Hva bør bli den neste oppgraderingen? DAC/CDSPILLER?

Steina.vold

Medlem
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
5
Antall liker
0
Hei folkens!

Dagens oppsett er Klipsch RF-63 og Xindak V30 rørforsterker.
Som kilde har eg igrun ingen spessiellt bra, Har en Apple tv mediasenter og en HD dvdspiller og TV tuner eg bruker.

Spørsmålet er om det er noe vits og kjøpe ein cdspiller,all musikk nå tildags er jo omtrent digital(hvertfall hos meg).
Vil ein DAC forbedre noe siden Xindaken ikkje har balanserte INN/UT ganger?

Høytalerkabler og skal foresten kjøpes,noen forslag til det?

Takk
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jo fordi "streaming" kommer til å bli neste steg i lydleveranser...
Nå om dagen har man dac's med usb.
Det neste som kommer er dac's med nettverksinnganger...
Så hva du enn velger. Det bør han minst USB inngang nå om dagen. Det er ganske fornuftig valg.

Det er jo f.eks internettradio via wifi og slik og (over 30 tusen kanaler...). alt dette fordrer litt rask linje, så om man da ønsker å bare
bruke digital f.eks så er det å sette seg litt inn i hva man trenger ikke så dumt.
Feks. En Router som oppdeler/trådløst punkt er ikke dumt. Apple sin trådløse router er jo fenomenal.

Å kjøpe en cd spiller, om jeg skjønner ditt bruksmål nå om dagen... tja, da er det selvsagt scd spillere som har usb innganger og.
Siste fra NAD til en 5-6 lapper er jo en tanke i så måte...

Men... det beste hadde jo vært å hatt en dedikert pc, for da wifi radio via nett og en dac som til syvende og sist leverer lyden dekoda
til da forsterker osv...
Eller noe slikt.

Ikke sant. Lag en liste over hva du pleier å lytte til:

- Jeg har tv via kabel/satelitt ... ok da har du lyd ut derfra.
- Jeg har internett : Masser av streams, eller downloads da..
- Jeg har cd's og jeg ønsker enten å da spille cd'er... eller lage meg lagra musikk på data, isåfall, se på datadelen av forum: how to seksjons der...
-

Alt dette peker jo mot noe som kan gjøre flere ting på en gang...
Bare ett eksempel..

Ikke sant. sett opp hva du har, og har tenkt å bruke... få en oversikt!
Så ser du mye fortere hva du trenger.
Så leser du f.eks litt på forumet her. Eller spør i en butikk.
Da vet du hva du trenger!
Så er det masser av måter å gå å lytte til produkter.

Vil du ha best lyd, best for en viss sum. slike ting. Er du opptatt at det skal, eller MÅ være fjernkontroll.
Er du pc flink, eller ikke... Isåfall, det er dataforum her på "bruket" og.

Ja :)

mvh
 

Steina.vold

Medlem
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
5
Antall liker
0
Ja du har et poeng der, men er jo veldig fornøyd med mediasenteret eg har nå,den henter jo all musikk,videoer osv.
MEN som eg har nå klart og lest meg til så kan eg ikkje hente ut lyd via USB fra den dessverre, vil eg da ikkje få noe oppgradering via feks, optisk? ingen effekt med det?
Kanskje eg må oppgradere til MAC mini i stua istedenfor..

CD-spiller tror eg blir uaktuellt ikkje har eg noe stor cdsammling blir helst kjøøpt via itunes..
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Steina.vold skrev:
Vil ein DAC forbedre noe siden Xindaken ikkje har balanserte INN/UT ganger?
En stor overvekt av oss på HFS har en vanlig forsterker (rør/ss/D/T) med analoge innganger, så det er denne kombinasjonen du beskriver her som er den vanligste løsningen vi foretrekker. Og det er vel fordi vi mener at det er best lydmessig, men også praktisk. Sørg bare for at DAC-en har så mange innganger som du trenger, og da må du tenke på hvilke type digitalutganger komponentene har. Tv-tuner har vel bare optisk. Dvd-spilleren din har vel coax, tipper jeg. En cdp trenger du ikke siden dvd-spilleren utfyller oppgaven som cd-drivverk også.

Du har valgt Apple-tv, og det vet jeg lite om. Tipper den løsningen også støtter lossless-lydformater og har digitalutgang. Da er du egentlig igang med å bare investere i en anstendig DAC. Hvis du ikke skal koble datamaskin direkte inn i DAC så trenger du ikke USB, og da står du friere til å velge det du vil. Men det er jo kjekt å ha USB hvis en kompis med laptop stikker innom, og du ikke vil overføre filene til din maskin.
 

Steina.vold

Medlem
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
5
Antall liker
0
baluba skrev:
Steina.vold skrev:
Vil ein DAC forbedre noe siden Xindaken ikkje har balanserte INN/UT ganger?
En stor overvekt av oss på HFS har en vanlig forsterker (rør/ss/D/T) med analoge innganger, så det er denne kombinasjonen du beskriver her som er den vanligste løsningen vi foretrekker. Og det er vel fordi vi mener at det er best lydmessig, men også praktisk. Sørg bare for at DAC-en har så mange innganger som du trenger, og da må du tenke på hvilke type digitalutganger komponentene har. Tv-tuner har vel bare optisk. Dvd-spilleren din har vel coax, tipper jeg. En cdp trenger du ikke siden dvd-spilleren utfyller oppgaven som cd-drivverk også.

Du har valgt Apple-tv, og det vet jeg lite om. Tipper den løsningen også støtter lossless-lydformater og har digitalutgang. Da er du egentlig igang med å bare investere i en anstendig DAC. Hvis du ikke skal koble datamaskin direkte inn i DAC så trenger du ikke USB, og da står du friere til å velge det du vil. Men det er jo kjekt å ha USB hvis en kompis med laptop stikker innom, og du ikke vil overføre filene til din maskin.

det var dette eg ville fram til:) har sett litt på ein dac fra cambridge,den har vel forsåvidt allt eg trenger,og er ikkje så ille i pris, 2400kr ca, noen som har erfaringer med den? eller bør eg gå for en med rør siden eg har rørforsterker?ser xindak har en med rør,men den er noe dyrere igjen.

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/annet-tilbehor/cambridge_dacmagic_da-konverter_solv.htm
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Todd skrev:
Beresford DAC har også mange tilhengere her på forumet. Med god grunn spør du meg. Omtrent samme pris som Cambridge'n.

http://www.homehifi.co.uk/main/main.html
Omtrent et halvt tusen mindre, inkludert mva og frakt. Det er i alle fall det inntrykket jeg har fått av den totale prisen. Personlig har jeg litt mer tro på Beresford, men DacMagic burde også fungere fint med rør. Jeg har i alle fall begge på min liste, i og med at de tilbyr en balanse som jeg tror vil fungere i mitt rørbaserte anlegg. Med Klipsch i enden er jeg ikke 100% sikker, men temmelig sikker på at det skal fungere flott. Cambridge bør også være mulig å finne brukt, for det er solgt ganske mange av dem i Norge. Og når folk først blir bitt av basillen er veien til oppgradering kort, til glede for oss på budsjett. :)
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
baluba skrev:
Todd skrev:
Beresford DAC har også mange tilhengere her på forumet. Med god grunn spør du meg. Omtrent samme pris som Cambridge'n.

http://www.homehifi.co.uk/main/main.html
Omtrent et halvt tusen mindre, inkludert mva og frakt. Det er i alle fall det inntrykket jeg har fått av den totale prisen. Personlig har jeg litt mer tro på Beresford, men DacMagic burde også fungere fint med rør. Jeg har i alle fall begge på min liste, i og med at de tilbyr en balanse som jeg tror vil fungere i mitt rørbaserte anlegg. Med Klipsch i enden er jeg ikke 100% sikker, men temmelig sikker på at det skal fungere flott. Cambridge bør også være mulig å finne brukt, for det er solgt ganske mange av dem i Norge. Og når folk først blir bitt av basillen er veien til oppgradering kort, til glede for oss på budsjett. :)
En annen god ting med Beresford DAC'en er at den også inkluderer en fin hodetlf inngang. Låter meget godt med mine Grado SR125.
 
Topp Bunn