Humminguru - Ny ultralydvasker til US$ 349,-

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.521
    Antall liker
    4.298
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Det er ikke behov for noen rens etterpå med en slik blanding.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.521
    Antall liker
    4.298
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Men ikke bruk for mye Zalo. Jeg bruker denne blandingen som mange her inne også bruker: 4 ltr batterivann , 0,5 ltr Blå Rens(isopropanol) og 2-3 dråper Zalo.
    Jeg har aldri hatt noen problemer med avleiringer eller behov for rens etterpå.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Ja, brukte noe lignende når jeg testa kompisen sin. 7 deler batterivann, 1 del blårens og 1 dråpe zalo. Opplevde at plata ikke ble tør (selv etter 10min tørkeprogram). Får prøve igjen når jeg mottar min egen
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.374
    Antall liker
    35.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En dråpe Zalo pr liter bruker jeg, det fungerer meget godt.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Ja, brukte noe lignende når jeg testa kompisen sin. 7 deler batterivann, 1 del blårens og 1 dråpe zalo. Opplevde at plata ikke ble tør (selv etter 10min tørkeprogram). Får prøve igjen når jeg mottar min egen
    Jeg bruker ILFORD istede for zalo og platene blir alltid helt tørre etter å brukt korteste tid på tørkinig
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker ILFORD istede for zalo og platene blir alltid helt tørre etter å brukt korteste tid på tørkinig
    Hvor mye ilofoto?? Har en mistanke om at jeg har brukt for mye, synes noen plater har blitt veldig statiske etter vask🤔
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Hvor mye ilofoto?? Har en mistanke om at jeg har brukt for mye, synes noen plater har blitt veldig statiske etter vask🤔
    Jeg bruker i underkant av 1% Ilfotol (ca 5-10 ml per liter vaskeløsning).

    Ilfotol inneholder ikke-ionisk vaskemiddel, og burde i teorien ikke gjøre platene mer statiske enn de var i utgangspunktet. I zalo derimot er det anionisk vaskemiddel som hvertfall i teorien kan gjøre platene mer statiske. Men om de små mengdene vi bruker har noe å si tør jeg ikke uttale meg om;)
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker i underkant av 1% Ilfotol (ca 5-10 ml per liter vaskeløsning).

    Ilfotol inneholder ikke-ionisk vaskemiddel, og burde i teorien ikke gjøre platene mer statiske enn de var i utgangspunktet. I zalo derimot er det anionisk vaskemiddel som hvertfall i teorien kan gjøre platene mer statiske. Men om de små mengdene vi bruker har noe å si tør jeg ikke uttale meg om;)
    Ok, ikke sikkert det kommer av Ilfoto, bare jeg som tenkte det siden jeg brukte «en dæsj» som fort kunne vært for mye.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    7ml Ilfotol per liter blanding her. Da jeg brukte Zalo var det 1 dråpe per liter. Begge fungerte godt, men Ilfotol fungerer bedre med tanke på tørketid. Rens i etterkant av vask har jeg aldri vurdert, siden platene fremstår som rene og uten belegg og ingenting legger seg på nålen når platene spilles i etterkant.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    en ting jeg la merke til når jeg hadde litt for mye zalo var at ja, det tørket bedre, men vaskevannet skummet veldig fort når man hadde vasket en 10plater kanskje.
    I tillegg ble de nok litt mer statiske
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Fått HG i hus og kjøpt inn Ilfotol. Platene blir helt tørre. Spm. Er det normalt at blandingen av Ilfotol, batterivann og Blårens skummer litt? Mulig jeg tok litt for mye Ilfotol. Tok en raus teskje som tilsier ca 7-8ml
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jepp. den skummer en smule her også. Ingenting å bry seg om, den har gjort det i noen hundre vask nå, uten at jeg har merket noen negative sider ved det.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg vurderer å «nedgradere» fra DeGritter til HumminGuru, av den enkle grunn at jeg kjøper for få plater til å forsvare en så dyr vasker. Er det noen som har testet begge to og kan si noe om forskjellen? (Jeg gjentar: noen som har testet begge)

    Noen i Oslo som har denne (aller helst i nærheten av Ekeberg) som kan tilby meg en prøvevask eller to før jeg eventuelt bestiller?
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen som har erfaring med HumminGuru ultralydvasker for pickuper? Sammenlignet med tilsvarende produkter?
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Ser ikke ut som noen gikk på min aprilspøk 😅 dette var det jeg hadde fantasi til

    Her om dagen flyttet jeg min HumminGuru og ledningen ble akkurat litt for kort til å rekke til kontakten, hang på ett strømfilter jeg hadde liggende for å nå.

    Det som skjedde da er nesten ikke til å tro, maskinen jobber mye stillere og vasker platene betydelig bedre, jeg har aldri sett så mye skitt i filtret etter vask, måtte teste med en plate som ble vasket før jeg satt på strømfilteret samme der utrolig mye dritt i filteret etter vask, samme med tørking, før tok det 2 minutter før plata ble tørr, nå kan jeg stoppe etter ca 30 sekunder. Dette er ett billig strømfilter så tørr ikke tenke på hvordan det blir med ett dyrt strømfilter/strømrens 😊
     
    Sist redigert:

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Her om dagen flyttet jeg min HumminGuru og ledningen ble akkurat litt for kort til å rekke til kontakten, hang på ett strømfilter jeg hadde liggende for å nå.

    Det som skjedde da er nesten ikke til å tro, maskinen jobber mye stillere og vasker platene betydelig bedre, jeg har aldri sett så mye skitt i filtret etter vask, måtte teste med en plate som ble vasket før jeg satt på strømfilteret samme der utrolig mye dritt i filteret etter vask, samme med tørking, før tok det 2 minutter før plata ble tørr, nå kan jeg stoppe etter ca 30 sekunder. Dette er ett billig strømfilter så tørr ikke tenke på hvordan det blir med ett dyrt strømfilter/strømrens 😊
    Vinylen føltes strammere også 😊?
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4


    Her om dagen flyttet jeg min HumminGuru og ledningen ble akkurat litt for kort til å rekke til kontakten, hang på ett strømfilter jeg hadde liggende for å nå.

    Det som skjedde da er nesten ikke til å tro, maskinen jobber mye stillere og vasker platene betydelig bedre, jeg har aldri sett så mye skitt i filtret etter vask, måtte teste med en plate som ble vasket før jeg satt på strømfilteret samme der utrolig mye dritt i filteret etter vask, samme med tørking, før tok det 2 minutter før plata ble tørr, nå kan jeg stoppe etter ca 30 sekunder. Dette er ett billig strømfilter så tørr ikke tenke på hvordan det blir med ett dyrt strømfilter/strømrens 😊
    Ser ikke ut som noen gikk på mitt dårlige forsøk på aprilspøk, hadde ikke fantasi til noe bedre en dette 😅
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Ser ikke ut som noen gikk på mitt dårlige forsøk på aprilspøk, hadde ikke fantasi til noe bedre en dette 😅
    ".... Dette er ett billig strømfilter så tørr ikke tenke på hvordan det blir med ett dyrt strømfilter/strømrens ..."

    Var det kun en spøk...... ???

    Sikkert mange her inne som heiv seg rundt å shoppet strømfiltere for flere ti-talls tusen basert på din erfaring.... (y)
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.521
    Antall liker
    4.298
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har prøvd meg med Ilfotol nå i stedet for Zalo. Brukte først 8 deler batterivann, 1 del blårens og 7 ml Ilfotol. I forhold til blandingen med Zalo, ble platene tørre etter vask. Men om selve vaskingen blir bedre med Ilfotol i forhold til Zalo, er jeg usikker på. Har etter det brukt 7 deler batterivann, 1 del blårens og 6 ml Ilfotol. Har foreløbig ikke merket noen forskjell på de 2 blandingene med Ilfotol slik at jeg vil bruke sistnevnte blanding fremover.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Her er det nok store slingringsmonn, for ikke å snakke om variasjoner som følge av inneklima osv. Å komme opp med en universalløsning som funker best for alle kan en bare glemme, så det er hver mann/kvinne for seg selv.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.521
    Antall liker
    4.298
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Her er det nok store slingringsmonn, for ikke å snakke om variasjoner som følge av inneklima osv. Å komme opp med en universalløsning som funker best for alle kan en bare glemme, så det er hver mann/kvinne for seg selv.
    Enig i det du sier. Men jeg liker ikke at det blir så mye skum ved bruk av Ilfotol.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har egentlig aldri tenkt på skummet. Det danner seg kun i beholderen når karet tømmes og følger ikke med når jeg fyller karet igjen. Dermed ikke noe problem for min del. I karet, under vask, dannes det ikke skum.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kan jo opprette egen tråd, men spørsmålet var mer rettet mot Humminguru og er jo greit å spørre her. Kan være at spørsmålet er besvart tidligere, men er jo en lang tråd.

    Har tenkt å kjøpe meg platevasker og Humminguru ligger vel på ca 5700,- og andre «mekaniske» vaskere - som Pro-Ject VC S3 - på mer enn dette. Regner med at dere som har kjøpt Humminguru også har erfaring fra vaskere; Er HG en no brainer, eller er det noen fordeler med mer klassiske vaskere?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En Guru, eller en annen type UL-vasker, er etter min mening definitivt en no-brainer i forhold til en manuell vasker, à la Pro-Ject eller min foregående VPI HW-16.5. Jeg ser ingen fordeler med en manuell vasker overhode, muligens bortsett fra at vaskeprosessen tar så lang eller kort tid som man vil. Det er i grunnen det eneste.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    HG har veldig lav terskel for å brukes hvis du har ferdig blandet rensevæske på feks en 1,5l brusflaske eller lignende. Har hatt flere typer men HG er klart den mest effektive måten å rengjøre platene på imo
     

    Torjac

    Medlem
    Ble medlem
    29.09.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo
    Takker for mange gode og informative meldinger i denne tråden. For meg er det to ting som henger i luften;

    Spørsmålet om hvor ofte du vasker den samme platen. Vasker du hver 10´ ende spilling, 20, 100, en gang i året, eller annet?

    Det andre jeg venter på er erfaringer med den lille blå flasken til HG. Noen som har prøvd den?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Platene vaskes ved innkjøp og deretter når jeg føler for det eller hvis det høres ut som en vask kan være en god idé. Noe mer system enn som så ser jeg ikke noe poeng i å ha.

    Har heller ikke prøvd noe annen blå flaske enn blåspriten jeg blandet i rense væsken.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    13.713
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
     

    Torjac

    Medlem
    Ble medlem
    29.09.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo
    Jeg bestilt en HumminGuru på www.humminguru.com på søndag, og fikk den på formiddagen torsdagen etter. Jeg kjøpte også den "lille blå flasken".

    Bruk: Jeg kjører anbefalt vannmengde, og 2 dråper fra den lille blå. Dette skummer noe. Jeg kjører 2 minutters vask, og 5 minutters tørk (minstetid). Alle platene er helt tørre, og tilynelatende rene. Jeg har ingen ordentlig skitne plater, men det var noen fingeravtrykk helt i ytterkant. Disse er også borte etter vask.

    Maskinen lager lyd som man burde forvente. Jeg setter ikke på en rolig skive mens denne maskinen går. Det er også litt styr å helle tilbake vanne i vaskeren, men automatikken her koster så mye at jeg får godt timebetalt for den jobben.

    MEN: Jeg har noen 180g plater. Det virker som om det er helt på grensen. Et par av disse platene ble ikke rotert av motoren.

    Jeg er godt fornøyd med denne, og det er deilig å ha skinnende rene plater igjen.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bestilt en HumminGuru på www.humminguru.com på søndag, og fikk den på formiddagen torsdagen etter. Jeg kjøpte også den "lille blå flasken".

    Bruk: Jeg kjører anbefalt vannmengde, og 2 dråper fra den lille blå. Dette skummer noe. Jeg kjører 2 minutters vask, og 5 minutters tørk (minstetid). Alle platene er helt tørre, og tilynelatende rene. Jeg har ingen ordentlig skitne plater, men det var noen fingeravtrykk helt i ytterkant. Disse er også borte etter vask.

    Maskinen lager lyd som man burde forvente. Jeg setter ikke på en rolig skive mens denne maskinen går. Det er også litt styr å helle tilbake vanne i vaskeren, men automatikken her koster så mye at jeg får godt timebetalt for den jobben.

    MEN: Jeg har noen 180g plater. Det virker som om det er helt på grensen. Et par av disse platene ble ikke rotert av motoren.

    Jeg er godt fornøyd med denne, og det er deilig å ha skinnende rene plater igjen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke noe problem med mine 180gr plater. Viktig å passe på at platene står riktig, har vært et par ganger de ikke har rotert, men da har jeg bare satt inn plate på nytt så faller den på plass
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn