Bil, båt og motorsykkel Hva bør en velge idag? bensin eller dieselmotor?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Sitter litt på gjerde og handler muligens ny bil til våren.

Problemet er hva som er deg lureste valget vedrørende motorvalg. Diesel er å foretrekke kjøremessig grunnet lavt forbruk og kraftoverskudd. samt lavere turtall i marsfart. En tilsvarende bensinmotor slurper i seg mer suppe noe jeg ikke ønsker å bruke penger på. Dette er en bil som brukes normalt kun i helger og ferier.

Jeg har ikke mulighet for å lade elbil/hybrid og har behov for litt plass. Bilmodell/merke er egentlig avgjort, men jeg er veldig i tvil om motorvalget.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hadde gått for bensin igjen om det hadde vært alternativene. Kjøreforbud og utsikter til høyere bompenger hvis man bor en plass der man er belemret med slikt er faktorer som er viktig å ta hensyn til. Tror dieselbiler vil synke i popularitet i årene som kommer når avgiftsregimet setter inn, og vil vel derfor potensielt tape seg mye i verdi.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Miljømessig er bensin best i byer og diesel best på langkjøring.
Diesel motorer er skrudd sammen med høyere presisjon og erfaringsmessig kan de holde lenger.
Når noe først er galt med en motor, så er det veldig ofte dyrere å reparere på en diesel (rent generelt, selvsagt).
Diesel er per dags dato billigere enn bensin, men hvor lenge varer det?

Lyden av en bensin rekke sekser iforhold til en diesel, ingen konkurranse! ;D
Forbruket derimot.... *sukk*
 
Sist redigert:

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Trenden er jo en dreining over på mer bensinmotorer nå. Mer effektive er de også de nye bensinmotorene.

gikk selv fra diesel til bensin ved sist bilbytte, synes det var greit.

Men du burde kanskje nevne hvilken bil det gjelder, har kanskje litt å si.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Høres ut for meg som du har mye langkjøring? Ville da gått for diesel. Med en del småkjøring er bensin å foretrekke. Diesel er mindre glad i småkjøring. For min del kan bilen nesten bruke så mye suppe den vil så lenge driftsikkerheten er på plass! Velg motor etter kjøring er min anbefaling! :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Du skal kjøre langt og lenge før den krona i pumpepris pr. liter og forskjellen i forbruk pr. mil utgjør en særlig meningsfull komponent av totalkostnaden ved bilholdet.

Eksempelvis: Kjørelengde 16k i året, forbruk bensinbil 0.8l/mil, forbruk diesel 0.6l/mil
Forskjell i antall liter forbruk: 320 liter pr år

Ekstrakostnad i drivstoff for bensin vs diesel: 320 kroner pr år eller 27 kroner pr. måned
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Høres ut for meg som du har mye langkjøring? Ville da gått for diesel. Med en del småkjøring er bensin å foretrekke. Diesel er mindre glad i småkjøring. For min del kan bilen nesten bruke så mye suppe den vil så lenge driftsikkerheten er på plass! Velg motor etter kjøring er min anbefaling! :)
Det er også noe å tenke på, partikkelfilteret kan tette seg ved mye småkjøring på dieselbiler.

Diesel rimer jo også på weasel.
Urban Dictionary: weasel
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Som det blir lagt frem over, så må du kjøre langt eller dra tungt for at det skal utgjøre mye penger å spare på diesel.
Og bensinbilene blir stadig bedre på kraftoverskudd og forbruk.
Moderne dieselbiler med dieselpartikkelfilter ar avhengig av å bli kjørt langt ganske ofte for å få opp riktig driftstemperatur, slik at dette renser seg. Gjør man ikke dette, vil det tette seg og man får fort en stor ekstrakostnad.
Tar du med støy og varme i beregningen, så vil nok mange velge bensin.

Når det er sagt, så går jeg selv for diesel. Jeg kjører over 20000 pr år, og kjører i tillegg en del med campingvogn om sommeren.
Bensin vil ikke kunne være noe godt alternativ for min del. 180hk og 400 nm og et forbruk på ned mot 0,5 på mila.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Du skal kjøre langt og lenge før den krona i pumpepris pr. liter og forskjellen i forbruk pr. mil utgjør en særlig meningsfull komponent av totalkostnaden ved bilholdet.

Eksempelvis: Kjørelengde 16k i året, forbruk bensinbil 0.8l/mil, forbruk diesel 0.6l/mil
Forskjell i antall liter forbruk: 320 liter pr år

Ekstrakostnad i drivstoff for bensin vs diesel: 320 kroner pr år eller 27 kroner pr. måned
Bensin koster da ikke èn krone per liter?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du skal kjøre langt og lenge før den krona i pumpepris pr. liter og forskjellen i forbruk pr. mil utgjør en særlig meningsfull komponent av totalkostnaden ved bilholdet.

Eksempelvis: Kjørelengde 16k i året, forbruk bensinbil 0.8l/mil, forbruk diesel 0.6l/mil
Forskjell i antall liter forbruk: 320 liter pr år

Ekstrakostnad i drivstoff for bensin vs diesel: 320 kroner pr år eller 27 kroner pr. måned
Bensin koster da ikke èn krone per liter?
JEg tror at han snakker om en prisdifferanse mellom bensin og diesel på 1 krone pr. liter. Men de 320 literne ekstra, burde naturligvis ha vært ganget opp med bensinprisen - ikke prisdifferansen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Ja, skal ganges med prisen... byttet fra liter til kroner uten å konvertere, så diffen blir da ca 4000 kroner med dagens priser eller i overkant av 300 kroner pr. måned. Ikke veldig mye mao.

Må ses opp mot prisforskjellen på diesel- vs bensinmotor og forventede serviceutgifter på det ene kontra det andre.

Kompis av meg jobbet på bilbutikk forresten. En klassiker var eldre folk som kjører kanskje 5k i året og nesten utelukkende småkjøring, men diesel skal de absolutt ha siden diesel koster 1 krone mindre. Han klarte å overtale de fleste til å velge bensin når han forklarte effekten av kun småkjøring og prisforskjellen på ellers like bilmodeller.

Ellers om man bor i eller rundt en by så tror jeg det re en høyst reell mulighet for at det kan bli veldig dyrt å kjøre dieselbil inn til sentrumskjernen enkelte dager. Salget av dieselbiler stuper også, noe som vil ha en effekt på annenhåndsverdien om noen år dersom det er slik at det er forbundet med større begrensninger å kjøre diesel.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Jeg har sett meg ut en Kia Carens Exclusive +. Denne fåes med 1.7 diesel på 115hk manuell/136hk aut. eller 1.6 bensin på 136hk. Visstnok er ikke denne den beste bensinmotoren har jeg lest meg frem til. Litt vel tørst virker det som.

Ser dette med bensinens fordeler, bom er rett utenfor døra mi.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
hybridbil?

skal bilen gå mye i storby så er vel bensin å foretrekke. ute i småbyer og tettsteder så diesel.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Den eneste bilen/motoren i bensinversjon jeg ville gått for istedenfor diesel akkurat nå er Ford sin ecoboost motor på 125hk. Den er virkelig effektiv, rask og gjerrig.
Jeg har nettopp kvittet meg med bensin og gått tilbake til diesel pga forbruk. Hadde en 1.8 tsi med 180hk kombinert med 4x4 og dsg. Hadde et snitt på godt over literen med mitt kjøremønster. Jeg kunne se at bensin nålen gikk nedover mens jeg kjørte.
Nå har jeg 2.0 diesel med 136 hk som er sterkere og gjerrigere.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Energiinnholdet i 1l diesel er ca 10% høyere enn i bensin. I tillegg er virkningsgraden til dieselmotorer en del høyere som regel. Dersom man ikke trenger å ta hensyn til vekt (tenk store motorer i båter og lignende) så kan dieselmotorer lages ganske så energieffektive. De aller mest effektive dieselmotorene som finnes har en effektivitet på 55% ca, men dette er svære saker som kjører på lavt turtall.

I fjor sommer kjørte jeg i overkant av 50 mil med en stor stasjonsvogn med VAG 140 hesters turbodiesel med to voksne og to småbarn og masse bagasje + takboks med et snittforbruk på 0.48l / mil i følge kjørecomputeren. Dette inkluderte også en tur over Strynefjellet vestfra.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
^Det var jo da også en heller flåsete kommentar til en rett så tvilsom påstand, som du sikkert med litt godvilje kunne tenkt. (Og hva er en ekte mann?)

Når det er sagt, så oppfatter jeg lett muntert de to likevel å kunne sidestilles. De er grovkornet, bråkete og usexy ;)
Men alt dette er selvsagt helt poengløs raljering for trådstarter, skulle strengt tatt ikke vært skrevet i utgangspunktet. Back to topic!
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Synes valget burde være enkelt i dette tilfellet; diesel.
 
  • Liker
Reaksjoner: kns

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
For 3,5år siden valgte jeg en dieselbil da denne hadde svært fordelaktig avgiftsreduksjon da den var en Blumotion modell. For et halvt år siden valgte jeg en bensin bil, for å være sikker på å kunne kjøre der jeg vil, når jeg vil. Neste gang er det vel kanskje ikke lov med biler som går på fossilt drivstoff?
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Om det var noen betalbare store ladbare hybdrider der ute kunne det absolutt være en god ide, men det er det ikke synes jeg igrunn samt jeg ikke har mulighet for å lade. VW er uaktuelt;-) Knall som varebil, men ikke som personbil.

Jeg vil ha diesel da lavt forbruk er viktig for meg, bensinmotorer føles veldig slappe til tider når de ikke har dreimomentet til en dieselmotor. Motorstøy synes jeg er bedre på endel dieselmotorer enn bensin da de jobber på lavere turtall enn bensin i fart.

Utfordringen er hva som skjer med diesel/bensin i fremtiden.

Nye Ford Mondeo stv. ble prøvekjørt for 14 dager siden og var en stillegående fin bil, men føltes trang. Passat føles ut som Caddy'en som er i bruk hele dagen ellers. Fornuftig og solid men så traust og kjedelig. Synes vel Mondeo trekker det lengste strået der, men føltes som sagt trang ut.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Ser dette med bensinens fordeler, bom er rett utenfor døra mi.
Nå vet ikke jeg om den bommen er i Oslo eller et annet sted, men du har sikkert fått med deg skriveriene de siste dagene om hva Oslo kommune ønker å gjøre og det i utgangspunktet er tverrpolitisk støte for. Det kan se ut som det vil bli en lovendring som gir Oslo kommune muligheten til å innføre restriksjoner på dieselbiler i sentrum, noe de per i dag ikke har lovhjemmel til så vidt jeg har forsått. Personlig er jeg ikke overbevist om at de får det til pga alle ramaskrikene som vil komme, men det er den veien det blåser for tiden. Dette kan potensielt ha en del betydning for bruktprisen på dieseldoninger den dagen du skal kvitte deg med en. Salget av dieselbiler i Oslo er i Januar ned 43% sammenlignet med samme måned i fjor. Om det totale bilsalget i Oslo er større eller mindre vet jeg ikke, men det ser ut som det skjer en ganske brå endring i folks kjøpevaner nå.

Totalt i Norge var salget av biler ned 8% i Januar i år vs i fjor, mens for dieselbiler var nedgangen ca 20%.
 

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Biler går på bensin.
Eventuelt kan du få den konvertert til gass.

Kjører selv en bil med LPG der eg kan veksle sjølv ka drivstoff eg vil kjøre på. Forbruket går opp ca 10% , men til rundt 7kr litern er det helt ok. På gol fylte eg tanken for rundt 6,50 pr l og her heime for rundt 6,20 pr l.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Bensin kan være fint det, men problemet er at det skal til en ganske stor motor/mye effekt før det blir brukbart å kjøre med. Slappe bensinmotorer er slitsomme greier spør du meg.
En diesel er som regel helt grei selv om det er en liten motor.

Kjører selv bensin.
 

Hæææ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2014
Innlegg
143
Antall liker
70
Det fine med diesel er at man kan fylle avgiftsfritt,det har jeg fyllt i siden seint på nittitallet.Rimelig og greit det.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Dette er vel mye snakk om personlige preferanser. Moderne bensinmotorer har veldig bra dreiemoment, er lettere, mer responsive og langt morsommere enn diesel etter mine preferanser så jeg ville valgt bensin hver gang. Så slipper du også grisete pumpehåndtak og stanken av fyringsolje som forfølger deg hver gang du tanker. Jeg har hatt firmabil med VAG 140hk diesel i ca 140000km og mislikte den motoren fra dag 1 til dag 650... Treg, turtallsuvillig, død, kjedelig, knatrete... Men som sagt innledningsvis er det snakk om personlige preferanser. Kjører bensinturbo nå og den er bedre på alle punkter bortsett fra drivstofføkonomi, men den målte forskjellen er langt mindre enn databladene tilsier. VAGen lå på 0,75/l og bensinen med 30% mer effekt ligger på ca 0,8-0,85 i snitt over tid med samme type kjøring. Og er vesentlig morsommere....
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg har sett meg ut en Kia Carens Exclusive +. Denne fåes med 1.7 diesel på 115hk manuell/136hk aut. eller 1.6 bensin på 136hk. Visstnok er ikke denne den beste bensinmotoren har jeg lest meg frem til. Litt vel tørst virker det som.

Ser dette med bensinens fordeler, bom er rett utenfor døra mi.
Når det er snakk om en relativt svak motor i en stor bil er nok en diesel å anbefale.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Planlegger du å kjøre bilen inn i en av storbyene, så ville jeg ha valgt bensin med tanke på mulige kjøreforbud/restriksjoner med diesel. Hvis ikke hadde jeg gått for diesel p.g.a. levetid på motoren, dreiemoment og forbruk. Dog viktig med litt lengre turer innimellom med diesel.

Forbruket virker å være større forskjeller på i praksis enn hva som er oppgitt. BMWen min (diesel) ligger nå på gjennomsnittlig 0.49 i forbruk (litt lavere om sommeren). En kamerat som hadde samme versjon i bensinutgaven hadde forbruk på rundt 0,75.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Bensin kan være fint det, men problemet er at det skal til en ganske stor motor/mye effekt før det blir brukbart å kjøre med. Slappe bensinmotorer er slitsomme greier spør du meg.
En diesel er som regel helt grei selv om det er en liten motor.

Kjører selv bensin.
Grunnen til at de fleste dieselmotorer gir "grei" effekt er vel hovedsaklig at det nesten ikke blir solgt dieselbiler uten turbo lenger. Prøv en bensinmotor med turbo og sammenlign, eller en dieselbil uten turbo. Diesel uten turbo er vel omtrent det slappeste man får.

En annen grunn til å styre unna diesel er alt griseriet som ofte er på selve pumpehåndtaket når man skal fylle. Det er totalt turnoff for meg når jeg blir klissete og seig av diesel på lanken etter å ha fylt tanken de gangene jeg kjører dieselbil. Fysj!
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Uproblematisk om du bruker plasthanskene som stort sett finnes ved alle pumpene..
 
Topp Bunn