Resurrection of the old devil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Står ikke noe i bruksanvisningen på hva som er open/close (dipswitch opp eller ned?) 😅
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gudbedre, har du også begynt å poste grafer nå?
    jeg ville startet på 17k og volum på det laveste, og skrudd meg opp dersom nødvendig.
    ingenting låter kjipere enn når diskanten dobler seg.
    Grafen er for å vise hva som er de forskjellige innstillingene.
    Som sagt generelt jækla dårlig brukermanual. Noe de også får pepper for i de forskjellige testene.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Sist jeg brukte super diskanter delte jeg på 14k men det var med helt andre høyttalere. :)
    Spennende dette K, du finner nok utav det

    mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kjører på og tester.... ut i fra hvordan jeg leser bruksanvisningen fra helvete har jeg cutoff på 17Khz, og midt på treet SPL.
    Dvs at de strengt tatt bare krydrer litt i toppen, på samme måten som Velodyne fyller på helt nederst.
    Har også valgt å plassere supertweeter helt ytterst på hornet på samme måte som jeg ser den plasseres andre steder.
    Hører ikke store forskjellen på plasseringen.
    Sikkert en haug med dipper helt der oppe uansett, og med hørselens 48årige alder så er det nok mer «totalen» jeg hører.

    9B0539C4-3501-4252-9AFA-C342F644FEB8.jpeg
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    890
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Flott høyttalere du har fått deg! Mulig du har skrevet litt om det tidligere, men har du gjort deg opp en formening om disse sammenlignet med dine gamle bokser? :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Flott høyttalere du har fått deg! Mulig du har skrevet litt om det tidligere, men har du gjort deg opp en formening om disse sammenlignet med dine gamle bokser? :)
    Blir litt som forskjellen mellom «epler og pærer.... eller kanskje bananer) 😉
    Begge har sine svakheter og styrker. Horna har jo en helt annen dynamikk, samt slam nedover.
    AN har en magisk mellomtone, og bedre oppløsning oppover.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Okokok... siden dere maser så jæ*lig. 🤣
    Ringen er sluttet. En mulighet som antakelig aldri verden kommer tilbake, dukket plutselig opp via en melding kl 0732 i morges.
    Har pga huset fullt av gjester ikke fått gjort noe mer enn å hive de inn. Men dagen i morgen er en dag som skal vies til hifi og musikk.

    EC97F7BF-1CAF-4EC9-A627-C7BC01DC755C.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Såpass da må en bare gratulere :) Ga du opp det andre settet?

    mvh
    Nei, men Taus er i en annen liga. Jeg var nok i svima som gjorde byttehandelen den gangen.
    Nå dukket muligheten opp til å forsøke å redde seg inn. Avgjørelsen ble tatt på et par minutter.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ting har endret seg siden Taus forsvant ut. Rommet er blitt bedre, og jeg har endelig anskaffet meg en SET amp.
    Mye tyder på at jeg nå kan gi høyttalerne det de fortjener av kilder, elektronikk og rom.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis! Du har mer flaks enn du fortjener:rolleyes:

    (Frikken, bare ha pengene klare, du 😜)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har hatt mye morro underveis. Nesten ingen bekymringer, eller store utfordringer, og har lært enda noen flere triks.
    I motsetning til andre, så gruer jeg meg til dødskjedelige «endgame» 😎.
    Værste jeg kan tenke meg i denne hobbyen er å måtte gruble over om man skal lytte til musikk, og tweake litt, eller om man skal sitte med mobilen og «game» 😂😂
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og vi to, er de eneste Gunner, som har hørt H2 og Taus sammen.. Men ja, gratulerer BangBang, dette er annerledes enn m12, men kanskje mer likt AN E?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Og vi to, er de eneste Gunner, som har hørt H2 og Taus sammen.. Men ja, gratulerer BangBang, dette er annerledes enn m12, men kanskje mer likt AN E?
    Hvordan er Taus i forhold til H2?

    Kanskje noen likheter med AN/E i mellomtone oppløsning.
    Er nok ganske forskjellige i forhold til M12.
    Skal lytte litt og komme med noen ord etterhvert 😊
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, skal du "ta" meg, så må du anstrenge deg mer, hvis du har noe i reserver, hvis ikke ikke blir det bare usammenhengende fjas, buddy 😅 .

