Hovland på besøk

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Jeg er for tiden så heldig å ha noen virkelig flotte gjester på besøk. Med førsteklasses design og høy prislapp stod forventningene i taket da de ble koblet opp. Det er jo å håpe på at lyden står i samsvar med resten.
Forforsterker og effektforsterker fra amerikanske Hovland har for en liten periode erstattet Graaf, og det er et høyst spennende bekjentskap. Det dreier seg om toppmodellen deres, den rørbaserte forforsterkeren HP200, og den transistorbaserte effektforsterkeren RADIA. For en med transistorallergi og lettdrevne horn, er dette veldig spennende.
Dessverre er de bare på midlertidig lån, men det er riktig hyggelig å bli kjent med nytt utstyr. Særlig med slike kvaliteter som disse innehar.
Jeg legger med et par bilder hentet fra nettet. DIY-fotos må vente noen dager, men de kommer ;).

Hilsen Tommy
 

Vedlegg

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Innlegg
516
Antall liker
6
Vi må få noen lytteinntrykk etterhvert :D
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Lytteinntrykk kommer ;D.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Er det dette som kalles å hovere? ::)
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
BT skrev:
Er det dette som kalles å hovere? ::)

;D. Nei, det kalles å være forsiktig med hva man sier. Jeg vil kunne stå for det i etterkant, og da er det dumt å basere seg på raske inntrykk.

Hilsen Tommy
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Ahhh, selebert besøk fra nabolandet 8)
Vi følger med på ferden her, så du får ikke være for kjip med inntrykk da ;)
Du får heller editere deg selv etter hvert som inntrykkene synker inn i kropp og sjel..
Ikke at jeg tror du trenger det, men ;)
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hva slags utstyr har du parret forsterkerne med da?
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
gut_man skrev:
Hva slags utstyr har du parret forsterkerne med da?

De spiller med Avantgarde Uno Nano, Audio Aero Prestige SE og Renaissance signatur kabling. Ikke mange steder å gjemme bort tilkortkomming her.

Hilsen Tommy
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Jeg har noen små inntrykk, sånn i første omgang.

Settet er totalt lydløst! Jeg kan stikke hodet inn i hornet uten å høre noe som helst. 104 dB følsomhet på høyttalerene sier litt om støynivået.

Komboen er solid high-end i fremførelsen. Det er nøytralt og balansert. Ikke noe som i første omgang stikker seg ut, hverken av svakheter eller styrker. "Alle" hifi-parametre scorer opp mot ekstremt, litt ut fra personlig vinkling og smak. Jeg skjønner fort hvorfor disse tingene blir brukt som referanser til utstyrstesting. Det spiller tungt, stramt, luftig, gjennomsiktig, dynamisk, crisp, stort, bredt, dypt, ryddig, kontrollert osv, osv.
Som rørfanatiker foretrekker jeg mer varme, kropp og glød i mellomtonen, men her er det nok tilpasset de med mer linjær tilnærming til musikkframføring. Jeg vet nok om endel forhandlere som ville hatt våte drømmer om å kunne demonstrere dette på en messe ;D.

Forforsterkeren har jeg prøvd litt med effekttrinnet mitt, Graaf GM100, og de fant hverandre fort. Det er for tidlig å si noe håndfast om lyden, men denne MÅ være fantastisk bra.

Jeg følger opp med bilder og videre lytteinntrykk.

Hilsen Tommy
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bilder og flere lytteinntrykk vær så snill!!! :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Hovland pre og Graaf effekt må
empty skrev:
Forforsterkeren har jeg prøvd litt med effekttrinnet mitt, Graaf GM100, og de fant hverandre fort. Det er for tidlig å si noe håndfast om lyden, men denne MÅ være fantastisk bra.
Hovland pre og Graaf effekt høres jo unektelig ut som en spennende kombo.
Jeg brukte HP100 + GM100 en periode og det likte jeg svært godt, så at dette kan være saker betviler jeg ikke et sekund.

Ellers er min erfaring at Hovland HP100 responderer sporenstreks på bytte av rør. Hva sitter de settet du har?
Per idag benytter jeg Telefunken, men om man ønsker mer kjøttfull mellomtone finnes det kandidater som låter feitere.

Gleder meg til bilder jeg, de er fotogene begge, Hovland og Graaf.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
empty skrev:
BT skrev:
Er det dette som kalles å hovere? ::)

;D. Nei, det kalles å være forsiktig med hva man sier. Jeg vil kunne stå for det i etterkant, og da er det dumt å basere seg på raske inntrykk.

Hilsen Tommy
Jeg mente Hovlere... 8)
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Det begynner å sette seg et bilde etterhvert.
Kort oppsummert: med rett partnere må dette være et perfekt forsterkersett. Matchen er helt avgjørende, men utover det kan jeg ikke skjønne annet at at dette er noe av det beste som er produsert. Med utstyret mitt, der alt er relativt lyst og lett i klangen, blir balansen litt for kjølig og analytisk. Jeg har byttet litt på effekttrinnene, og i mitt oppsett foretrekker jeg Graafen. Jeg er alikevel ikke døv for hva jeg mister når jeg bruker den. En kombinasjon av smak og behag + matching dette her. Jeg kommer tilbake med grundigere konklusjoner underveis.

Hilsen Tommy
 

Vedlegg

J

Janpe

Gjest
For meg blir det meningsløst å sette slike komponenter (eller noen for den saks skyld) på så simpelt underlag. De kan ikke fungere som de kan på sponplater fra Ikea (?). For min del skjønner jeg ikke hvorfor mennesker med skikkelig utstyr ikke kjøper hifi rack/ møbler som setter utstyret i stand til å fungere skikkelig.

En avsporing, men absolutt berettiget (IMHO).

JP
 
M

musicus

Gjest
Fosse skrev:
Hovland pre og Graaf effekt må
empty skrev:
Forforsterkeren har jeg prøvd litt med effekttrinnet mitt, Graaf GM100, og de fant hverandre fort. Det er for tidlig å si noe håndfast om lyden, men denne MÅ være fantastisk bra.


Ellers er min erfaring at Hovland HP100 responderer sporenstreks på bytte av rør. Hva sitter de settet du har?
Per idag benytter jeg Telefunken, men om man ønsker mer kjøttfull mellomtone finnes det kandidater som låter feitere.
Siden Empty ikke har svart her enda kan jeg bidra med hvilke rør det er, siden det er mitt oppsett som er på besøk. Det er Hovland "orginalrør" dvs, Sovtek og JJ, jeg holder ellers fullstendig med deg ang Telefunken og Hovland, HP200P trives også særdeles godt med tfk rør, da spesiellt ecc801s/ecc803s, en himmelsk kombinasjon, ellers er vanlge ecc83 ribbed plates også meget gode her, Mullard ble "too much" imo, ble litt for mye "mullige Mullard", men det er jo spennende med litt tuberolling, man kan tune lyden endel etter smaken...
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
JP skrev:
For meg blir det meningsløst å sette slike komponenter (eller noen for den saks skyld) på så simpelt underlag. De kan ikke fungere som de kan på sponplater fra Ikea (?). For min del skjønner jeg ikke hvorfor mennesker med skikkelig utstyr ikke kjøper hifi rack/ møbler som setter utstyret i stand til å fungere skikkelig.

En avsporing, men absolutt berettiget (IMHO).

JP

Ja, det går vel minst en debatt om dette emnet et annet sted på sentralen, i en tråd der det hører hjemme.
Slik jeg ser det kan man kjøpe et dyrt rack i MDF som gjør en dårligere jobb en sponplatene fra IKEA. Det er et fritt land. Jeg har prøvd endel underlag og synes det gjør en hederlig jobb i forhold til prisen. Siden jeg er alminnelig lønnsmottaker må jeg prioritere, og inntill jeg har råd til å fleske til med toppkvalitet, blir det stående. Håper du ikke finner prioriteringene mine støtende.

Hilsen Tommy
 
M

musicus

Gjest
Mere bilder og inntrykk (jeg har ikke hørt Hovlandéne selv i dette oppsettet så her er jeg i ukjent terreng) :) ...

mvh
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
empty skrev:
JP skrev:
For meg blir det meningsløst å sette slike komponenter (eller noen for den saks skyld) på så simpelt underlag. De kan ikke fungere som de kan på sponplater fra Ikea (?). For min del skjønner jeg ikke hvorfor mennesker med skikkelig utstyr ikke kjøper hifi rack/ møbler som setter utstyret i stand til å fungere skikkelig.

En avsporing, men absolutt berettiget (IMHO).

JP

Ja, det går vel minst en debatt om dette emnet et annet sted på sentralen, i en tråd der det hører hjemme.
Slik jeg ser det kan man kjøpe et dyrt rack i MDF som gjør en dårligere jobb en sponplatene fra IKEA. Det er et fritt land. Jeg har prøvd endel underlag og synes det gjør en hederlig jobb i forhold til prisen. Siden jeg er alminnelig lønnsmottaker må jeg prioritere, og inntill jeg har råd til å fleske til med toppkvalitet, blir det stående. Håper du ikke finner prioriteringene mine støtende.

Hilsen Tommy
Er ikke sikkert at ditt valg er så borte selv uten å ta prisen i betraktning. Jeg vet at Linn sjefen Ivor Tiefenbrun faktisk anbefaler Ikea Lack plater og Ikea Lack reoler nettopp på grunn av deres meget gode dempeegenskaper. Skal ikke se bort fra at den skotske ingeniøren vet like mye om dette som enkelte av debattantene her på sentralen ;D
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ikea lack funker utmerket, empty.
pent å se på, er det også.

keep up the good work.
eller "werrrk", som tiefenbrun ville sagt det med tung skotsk aksent. ;D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Først, takk for info vedrørende rør musicus.

Når det gjelder underlag kan jeg ikke forstå annet enn at i hvert fall HP100 er svært lite følsom.
Jeg har testet litt, men har ikke klart å høre noen forskjell (i den grad andre har deltatt har ikke de heller klart det) og har slått meg til ro med medfølgende føtter.
Jeg har tro på underlag i en del settinger så det står ikke på det, jf testen jeg gjorde av Escalante.
Hos meg står Hovland på hjemmebygget rack av nettopp MDF og det fungerer helt greit.
 
J

Janpe

Gjest
Fosse skrev:
Først, takk for info vedrørende rør musicus.

Når det gjelder underlag kan jeg ikke forstå annet enn at i hvert fall HP100 er svært lite følsom.
Jeg har testet litt, men har ikke klart å høre noen forskjell (i den grad andre har deltatt har ikke de heller klart det) og har slått meg til ro med medfølgende føtter.
Jeg har tro på underlag i en del settinger så det står ikke på det, jf testen jeg gjorde av Escalante.
Hos meg står Hovland på hjemmebygget rack av nettopp MDF og det fungerer helt greit.
Det er helt klart ikke min hensikt å skape noen debatt mht underlag og alle må selvsagt gjøre hva de vil. Også ut ifra egen lommebok. MEN, når anledningen byr seg anbefaler jeg sterkt å teste ut et skikkelig rack. Egen erfaring har fortalt meg at det er vel anvendte penger.

For meg blir "debatten" rundt dette som så ofte her på HFS; Man tilpasser "sannheter" og teorier litt utifra hva man tror eller velger å tro. Og ikke alltid utifra egne erfaringer.

Mvh
JP
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Men underlag for komponenter var knapt tema i denne tråden.....

(jeg har også div erfaring med virkning/ikke virkning av underlag)

Forøvrig så synes jeg Hovland sine produkter er helt....konge.
Både det jeg har sett og det jeg har hørt.
 
J

Janpe

Gjest
emotikon skrev:
Men underlag for komponenter var knapt tema i denne tråden.....

(jeg har også div erfaring med virkning/ikke virkning av underlag)

Forøvrig så synes jeg Hovland sine produkter er helt....konge.
Både det jeg har sett og det jeg har hørt.
Jeg er helt enig og det er en avsporing mht underlag. På bildene i tråden kom underlaget så tydelig frem at jeg "måtte" nevne noe om det. Synspunkt: For meg blir dette med manglende kvalitet på underlaget litt som bilder fra endel lytterom. Mange kjøper topp utstyr, men gir det ikke optimale arbeidsforhold. Hverken akustisk eller med demping/ fornuftig tweaking. Og da kan det heller ikke fungere 100 %.

Avsporing ferdig!

JP
 
M

musicus

Gjest
Jeg holder med nest siste taler ang Hovland ;D og synes Empty skal fore oss med fler inntrykk og bilder ;D ;D.....

mvh
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Snufs... :'(... Nå er det solgt. Jeg kommer til å gråte blod når jeg leverer fra meg forforsterkeren. En knallmatch med Graafen, og det uten å eksperimentere med rør. Det har vært en glede å få prøve utstyr av så høy klasse, i fred og ro.
Men... fint for Musicus. Det blir spennende å se hva som finner veien til hyllene dine igjen.

Hilsen Tommy
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Dette har vært en god tråd å følge, og jeg er jo ikke helt uhildet hva Holand angår heller. Min egen HP 100 ankommer med bud i morgen formiddag. Ah, bliss! Det blir julaften en gang til... ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Dette har vært en god tråd å følge, og jeg er jo ikke helt uhildet hva Holand angår heller. Min egen HP 100 ankommer med bud i morgen formiddag. Ah, bliss! Det blir julaften en gang til... ;D
Grattis hr. impulse!
Da vet vi hvem som skal fylle ut sykemelding når han endelig kommer tilbake på jobb......om noen dager ;)

Bilder etc. forlanges!!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Takker! ;D ;D Bilder kommer nok...etterhvert. Dessuten har jeg flyttet hele riggen til nye lokaliteter, så det må muligens rapporteres litt, ja..
 
M

musicus

Gjest
Jeg henger meg på gratulantene Impulse, som Empty sier det er vel blandt det beste man kan få for sine penger idag, så hvem vet endag når man skal bygge opp igjen riggen ;) ;D ...

mvh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Tusen takk, Musicus! At den hører til i aller ypperste klasse er det ingen tvil om. Den omskrevne lytteperioden i høst var så vanedannende at jeg ikke hadde annet valg enn å blakke meg alldeles totalt... ;)
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Dette har vært en god tråd å følge, og jeg er jo ikke helt uhildet hva Holand angår heller. Min egen HP 100 ankommer med bud i morgen formiddag. Ah, bliss! Det blir julaften en gang til... ;D

Gratulerer, den kommer nok til å gjøre seg. Julaften kan man ikke ha for ofte ;D.

Hilsen Tommy
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Grattis med ny pre-amp Impulse, om jeg ikke har hørt noe Hovland synes jeg det er noe av det lekreste på markedet idag. Og all den panegyriske omtalen produktene får kan det ikke værra no dritt ;D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Velkommen i klubben Impulse, det var da for pokker på tide. Jeg kommer plutselig på besøk.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Takker! Nå viser det seg selvfølgelig at den forb....Posten ikke greier å levere ekspressendingen hit før i morgen, fordi jeg bor utenfor ekspressleveringsområdet...... ??? ??? ???
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Får håpe at ikke neste unnskyldning fra posten er at det er lørdag
 
D

Dilla

Gjest
Hiv deg i en taxi mann... kan ikke posten levere (bring) får man hente selv.


;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Med barn i huset, nyinnflyttet-kaos og en travel fredag ble det dessverre ikke tid til å hente noe som helst, men i dag morges klokka 10.13 sto det en hyggelig fyr på døra med en diger kartong.Posten jobber på lørdager, nemlig: :D Så nå er Hovland-vidunderet endelig i hus. Den beste preampen jeg til dags dato har hørt, og en alldeles eventyrlig match med effekttrinnet mitt. I ettermiddag er det tid for den første prøvelytten. Jeg gleder meg intenst, for å si det forsiktig.

Så nå er det en Hovland på besøk her. Det vil si, den har tatt av seg jakka og blir en stund. ;D
 
M

musicus

Gjest
impulse skrev:
Med barn i huset, nyinnflyttet-kaos og en travel fredag ble det dessverre ikke tid til å hente noe som helst, men i dag morges klokka 10.13 sto det en hyggelig fyr på døra med en diger kartong.Posten jobber på lørdager, nemlig: :D Så nå er Hovland-vidunderet endelig i hus. Den beste preampen jeg til dags dato har hørt, og en alldeles eventyrlig match med effekttrinnet mitt. I ettermiddag er det tid for den første prøvelytten. Jeg gleder meg intenst, for å si det forsiktig.

Så nå er det en Hovland på besøk her. Det vil si, den har tatt av seg jakka og blir en stund. ;D
;D ;D ha en riktig god musikalsk helg....

mvh
 
Topp Bunn