Resurrection of the old devil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du kan prøve å trekke høyttalerne mer ut fra bakvegg, i tillegg bør du prøve å trekke hornet fremover på basskabinettet. (Legg den vertikale sidekanten av hornet på linje med frontplaten på basskabinettet. Dette ser ut til å gi den beste impulsen og frekvensovergangen mellom horn og basselement hos meg.
    I tillegg har jeg vinklet høyttalerne mine slik de krysser rett bak meg (Jeg kan se sideveggen på innsiden av kabinettet fra lytteposisjon) Dette er for å få maksimalt diskantgjengiving.

    Begynner å bli vant til horna, og hvordan de kobler til rommet. Litt mer kritisk enn AN i forhold til hvordan de plasseres i hjørnene.

    Vis vedlegget 661684
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tips 😊

    De står nå med front baffel ca 70cm fra frontveggen.
    Det er vanskelig å få de lenger ut som jeg har det nå.

    Tenker du hornet som jeg har de på bildene her?

    AD858A3B-5DB7-45E7-B76E-0D5FDA1DBBDD.jpeg
    A0396D5F-4B16-4C0F-B9AD-97F38CD3262B.jpeg
    1EB064F5-858A-475B-AF3A-CB6BCC9BCF8D.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har mottatt noen tips pr PM om å korrigere for impulskontroll og tidsavvik, samt evt utfasinger og flat frekvensgang.
    Tidligere målt med REW og UMIK av @mk1classic på hans M12.
    Dette gjøres ved å skyve hornet veldig langt ut. (Hele 14cm overheng), samt å vende fasen på hornet.
    Det låter rett og slett bra. Litt uvant me horna ute på den måten. Min bedre halvdel er ikke overvettes begeistret 😂

    FDA151C0-6CEF-4C32-8FC1-4BAB2D5E5F73.jpeg
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har for tiden ca +9cm utstikk og hornet i fase med basskabinettet.

    Her ser du de forskjellige steprespons målingene ved hornet i kant med kabinettet (0cm), +9cm, +14cm og +14cm med fasen omvendt. Freqency_horn_0_9_14cm.jpg Horn +0cm- in-phase - Step Response.jpg Horn +9cm - in-phase - Step Response.jpg Horn +14cm - in-phase - Step Response.jpg Horn +14cm - reversed-phase - Step Response.jpg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for oversikt @mk1classic. Tolker det dit hen at det frekvensmessig ikke er så mye å hente på å ha hornet stikkende ut med så mye overheng. Men at det på impuls er litt å hente?
    Opplever litt mer dybde i lydbildet med horna hengene på utsiden slik, men det er gjerne like gjerne pga at man får enda mer avstand til frontveggen?

    Kan jeg spørre om det er M12 MK1 eller MK2 du har?
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sorry, mate, kjedet meg bare :(

    Flotte målinger, men vil man få samme respons i et annet rom, med andre utstyr (selv om de som har peiling sier at godt utstyr låter lik hverandre)?
    Spør av ren nysgjerrighet, faktisk.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Takk for oversikt @mk1classic. Tolker det dit hen at det frekvensmessig ikke er så mye å hente på å ha hornet stikkende ut med så mye overheng. Men at det på impuls er litt å hente?
    Opplever litt mer dybde i lydbildet med horna hengene på utsiden slik, men det er gjerne like gjerne pga at man får enda mer avstand til frontveggen?

    Kan jeg spørre om det er M12 MK1 eller MK2 du har?
    Jeg har M12 mk2.

    Du ser en forandring i delefrekvensområdet, jo lenger ut du kommer.
    Når hornet står med 14cm utspring så er fasen omtrent 180 grader feil derfor den store dippen på frekvensgangen (grønn linje)
    Ved å snu fasen, på hornet, blir frekvensgangen mer korrekt når det står så langt frem (gul linje)

    Step responsene (som ikke er pen i det hele tatt) viser hornets "spike" flytter seg fremover på den underliggende bølgen (bass elementet) ved å trekke hornet fra "kant i kant" til å ha et overheng på kabinettet.
    Jeg har endt opp med ca 9cm overheng og hornet i opprinnelig angitt fase med basselementet i min lytteposisjon.

    Jeg tror det er noe mer å hente på optimalisering av delefilter og plassering av horn i forhold til basselement, noe jeg vet er mulig da jeg kjørte mine høyttalere med aktivt delefilter og DSP en periode.

    Jeg startet med 2-veis aktiv på M12 sitt basselement og horn kombinasjon. Så ble det 3-veis aktiv med en Fostex T90A supertweeter, noe de trenger. Etter dette har jeg prøvd med originalt basselement og Beyma TPL-150H AMT tweeter i steden for hornet. Dette gav noe mer toppend og en super pinpoint lyd i sweet spot, men størrelsen på sweetspot ble meget liten ca 20cm +/- .

    Etter dette har jeg prøvd med M12 basselementet og M12 hornet med TAD TD-2001 driver (Det er klasseforskjell på de to driverne).

    Siden jeg begynte å samle på TAD elementer så ble det til slutt montert TAD TL-1102 i basskabinettet, M12 hornet med TAD TD-2001 og Fostex T90A super tweeter. Dette delt 3-veis aktivt med et par EQ punkter og huskurve justert. Dette ble referansen i en stund.

    Men mye vil ha mer... Jeg hadde også kjøpt et par TAD TM-1201 12" mellomtoner, så dette ble tilslutt utprøvd som en 4-veis løsning.
    4-way M12_TADjpg_resized.jpg

    Dessverre så sluttet det aktive delefilteret å virke en dag, og det tok 4 måneder for å få ett nytt fra leverandøren. I mellomtiden ble høyttalerne bygget tilbake til original 2-veis passive.

    Nå spiller jeg på de med en Purifi Audio EVAL 1 amp kit med redusert gain, Cary SLP-05 rør pre, Topping D90 MQA DAC. Det mangler litt topp-end diskant, men jeg er usikker på om det blir noe mer modifisering før jeg bygger nye høyttalere basert på TAD elementene.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Sorry, mate, kjedet meg bare :(

    Flotte målinger, men vil man få samme respons i et annet rom, med andre utstyr (selv om de som har peiling sier at godt utstyr låter lik hverandre)?
    Spør av ren nysgjerrighet, faktisk.
    Alltid gøy med litt bilder.
    Angående frekvens responsen lurer jeg på det samme 😊
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for grundig gjennomgang @mk1classic.
    Lurer også på det med frekvensen. Impulsen vil nok være lik uavhengig av rom og utstyr. Men frekvensresponsen vil vel endre seg?
    For egen del står horna på stua som også brukes av familien. Tuten hengende på utsiden er nok helt i yttergrensa av hva som tillates 😅
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg startet med målingene for å finne plasseringen av hornet ettersom jeg ikke har funnet noe dokumentasjon fra Opera Audio hvor de har tenkt plassert hornet. Bilder fra tester og demo fra Opera viser hornet fra plassert langt bak (Komp driver i kant med kabinettet i bakkant) til å stikke ut forover.
    I første omgang tenker man at det er best å plassere kompresjonsdriverens membran på linje med senter av basselement, men delefilteret påvirket også fasen og dermed den plasseringen av hornet.

    Step respons er derfor et fint hjelpemiddel for å plassere de to høyttalerne. Denne linken forklarer Step Respons
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tja, hva annet kan man si enn lykke til?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    tja, hva annet kan man si enn lykke til?
    Blir nok bra til slutt.
    Med vinyl som kilde, og rør i ampen er det nok ikke paddeflatt noe av det andre heller.
    Måler stort sett med ørene her hos meg. Men det er interresante erfaringer som er gjort av andre.
    Egentlig veldig fornøyd med at andre eiere på sentralen har gått noe av veien før.
    Det finnes nemlig særdeles lite info å hente der ute på www 😊
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Som med andre høyttalere responderes det stort på de fleste parametere ved å flytte på høyttalerne.
    Det vil nok ta litt tid å bli kjent med horna. Og i denne tåka av nye ting, er det lett å gå seg bort.
    Så satser på å få noen lyttebesøk fremover for å få litt feedback.
    Dessuten.... plutselig er det vår igjen, nytt hus, ny stue.... så er det påanigjen😎
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ok, første gang jeg har hatt en målemikk her hjemme.
    En liten søt tass fra Velodyne er endelig ankommet.
    Den gjør ikke så mye ut av seg. Skal jobbe litt med denne paralellt med høyttalerne.
    Må bare ha tunga beint i kjeften og ha troa.

    53A28082-AB04-4F45-9D19-ED1A0019F5AF.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med M12. Hadde de selv en kort periode, hornet flasset lakk som fy, men de spilte svært underholdende. Sikkert greit med en bass-boks ja, bass var de ikke så gode på. Men livlige på en måte som gjorde at musikken fløt godt :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med M12. Hadde de selv en kort periode, hornet flasset lakk som fy, men de spilte svært underholdende. Sikkert greit med en bass-boks ja, bass var de ikke så gode på. Men livlige på en måte som gjorde at musikken fløt godt :)
    Takk for det. Begynner å bli kjent med de, og det spiller godt. De spiller ikke så dypt, men det de spiller av bass gjøres bra imho.
    Velodyne fyller på i bunn. Lynrask sak denne lille 10”, og det virker som om den henger med i svingene.
    Leser om flere som har lakk flassing på hornet, og det er det samme på disse. Helt bakerst på Innfesting for driver så flasser det.
    Skal demonteres og gjøres ordentlig en dag jeg gidder 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Utolig hvor bra denne lille basskassa integrerer i anlegget.
    Jeg skal innrømme at jeg var en smule skeptisk etter å ha gitt opp REL og AN, men dette er virkelig en opplevelse å få med seg dypbassen på enkelte innspillinger.