    Hva har gaming, fluefisking, friluftsliv eller andre sysler - det ene trenger ikke å være noe bedre enn det andre - med denne hobbyen å gjøre? Hvorfor er det "værste" du vet, lissom? At jeg har ikke noe imot endgame betyr jo ikke at jeg ikke har noe å fikle med. Snart skal det flyttes, nytt rom og nye utfordringer. Dessuten står det en Garrard 401 her som skal opp og gå også. Jeg håper jo å endelig finne endgame etter det, men all erfaring ila de siste 25 årene tilsier noe helt annet. Dessverre🙄.

    Ta'us vs H2 var ikke noe å skrive hjem om. Det var en maks 40 minutters seanse der det ene paret stod rett foran det andre pga plassmangel. Dessuten var H2 modifisert både i delefilteret, bassen og kabling.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ikke ute etter å «ta» noen. Sentralen er blitt for fokusert på å «ta». Særlig i de uendelige måletrådene. Sentralen utenom disse er dessverre blitt alt for liten. Til og med i noen av vinyltrådene er det startet opp »uhygge». Det eneste som står igjen da er de få aktive «hjemme hos» trådene.

    Veldig spent på hvordan du ender opp med anlegget. Og om 12kvm funker.
    Nytt rom og nye muligheter blir jo status her også til våren. Så det vil nok bale på seg med utfordringer.
    uproposjonale vegger, skråtak, store glassflater og annet knask.
    Taus har utseende med seg. Det er en fordel i ny stue. 😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som Gunner sier, ikke noen skikkelig test. Bassen var entydig bedre i H2 etter min smak. Men det elementet som satt der var one of a kind. Tror du skal være veldig fornøyd med Taus, slik den er.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Som Gunner sier, ikke noen skikkelig test. Bassen var entydig bedre i H2 etter min smak. Men det elementet som satt der var one of a kind. Tror du skal være veldig fornøyd med Taus, slik den er.
    Ja, det skal bli morro å koble de til NAT i morgen.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Jeg venter stille og forsiktig på sidelinja , når jeg aner byttekløe er jeg klar ;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det jobbes!

    Du verden som ting blomstrer når man har litt bedre plasseringsmuligheter enn tidligere.
    For ikke å snakke om at Taus endelig kan fores med SET, og bøtter av kraft.

    Dette var virkelig en opptur. Foreløpig deles sub helt nede på 40hz slik at høyttalerne bare får litt ekstra påfyll helt nederst.
    Høyttalerne står litt friere enn tidligere, men skulle helt klart hatt noen ekstra centimetere å dra de ut på, men det får vente på ny stue.
    Gjorde for gøy et eksperiment med John Blue supertweeter. Det ble rett og slett ikke bra.

    Nå skal jeg leke meg litt med vinkling, men mener foreløpig at kun et par grader er mer enn nok.

    D357F8B1-AD9C-4F5A-8548-EF9AB2E5BD74.jpeg
    A7CF0AF6-EC91-4286-854F-D4ADA495136E.jpeg
    1F2A0E8B-CE17-488C-8403-ABCBEA5923A8.jpeg
    3968D9BC-7A65-4E46-83E9-FF9349F1A00C.jpeg
    DBCA8010-195C-4A62-8A19-476A2F3045F9.jpeg
    828258FB-C6A9-4F9A-9C15-D81BCA77E34A.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Et par timer med musikk etter middag. Vinyl som kilde, og en utplukket bunke med Miles Davis.
    For en instrument separasjon. Lydbildet er enormt både i bredde og dybde. Til og med høyden er realistisk.
    Jobbet meg ut fra frontveggen slik at frontbaffel er 73 cm fra veggen. Taus er ganske dype, så avstand til bakvegg blir 24cm.
    Kanskje ikke helt optimalt. Og kan hende tør jeg gradvis trekke de ut et par cm til. Men de ruver såpass i stua når de er plassert litt ut i fra sidevegg (ca. 30cm) at det blir lagt merke til 😎 (akkurat dette blir bedre i nytt hus etterhvert).
    avstand fra center av diskantene er 270cm. Og jeg sitter ørlite lenger i fra enn en likesidet trekant.
    Bassen sitter som ei kule nå etter litt jobbing. Deler lavt, kjører 90grader fase på sub, og ganske lav gain.

    69AA5F0C-A953-4D3D-A360-A6AE2540AB49.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn