Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    enig
    jeg har bygget mine aktive sub lopass og FLH lopass filtre selv...finnes plenty av kits/ pcb for formålet Ebay
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Accuphase F-20 er nok ikke så enkel å bruke. Der er det innstikkskort med fast delefrekvens og du må nok ha noen tilgjengelig. Hard to get.
    Jeg bruker FW B-4 hvor du velger fritt frekvens og slope vha dipswitcher
    -m
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Har et Dynamic Precision 502 delefilter som samler støv. Brukbar kvalitet men lite muligheter - deling 85/105/125
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    minst 4-500Hz for lavt for 2402
    lett å lage et minst like bra...er bare vanlige Sallen-Key 12 db moduler...flere i serie øker brattheten
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Er vel bare å kaste det da, Hadde tent å selge det en gang. Var jo skrytt opp i skyene av flere med tunge rigger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    finnes sikkert kjøpere der ute
    ikke alle som kan bygge selv vet du
    solgte mine mono versjoner til Geir Tømmervik
    han er kjempefornøyd
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kort inom, mitt i en hektisk arbetsperiod, men går på fri på torsdag. Följer upp och svarar då. :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hei Cross, du snuser på horn, kult:)

    Tillater meg et innlegg her, ikke til å korrigere noe av det tkr har skrevet kun et supplemang.
    En master volum er altid ønskelig i et aktivt system og implementeres stort sett i en preamp funksjon.
    Ved bruk av det avbildete analoge ative filtret går signalet fullfrekvent fra kilde til preamp som styrer mastervolum og videre fullfrekvent til aktivt delefilter.
    Slika analoge aktive delefiltre gir muligheter til gain justering om effektforstererne har forskjellig gain. De gir også muligheter til å velge steilhet på filtre, fase, til en viss grad og delefrekvens. Noe å sette seg inn i men ikke så vanskelig. Å komme i mål uten målemikrofon er nok ikke helt lett.
    Mange vil mene at slike to veis hornsystemer vil ha svakheter på flankene men kan nok spille fabelaktig alikevel.
    Nå veit jeg at Leif ikke er enig med det jeg skal skrive nå, men det er ingen grunn til at vi skal krangle om det. Jeg har veldig stor respekt av måten han har systematisk og målrettet konstruert sitt full analoge system. Jeg har hørt det også og kan si at det skorter ikke på kvlaitetene der. Men, vi er i 2020 og noen av oss mener at DSP er veien videre, ikke minst sammen med aktiv deling, men det er en annen skål.

    mvh

    H
    Hej H och Gott Nytt År! :)

    Ja, snuser nog en smula i dem riktningen ja. En «liten» två-vägs lösning ala TAD 2402 är en besnärande tanke och har varit med mig i bakgrunden en stund. Men det skall tilläggas att detta inte är morgondagens högtalare, men mer ett långtidsprojekt som skal få dura i sitt eget tempo i bakgrunden. Jag satt i 40.000 fot hem från Longyearbyen häromdagen och då är det fort gjort att filosofera och låta tankarna gå. :cool: DSP/PC och digitalt blir det nog inte. Jag sitter på jobb i ett högteknologiskt under av ingeniörskonst (ok, Boeing kan en mena mycket om om dagen, men likafullt) fullproppad av teknologi, dingser, datamaskiner och diverse och det ser inte ut att bli mindre av den slags med tiden. Det har gjort något med mig och jag känner att jag, i takt med den teknologiska delen på jobb, blir mer och mer old school och analog på fritiden. :D Jag får en slags själsfred av att gå motsatt väg privat och då speciellt med stereon.

    Så skal detta ge mig det jag söker blir det analogt delefilter utan dsp, men som sagt tidigare så är jag helt utan kunskap om aktiv drift, delefilter och allt som det drar med sig.

    Sätter stor pris på kunnskapen din H! Du får mer än gärna komma med fler inputs och tips!
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    I denne settings blir avansert DSP feil. Et enkelt, aktivt delefilter som det trådstarter selv har funnet frem, og en enkel måling til å justere dette til «in The ball park» før eieren skrur resten til sine preferanser.

    Tror dette sklir rett inn i den ellers flotte boligen din, cross!
    Först tack för rosande ord emokid!

    Resten av det du skriver låter som musik i mina öron och är helt i tråd med mitt önske. :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Accuphase F-20 er nok ikke så enkel å bruke. Der er det innstikkskort med fast delefrekvens og du må nok ha noen tilgjengelig. Hard to get.
    Jeg bruker FW B-4 hvor du velger fritt frekvens og slope vha dipswitcher
    -m
    Ja, var väl rädd för det, men hard to get eller omöjligt att få klorna i?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kan godt forstå det du sier om DSP og annen teknologi.
    Som andre kunnskapsrike har også påpekt er prosjektet ditt fullt gjennomførbart med analoge filtre.
    Begynn der og med 2 veis og kos deg med å komponere prosjektet.
    Det systemet du har tunet deg inn på er jo godt kjent og som fremgår av tråden mulig å få høre i "nabolaget"
    Vi får snakke mer om dette på neste torsdags treff i klubben
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.505
    Antall liker
    102.774
    Torget vurderinger
    23
    Accuphase F-20 er nok ikke så enkel å bruke. Der er det innstikkskort med fast delefrekvens og du må nok ha noen tilgjengelig. Hard to get.
    Jeg bruker FW B-4 hvor du velger fritt frekvens og slope vha dipswitcher
    -m
    Ja, var väl rädd för det, men hard to get eller omöjligt att få klorna i?

    Har alle kort, inkl. dubletter av de fleste - inkl. FB-850 (850 Hz) som er den ideelle for TAD 2-veis.
    Fordelen med et filter som F20 er betjeningsvennligheten, både RCA/XLR inn- og utganger etc. etc.
    Pluss lyden da - eller mangel på sådan. Bruker selv storebroren F25 som er fire-veis.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Accuphase F-20 er nok ikke så enkel å bruke. Der er det innstikkskort med fast delefrekvens og du må nok ha noen tilgjengelig. Hard to get.
    Jeg bruker FW B-4 hvor du velger fritt frekvens og slope vha dipswitcher
    -m
    Ja, var väl rädd för det, men hard to get eller omöjligt att få klorna i?

    Har alle kort, inkl. dubletter av de fleste - inkl. FB-850 (850 Hz) som er den ideelle for TAD 2-veis.
    Fordelen med et filter som F20 er betjeningsvennligheten, både RCA/XLR inn- og utganger etc. etc.
    Pluss lyden da - eller mangel på sådan. Bruker selv storebroren F25 som er fire-veis.
    Måtte bara ned i underetagen och flytta på 1200 plater så golvläggaren kommer till. Glömmer varje gång hur tungt det är..

    Förvånar mig egentligen inte alls att du tänkt långsiktigt Sluket! :D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om du skal treffe innertier og tom forbedre 2402, bør du alliere deg med en ala grelv, som kan dette og ikke fitte rundt random med et, riktignok sexy, men fastlåst filter fra feks Accuphase
    du trenger sikkert en lokal notch eller to og kanskje assymetriske flanker, eller en flanke som endrer karakteristikk underveis
    det fikser ikke disse std filterne
    og med en slik kunnskap ombord er det godt mulig at du ville vært better off med passivt filter og...
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer det Leif ! Og det er genialt med FW B4. Ca. 400 Mill. kurver og lavpass og høypass uavhengig av hverandre. Dessuten diskret oppbygget, ikke en IC å se !
    -m
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ^
    Tror du blir litt fartblind av och till Leif! Du måste komma ihåg att inte alla drar den lika långt, har samma intresse av eller önskar den tillnärmningen till hobbyen som du har. Jag har flera gånger skrivit att jag har manglande kunnskaper kring detta med aktiv delning. Jag har också skrivit att detta är menat som ett långtidsprojekt. Ett projekt där jag önskar att lära under vägen. Samla erfarneheter och know-how. Det får ta den tid det tar.

