Hva er "apekiste"?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
"Apekiste" er et ord som jeg ikke har hørt før. Trodde ikke aper lagde kister jeg, men der er kanskje kister som er beregnet for aper? Og er det vi som er "apene"?

Eller er det kister som aper etter andre kister? - dvs. plagierer?

Ellers skjønner jeg ikke hvordan "apekister" er koblet til musikk og hifi.
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
i "enkelte" kretser er apekister synonymt med helt ordinære høyttalere...gjerne gulvstående bassrefleks hvis jeg har forstått det rett....
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Du får ta det med Valentino. "Apekiste" er hans noe tvilsomme bidrag til den audiofile ordboka. :)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Har alltid tenkt på apekister som høyttalere som er formet som en kiste og har innvendig plass til en middels ape ::)

Som disse:





 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Takk for linken

Oppsummering:

Coffin = likkiste. Monkey coffin = en kiste som de begraver aper i rett oversatt.

I hifi sammenheng forstår jeg det slik av Audio Critic at det egentlig er snakk om "boks lyd" fra vanlige kasser, bassrefleks som trykkammer og det er kasser som en kan begrave aper i.

Audio Critic bruker dog ordet "monkey coffin" som noe negativt i og med han hevder at "apekister" ikke er i stand til å frembringe "live"-lyd. Det er forsåvidt sterke påstander fra en som hevder å ha et "objektivt" forhold til reprodusering av lyd.

... men Audio Critic har åpenbart ikke fått med seg at verden har gått videre siden 1970-tallet.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Dipoler kan vel da best beskrives som dvergdører. En annen mulighet er selvfølgelig å bruke standariserte ord og uttrykk, så slipper man slike tråder. :)

Quiz: Hvor mange apekatter er det plass til i Gaia? ;D
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
423
Antall liker
31
Torget vurderinger
0
Apekiste vel et begrep brukt av en som har mindreverdighetskomplekser fordi han har et par dipol-, horn- eller elektrostathøyttalere. Hver enkelt av disse prinsippene har sine problemer, ulemper og begrensninger, og det er ingen fasit til hva som (re)produserer/gjengir bra lyd, derfor skjønner jeg absolutt ikke meningen med å bruke et uttrykk som prøver å latterliggjøre eller virke nedverdigende på dynamiske kassehøyttalere, og på de som velger denne typen høyttalere.

Det går jo også an å påstå at siden det er gjort mange flere forsøk, og man har videreutviklet kassehøyttalerne over mange flere generasjoner enn andre høyttalerprinsipper, så har man dermed kommet lenger "sannheten" enn man har med andre typer høyttalere.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.218
Antall liker
4.836
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
HåkonN skrev:
Dipoler kan vel da best beskrives som dvergdører.
Nei, nei og atter nei. Når skal dere forstå at ikke alle dipoler er panelhøyttalere? :(
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
blekansikt skrev:
skjønner jeg absolutt ikke meningen med å bruke et uttrykk som prøver å latterliggjøre eller virke nedverdigende på dynamiske kassehøyttalere, og på de som velger denne typen høyttalere.
Basert på min tolkning av Valentinos innlegg og holdning tror jeg du legger mer i dette enn man kanskje bør. Jeg tolker ham i alle fall som en som har hatt et knakende godt anlegg med tradisjonelle høyttalere, men har «sett lyset» på ett eller flere punkter (uforsterket vokal?) og snuser på noe nytt, muligens bedre. Han har jo ikke akkurat hatt mye vondt å si om sitt forrige oppsett, helt sikkert med god grunn. Så ironien er nok minst like mye myntet på ham selv som på firkantede kasser generelt, ikke en latterliggjøring.

Forfriskende å oppsummere systemet han har brukt endeløse timer på å tenke ut sammen med konstruktøren med et kjapt uttrykk. Et evig ønske om stadig forbedring går greiere med litt humor, ellers blir det vanskelig å se tilbake på forrige generasjon uten å tenke «la jeg så mye penger og energi i det skrammelet der?».
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
slowmotion skrev:
Er dette en slik alvorlig tråd?
Jeg tror det kommer an på hvem du spør. Nå ble jeg veldig usikker.
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
423
Antall liker
31
Torget vurderinger
0
Wright skrev:
blekansikt skrev:
skjønner jeg absolutt ikke meningen med å bruke et uttrykk som prøver å latterliggjøre eller virke nedverdigende på dynamiske kassehøyttalere, og på de som velger denne typen høyttalere.
Basert på min tolkning av Valentinos innlegg og holdning tror jeg du legger mer i dette enn man kanskje bør. Jeg tolker ham i alle fall som en som har hatt et knakende godt anlegg med tradisjonelle høyttalere, men har «sett lyset» på ett eller flere punkter (uforsterket vokal?) og snuser på noe nytt, muligens bedre. Han har jo ikke akkurat hatt mye vondt å si om sitt forrige oppsett, helt sikkert med god grunn. Så ironien er nok minst like mye myntet på ham selv som på firkantede kasser generelt, ikke en latterliggjøring.