    1978F227-811C-44FD-81A5-7D786729539E.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ble også reine Julekvelden når 2 pakker dukket opp for henting på posten.
    Kan legge til at pakkingen og forsendelsene fra både Burning Shed, og PM Audio er i særklasse noe av det beste jeg har opplevd.



    9119997A-0AA4-4A71-B53F-D139CAA644A7.jpeg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.941
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Se det ja, mye fint som du har fått hjem :) Må kanskje også ha en bestilling fra PM snart, det er jo høst og Hifi tid

    mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Se det ja, mye fint som du har fått hjem :) Må kanskje også ha en bestilling fra PM snart, det er jo høst og Hifi tid

    mvh
    Var det jeg tenkte også.
    Nå fikk jeg plater jeg har eid tidligere og har vært dum å kvitte meg med i et øyeblikks bevisstløshet.
    Men denne gangen fra Analogue Production.
    Helt klart verdt kronene!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Var på en liten utflukt i går kveld. Strengt tatt rett opp i bakken 😊
    Det er alltid hyggelig å ta turen til @gut_man. Vi deler svært mye av både musikksmak, og lydideal.
    Et stort rom, og en fantastisk rigg. Basstårn fra gulv til tak, og selvsagt horn. @Sluket har jo virkelig hatt mer enn en tommeltått med i dette fantastiske oppsettet. Digitale muligheter for innstillinger som gir uendelige muligheter for å justere de fleste parametere.
    Som den amatøren på digitale justeringer og målinger som jeg tross alt er, blir man rent ut svimmel.
    Hvordan låter det? Det er vanskelig å få til en beskrivelse uten å bruke en drøsss med floskler. Men vektløst, homogent, og uendelig dynamisk tror jeg kan dekke mye av det. Det låter rett og slett gedigent, og live når det må.
    Takk for en hyggelig kveld, og en god bunke med musikk som er lagt til i Roon for nyoppdagelse.
    Dette må gjentas! 😊

    534359CB-4CF5-4F74-8CE0-2815D2BB91B3.jpeg
    6FBBB203-AA83-4411-A921-F15D4A8BAF8A.jpeg
    69E9D30F-07FE-4FAE-AEDB-6310A1150C60.jpeg
    1FA2DA8C-9B69-4F32-97AF-350AC3E9F24C.jpeg
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det ble også en session med musikk av denne flotte dama. Laura Pergolizzi
    Stemmen krevde litt tilvenning her hjemme, men hører gjennom albumet her nå.
    Musikalsk på grensen til magisk.

    11B143B1-E617-483F-9F81-A6D3B5805B8B.jpeg
    5389CCFE-B6AA-4E5A-938D-5CFB47C1D323.jpeg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.941
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dette blir nok saker K :) jeg må også få kjøpt meg en vasker i løpet av vinteren
    Kos deg med vaskingen

    mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Dette blir nok saker K :) jeg må også få kjøpt meg en vasker i løpet av vinteren
    Kos deg med vaskingen

    mvh
    Vasker må man ha om man har litt plater.
    Sparer nåla for mye stress og øker levetiden. 😊
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kaffe og musikk før det skal arbeides litt.
    Fantastisk album og produksjon. Dette rocker 🤘🏻😊

    67663E75-7D82-4C2D-8DD5-B9B5ADBCEAD1.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ble så begeistret når jeg kom over denne skiva at jeg bare måtte dele den.
    Sjeldent å få servert så sterke saker av nyere dato.
    Virker som om de er ganske så inspirert av Änglagård, men det er jo bare en bonus i boka mi 😉

    Kveldens anbefaling fra meg blir herved Jordsjø med «Jord».



    F60575AF-D3E2-45C3-9F85-4075A48E522A.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vakker den Beito-vaskeren.. Var det LMC sin du kjøpte ? Scrooge gjorde en meget god jobb .. :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vakker den Beito-vaskeren.. Var det LMC sin du kjøpte ? Scrooge gjorde en meget god jobb .. :)
    Det er korrekt. Scrooge vaskeren kom fra LMC 😊
    Arbeid, løsning og finish er i en klasse for seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke all grunge som funker for meg. Men av og til er det morro å hente frem gamle minner, og mimre litt.
    Dessuten noe av den musikken som fruen og jeg har til felles 😊

    Ute blåser det, og det skal ta seg opp utover dagen og ettermiddagen. Man er selvsagt på jobb/vakt, og når man jobber i det maritime er det alltid en viss spenning over hvordan dagen utvikler seg med slike meldinger 😅

    Passer fint med litt Pearl Jam til formiddagskaffen 🎶

    72648A50-D7A4-49DA-9693-F13F4B92D0D0.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn