Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    THD hadde min G36 fra november i fjor til for 14 dager siden uten å fikse den
    han har for mye å gjøre....
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hyggligt att höra jarste! ☺

    Nja, vet inte om jag har tron om att kunna få provlyssnat på så många fler (men hoppas på möjligheten så klart). Jag har lekt med tanken om att kommande RIAA kanske skall vara en LCR-krets, både baserat på egna lyssningserfarenheter hos vänner, men också efter att ha läst mig upp på principen och dess teoretisks fördelar. De är, som regel, kostbara, men det finns flera innanför rimlig prisnivå. Problemet med de jag funnit är att, mig veterligen, går ingen att provlyssna då jag inte vet om varken återförsäljare eller någon som äger dessa här till lands. I så fall blir det en chansning med ett visst risktagande.

    Ett som seglar upp som en klar favorit av LCR utan rör i kretsen är japanska Aurorasound sin VIDA. Baserad på Lundahl, separat PSU och massa justeringsmöjligheter. I standardversion något begränsad, men här kan det beställas med sex impedansinställningar till MC-ingången och flera dito till MM. (Litt som EAR 324 som inte är låst till 47kohm på MM-ingången.) Då seglar den upp som ett av det mer flexibla alternativen där ute. Speciellt för oss som leker med trafoer. Bra med headroom skall den också ha, enligt producenten bak. Med härlig gul mute-knapp på fronten.:D

    Jag har sänt en prisförfrågan till den svenska importören efter egna specifikationer.

    Har också sett litt på Remton sin LCR med rör, men inte fått helt godkänslan. Music First har också en, men då börjar pengarna dra iväg.

    När jag tänker efter var nlykke begeistret för Parasound JC3+(?). Den kan tänkas jag kan få möjlighet att testa hemma.
    Fortsätter denna med ett nytt alternativ jag brukt förmiddagen på mig att läsa mig upp på. Nagra VPS. Relativt flexibelt, men kräver mer insats vid justering pga kort signalväg med trång placering än VIDA, med små utbytbara kort till impedans/kapasitans på print. Nagras goda egenproducerade trafoer (med arv från tape-maskinerna) ger 11dB gain, ett ECC81 och ett ECC83 ger 34 dB gain och valfri bruk av 15dB extra gain vis en solid state buffersteg vid behov. Två ingångar där båda kan användas till MC/MM om önskligt.

    Båda ligger i samma prisläge. VIDA är en LCR-konstruktion, men Nagra har rör och innebyggda trafoer. Skulle gärna hört bägge, men bara förhandlare i hemlandet.

    13CB7AC3-6C24-46EE-9FAC-1CB74CF95BF7.jpeg
    78B1F2AD-9A92-4C07-BD70-8F7EDCF44EAE.jpeg
    1D8B6707-32BE-4D0C-9B3A-C383A9E3CCA8.jpeg
    0D8469B5-F842-4112-A51F-9917B8348B98.jpeg
    E9205CCB-7958-4C00-8AF9-609B89CB3F20.jpeg
    02967D1F-0614-4D54-967D-6B08FC569E20.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jag har ju USM- delar över från demonteringen så det står vartfall inte på platsen! :cool:

    Den som väcker mest ryckning i vill-ha-genen är Nagran. Blir glad bara över att se bilder med locket av. Det oser kvalitet och genomtänkta lösningar. Egenvicklade trafoer, rör och två ingångar en kan välja mellan MC eller MM gör det till en klar ledare.

    Men än så länge gör den lånade Allnicen en strålande jobb. Det som slår mig är att den framstår som väldigt neutral i min uppsättning. Den gör jobben med bravur utan att jag upplever att den lägger till eller drar ifrån någonting.

    Nu spelas favortisaxofonisten Scott Hamilton med hjälp från en sjumansensemble. Ett fynd från kjällaren till The Garden för en 50-lapp på Concorde, som levererar topp ljud som vanligt. Blev så nöjd att det blev beställt ett par japan-pressningar av mannen i tillägg. Det swinger på Svartskog idag.

    Var och bytte sista Dylan, som skurrade på B-sidan. Fick med mig en sista Neil Young-skivan, efter @Cash 63 nästan beordrade mig köpa den sist på BJ.:D

    2E1306E7-6C34-4079-9931-AAB7053689B1.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har satt av dagen till uttesting av Allnic H-1202. Plockade ut en bunke plater som får representera olika genre i hyllan, både nytt och gammalt. The Band, Creedence, Ry Cooder, Tom Waits, Beatles, Mozart, Nick Drake, Springsteen, Dylan + The Dead, Miles, Isao Suzuki Trio på TBM, Pete Townshend, Helge Lien Trio och Dickey Betts.

    ASRen till scrooge fick aldrig lika grundig test, men det är först nu jag har tid och efter att ha ägt en tidigare är den gott känd från förr.

    Barnen till besteforeldrer etter skolen, jag vasker plater och har bara tänkt avbryta dagen med mat, kaffe och en liten joggetur halvvägs. :D

    9375A465-5F28-4D19-B82A-62B3D0F1A774.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det blir litt av en övergång när Allnic-RIAAn skal returneras till sin ägare. Horny och jag gick precis samman om ett inköp av varsin linjär 24V PSU till MoFi Studiophono. Då ligger det alltså an till att få i hus en ny reserv-RIAA (med uppgraderad strömförsyning) till en tiondel av prisen till Allnicen.

    Detta är på väg in och skal fungera som vänte-/reserv-RIAA till ny är på plats. Kretsen skal vara en Tim de Paravicini-design, så kanske inte speciellt märkligt att den fått så mycket skryt, prisen tatt i betraktning.

    7D414A53-17D9-43A3-BD52-2837A494D176.jpeg
    597B3213-7DFF-4EF2-9898-54B84C1A16D5.png
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det blir litt av en övergång när Allnic-RIAAn skal returneras till sin ägare. Horny och jag gick precis samman om ett inköp av varsin linjär 24V PSU till MoFi Studiophono. Då ligger det alltså an till att få i hus en ny reserv-RIAA (med uppgraderad strömförsyning) till en tiondel av prisen till Allnicen.

    Detta är på väg in och skal fungera som vänte-/reserv-RIAA till ny är på plats. Kretsen skal vara en Tim de Paravicini-design, så kanske inte speciellt märkligt att den fått så mycket skryt, prisen tatt i betraktning.

    Vis vedlegget 665547 Vis vedlegget 665548
    Blir spennende å høre hva du synes. Mofi med ext PSU imponerte her når den ble testet.😊
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kvalitetskänslan på min JAS-tvättare håller inte helt upp till prisen skulle tillsäga, men den tvättar helt otroligt bra. Här vågar jag mig på att påstå att det till stor del ligger i vacuum-delen och torkprocessen. Ingen väntetid efter färdig tvättrunda, bara rätt ned i nytt innercover. Torr och ren, väldigt ren. Jag har stor tro på det att suga bort tvättvatten och eventuell grums som ligger kvar på ytan.

    E9348EFF-42E0-4CA3-B2D6-6327B8EF47A2.jpeg


    Så nu spelas en, från tidigare i dag, nytvättad Dexter Gordon - The jumpin‘ blues på Prestige på Modi-Odin-Transfiguration.

    A8508E9B-1B94-47D2-B7D8-89682D4C0A45.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nästa ut. Roy Eldridge Sextet - The Nifty Cat Strikes West på Master Jazz Recordings. Tjock , tung kvalitetskartong i yttercover. Perfekt lördsgsjazz med topp ljud.

    C284432F-F78D-4EC1-8F48-44ADD8223522.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Efter rörproblemet i vänster kanal sist helg, med där till bytta av positioner, försvann plötsligen ljudet i vänster kanal. Efter en smånervös felsökning kom jag fram till att det möjligens kunde skyllas för hög temperatur i Joule Electran. Den har stått inklämd i en trång hylla med ett monster till en klass A-förstärkare på hyllan under och begränsat med värmeutsläpp över. Värmen stiger som känt ett håll och det var oroväckande varmt när jag la handen på toppen till JE.

    Efter omflytting av komponenter ser det seendes sånn ut och efter test med allt slått på en hel dag har det, så långt, inte fallit ut i vänster kanal mer. Satsar på att det var anledningen till det. Annars blir det en tur till förstärkardoktorn.

    134C9F93-D903-4CAF-A10E-E45037A66B6E.jpeg



    Allnicen är snart på väg ut dörren till sin rättmätiga ägare och det är avtalt lån av en LAB12 Melto2. Rör, Lundahl-trafoer, tre ingångar och fjärrkontroll med eq-val blir spännande. Extra intressant hur den upplevs mot den neutrala Allnic H-1202 här hos mig.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Allnic-RIAAn blev i morse tillbakalämnad på parkeringen till VTP i Asker. Tog långa vägen hem via centrum och svängde inom OHC och plockade med mig min nya vänte-/reserv-RIAA. Linjär PSU + kabel är på väg i posten. Kommer gott med då medföljande väggvorte är av spinkel kvalitet och genererar hörbar støy.

    Allt är uppkopplat och står och snurrar i bakgrunden. Plockade med mig MOFI sin Communiqué på 45 rpm. Har hört rykten om att den skall vara bra. :cool:

    8737C292-3D05-48F9-9101-9F3AD5AD4D21.jpeg
    C318FA9A-976F-4246-BE8F-538EE7D49E48.jpeg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    ^Benidorm dette tror jeg, og Albir til ventre i bildet. Var der sist jul :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ett djupdyk i egen hylla och fram kom en skiva jag helt glömt bort. Detta exemplar hittade jag på en lokal bruktbutik i Ski häromåret och gav 20 kronor för den. Fick tvättat och lagt skivorna i nya innercover för så att glömma bort den helt. Fram till idag. Special limited edition, direct-to-disc och numrerad och grejer. Storband med säkert ett tjugotal blåsare. Minst. Och det låter så inni granskogen dynamiskt. Detta är helt rått. En blir regelrätt blåst av stolen. Tror aldrig jag upplevd maken, i alla fall inte ur egen samling. Bäst använda 20 kronorna sedan sekelskiftet! Bara att byta ut hjertestarterne på jobb för att hellre väcka liv i den äldre garden med nitro i bröstfickan med detta via PA-systemet. 😬

    Litt ring wear på yttercover, men helt tyst vinyl. Som baksidan skriver, «pressed on a low noise, low-wearing vinyl ... It has such a wide frequency response and such high energy that we recommend you make sure youre tone controls are centered, the loudness control off and that no equalization is used, at least for your first listening.« Tvivlar inte för å si det sånn..

    98410141-C714-4B29-9EDE-7EE207933EFD.jpeg
    D282646F-EB3A-4C50-9055-C4DF4F0A7520.jpeg
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Den har jeg også:)
    Kan skrive under på at denne låter ekstremt bra ja(y)

    Mvh.
    Rolf

    Ett djupdyk i egen hylla och fram kom en skiva jag helt glömt bort. Detta exemplar hittade jag på en lokal bruktbutik i Ski häromåret och gav 20 kronor för den. Fick tvättat och lagt skivorna i nya innercover för så att glömma bort den helt. Fram till idag. Special limited edition, direct-to-disc och numrerad och grejer. Storband med säkert ett tjugotal blåsare. Minst. Och det låter så inni granskogen dynamiskt. Detta är helt rått. En blir regelrätt blåst av stolen. Tror aldrig jag upplevd maken, i alla fall inte ur egen samling. Bäst använda 20 kronorna sedan sekelskiftet! Bara att byta ut hjertestarterne på jobb för att hellre väcka liv i den äldre garden med nitro i bröstfickan med detta via PA-systemet. 😬

    Litt ring wear på yttercover, men helt tyst vinyl. Som baksidan skriver, «pressed on a low noise, low-wearing vinyl ... It has such a wide frequency response and such high energy that we recommend you make sure youre tone controls are centered, the loudness control off and that no equalization is used, at least for your first listening.« Tvivlar inte för å si det sånn..

    Vis vedlegget 668310 Vis vedlegget 668311
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hembygden har inte bara fostrat en eksil-svensk som fraktar turister till syden, men också en gitarist med imponerande CV. Halmstad-bon Ulf Wakenius har musiserat med bland andra Jack DeJohnette, Bill Evans, Ray Brown, Pat Metheny, Herbie Hancock, Milt Jackson och var medlem av Oscar Petersons kvartett mellan 1997-2007.

    Här med NHØP till morgonkaffen.

    1A05A158-D037-4883-9310-0F36989247C8.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Følg #ulfwakeniusguitar på Insta, så får du nesten daglig, slike små snutter fra stua til Ulf rett i fanget til morgenkaffen din, mens du varmer opp rørpreen ;-)

    Dessuten har han nylig gitt ut en som bok du kunne vurdere: Ulf Wakenius' Oscar Peterson Licks for Jazz Guitar"
    Jag får några drops av och till på linkedin med små gitarsnuttar. :D

    Jazzgitarr ja. Hmm, får bli projektet med stor P i nästa permitteringsrunda! 😅
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Den lengste køen jeg noensinne har sett på en konsert var da NHØP, Wakenius og Riel spilte på Sting Nere for mange år siden. Men jeg kom meg inn. :)
    Härligt JIH! Mannen har blitt 62 år. Har sagt det förr, jag är född för sent..😫

    Wakenius är 62 och borde ha många aktiva år kvar. Ska följa med och se om han skal hålla konsert i hemstaden en gång. Det ska jag pröva att få med mig.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Här är nästa ut med fler musiker Wakenius jobbat med. Bland andra Lars Danielsson och Cæcilie Norby. Detta är en favoritskiva med JEK som dragit i spakarna.
    D8337040-C724-478A-A771-3D6DC750A371.jpeg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dessuten er det en annen hyggelig og fantastisk svenske som kom ut med det siste albumet i forrige uke i en rekke av fire. Dette var trolig den siste kraftanstrengelsen derifra ettersom han er rammet av ME/CFS i 2015 eller deromkring... nei nå må jeg ut å skaffe peisved for sesongen. Snakkes. 🌞
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.670
    Torget vurderinger
    23
    Byggmax like "ved" meg har bra pris!

     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Me know Sluket, eller 6 for 299,- rett over gata hos OBS Bygg. Fylte hengeren med 36 sekker. Det varmet om hjertet.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ja, de tar sig stort sett bara av studioalbumen plus litt annat smått och gott, så med tanke på omfånget live-almbum bör det komma både två och tre uppföljare! :D

    Har inte den Garcia/Grisman, men har långt framskridna planer på att skaffa den..
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Skitväder ute och nyuthämtad vinyl, så blir en utringd på jobb. Ser ut som det ska regna i morgon också så då blir vedklyvning och vinterhulskifte satt på vänt ett dygn och dagens planlagda avspelning framflyttad tillsvarande.
    2E479B80-5783-4BEA-9D78-B42AFC5EA2BF.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har insett att det dessvärre inte var placeringen av Joule Electran som gav upphav till att vänster kanal av och till faller ut. Har reverserat allt jag gjort (rörbytte/utgångsimpedans) utan att det försvunnit. 6350-rören är extremt mikrofoniska, speciellt i vänster kanal, så hoppades på att det var ett defekt nytt rör jag fått på halsen, men nu med de gamla rören på plats kommer det tillbaka. Har rotat runt med LMCs berömda pinntriks på allt av lödningar/komponenter utan att kunna framprovocera felet. Det verkar som om jag till tider får litt mindre gain i vänster kanal så faller den ut helt för att komma tillbaka efter å ha slått av den, eller bara vrida den över i mute och tillbaka. Några kloka huvuden där ute med tips en frustrert amatör kan bidra med?

    Antar det är dags för förstärkardoktorn, men enligt google finns det inga scheman på dessa förstärkare. Vem kan tänkas hoppa ut i detta. Audiomix?

    3F0699B0-6145-4404-AB12-58BC73883A48.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er en del batterier i denne. Har du sjekket kontakt/spenning på disse? Jeg har ingen grunn til mistanke, men vet at jeg aldri gjorde noe med dem.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Sitter två stycken (inringat). Jag har köpt nya, men när sant skal vara sagt så har jag inte fått ut de gamla. :oops: Trodde det var enkelt å få de ut med pincett/tång, men ikke. De sitter bomfast. Så pass att jag inte vågat ta i, rädd föt att förstöra något om jag tar i. Kan de vara limt fast?

    008788B5-4A2D-499A-81CA-46CAA1A92E60.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn