Hunton Fermacell

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.171
    Antall liker
    22.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen som har erfaring med Hunton Fermacell Fibergips? I reklamen skrytes det av at ett lag demper lyd like mye som to lag gips. Prisen er veldig mye høyere, så da bør det være veldig mye bedre også...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen erfaring, men det virker spennende. Det er jo en ganske overbevisende demo på hjemmesiden deres.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.171
    Antall liker
    22.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Som du sier ser det spennende ut, men kjenner at jeg er litt skeptisk. Skulle gjerne hatt noen førstehåndserfaringer her også.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jo disse produktene relativt ulike egenskaper. Fermacell er vel ment som et alternativt veggmateriale. Acoustiblok er jo bare et supplement.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.171
    Antall liker
    22.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Fermacell kan vel brukes i tak også? Avshop selger den i alle fall til bruk i både tak og vegger. Jeg vurderer Fermacell til lyd demping i tak hvis den er så mye bedre enn gips.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Skal i gang med himling på lydrom selv, så dette var interessant! Kommer definitivt til å bruke Fermacell i stedet for gips. Jeg har soverom med irritabel kone rett over, så all demping er kjærkommen!
    I bjelkelaget ligger det allerede 200mm glava.

    Lydbøyler og ett lag Fermacell er et minimum. Men det er jo fristene å slå til med to lag med green-glue imellom. Er det noen som har erfaring med dette?
    Vil gjerne også beholde maksimal takhøyde. Kanskje stålprofiler er veien å gå?

    Er det noen som vet hvor man får tak i billige lydbøyler og eventuelt stålprofiler?

    Her er en fin PDF der det står en del om montering. http://www.hunton.no/wp-content/uploads/2013/06/Fermacell_Montering.pdf
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Svarer meg selv littegrann her :)
    Fant billige lydbøyler på finn.no 14 kr/stk. FINN.no - Mulighetenes marked

    Med dobbelt lag med 12,5mm Fermacell vil taket veie solide 30 kg/m^2. Lydbøyler er typisk beregnet på mellom 10 til 20 kg per stykk. (litt avhengig av type) Hvis man tar utgangspunkt i 15 kg per bøyle trenger man altså ca. to stykk per m^2. Så må man bare finne en måte å spre disse nogenlunde jevnt utover takflaten.

    Når det gjelder Green Glue så lurer jeg på en ting: Vil dette miste litt av sin egenskap når de to lagene med Fermacell skrus sammen? Eller bør det nederste laget kun limes til det øverste laget slik at man ikke har noen mekanisk kobling mellom lagene?

    Armand
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.171
    Antall liker
    22.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Vurderer fremdeles Hunton Fermacell i taket kontra gips. Har du funnet ut noe mer Armand?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Det var en kar på avforum som hadde fått tak i plater 30% billigere på Ski bygg enn det det koster på avshop.
    Ellers så er det ikke så mye nytt.
    Skal man bruke green glue så MÅ platene skrus sammen siden det ikke er et lim, men kun et viskoelastisk stoff som gjør om vibrasjoner til varme. Kjenner jeg er litt skeptisk, men kommer nok til å bruke et spann.
    Mvh Armand
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.171
    Antall liker
    22.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er også skeptisk til det, men så er det dette med å være på den "sikre" siden da...:rolleyes:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Jeg var i Ski i dag og kjøpte 1,2 tonn(!) med fermacell. Det blir dobbelt lag i taket. Platene på 90x120cm med 4 sparkelkanter kostet 91,- per kvadrat. Men ved å tegne kundeavtale fikk jeg 5% på dette igjen. Altså 86,45 per kvadrat. Han med trucken var ikke klar over hvor tunge disse er og klarte å bende delvis i stykker tilhengeren min da han satte fra seg pallen bakerst på hengeren. :mad:.

    I god målemafia-ånd skal jeg skal bære inn en subwoofer i det nå tomme rommet og kjøre noen sweep uten takplater med målemikrofon i soverommet over.
    Etter montasje av platene skal jeg gjenta sweepet og se effekten. Kanskje jeg klarer å gjøre noen målinger med bare ett lag fermacell også.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Høres bra ut. Målinger viset svart på hvitt resultater. Tenker litt på en lignende løsning på bakveggen min. Ønsker å kunne sugen opp bortimot alt som nå kommer tilbake.

    Så jeg ser for meg 50cm rockwool med noen plater på fremsiden, da ser det ok ut og jeg kan kanskje bevare noe av energien i de høyere oktaver. Utenpå platene igjen så blir det diffusjon og reflekterer. Vil prøve å styre refleksjoner i ulike retninger. Mest for å finne ut hva som skjer med lydbildet og lære av dette.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg var i Ski i dag og kjøpte 1,2 tonn(!) med fermacell. Det blir dobbelt lag i taket. Platene på 90x120cm med 4 sparkelkanter kostet 91,- per kvadrat. Men ved å tegne kundeavtale fikk jeg 5% på dette igjen. Altså 86,45 per kvadrat. Han med trucken var ikke klar over hvor tunge disse er og klarte å bende delvis i stykker tilhengeren min da han satte fra seg pallen bakerst på hengeren. :mad:.

    I god målemafia-ånd skal jeg skal bære inn en subwoofer i det nå tomme rommet og kjøre noen sweep uten takplater med målemikrofon i soverommet over.
    Etter montasje av platene skal jeg gjenta sweepet og se effekten. Kanskje jeg klarer å gjøre noen målinger med bare ett lag fermacell også.
    Slikt skulle vel egentlig ikke forhandler slippe unna med, blir dyre plater med defekt henger.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.171
    Antall liker
    22.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Tror jeg går for 2 lag Fermacell til både vegger og tak. Jeg har vært i tenkeboksen lenge nok nå...:)

    Så spørs det om man skal satse på dette laget med Green Glue også. Er det samme stoffet som brukes i skjøter og overganger?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Jeg er i gang med fermacelltaket mitt nå. Dobbel 12.5 mm plater på 900x1200mm. Smører på 0.5kg meg green glue per plate med tannsparkel. Avshop selger også store tuber med green glue tetningsmasse jeg skal bruke i 5mm overgangen mot vegg. Husk pistol da disse tubene er mye større enn de vanlige.
    Jeg har målinger fra rommet over, og det blir spennende å se effekten.
     

    pers1

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.09.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    Sted
    Asker
    Jeg har brukt farmacell på alle vegger på kinorommet også flere steder når jeg pusset opp huset, brukte rockwool lydisolasjon innenfor bl.a g Rockwool industrilydisolasjon som først lag mot taket mellom T-bjelkene

    PerS
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Høres bra ut. Målinger viset svart på hvitt resultater. Tenker litt på en lignende løsning på bakveggen min. Ønsker å kunne sugen opp bortimot alt som nå kommer tilbake.

    Så jeg ser for meg 50cm rockwool med noen plater på fremsiden, da ser det ok ut og jeg kan kanskje bevare noe av energien i de høyere oktaver. Utenpå platene igjen så blir det diffusjon og reflekterer. Vil prøve å styre refleksjoner i ulike retninger. Mest for å finne ut hva som skjer med lydbildet og lære av dette.
    leste et veldig langt innlegg i æfem episoder om dette med akstikk og da var det frontveggen (veggen bak front høytalerne) som skulle dempes og bak veggen ( bak lytteposisjonen) skulle difuseres. Noen som har andre erfaringer?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg prøver å redigere innlegget mitt over får jeg muligheten til å redigere innlegget jeg svarte på, men ikke mitt, noe er riv ruskende galt???
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Grunnen til at jeg har tenkt å teste ut å dempe og diffusere bakvegg er at hos meg et det ingen målbare eller hørbare forskjeller med å dempe frontvegg.

    Ved bakveggen samler det seg opp mye bass, som jeg tror gir meg en dipp i frekvensgangen ved 120hz. Den forandrer seg i vertfall når jeg setter opp 20cm flexi A plater. Noe den ikke om jeg demper frontvegg. Dette er nok pga lerretet som går på nesten hele bredden av rommet.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Hei.. et spørsmål ang gips plater..
    Mister det effekt vist man har 2lag gips for så å montere ferdigmalte plater på utsiden?
    Takk for svar
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.171
    Antall liker
    22.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hei.. et spørsmål ang gips plater..
    Mister det effekt vist man har 2lag gips for så å montere ferdigmalte plater på utsiden?
    Takk for svar
    Dette vet jeg ikke sikkert, men velger å tro at det ikke har noe å si. Jeg har montert ferdigmalte plater på utsiden av 3 lag med Fermacell på begge sideveggene. Platene ble limt på i tillegg til noen korte/små skruer i skjøtene.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ble det konkludert med noe håndfaste resultater i forbindelse med fermacell?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn