Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bamboos

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    47
    Instämmer med förgående inlägg. Du bör testa riaa-steget i Steelhead.

    Jag hade det hemma för nåt år sedan och det låter fantastiskt bra. Tanken var att ev ersätta min Ref5 från ARC och kunna reducera antal apparater.
    Anledningen till att det inte blev något är att jag kör allt balanserat idag. Riaa, slutsteg, CD och framför allt R2R. Manley har tyvärr inte den möjligheten.... Men det spelar musik på ett väldigt engagerande sätt.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Helt enig med Bambo her.
    At Steelhead er et fremragende RIAA trinn er det ingen tvil om. At den Ikke er I bruk hos meg er også systemavhengig. Ikke skal man heller glemme at om man skulle mangle linje innganger finnes altid Manley Skipjack
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Satte mig faktiskt precis ned efter att ha kopplat Transfiguration i Reed-armen in i MC-ingången på Steelheaden. (y)

    När det kommer till linjedelen är det påfallande hur lik klang den har med Joule Electran. Svårt att sätta fingern på något som sticker sig ut.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    psst!
    prøv siemens halske pcc88 (2 stk) i gain-stage og mullard/philips/amperex e182cc (4 stk) i buffer-stage.
    det er vinnerkombinasjonen, i alle hos meg.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det var vel ingen overraskelse 😉
    Om du har rør du har lust å prøve er det bare å sette i gang. Fordømt mange skruer, men når lokket vel er av er rørene lette å komme til.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    kan jo bare gå én vei, dette her...
    Hehe, håller absolut dörren öppen, men det är trots allt en del som gör mig återhållen. Tanken om att reducera antal boksar går i vasken. Power supplyet är ju fader på storlek med én Snapper. Så sitter i så fall igen med likt antal boksar. Bara én linjeingång är ett minus och Skipjacken är kostbar. De ligger ju så å si aldrig ute på brukten, men klart om någon är villig att komma med en deal på JE+Allnic så är det bara att testa sig :cool:

    Det som är mest intressant är gainstrukturen som ju passar Snapper helt ypperlig. Bara det gör att jag kan tänka mig att svälja en del minus. Så är det något med synergin mellan förstärkare från samma producent. Så ä det nog inga tvivel om att det är ett bättre RIAA-trinn än H-5500, men prisen är ju det dubbla så det skulle bara fattas.

    Blir nog inte tid till rörrulling denna gång, men det hade varit intressant.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    skipjack koster for mye nå.
    var mer fornuftig priset da den kom.
    det finnes gode alternativer hvis man ser på switchbokser fra andre produsenter.
    men trodde 1 linjeinngang til dac/cd skulle være nok hos et vinylhode som deg.
    ellers har den jo tre phonoinnganger (1 mm, 2 mc), så det burde være plenty til å svinge både tonearmer og -bein.
    hvis den blir stående en stund, så kan du låne diverse rør av meg til rulling og moro.

    edit: glemte at du også er tape-hode, og ergo trenger minst to linjeinnganger...
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er nok en viss fare for at den allerede medio neste uke er på vei til en ny eier. Fortsatt ikke endelig avklart men nesten
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Allt går såklart att ordna med antingen separat pre med nog ingångar evenuellt switchbox från en tredjepart. Jag har CD-spelaren plus Studeren så är en inngång kort sånn det står nu.

    Skall leveres tillbaka redan efter helgen så går inte i gång med rörrulling nu.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hmmm... "ny eier" er ikke cross...? :cry:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nej, inte jag som är nye ägaren.

    Rama, du som kan mye om Steelhead; jag menar jag läst att det inte är någon extra gain i linjetrinnet, men finner det ingen plats nu. Stämmer det?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    stemmer.
    1:1 gain.
    linjetrinnet er ikke en aktiv preamp.
    kun rørbuffer med volumkontroll.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei det er nok ikke Cross
    Noen som har ventet lenge, men om han plutselig ombestemmer seg, da åpnes nye muligheter.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    stemmer.
    1:1 gain.
    linjetrinnet er ikke en aktiv preamp.
    kun rørbuffer med volumkontroll.
    Det var egentligen därför jag skrev att jag ville testa linjetrinnet primärt först. Med all den gain som är via RCA på Snapper ger det extra mening med en Steelhead foran utan tillförsel av mer gain, da till och med Joule Electra med sin låga gain (4dB? med jumpers på det lägsta) balanserar i gränsland. Att RIAAn är så spännande kom som en bonus.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    den white follower rørbufferen + høykvalitets noble motorisert volumpot i sh utgjør et vanvittig kompetent «linjetrinn» i mine ører.
    men uansett hvordan man vrir og vender på det; man kjøper ikke en sh for linjetrinnets skyld.
    sh er først og fremst en helvetes god riaa, jeg har iaff ikke hørt noe annet jeg heller ville hatt.
    derfor står den her på niende året selv om andre ting har kommet og gått.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jøss, må si at jeg er litt overrasket. At SH skulle være bedre enn din Alnic, kommer litt brått på. Ok, dette er med Manley-sluttrinn, men selv om SH er dyrere, så antok jeg at når man kom over en viss prisklasse og kvalitet, så flatet det ganske så kraftig ut. Det er jo ingen smågutt av en riaa du har akkurat (40kkr?), tvert i mot.

    Hm…
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Är det så överraskande egentligen? H-5500 är instegsmodellen till Allnic, Steelhead toppmodellen. H-5500 har strömförsyningen innbygd medan Steelheads PS är extern och alena både tyngre och nästan större än hela boxen till H-5500. Om jag förstått det korrekt är mc-delen på SH en LCR-krets mot Allnicens enklare RC-krets.

    Det kan nog tänkas det flatar ut efter en viss nivå och det är ju inte sånn att det är himmelsvid skillnad mellan de, men det var tydligt från första stund att det jag skrev i #4101 var märkbart tydligare. Så kan det vara smak och behag all tid nyanserna är små och jag är försiktig med att dra konklusioner effter så kort tid, men skillnader är det.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Är det så överraskande egentligen? H-5500 är instegsmodellen till Allnic, Steelhead toppmodellen. H-5500 har strömförsyningen innbygd medan Steelheads PS är extern och alena både tyngre och nästan större än hela boxen till H-5500. Om jag förstått det korrekt är mc-delen på SH en LCR-krets mot Allnicens enklare RC-krets.

    Det kan nog tänkas det flatar ut efter en viss nivå och det är ju inte sånn att det är himmelsvid skillnad mellan de, men det var tydligt från första stund att det jag skrev i #4101 var märkbart tydligare. Så kan det vara smak och behag all tid nyanserna är små och jag är försiktig med att dra konklusioner effter så kort tid, men skillnader är det.
    Joda, men ofte er det så at produkter fra Østen slår godt fra seg, og konkurrerer gjerne i prisklassen over, og vel så det. Det er iaf min erfaring, feks med LM LP33. Dessuten er SH et gammelt design. Man trodde, og håpet, at teknologien hadde utviklet seg i mellomtiden - bedre produksjonsmetoder, bedre kvalitet på delene, lavere priser osv.

    Uansett, alt er for moro skyld. Jeg har SH og vil beholde den, uavhengig hvordan den sammenlignes mot andre. Best er den nok ikke, men jeg liker den. Andre har andre favoritter.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    @rama , om en går för en SH en gång i framtiden, vad finns det av möjliga lösningar, bortsett från skipjack till fler ingångar? Tänker då vad som finns som liknar på pre-delen i SH. 1:1 gain, flera ingångar och ordentligt god volymkontroll? Finns det? (ser bort från en separat switch denna gång)

    edit. Ser ju efter litt leting att detta är ett flott exempel med unity gain.


    En annan sak jag bruker lördagskvällen på att filosofera över; varför kostar SH 106.000 kr i Sverige och 80.000 kr här på berget? Någon som vet?
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Den kostet 100k hér í norge før. Da ble Manley solgt av sterofil og hele den apparaten stod bak. I dag selges den av lydglede. Ikke noe vont om de men klarer de å følge opp på samme måte og yte samme service? Kanskje, jeg vet ikke
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da er det åpenbart penger å spare for en danske på ferie i Norge.
    Prisen i DK er 80.000 Dkr. 80K norske = 60.900 Dkr, så prisen i Norge er Skandinaviens billigste. :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Den kostet 100k hér í norge før. Da ble Manley solgt av sterofil og hele den apparaten stod bak. I dag selges den av lydglede. Ikke noe vont om de men klarer de å følge opp på samme måte og yte samme service? Kanskje, jeg vet ikke
    Ja, men ser att Akkelisi Göteborg har den till 125k på sin hemsida. Kan verka som att den gått ned i pris också i Sverige, men från 125k till 105k och från 100k i Norge till 80k. Bara märkligt att det skall vara 25k i skillnad mellan länderna när kronkurserna är ganska lika mellan SEK och NOK.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Da er det åpenbart penger å spare for en danske på ferie i Norge.
    Prisen i DK er 80.000 Dkr. 80K norske = 60.900 Dkr, så prisen i Norge er Skandinaviens billigste. :)
    Kom och handla och gör ett kupp HB! Kan säkert få till en välkomstkomité på kajen när OVKs konsul i Danmark förärar oss med ett besök. :cool:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kom och handla och gör ett kupp HB! Kan säkert få till en välkomstkomité på kajen när OVKs konsul i Danmark förärar oss med ett besök. :cool:
    Takker og bukker for tenkt velkomstkomité :love:
    Dette var meningen i sommer, men så blev det flytting og så mye annet, et lytterom som kræver helvetes mye mer´ arbeid, en hage som
    skal passes (helt nyt konsept) o_O. Det en med det annet gjorde, at det blev ikke.
    Men neste sommer kanskje?? Skal uansett ha´ bygget min diy Pass Super X-Ono ferdig, og har slett ikke råd å komme i nærheten av
    "min egen" Steelhead. 😁
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    @rama , om en går för en SH en gång i framtiden, vad finns det av möjliga lösningar, bortsett från skipjack till fler ingångar? Tänker då vad som finns som liknar på pre-delen i SH. 1:1 gain, flera ingångar och ordentligt god volymkontroll? Finns det? (ser bort från en separat switch denna gång)

    edit. Ser ju efter litt leting att detta är ett flott exempel med unity gain.


    En annan sak jag bruker lördagskvällen på att filosofera över; varför kostar SH 106.000 kr i Sverige och 80.000 kr här på berget? Någon som vet?

    den tvc’n du linket til er basert på stevens&billington trafoer, og det er gode saker.
    jeg har hatt et par tvc’er med sb-trafoer selv.
    tvc/avc er i det hele tatt en fin løsning på det du etterspør, og det finnes mange gode der ute.
    music first, stereoknight, bent audio, m.fl.
    men en annen løsning jeg likte enda bedre, er å bruke en creek obh-22 passiv pre i tospann med en ifi itube2 rørbuffer.
    obh-22 har motorisert pot/fjernkontroll, og du kan velge å bruke den foran sh (som en switchboks uten volumkontroll (ved å ta signalet ut fra tape out)), eller etter sh.
    finnes også mange andre gode, passive preamper med pot og switcher i høy kvalitet.
    jeg har en creek obh-22 og en itube2 som har fått hvile etter at jeg kjøpte en manley the wave pre/dac.
    du kan låne og teste hvis du vil.


    4B87254F-7C2D-49DF-9A7A-70B5C85B82D8.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    den tvc’n du linket til er basert på stevens&billington trafoer, og det er gode saker.
    jeg har hatt et par tvc’er med sb-trafoer selv.
    tvc/avc er i det hele tatt en fin løsning på det du etterspør, og det finnes mange gode der ute.
    music first, stereoknight, bent audio, m.fl.
    men en annen løsning jeg likte enda bedre, er å bruke en creek obh-22 passiv pre i tospann med en ifi itube2 rørbuffer.
    obh-22 har motorisert pot/fjernkontroll, og du kan velge å bruke den foran sh (som en switchboks uten volumkontroll (ved å ta signalet ut fra tape out)), eller etter sh.
    finnes også mange andre gode, passive preamper med pot og switcher i høy kvalitet.
    jeg har en creek obh-22 og en itube2 som har fått hvile etter at jeg kjøpte en manley the wave pre/dac.
    du kan låne og teste hvis du vil.


    Vis vedlegget 755871
    Supert! Joule Electran skal snart en tur till service, få bytt balanspoten och klargöras för salg så blir utan pre en stund mens den är borta och då passar det ypperlig.

    Du hörer från mig när det sker. :giggle:
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Eget bygge integrert i S&B LCR riaa, men har bygget mange S&B standalone TVC som dukker opp på brukten iblant. Senest for 7K
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn