Huntonitt vs Gips

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Noen som vet noe om egenskapene til huntonittplater vs for eksempel gips??
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Ser for meg at huntonitt er mere reflekterende og ikke så lyddempende som gips. Brukte gips selv i stua, 2x16mm branngipslag med akustikklim imellom som blir gummiaktig når tørr.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Jeg har Huntonit ferdigmalte plater på både vegger og himling i stua. I kombinasjon med parkett på gulvet tror jeg det skal godt gjøres å få det verre! Harde reflekterende flater rund baut avsløres lett med å klappe i hendene, anbefales ikke!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.640
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har 30 cm stender og krysstender (for å være sikker). Huntonitt under og gips utenpå i kjellerstua.
Det fungerer bra, men er selvsagt litt mer kostbart og tidkrevende å sette opp.

Nå bruker jeg ikke kjellerstua lenger :(

Har anlegget oppe.
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
norcad skrev:
Jeg har Huntonit ferdigmalte plater på både vegger og himling i stua. I kombinasjon med parkett på gulvet tror jeg det skal godt gjøres å få det verre! Harde reflekterende flater rund baut avsløres lett med å klappe i hendene, anbefales ikke!
Trur jeg smeller opp gips jeg...
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Begge materialene har hard flate og vil derfor reflektere like mye lyd. Derimot har de ulike mekaniske egenskaper slik at dette må påvirke hvordan flatene vil svinginge. Gips er ansett som et godt materiale i akkustiske sammenhenger.
Jeg skal selv kle mitt lytterom med dobbelt lag gulvgips med trepanel over. Dette fordi gulvgips har nesten dobbel flatevekt av vanlig gips og vil derfor redusere lydtransmisjon betydelig.
 
Topp Bunn