat psu til slike komponenter?
Har for så vidt funnet noe jeg er nyfiken på og villig til å prøve ut - men hele vurderings- og beslutningsprosessen blir nok "enklere" hvis jeg får litt innspill på spørsmålet over.

mvh
Proffen
 

Prospect

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2013
Innlegg
135
Antall liker
74
Sted
Ute i det friere landskap (heldigvis)
Et interessant spørsmål det, og svarene kan det bli strid rundt.
Ville jo tro at produsentene av slikt utstyr har en vinkling mot strømkvalitet og hva den kan gjøre med lyden.

Kan det ha så mye annen hensikt enn å skape plass til flere og bedre komponenter til filtrering av strøm?
Typisk er det stor kondensatorbank i forhold til faktisk effektbehov noe som gjør komponenten mer uavhengig
av strømkvalitet.
Bel Canto sin Virtual Battery løsning på Dac er et eksempel.
Malmin sin MI23,5 er et annet.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det enkle svaret: Ingen ting.
Det vil være avhengig av hva som den interne strømforsyningen består av.
Og hva den eksterne består av.
Ingen av de du nevner trekker mye strøm
Ingen har stor variasjon i strømtrekkes.
Skolisse type holder lenge.
For å være helt sikker må en måle de interne spenningene for å se om det gjør noen forskjell.
Ganske sikker på at det ikke vil være noen forskjell.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
I de tingene du nevner vil det være interne regulatorer for alle spenninger.
Ganske upåvirkelige.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg kjenner ikke de to du nevner.
Hvis begge går på 230V nettspenning og har intern strømforsyning er en eventuell ekstern "dings" en 1:1 nett trafo.
Gjør ingen forskjell.
 

Prospect

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2013
Innlegg
135
Antall liker
74
Sted
Ute i det friere landskap (heldigvis)
Bruker en BEL Canto 3.5 VB dac selv..
Strømforsyningen har et antall joule lagret og Dac står på ei stund etter at strømmen kuttes.
Om husken er rett, så leverer VB «virtual batteri» saken 12v DC til Daccen, så likeretter osv ligger i strømforsyningen, ikke daccen.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ja, blir ikke forbauset om det er to leire her, hver med sin mening/oppfatning....
Har liksom aldri tatt meg tiden og bryet å forsøke å lytte etter forskjeller hva strøm/psu angår - så er således rimelig blank der.....
Men vet jo at der også finnes dem som mener at det kan utgjøre en positiv forskjell

Så hvem skal man tro på? :unsure:

For ordens skyld: Det er noe slikt jeg kikker på: https://tomanek.net.pl/tomanek-ulps-mini-budzetowy-zasilacz-do-przetwornikow-dzwieku.html
Ser jo skikkelig ut....

mvh
Proffen
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Ja, blir ikke forbauset om det er to leire her, hver med sin mening/oppfatning....
Har liksom aldri tatt meg tiden og bryet å forsøke å lytte etter forskjeller hva strøm/psu angår - så er således rimelig blank der.....
Men vet jo at der også finnes dem som mener at det kan utgjøre en positiv forskjell

Så hvem skal man tro på? :unsure:

For ordens skyld: Det er noe slikt jeg kikker på: https://tomanek.net.pl/tomanek-ulps-mini-budzetowy-zasilacz-do-przetwornikow-dzwieku.html
Ser jo skikkelig ut....

mvh
Proffen
Ser ut som en ordentlig batteri-lader, lagde en veldig lik selv på GK Elektro for mange år siden.. Nokså likt det man finner internt på de fleste duppeditter som har elektronikk.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hadde tidligere MI forforsterker (MI23). Gikk etter hvert over til stor strømforsyning. Solid oppgradering.
Har nå en Raspberry Pi/PI2AES streamer som jeg supplerte med en Teddy Pardo psu. Igjen en solid oppgradering. Ingen tvil om at skikkelig psu har mye å si for lyden.
 

Prospect

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2013
Innlegg
135
Antall liker
74
Sted
Ute i det friere landskap (heldigvis)
Egne ører, ingenting annet.
Årsak:
Bruk av egne penger, må baseres på et behov konstatert av egne ører, ikke andre folks teorier eller meninger.

Min teori ( som du da ikke skal høre på )
Det betyr ikke at behovet ikke kan finnes, for det tror jeg det kan, men problemet skal oppleves før en leter etter løsningen på det.

Oppleves et »problem» , keep an open ( om enn kritisk) mind i din søken etter mulige løsninger.
Svaret ligger nok ikke i hverken fancy markedsføring eller bastante «jeg vet alt» holdninger på fora som dette.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kan du opplyse hvilke modeller du spør om råd til?
Finner ikke i farta.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har også noen rpi som streamer. Brukte først en solid lineær støyfri PSU til den ene. Alt såre vel.
Den PSU måtte omprioriteres til noe annet og jeg måtte finne noe i farten. Tenkte dette måtte bli en nedtur. Valgt en ipad lader til formålet.
Resultat, absolutt ingen forskjell.
Uavhengige målinger viser også at "kvalitet" på strømforsyning til et slikt produkt gjør absolutt ingenting med signalene ut fra den.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Screenshot_20211025_090302_com.android.chrome~2.jpg
Screenshot_20211025_090329_com.android.chrome~2.jpg


Er ikke vanskelig å høre hvorfor John Curl fronter bruk av noe annet enn ringkjerne.
Har nettopp byttet.
Som han sier kan en glemme filtre, kabler og regeneratorer når en tar i bruk R-core.
Han har rimelig sikkert målt, ikke bare hørt.
Hadde en samtale med Abrahamsen for mange år siden angående valg av trafo.
Den gang ville han brukt C - core, MEN å selge utstyr uten ringkjerne var umulig.
Folket ville ha ringkjerne.
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Seende kan glede seg over naturens fargesprakende palett om høsten, blinde dessverre ikke. Slik er livet enten vi ønsker det eller ikke!

R
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Malmin er en klok mann, han tar seg ikke bryet med å gå inn i en slik diskusjon.
Jeg tror aldri i verden at han hadde designet separat PSU til sine preamper hvis det ikke hadde noe for seg.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Malmin er en klok mann, han ser seg for god til å gå inn i en slik diskusjon.
Jeg tror aldri i verden at han hadde tatt seg bryet å lage separat PSU til sine preamper hvis det ikke hadde noe for seg.
Man sparer seg jo litt styr med chassi design da, kan bare mekke et eget chassi til power. Slipper å kutte til og feste metall plater innvendig i en felles kasse som også frigjør plass til andre ting som f.eks. flere større kondensatorer og mer kjøling (mindre varme i samme boksen blir det også, da trafo kan jo bli litt varm).
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Vis vedlegget 757923 Vis vedlegget 757924

Er ikke vanskelig å høre hvorfor John Curl fronter bruk av noe annet enn ringkjerne.
Har nettopp byttet.
Som han sier kan en glemme filtre, kabler og regeneratorer når en tar i bruk R-core.
Han har rimelig sikkert målt, ikke bare hørt.
Hadde en samtale med Abrahamsen for mange år siden angående valg av trafo.
Den gang ville han brukt C - core, MEN å selge utstyr uten ringkjerne var umulig.
Folket ville ha ringkjerne.
Primær viklingen og sekundær viklingen sidder på hver sin halvdel. Dermed overføres stort set intet til sekundær viklingen. Det tror jeg Er en mega gevinst. Undrer mig over hvorfor folk ikke bruger dem mere.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.468
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Tja, @Proffen. Byr på min lille erfaring.
Jeg har hørt forskjell på PSU til Squeezebox Touch. Blindtest.
Ikke verre enn kompis som byttet og jeg selv lyttet. Foretrakk lyden med PSU, i konkurranse med original «veggvorte».
For min egen del betyr det at jeg tror PSU kan gjøre en forskjell, og boksen fra Teddy Pardo i racket gir litt god feeling.
For andres del trenger det ikke å bety noe som helst.

mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Tja, @Proffen. Byr på min lille erfaring.
Jeg har hørt forskjell på PSU til Squeezebox Touch. Blindtest.
Ikke verre enn kompis som byttet og jeg selv lyttet. Foretrakk lyden med PSU, i konkurranse med original «veggvorte».
For min egen del betyr det at jeg tror PSU kan gjøre en forskjell, og boksen fra Teddy Pardo i racket gir litt god feeling.
For andres del trenger det ikke å bety noe som helst.

mvh
Får se hva jeg finner på.
Er jo ikke snakk om mange hundrelappene for de sakene fra Tomanek, og i verste fall er det jo bare å gå tilbake til det originale patentet.

mvh
Proffen
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Var det spørsmålet myntet på meg?
I så fall: Pro-ject cd box rs og Lumin D2

mvh
Proffen
Lumin D2:
  • Internal power supply keeps interference lower and cabling neater
  • POWER SUPPLY:
    • Internal 100–240V AC auto-ranging
Bare fakta oplysning.
Kan ikke si noe mer.

Project ser ut til å skulle ha 9VDC inn.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
@Audiomix: Jeg vet at der er flere som benytter seg av Sbooster til Lumin D2 - uten at jeg av den grunn vet noe mer om produktet.....

mvh
Proffen
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Tja, @Proffen. Byr på min lille erfaring.
Jeg har hørt forskjell på PSU til Squeezebox Touch. Blindtest.
Ikke verre enn kompis som byttet og jeg selv lyttet. Foretrakk lyden med PSU, i konkurranse med original «veggvorte».
For min egen del betyr det at jeg tror PSU kan gjøre en forskjell, og boksen fra Teddy Pardo i racket gir litt god feeling.
For andres del trenger det ikke å bety noe som helst.

mvh
Teddy Pardo strømforsyning er meget støjsvag. Desværre er udgangs impedansen temmelig høj.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg hørte i hvert fall god forskjell på veggvorta og en adskillig mer forseggjort lineær strømforsyning på lydkortet mitt. Det ble adskillig mindre støy, i.e. lavere støygulv. Om man vil høre forskjell på et cd- drev er jeg mer usikker på.
mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Støy er enkelt å måle ut fra en forsterker.
Så kan en prøve seg fram med forskjellige løsninger og håpe at mindre støy også oppleves som bedre lyd.
Lineære regulatorer (strømforsyninger) lager ikke støy om de er riktig konstruert.
Om ultralineære (Tomanek) er bedre?
Switch mode har absolutt en del utfordringer med hensyn til støy.
Kan bli bra og veier lite.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mine personlege erfaringar er at riaatrinn (spesielt dei som baserer seg på rør) har godt av å separere straumforsyninga. Min yndlingspreamp (ARC SP 10) har separat straumforsyning. Står denne på feil side av sjølve forforsterkaren, støyar det litt, så dette prøver eg å ta omsyn til. Min tidlegare riaa EAT-e-glo hadde også separert straumforyninga, og den var 100% fri for støy, også med svært lågmælte pickupar.
Når det gjeld akkurat dette med røra, veit nok Audiomix langt meir enn meg om dette kan føre til utfordringar.
 

Cappuccino

Medlem
Ble medlem
26.10.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
Viken
Torget vurderinger
0
Har bare gode erfaringer med ekstern PSU. Har selv mange Farad Super3 LPSU for ruter, svitsjer osv. og det har løftet anlegget mitt vanvittig mye. (streaming)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mine personlege erfaringar er at riaatrinn (spesielt dei som baserer seg på rør) har godt av å separere straumforsyninga. Min yndlingspreamp (ARC SP 10) har separat straumforsyning. Står denne på feil side av sjølve forforsterkaren, støyar det litt, så dette prøver eg å ta omsyn til. Min tidlegare riaa EAT-e-glo hadde også separert straumforyninga, og den var 100% fri for støy, også med svært lågmælte pickupar.
Når det gjeld akkurat dette med røra, veit nok Audiomix langt meir enn meg om dette kan føre til utfordringar.
Veldig enig i det siste du skriver :)
Det er generelt ikke gjort veldig mye for å skjerme mot magnetisme i HiFi utstyr.
Derfor kan plassering være viktig.
Enkelt å finne ut av. Løfte opp eller snu.
Avstand fra kilden er viktig. Støykilden altså.
Litt pirk:
100% støyfritt er umulig.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Min erfaring er at det er ikke noe problem med innebygd PS dersom enheten er velkonstruert f. eks Mola Mola forforsterker med RIIA og DAC.
Da er det bare å koble til 230V - ute nå flytte på noe.
Er egentlig litt allergisk mot særlig veggvortene.

Utvendig PS er et toegget sverd, liker de ikke men samtidig er det mye å hente ved å bytte til en kvalitets PS.
Byttet ut veggvortene til Nucleus+, SOtM sMS-200 Ultra NEO, Ferrum OOR og MESH - til Hypsos
 
Topp Bunn