Hovland supercap kondensatorer vs. Mcap silver,gold oil?

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Har loddet 6 Hovland Supercap i min Jolida 502B.To 0,47uF til preamprør (ECC83) og fire 0,22uF som coupling!Før de ble innpspillt,nå 300 timer,låt det direkte jævlig.Grått,tynnt,fargeløst og klinisk!Jeg trodde ikke å kunne leve med disse og bestillte 6 Mundorf Silver Gold Oil i samme verdier.Problemet er at Hovland trenger tydeligvis lang lang innspilling.Nu låter det bare rått bra.Soundstage og 3D,som aldri egentlig Jolida har gitt,er nå ganske fremtredende.Anlegget lyder rett å slett veldig musikalsk,homogent og med passe varme og rå dynamikk!Jeg er veldig fornøyd!Problemet er Mundorfene som jeg har anskaffet meg!I følge det jeg har lest på nett er Mundorf betraktelig bedre nærsagt på alle områder.Gjennomgående er og at de fleste ikke liker Hovland!Noen som har erfaring på dette området?Vil jeg få en ekstra nivåhevning med Mundorf kontra Hovland?
Mvh.
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.379
Jeg har ingen erfaring med de kondensatorene som du har så det blir kanskje helt feil å svare på denne tråden, men jeg har hørt og brukt godt innspilte Mundorf sølv i olje og de var ikke gode etter min smak. For lite trykk og tekstur i mellomtonen og for mye diskant (kanskje to sider av samme sak?) - men de hadde mye rominformasjon (sannsynligvis forårsaket av det forhøyede nivået i diskanten). Det meste av musikaliteten ligger etter min oppfatning i dynamikken og/eller i mellomtonen og der sviktet Mundorfene for mitt vedkommende. Tror du skal holde deg til Hovland Supercaps hvis du liker det du hører.

Vennlig hilsen
Vidar
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Det er mye skryt av disse Mundorfene.De blir sammelignet og gradert nærme Duelund som vel er det ypperste!Det er også graderinger av rør som,etter min oppfattning, ofte stemmer.Jolida er ingen High-End forsterker,men det er utrolig mye å hente på forholdsvis enkle opgraderinger som skifte av motstander,kondensatorer og rør!Rørmessig er jeg i mål.Kabler er ofte for dyre,men har funnet ting (interconnect og høytalerkabler )som absolutt kan måle seg med de dyre greiene til en greiene.Når det gjelder kondensatorer er beskrivelsen av Mundorf silver gold oil kontra de Hovland jeg har installert i Mundorfs favør i en slik grad at hadde dette vært rør det var snakk om,hadde jeg byttet umiddelbart!Hovland blir beskrevet som neutrale i den grad at de nærmer seg det kliniske ,grå kjedelige med overfokusering på de høye frekvenser.Man skal ikke nødvendigvis stole på andres vurderinger,men legges slike ut på nett,må det vel være kompetanse i grunn!Min opplevelse av Hovland korrensponderer ikke med det som formidles der ute i cyberspace,men vurderingene og det soniske inntrykk av Mundorf SGO høres ut som det jeg er ute etter!Tror det er vanskelig og overgå Hovland,men vil prøve Mundorf!Mitt spørsmål er altså-er det noen som har erfaring med Mundorf SGO som pre eller coupling kondensatorer?
Mvh.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.610
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg likte og liker Mundorf silver in oil...
Mundorf silver/gold var dårligere i mine ører . Dette er det selvsagt delte meninger om.
 
Topp Bunn