Forfriskende å oppsummere systemet han har brukt endeløse timer på å tenke ut sammen med konstruktøren med et kjapt uttrykk. Et evig ønske om stadig forbedring går greiere med litt humor, ellers blir det vanskelig å se tilbake på forrige generasjon uten å tenke «la jeg så mye penger og energi i det skrammelet der?».
Dersom jeg har misforstått er jeg veldig glad for det, for å si det sånn. Uansett tror jeg ikke det fins kun en måte å gjøre ting rett på i Hifi-verdenen, det være seg høyttalere, forsterkere, kabler...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.661
Antall liker
21.473
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Takk, Wright. Uttrykket er ikke vondt ment fra min side, nei. Jeg brukte det et godt stykke tid før jeg fikk dynamisk dipol-dilla selv, altså mens jeg selv hadde apekister. (Noe tvilsomt, impulse? Da tror jeg den tvilsomt-skalaen går lenger enn lengst.)

Det er ganske sikkert riktig at det var hos The Audio Critic at jeg leste uttrykket "Monkey Coffin" først, kanskje her.

Min nye dipol så forøvrig helt ut som en apekiste til å begynne med. Nå ser den ut som en apekiste der innmaten har vokst igjennom hodeenden. Den ser ikke ut som et dørblad slik Maggier gjør. Men Maggier er jo heller ikke dynamiske*.

Noen kan godt komme opp med slanguttrykk for dynamiske dipoler som er like treffende som apekiste er for kassehøyttalere. ;)


*Dynamisk som prinsipp, dvs. talespole pålimt membran. Ikke å forveksle med dynamikk a la Rognlien eller a la KJ. ;D ;D ;D
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Slik jeg kjenner valentino gjennom mange år her på sentralen, så er han en fornøyelig humorist som ikke mener noe vondt. Vet om mange mer "giftige" tunger her på hfs. Har selv apekister og dyre kabler. Passer meg godt det...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.661
Antall liker
21.473
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
frans skrev:
... men Audio Critic har åpenbart ikke fått med seg at verden har gått videre siden 1970-tallet.
Aczels sist bejublede høyttalere. Jeg tror nok TAC har fått med seg at verden faktisk har gått videre siden 70-tallet:



På den annen side finnes det brukandes apekister også å få tak i, her ved to av dem:

 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.218
Antall liker
4.836
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Min nye dipol så forøvrig helt ut som en apekiste til å begynne med. Nå ser den ut som en apekiste der innmaten har vokst igjennom hodeenden.
Er det bare meg, eller ligner drodleDipolenTM din mer og mer på disse for hver revisjon:



8)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.661
Antall liker
21.473
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
Valentino skrev:
Min nye dipol så forøvrig helt ut som en apekiste til å begynne med. Nå ser den ut som en apekiste der innmaten har vokst igjennom hodeenden.
Er det bare meg, eller ligner drodleDipolenTM din mer og mer på disse for hver revisjon:

 


8)
De har fjernet seg igjen. Snickers vil sikker nikke samtykkende: W22EX er ikke med lenger. Mellom anna. ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det finnes også, ifølge noen tunger, apekister som låter som dipoler. Bare med skikkelig dynamikk og dypbass. 8)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvem har sagt at dipoler ikke kan ha dynamikk OG dybbass ? ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
orso skrev:
HCS skrev:
Hvem har sagt at dipoler ikke kan ha dynamikk OG dybbass ? ;)
Hvilke da? Uten sub selvfølgelig.

Quad 929 er ikke helt borte på noen av de parametre... Og uten sub, hva er galt med sub ?? Trodde det var bra nok om det var godt integrert? Se bare på avantgarde, uten sub er det ikke mye å skrive hjem om... :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ingenting gale med sub. Men når man skal sammenligne høyttaler mot høyttaler, så bør de stille med samme utgangspunkt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
HCS skrev:
orso skrev:
HCS skrev:
Hvem har sagt at dipoler ikke kan ha dynamikk OG dybbass ? ;)
Hvilke da? Uten sub selvfølgelig.

Quad 929 er ikke helt borte på noen av de parametre... Og uten sub, hva er galt med sub ?? Trodde det var bra nok om det var godt integrert? Se bare på avantgarde, uten sub er det ikke mye å skrive hjem om... :)
Argumentet for dipol faller jo liksom litt vekk om man underbygger det med en sub som ikke er dipol.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.661
Antall liker
21.473
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke hvor grensen går, men støtter meg til Linkwitz og kommer til å bruke lukket sub under 35-40Hz. En dipolsub for de frekvensene blir nødvendigvis diger.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.218
Antall liker
4.836
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Hvem har sagt at dipoler ikke kan ha dynamikk OG dybbass ? ;)
De som tror at dipoler utelukkende er elektrostater og magnetostater.

(Pfft, det begynner visst å bli en kjepphest for meg, dette her. ;D)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.218
Antall liker
4.836
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
De har fjernet seg igjen. Snickers vil sikker nikke samtykkende: W22EX er ikke med lenger. Mellom anna. ;)
Wot? The winning team is no more?
Vi venter i åndeløs spenning.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.373
Antall liker
35.120
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
coolbiz skrev:
HCS skrev:
Hvem har sagt at dipoler ikke kan ha dynamikk OG dybbass ? ;)
De som tror at dipoler utelukkende er elektrostater og magnetostater.

(Pfft, det begynner visst å bli en kjepphest for meg, dette her. ;D)
Tror du har en laaaang vei å gå coolbiz. Du får invitere folk til lytting..

Hilsen en med EKTE dipol ;D
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.642
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg koser meg iallefall med dipol og apekiste ganger to!
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.218
Antall liker
4.836
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
HoJ skrev:
Tror du har en laaaang vei å gå coolbiz. Du får invitere folk til lytting..
Det må jeg visst gjøre. Man kan tydeligvis ikke punktere mytene med tastaturøvelser alene. ;)

Får se hva jeg får til hva jeg får til når julestria har lagt seg. Da har jeg litt nytt utstyr på plass også så det blir lettere å spille medbrakte CDer for de som måtte ønske det.

HoJ skrev:
Hilsen en med EKTE dipol ;D
;D
Magnepanene dine er ikke ektere dipoler enn mine Orion, men dine er en ektere åpen baffel.

Så det så. ;)

[/pirkemodus]
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.661
Antall liker
21.473
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
Valentino skrev:
De har fjernet seg igjen. Snickers vil sikker nikke samtykkende: W22EX er ikke med lenger. Mellom anna. ;)
Wot? The winning team is no more?
Vi venter i åndeløs spenning.
Samme her. Ventemodus på, så til de grader.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
coolbiz skrev:
De som tror at dipoler utelukkende er elektrostater og magnetostater.

(Pfft, det begynner visst å bli en kjepphest for meg, dette her. ;D)
Neida. Kjør på. Så synes jeg du skal flytte til Bergen eller i omegn. ;)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.218
Antall liker
4.836
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
orso skrev:
coolbiz skrev:
De som tror at dipoler utelukkende er elektrostater og magnetostater.

(Pfft, det begynner visst å bli en kjepphest for meg, dette her. ;D)
Neida. Kjør på. Så synes jeg du skal flytte til Bergen eller i omegn. ;)
Hyggelig forslag!
Akkurat nå er jeg forsåvidt i passe stemning til å søke om klima-asyl et eller annet egnet sted, men jeg må nok desverre rapportere at Bergen ikke er så høyt oppe på kandidat-listen. 8)

Du får heller ta turen sørover ved anledning.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
coolbiz skrev:
Valentino skrev:
De har fjernet seg igjen. Snickers vil sikker nikke samtykkende: W22EX er ikke med lenger. Mellom anna. ;)
Wot? The winning team is no more?
Vi venter i åndeløs spenning.
Nå har vel heller ikke din Gud, Linkwitz, kåret det elementet til feilfritt...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.661
Antall liker
21.473
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
coolbiz skrev:
Valentino skrev:
De har fjernet seg igjen. Snickers vil sikker nikke samtykkende: W22EX er ikke med lenger. Mellom anna. ;)
Wot? The winning team is no more?
Vi venter i åndeløs spenning. 
Nå har vel heller ikke din Gud, Linkwitz, kåret det elementet til feilfritt...
Linkwitz er ikke Gud. Det er det Franco Serblin som er. Snakker om blasfemi!
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.218
Antall liker
4.836
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
coolbiz skrev:
Wot? The winning team is no more?
Vi venter i åndeløs spenning.
Nå har vel heller ikke din Gud, Linkwitz, kåret det elementet til feilfritt...
Det er morsomt å bli beskyldt for høyttaler-religiøsitet fra en som bruker mytologiske og guddommelige navn på sine konstruksjoner. ;D

Vennlig hilsen fra en tilbakelent element-agnostiker.
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Linkwitz er vel ikke høyttalerkonstruktør,men delefilterkonstruktør?
Det er vel derfor halve kassen mangler?;D
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.218
Antall liker
4.836
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Cobra2 skrev:
2-0 ! ;D

Arne K
Høh? Jeg fikk ikke med meg 1-0 engang..

lakki_luke skrev:
Linkwitz er vel ikke høyttalerkonstruktør,men delefilterkonstruktør?
Det er vel derfor halve kassen mangler?;D
Du har fremdeles mareritt etter alle krikene og krokene du måtte lakkere, skjønner jeg. :D
 
Topp Bunn