Huldra 10 tomgangsstrømmen.

JonsenH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
64
Antall liker
20
Torget vurderinger
5
Hei. Jeg klør meg i hodet om hvordan jeg måler tomgangsstrømmen i Huldra 10.

Jeg har lokalisert dreie dingsene R721, R722
og emitter motstanderene R749, R750

jeg har kjøpt multimeter fra biltema for litt over hundrelappen. Kanskje det ikke holder mål.

Hvor plasserer jeg plus og minusen fra måleinstrumentet? F.eks R721/ R749 for venstre kanal, og R722/ R750 for høyre
eller plus og minus på R721 og R722 samtidig med å dreie(men det gir ingen mening, for hvordan da få jevn/lik verdi på begge)?

Tror jeg gjør dette feil. Og rettelse tas gledelig imot.

Mvh.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Det er veldig små spenninger som skal måles her, så det er ikke sikkert Biltema-meteret er følsomt og/eller nøyaktig nok. Du kobler i allefall meteret til de to pinnene på en av emittermotstandene, og justerer til du har riktig verdi (jeg har ikke verdien i hodet, men det har sikkert noen andre her). Gjenta så med den andre kanalen. Avvik på et par millivolt må man nesten regne med, for pot-meterne er ganske følsomme. Av og til er de også defekte, og da kan tomgangsstrømmen begynne å stige ukontrollert helt til transistorene ryker. Hvis du har noen mistanker om dette er tilfelle, så kan det lønne seg å la den stå på et kvarters tid mens du følger med på strømmen og temperaturen på transistorene.
 

JonsenH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
64
Antall liker
20
Torget vurderinger
5
Takk for utførlig svar lars-chr. Da har jeg testet og vet hvordan det gjøres og er på vei til å bytte inn mitt måleinstrument til noe litt bedre.
Verdiene jeg behøver har jeg funnet annetsteds på nettet.

Mvh.
 
Topp Bunn