    Jag har ingen önskan om att förbättra 2402 och aliera mig med folk som behövs för att få det till. Flera kunnskapsrika folk här inne har kommit med kvalificerade meningar om att detta är en fin måte att göra det på. Med F20 och fast delefrekvens. Varför göra det så kompicerat? Varför dra in grelv och indirekt mena att det blir skit om en inte går lika all in som du?

    Vi är i olika faser i livet, ekonomiskt lika mycket som tid till detta och intresse/tillnärmning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Trur uansett potensialet for godlyd er bedre med TAD, så lenge du får justert dette OK inn.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ^
    Tror du blir litt fartblind av och till Leif! Du måste komma ihåg att inte alla drar den lika långt, har samma intresse av eller önskar den tillnärmningen till hobbyen som du har. Jag har flera gånger skrivit att jag har manglande kunnskaper kring detta med aktiv delning. Jag har också skrivit att detta är menat som ett långtidsprojekt. Ett projekt där jag önskar att lära under vägen. Samla erfarneheter och know-how. Det får ta den tid det tar.

    Jag har ingen önskan om att förbättra 2402 och aliera mig med folk som behövs för att få det till. Flera kunnskapsrika folk här inne har kommit med kvalificerade meningar om att detta är en fin måte att göra det på. Med F20 och fast delefrekvens. Varför göra det så kompicerat? Varför dra in grelv och indirekt mena att det blir skit om en inte går lika all in som du?

    Vi är i olika faser i livet, ekonomiskt lika mycket som tid till detta och intresse/tillnärmning.
    I rest my case....mener forøvrig ikke at det blir shit uansett
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    jeg tror ærlig talt at man ikke blir særlig fornøyd i lengden med TAD 2402 om man ikke er villig til å tweake mye og dra strikken litt langt, og i allefall ikke i forhold til de HT du har i dag.
    De hadde sin plass som relativt kompakte studiohøyttalere back in the day, men de har hakket for mange kompromisser for å være levelige i et moderne hifianlegg i standard utførelse (IMO), bland annet manglende utstrekning i både topp og bunn.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ^
    Tror du blir litt fartblind av och till Leif! Du måste komma ihåg att inte alla drar den lika långt, har samma intresse av eller önskar den tillnärmningen till hobbyen som du har. Jag har flera gånger skrivit att jag har manglande kunnskaper kring detta med aktiv delning. Jag har också skrivit att detta är menat som ett långtidsprojekt. Ett projekt där jag önskar att lära under vägen. Samla erfarneheter och know-how. Det får ta den tid det tar.

    Jag har ingen önskan om att förbättra 2402 och aliera mig med folk som behövs för att få det till. Flera kunnskapsrika folk här inne har kommit med kvalificerade meningar om att detta är en fin måte att göra det på. Med F20 och fast delefrekvens. Varför göra det så kompicerat? Varför dra in grelv och indirekt mena att det blir skit om en inte går lika all in som du?

    Vi är i olika faser i livet, ekonomiskt lika mycket som tid till detta och intresse/tillnärmning.
    I rest my case....mener forøvrig ikke at det blir shit uansett
    Märkte bara att jag måtte dra i handbromsen! Gick litt fort i svängarna och susade förbi både mina intensioner med projektet och kunnskapsnivå. 8)

    Men inte tro jag inte läser det du skriver! Både noterar och gör mig några tankar.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    jeg tror ærlig talt at man ikke blir særlig fornøyd i lengden med TAD 2402 om man ikke er villig til å tweake mye og dra strikken litt langt, og i allefall ikke i forhold til de HT du har i dag.
    De hadde sin plass som relativt kompakte studiohøyttalere back in the day, men de har hakket for mange kompromisser for å være levelige i et moderne hifianlegg i standard utførelse (IMO), bland annet manglende utstrekning i både topp og bunn.
    Tack för inputs bjarne!

    Vad tänker du jag får med 2402 jag inte får med Arden, och motsatt?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    Med fare for å tråkke på noen tær - det man får med 2402 er et vakkert stykke design, haugevis med eierglede og masse energi på høyt volum.
    Det man ikke får er dypbass, tilfredstillende diskant eller et moderne delefilter med sømløs overgang mellom horn og bass og tilhørende sømløst lydbilde.

    jeg personlig kunne nok aldri levd med dem uten ekstra sub, superdiskant og aktiv deling.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det blir ikke feil med de TAD ene, men det er nok Vintage sound slik de er originalt. Det er kult men kanskje ikke akkurat det du ønsker. De er vakre så det holder også. Men. Men. Men.
    Jeg tror det svinger bedre og vel så raffinert og stilig og ikke minst billigere av JBL L300.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Artig å lese ekspertisen uttaler seg om TAD-monitorer. Meg bekjent finnes et sett her og det er mine som kjører aktiv deling.
    Føler ikke at det mangler så mye hverken oppover eller nedover
    -m
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Det blir ikke feil med de TAD ene, men det er nok Vintage sound slik de er originalt. Det er kult men kanskje ikke akkurat det du ønsker. De er vakre så det holder også. Men. Men. Men.
    Jeg tror det svinger bedre og vel så raffinert og stilig og ikke minst billigere av JBL L300.
    Så dette er ikke vintage sound ?
    -m
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men freshere. Mer moderne. Lite trade off sammenlignet med to veis fra Japan. Bare en idé hvis design ala Mad Men slår an. 4365 eller 4367 er opplagte moderne valg som spiller fletta av det meste og holder seg under vinduene.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Har du hørt 2402 med aktiv deling ?
    -m
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Kapteinen ønsker ikke edb hifi. Med gode drivere fungerer alt med aktiv drift og dsp. Trenger ikke betale en formue for original saker da. Som å sette inn 458 motor og styring i en 250gto. Galskap.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    jeg var jo innom og hørte på dine kloner for noen år siden Madman, og selv om de låter bra, så mener nå i alle fall jeg at man bør ha dypere bass og bedre diskant for å ta det opp til skikkelig highend nivå.
    og etter å ha observert diverse forsøk på å lage TAD kloner eller kompakte hornrigger med lignende bestykkning opp igjennom årene så er vel fellesnevneren at veldig få har blitt stående særlig lenge før de har blitt solgt videre eller modifiser med flere kanaler og mer avanserte delefilter.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Det var nok ikke de du hørte for noen år siden som spiller her idag. Dette er andre kabinetter, det har nok rennt mye vann i elva siden da.
    -m
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Kapteinen ønsker ikke edb hifi. Med gode drivere fungerer alt med aktiv drift og dsp. Trenger ikke betale en formue for original saker da. Som å sette inn 458 motor og styring i en 250gto. Galskap.
    Jeg kan forsikre deg om at denne "kapteinen" heller ikke innehar DSP ! Du svarte ikke på mitt spørsmål ?
    -m
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg svarer. JBL er mer moderne enn TAD. TAD mer snobbete. Har selv drivere derfra.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    selv om JBL er bra, så er vel alle enige om at TAD drivere er hakket bedre eller hva karer ;)
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Sludder. De beste JBL driverne er likeverdige eller bedre enn tilsvarende fra TAD. Ref Everest eller hva du vil. TAD har jålefaktoren. Litt som Lamborghini, men Ferrari er råere. Racing pedigree.
     
    Sist redigert:

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Jeg svarer. JBL er mer moderne enn TAD. TAD mer snobbete. Har selv drivere derfra.
    Da leser jeg at ; nei jeg har ikke hørt slike høyttalere. Jeg kan forsikre deg at dette på alle måter spiller ringer rundt mine tidligere høyttaler som står hos deg og som du mener er kjempebra
    -m
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn