Ønsker anbefaling Hva er de verdt? tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje jeg er for snill eller dum, men hvis jeg skal selge noe som jeg har eid og brukt så tar jeg utgangspunkt i hva jeg selv betalte, selv om produktet eventuelt har steget i pris. Jeg tenker at jeg har brukt produktet og påført det slitasje, og at verditapet er en del av leken.

    En helt annen ting er hvis det er rene samleobjekter. Men dette er hvordan jeg selv tenker.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Folk får et tilbud om å kjøpe noe til en lavere pris enn det koster nytt.:)
    Så er det opp til eventuelle kjøpere om de vil ta tilbudet eller ikke.
    Der er ingen regler på hva brukt skal koste.:unsure:Forhandlinger er selvsagt lov.Markedet bestemmer om det blir solgt eller ikke.(y)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Selvsagt er det ingen regler. Men når man tilbyr et brukt tilbud til like mye som, eller mer enn det kostet nytt?

    "Markedet bestemmer" syns jeg høres ut som et selvrettferdig argument for å haie penger av andre. Litt sånn BI-student. :)
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Men er det mer akseptert at en forhandler smekker opp prisen med 10lapper kontra en bruktselger?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Forskjellen er jo at en forhandler tilbyr et nytt og ubrukt produkt, med garanti, reklamasjonsrett, og serviceordninger.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Virker som mange som selger brukt føler at de er likeverdige med forhandlere som tilbyr disse tingene.

    Men så klart, det er jo lov å prøve seg.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    660
    Antall liker
    683
    Sted
    Rogaland
    jeg solgte i desember ratt og pedaler, jeg kjøpte settet for 2200,- , men grunnet prisstigning så solgte jeg det for 2000,-

    nå skal det sies at det var svært lite brukt da. men markedet bestemmer.. ergelig for noen, til glede for andre

    selv irriterer jeg meg over at høyttaler som klipsch CW4 har økt fra ~50' til nesten det dobbelte :LOL: det gjenspeiles på bruktmarkedet også
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det er mange som rett og slett ikke forstår hvordan produkter taper seg i pris og legger ut annonser til pynt. Får håpe vedkommende våkner til slutt, tipper folk som jakter brukt er våkne i hvertfall og styrer unna om prisen oppfattes drøy.
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    280
    Antall liker
    659
    Sted
    Hadeland
    Det er jo sånn verden er og alltid har vært enten det er hi-fi eller bruktbil, jeg synes det er veldig enkelt, får du det ikke til den prisen du tilbyr så la være og kjøpe det! Folk vil alltid prøve og få litt for mye for det de skal selge.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo sånn verden er og alltid har vært enten det er hi-fi eller bruktbil, jeg synes det er veldig enkelt, får du det ikke til den prisen du tilbyr så la være og kjøpe det! Folk vil alltid prøve og få litt for mye for det de skal selge.
    Jeg er "folk" og tenker ikke sånn.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Markedet bestemmer ja. Det handler litt om anstendighet. Men grådigheten er gjerne større enn kjønnsdriften. Så da må prisjakt tråles opp og ned for å få en fair pris. Jeg er enig med deg Bambi. Tar utgangspunkt i hva jeg betalte trekker av for alder og slitasje.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    At majoriteten er idioter har jeg vanskelig for å tro.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bruktmarkeder er rare greier.
    Vi solgte en gang en Beito-seng til en pris min svoger i ettertid mente var direkte uanstendig. Kjøper var kjempefornøyd.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bruktmarkeder er rare greier.
    Vi solgte en gang en Beito-seng til en pris min svoger i ettertid mente var direkte uanstendig. Kjøper var kjempefornøyd.
    Men brukte senger går kanskje litt under samme markedssegment som brukte truser? Det er jo isåfall et meget spesielt marked, med helt egne priser.

     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    En fornuftig bruktpris er det kjøper er villig til å gi. Trenger det være mer komplisert?
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Og enda verre når folk tar utgangspunkt i nypris for en nyere versjon.

    "Tilsvarende modell koster i dag x antall kroner" , selv om modellen de selger aldri kostet det og ikke har samme funksjoner.

    Spesielt gjeldende på f eks surround-receivere hvor den gamle modellen ikke støtter 4k som et eksempel. Da er modellen ubrukelig for min del for jeg vil ha best mulig bilde gjennom denne i tillegg til lyd.

    Nå veit jeg selv hva jeg er ute etter og styrer unna, men ser jo at mye av dette blir solgt. Veit ikke hvilken pris de ender opp med å få selvsagt.

    Edit: kan selvsagt hende kjøper ikke har behovet, men når jeg ser kompetansen rundt formater og oppløsning har jeg mine tvil. Mange ikke-entusiaster er ikke nødvendigvis klar over at kjører de det gjennom en gammel receiver får de ikke 4k på den nye TVen de akkurat har kjøpt.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Jeg selger for max det jeg kan få, og tar gjerne en prute runde hvis jeg finner det interessant da jeg er greit realistisk på hva jeg kan få.
    Var på jakt etter effektforsterker for en liten stund siden, og fant noe interessant, til en pris av 15000,- for ca 5 år gamle produkter.
    Ny pris i dag inkl frakt og mva er ca 15500,-.
    Så jeg ga et tilbud jeg mente var greit gitt alder osv og fikk svar tilbake at de var solgt til prisforlangende.
    Jeg forholder meg til at markedet bestemmer prisene :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    En fornuftig bruktpris er det kjøper er villig til å gi. Trenger det være mer komplisert?
    Premisset for tråden er hva det er ok å forlange for et brukt produkt, sett i forhold til alder, stand, og pris når produktet var nytt. Er det greit å ta ågerpris av noen som ikke har peiling, f.eks.?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Premisset for tråden er hva det er ok å forlange for et brukt produkt, sett i forhold til alder, stand, og pris når produktet var nytt. Er det greit å ta ågerpris av noen som ikke har peiling, f.eks.?
    Kjøper har også et ansvar for å sette seg inn i hva han gir bud på /kjøper, så en manns ågerpris er en annen manns helt ok pris
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    1644660355090.png


     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kjøper har også et ansvar for å sette seg inn i hva han gir bud på /kjøper, så en manns ågerpris er en annen manns helt ok pris
    Så hvis man er tillitisfull og stoler på andre kan man takke seg selv? Jeg hadde ikke hatt samvittighet til det selv tror jeg, men ok.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Så hvis man er tillitisfull og stoler på andre kan man takke seg selv? Jeg hadde ikke hatt samvittighet til det selv tror jeg, men ok.
    Jeg tror jeg skjønner hva du mener, og ja, man kan takke seg selv. Alternativt så mener du at tillitsfull/naiv fritar for ansvar?

    Min forståelse av verden er at så lenge jeg oppgir produktet som det er, med de egenskaper det har og i den stand det er, så er jeg fri til å sette hvilken pris jeg vil som selger, så kan budgivere/kjøpere legge inn de bud de finner akseptable for seg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror jeg skjønner hva du mener, og ja, man kan takke seg selv. Alternativt så mener du at tillitsfull/naiv fritar for ansvar?

    Min forståelse av verden er at så lenge jeg oppgir produktet som det er, med de egenskaper det har og i den stand det er, så er jeg fri til å sette hvilken pris jeg vil som selger, så kan budgivere/kjøpere legge inn de bud de finner akseptable for seg.
    Vet ikke om jeg vil si noen er fritatt for ansvar. Jeg er jo litt enig i at man bør sette seg inn i hva man kjøper o.s.v., men noen som er veldig uerfarne og kanskje litt naive kan fort gå på en smell hvis de møter feil selger. Kanskje litt den tanken som er utgangspunktet for tråden, og at jeg ikke har så veldig mye sympati for det jeg mener er overprising av et brukt produkt.

    Personlig ville jeg aldri i verden engang vurdert å kjøpe noe av noen som prissetter på den måten.

    Men lurer på om dette er tanker jeg er alene om, eller om andre tenker det samme. Eller er det sånn at de fleste syns at det er som det skal være?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Om jeg selger noe så synes jeg det naturlige å benytte et helt enkelt regnestykke basert på egen anskaffelsesverdi med fratrekk for tid av bruk basert på forventet levetid.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Chromecast Audio går ofte for mer brukt enn de opprinnelig kostet nye. Litt rart er det jo, men jeg synes også det er ok. Har kjøpt noen, og synes de var verdt det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt er det ingen regler. Men når man tilbyr et brukt tilbud til like mye som, eller mer enn det kostet nytt?

    "Markedet bestemmer" syns jeg høres ut som et selvrettferdig argument for å haie penger av andre. Litt sånn BI-student. :)
    Markedet er sånn omtrent 50% av ny villedende pris om det ikker er for gammelt, <5år. Mer rabatt for eldre saker…
    Den du henviser til forsøker å selge for 25k brukt med 30k nypris vil garantert ikke få solgt til den prisen.
    Sleipt å forsøke seg kanskje , men kjøperen er dum om ikke ny pris og salgspris på tidligere tidspunkt sjekkes.

    På den annen side har jeg selv solgt brukte ting både billig og dyrt.
    Når jeg tenker med om er 75% av det jeg har solgt vært kjøpt brukt og solgt for mer enn jeg gav for det. inflasjon teller jo litt også ..Det som er kjøpt nytt til nypris er solgt for 40-70%

    Vinyriggen min koster nå over 100 000. Skulle jeg selge den for 10k fordi jeg kjøpte den brukt for 20k for 15 år siden..? Nei tror ikke det.
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Chromecast Audio går ofte for mer brukt enn de opprinnelig kostet nye. Litt rart er det jo, men jeg synes også det er ok. Har kjøpt noen, og synes de var verdt det.
    Chromecast audio gir mer godlyd for pengene enn noe annet hi fi produkt vil jeg si, nå produseres de ikke lengre, så da er det vel ikke rart prisen går opp. Selv med en mangedobling av prisen er det et meeeget godt kjøp om man vil "caste" musikk.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Riktig pris er vel det varen går for ved salg. Det kan være spesielle grunner til at eldre produkter ligger høyt i bruk pris (da tenker jeg ikke på sånne tulle annonser på finn gamle sjokolader og lignende) Min erfaring gjennom mange år med kjøp og salg av HIFi.
    Er at grådigheten er apsolutt størst på kjøpersside. Men griske skambud og frekke forespørsler. At noen begynner litt høyt kan jeg ikke se som noen problemer. Det er bare å overse annonsen om det ikke passer. Brukpriser på HIFi er generelt vært veldig lave i Norge.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Riktig pris er vel det varen går for ved salg. Det kan være spesielle grunner til at eldre produkter ligger høyt i bruk pris (da tenker jeg ikke på sånne tulle annonser på finn gamle sjokolader og lignende) Min erfaring gjennom mange år med kjøp og salg av HIFi.
    Er at grådigheten er apsolutt størst på kjøpersside. Men griske skambud og frekke forespørsler. At noen begynner litt høyt kan jeg ikke se som noen problemer. Det er bare å overse annonsen om det ikke passer. Brukpriser på HIFi er generelt vært veldig lave i Norge.
    Medaljen har to sider, ingen tvil om det. Det er mange kjøpere som kommer med irriterende skambud også.

    Jeg har også solgt ting som jeg har tatt meg betalt for, men da er det fordi det er en totalpakke med mye ekstra, eller fordi jeg selger noe som er 100% strøkent og lite brukt. Og jeg har satt en pris som jeg selv mener er rettferdig. Men fortsatt ikke for det samme eller mer enn hva jeg betalte selv. :)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    4
    enig med KlorinBalla. Jeg vurdere bla å selge platespilleren min som knapt er brukt og den har jo bla en arm som nesten er umulig å få tak i nå. Jeg har solgt mye det siste og har jeg lagt det ut for ca 50%+ av prisen nå hvis samme produkt er i salg. Noe som er eldre eller tungsolgt for mindre enn det. Nå med google tar jeg det som en selvfølge at folk sjekker prisene
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Tankespinn:

    en forsterker ble kjøpt for ett år siden for kr. 20k

    Ny pris pris er 25 for samme modell

    Eller
    Selges akkurat nå på kampanje til 17k.

    Skal man på generell basis bruke det man kjøpt den for eller ikke?
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Når Hi-Fi Klubben de siste få årene har skrudd opp priser til 3x så er det klart det gjør noe med bruktprisene.
    Ser jo NAD effekttrinn som selges brukt for mer enn nypris for et par år siden.
     

    dundun

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2004
    Innlegg
    21
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er helt enig med de som mener at riktig pris er det varen blir solgt for. Det blir altfor generelt å si at en brukt vare er verdt x-prosent av nypris: noen varegrupper synker som stein (surroundforsterkere, cd-spillere ++), mens andre ting omsettes for tilsvarende nypris i sin tid, som kurante platespillere og høyttalere. Et par eksempler på ting som omsettes ofte for tilnærmet nypris: Rega Planar 3 kostet 3.100,- med ny Elys pickup for 25-30 år siden… og koster (i god tilstand) omtrent det samme brukt i dag. Snell E 3 ble også solgt pallevis av i sin tid, de kostet 7.990,- nye på 90-tallet, bruktprisene er ofte mellom 50-75 % av dette. Det betyr ikke at de ikke er verdt det, jeg mener en tilsvarende god høyttaler i dag fort koster 30-40 tusen.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Kjøper har vel selv et ansvar, så hvis selger legger ut noe til for høy pris blir det vel ikke solgt? Er selv nysgjerrig på et riaa trinn som ligger på finn.no, problemet er at det ligger ute til samme pris som det kostet nytt for 8ish år siden. Da er det ikke så interessant lengre.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.203
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Synes nå prisene generelt har tatt helt av både på brukt og nytt.

    Men synes det blir litt feil hvis man har kjøpt et produkt til en pris for 3 år siden og så bruker man dagens nypris som referanse.

    Blir omtrent som om jeg skulle selge min 2005 Avensis for 150k siden den koster ny 320k ( eller kosta rundt det før de kutta modellen )

    Men er nå markedet som rår som man sier.
    Hva er man som kjøper villig til å betale for det aktuelle produktet, samt etterspørsel.

    Er jo også produkter som er gått ut, som har samleverdi osv som tilsier at prisen går opp over tid.
     
    Sist redigert:

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Det går an å tenke to ting samtidig her da.

    Ja, det er for enkelt å si "det man kjøpte for minus slitasje", men det går også an å synes en del ting er overpriset så det ljomer etter.

    Men til syvende og sist er det jo det noen betaler som blir prisen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tenker vel også at det er unntak. Som det nevnes her i tråden er det jo noen ting som blir klassikere når de går ut av produksjon, og lignende.

    Helt konkret så viser jo eksempelet i startinnlegget til en forsterker som fortsatt er i salg, og som har økt med gode 10.000,- i utsalgspris fra butikk siden 2016 eller noe sånt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn