Huldra 10. MC og step-up. eller rør riaa?

JonsenH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
20
Torget vurderinger
5
Hei folkens :) Noen som kan ta seg tid til å kikke på en tilpassing sak her?
Er vel egentlig en todelt spørren jeg kommer med.

Jeg har en Huldra 10 som jeg fortrakk riaa'en på fremfor en pro-ject SE 2. Syntes den var musikalsk. Men jeg ønsket å spille MC pickup gjennom den. Først var jeg gjennom en headamp, likte ikke det. Så jeg skaffet meg en brukbar step up skiftbar ratio 1:20 og 1:40. () Jeg er veldig fornøyd med det til tider og med flere av Lp'ene. Men med andre (gode) skiver blir opplevelsen litt påtrengende. Noe fortettet (?) lyd.

Armen som jeg bruker er lav masse på 7.5 gramm, og mc er benz micro Gold.
Mc gold har intern impendance på 20 Ohms og output på 0.4 mv. Og jeg bruker 1:20 instillingen.
Er det noe her som kunne tilsi at noe ikke skulle passe så godt? Burde jeg sett etter en MC pickup med lavere internal ohms?
(Jeg klarer ikke ennå forstå riktig mattem på tilpassing av mc og step up, som er på nett forklart flere steder. Så ikke prøv å forklar det.)

Har og hørt at step-up passer godt og kanskje bedre til en rør-riaa. Vurderer å bestille Torhauge sin fra Danmark.
Burde jeg kjøpe og prøve å kjøre rør riaa med stepup?

innspill & syn settes pris på.

Ellers, kos dere med vinylsamlingene

mvh.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
1:10 hadde vært nok (=20dB)
(0,4 mV x10 = 4mV = vanlig MM-nivå)

Arne K

JonsenH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
20
Torget vurderinger
5
Hei Arne.

Takk for innspill.

men det er noe som handler om impendanse og greier og greier i denne step up/ ligningen og har jeg forstått. Eller snarere: Ikke riktig forstått.
Så du har meg ikke helt overbevist.

mvh.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det ser ut til å finnes 2 utgaver av denne (Gold). Oppgitt 0,4 eller 0,5mV (ikke den helt store variasjonen, kan likegjerne være trykkfeil i broskyrer/manual).
Felles er at de er oppgitt for last OVER 200 ohm Benz-Micro Cartridge Specs & Prices
+
Benz Micro | Cartridge Data | Vinyl Engine=

1:10 trafo gir deg ~450 ohm last, 1:20 gir noe under det halve.
Legg merke til at loadingen anbefales OVER 200 ohm, det kan like gjerne bety at alt fra 201-1000(1k)+ ohm vil fungere bra...

Arne K

Sist redigert:

JonsenH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
20
Torget vurderinger
5
Hei.
Takker til dere begge for nyttig info. Noe klokere har jeg da blitt. Bla, ok info å ha i mente ved mulig rør-riaa bestilling.

I artikkelen du linket til Gunnar_Brekke står dette om impendance:
Standarregelen for trafoer tilsier at ingangsimpendansen bør ligge mellom 1 og 5 ganger spoleverdien på MC-pickupen
og:
Ifølge standarregelen bør ingangsimpendansen på en aktiv MC-forsterker ligge mellom 10 - 20 ganger MC-pickupens spoleimpendans

Med impendans på 117.5ohm gir det i overkant av 5 ganger spoleimpendansen til benz pickupen som er 20. Om jeg har riktig impendans eller ei så er klarhetogdetaljer gode med denne matchen.
...

Jeg sendte liksågodt mail til bobsdevices som jeg kjøpte Sut av og spurte:
From the calculations on this page (down below) SUT
quote:
"Perhaps if I find a transformer with a 1:20 turns ratio. Lets see: .
.4mv * 20 = 8mV
47K/20^2 = 117.5 ohms
(Vout/Vcart) = 117.5/(117.5 + 10) = .9216, .4mv * .9216 =
3686mV * 20 = 7.3725 mV at mm input."
- it looks like 1:20 gives 7.3725 mV to my mm phonostage. And also 117.5 oms. does it seem right?

Hvorpå han svarte:
Your calcs are almost right. You didn’t take into account the reduction in voltage due to the reflected impedance. The voltage using 1:20 is 6.8mV.
...

Muligens er mV'ene litt i høyeste laget for MM inngangen, og at det er hva jeg tidvis merker meg. Det er vanskelig å si. Noen ganger i lyttingen tenker jeg at den pickupen og sut'en gir akkurat det Huldra riaa'en trenger.

mvh. Jon

Sist redigert:
Topp Bunn