Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    omtrent som da jeg kjøpte opp filmmagasinet etter at forlaget som eide oss gikk konk, og ansatte meg selv med 6 måneders prøvetid.
    har hatt mange interessante medarbeidersamtaler siden den gang, kan du si.
    var faktisk nære på å gi meg selv sparken et par ganger!


    21020_10152829463297461_1775330667742458009_n.jpg
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Någon med digital-kompetans som kan komma med tips om hur jag får synkroniserat ljud och bild när jag tar ljudet via DACen i CD-spelaren från dekoderen?

    Problemet är som följer;

    Ljud tas ut från tv-dekoder med optisk kabel till digital ingång på CD-spelaren. Bild från dekoder via HDMI till tv. I dekoderinställningar kan jag välja delay i ljud från 0-250 ms. Upplever fortfarande osynkroniserat ljud med bild oavsett vald värde mellan 0 och 250.

    Finns det en annan måte att få det till på? Inget stort problem med orkester/instrumentalt, men så fort vokal kommer (eller stemmer på tv) blir det fryktelig irriterande utan synk.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    @crosswind Har du digital lyd ut (optisk eller rca) fra tv? - prøv i så fall å ta lyden via tv til dac/cd-spiller. For meg har det fungert bra
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det skall jag se om går. TVn är en tillårskommen Bang Olufsen Beoplay V1-40.

    Edit. TVn har bara digital coax in..
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hvis du har delay-mulighet på 0-250ms skal det normalt ikke være noe problem å finne riktig innstillig.
    her ser det ut som den gamle tv'n gjør ytterligere noe delay-greier som kludrer det til.
    er det noe innstillingsmulighet på tv'n?
    sett den på null i så fall.
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Trodde också det skulle vara en enkel sak att få det korrekt med 0-250. Ska se litt i tv-inställningarna vad jag finner. (y)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Äntligen fått möjligheten att testa min hemsnickrade silverkabel i bomull med de nygamla Bullet-pluggarna. Den går inte alls där jag egentligen ville testa den, mellan stepup och RIAA, då den fångar upp allt för mycket støy. Pluggade istället in den mellan förförstärkare och monoblocker. Fick litt støy i högra kanalen, men lokaliserade syndaren i Rothwell-dämppluggen. Ut med de och det blev stilla, men det drar med sig i överkant mycket gain från Snapperna, så då blev det till att öppna Joule Electran och ta bort två jumpers som sänker gain från 8 dB till halvparten. Nu närmar vi oss bra gainstruktur igen. Inte helt perfekt, men nära nog och mer får jag inte gjort.

    Så har jag ju fått satt in ett set Cardas Golden Ref högtalarkablar som tagit över för ett par van damme (?) från HB52 här på forumet. Det hade jag nästan glömt.

    Först ut en AP-pressing av Basie Jam.

    image.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    I förbindelse med att göra ett försök på att få min Koetsu Black i spelbart skick igen, har jag sänt den utomlands för retip. Medlemmar som följt med upp genom har nog förstått att det inte blir Expert Stylus som skal få tilliten denna gång, men avvaktar med att avslöra vem som utför jobben nu då jag vill testa det färdiga resultatet innan andra eventuelt sänder sina dyrbara juveler till samma firma. Hur som helst, så har processen så långt varit av positiv karaktär.

    För att få Koetsun i drift behöver jag en ny arm. Jag har testat den i flera armar, men alla har visat sig vara för lätta med spåringsproblem som resultat. Bäst resultat fick jag i Kuzma 4point med massa silikon i dämpekaren, men det var heller inte helt problemfritt. Så, jag tänker gå för en tungviktare, som Koetsu erfarenhetsmässigt trivs bäst i.

    Jag har haft en ønskes kjøpt-annonse ute för en Fidelity Research FR64S och fått ett par hänvendelser, men inget konkret ännu. @JoHoo tipsade om Ikeda IT-345 som han fått gott resultat med, med just Koetsu Black och jag sitter på hotellrummet nu i Tromsø och läser mig upp på Groovemaster-armarna. 29 g effektiv massa på 12"-versionen är något under FR64S med sina 35 g och IT-345 ligger väl i samma viktklass som FR. @LMC har väl pratat varmt om Groovemaster.

    Min Bergmann har ju bara möjlighet att husera två armar, så vilken arm det nu blir må i så fall placeras i ett tårn.

    Glädjer mig till att en gång för alla ge Koetsun optimala arbetsbetingelser. Tror jag har gått glipp av många kvaliteter tidigare..

    05E7FA9F-7907-41B5-B262-B8E30CD5777A.png
    2BAFEF8B-C660-4CF9-8577-7D91C18CC1C7.jpeg
    13571477-19F3-4EE6-8FB7-1B215ABF0A0C.png
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Personlig liker jeg Ikeda armen, og den er vel ganske vanlig å bruke på Koetsu nå til dags. Jeg har ikke praktisk erfaring med Ikeda. Flott, men kostbar.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    SAEC skal jag se på tkr. Det är något eget med dessa klassiska tunga vintage-armar som fångar intressen. FR64fx är ju klart en flott arm, men vill gå helt in i den tyngre klassen denna gång.

    Alla tre har sina subjektiva visuella kvaliteter, men jag är enig i att Ikedan är snasen. :giggle:
    Alla kostar runt detsamma blues. Går att hitta Ikedan och Fidelity Researchen till runt detsamma som en ny Groovemaster. ≈ €2,2-2,5k.

    Stressar inte med att hitta en arm. Först skall Koetsun friskmeldes och komma tillbaka igen i spelbart skick, så tar jag det ett steg av gången.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    I genren dagens yrken en inte trodde någon hade i 2021 har vi kommit till min nya granne, blokkfløytemakeren! 🧐

    Granntomten har legat ute till salgs en stund och häromdagen fick jag hälsat på nya köparen. Här skal det i framtiden ljuda ljuv blockflöjtsmusik över Bunnefjorden!:eek::D (får leta genom platesamlingen efter blockfjöjtsmusik och bjuda på kaffe när huset står klart)

    Men för att bli litt seriös har jag enorm respekt för det hantverket som utförs och att en kan leva av detta. Otroligt imponerande och kult.

    Mångfaldet lever på Svartskog!:cool:

     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I genren dagens yrken en inte trodde någon hade i 2021 har vi kommit till min nya granne, blokkfløytemakeren! 🧐

    Granntomten har legat ute till salgs en stund och häromdagen fick jag hälsat på nya köparen. Här skal det i framtiden ljuda ljuv blockflöjtsmusik över Bunnefjorden!:eek::D (får leta genom platesamlingen efter blockfjöjtsmusik och bjuda på kaffe när huset står klart)

    Men för att bli litt seriös har jag enorm respekt för det hantverket som utförs och att en kan leva av detta. Otroligt imponerande och kult.

    Mångfaldet lever på Svartskog!:cool:

    Tkr og jeg besøkte en hifi-entusiast for et par uker siden som er luttmaker. Nice at en luttmaker kan ha en av bergens beste utsikter 😃
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tkr og jeg besøkte en hifi-entusiast for et par uker siden som er luttmaker. Nice at en luttmaker kan ha en av bergens beste utsikter 😃
    Blokkfløytemakeren «min» får inte direkt dålig utsikt hon heller. Hörde på podcast med min kollega Morten och Knut Bjørnar (hverdagsshow) där de intervjuade Sigmund Groven Han berättade om sin munnspelsmaker i Oslo som tydligen tillverkar världens bästa munspel.

    Det är ju tydligt att blokkføyte-, lut- och munspelsmakare var smartare än resten av oss, trots allt. :D
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    God økt idag. Har spelat plater non-stop sedan kl.14.00, bara avbruten av lufting av hund och påfyll i glaset.

    Sparat det bästa mot slutet av kvällen. Är en glad i NHØP (och det är en väl?) så kommer en inte unna denna. Har sagt det upp till flera gånger i tråden tidigare. Denna är helt fantastisk!:love: Löp och köp om du finner den. (Denna må jag ta med mig till woodrand en gång. Må få hört basen till NHØP där..)

    44FE2AF6-A657-4956-8B13-8C7EE436F177.jpeg
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Strålande hifi-dag idag!

    Martin/StudioM3 hade ordnat nya delar till mina USM-reoler och jag var inom verkstaden på Sandvika i dag och hämtade delarna. Nu skal Allnicen upp på egen hylla.

    Så kom samtidigt Mozarts samtliga stråkkvintetter i posten, så då går kvällen i klassiskt. Dessa ser jag fram till. 3 LP med Grumiaux-trio med hjälp av en extra violin och en viola.

    Bara att rulla upp armarna och börja bygga USM.:giggle:

    F27889E1-02DB-49B5-B838-FFED57E28B2F.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Färdig med både hifi-reol och också en mindre på hjul som blev till av rester. Funderar på om jag skal ha Studeren ståendes på den, så kan jag rulla den fram och bort efter behov. I så fall behöver jag få tillverkat sidor i trä till A810’n :unsure:

    Bergmann flyttade över till höger och Allnic till vänster. Det frigör kabeln från Reed-armen och jag kan numer köra bägge armarna rätt i trafoen till Allnic. Äntligen!
    9B184DDA-76B1-4AFD-AA96-9384C6373A90.jpeg
    DE5F6793-6768-4BE3-A6C2-56FBE9A203A8.jpeg
    98E4036F-32F1-4DBC-B907-292808AE1EF6.jpeg
    20051784-BE6A-41EE-BDEC-9FED87D3551B.jpeg
    FDC1F783-5088-43FE-8AE1-D9D129F9EB97.jpeg
     

    toonz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    6
    I genren dagens yrken en inte trodde någon hade i 2021 har vi kommit till min nya granne, blokkfløytemakeren! 🧐

    Granntomten har legat ute till salgs en stund och häromdagen fick jag hälsat på nya köparen. Här skal det i framtiden ljuda ljuv blockflöjtsmusik över Bunnefjorden!:eek::D (får leta genom platesamlingen efter blockfjöjtsmusik och bjuda på kaffe när huset står klart)

    Men för att bli litt seriös har jag enorm respekt för det hantverket som utförs och att en kan leva av detta. Otroligt imponerande och kult.

    Mångfaldet lever på Svartskog!:cool:

    I følge Steinar Ofsdal er hun en av de, hvis ikke den aller beste blokkfløytemakeren i verden. Hørte han spille på en av fløytene hennes - det låt fint :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    …kanskje med plass til 24 maltesere av typen taxfree 1l ?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack karar! Det är klart det gör noe med symmetri och att inte stabla komponenter på varandra. :D

    Mest glad för att jag nu har möjligheten att koppla bägge pickuperna via antingen extern trafo eller direkt i Allnic. Det blir bra.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    En real nedtur och besvikelse vände till den uppturen! Stod och hang på dörren till Puskas i Alta kl. 1200, klar till dörrarna skulle öppnas, men ingen kom. Mörk butikslokal och jag som hade sett fram till detta sedan i går. Ser på facebook-sidan att det är stängt pga sjukdom idag. :cautious:

    Gick slokörad upp på rummet och tog en middagslur (och blandade mig upp i ett par andra tråder jag borde hållt mig undan) för att så vakna utvilad och vid gott mot. Gick en tur ned i huvudgata igen, en vet ju aldrig, och tror du inte det strömmar hård musik ut av PA-högtalaren ut på gatan och det lyser inbjudande i alla lampor i butiken. :D

    Meget nöjd med resultatet. Flera Gemini DMM samt flera andra DMM-skivor, Pablo, många strøkne Kongshaug-utgivelser och en spännande Albert King på Tomato. Fast mest intressant är nog den Octoband-skivan på Aurora , också Kongshaug/Rainbow.

    Nej, detta var gøy!

    BEAEF2FD-A0C6-4995-843F-0769373A02E2.jpeg
    BE4F58AB-A3C5-4E90-BDC9-C52459D56926.jpeg
    62436041-0482-4D82-B41C-6FEA06F50CFF.jpeg
    B542561A-0239-4FD5-A02C-1C2EADD0440B.jpeg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm... tror jaggu jeg får hive meg i bilen og kjøre til Alta... er jo bare 75 mil..... her i området er det bare dansband og svensktoppar å finne i bruktsjappene...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mulig det
    Om ikke annet kan jeg legge ut et bilde eller to i OVK tråden.
    Får se om jeg rekker i kveld, må jo rydde og fin tune før fin fint besøk.;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ah, alta.
    vi bodde i trudvang i to år.
    skal ta en roadtrip og besøke gamle trakter når vi blir gamle.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ah, alta.
    vi bodde i trudvang i to år.
    skal ta en roadtrip og besøke gamle trakter når vi blir gamle.
    Idag ligger gråvädret och regnet helt nede i trädtopparna, så det går i plathandling, träning och ligging (nej not the funny type) på sängen som gäller. Har gjort litt roadtripping runt här, men sllt för lite märker jag. Flotta områder!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn