Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    I förbindelse med diverse lån av trafoer, pickuper och andra hifi-produkter blir det en smula oöversiktligt för mig själv att följa upp detta i alskens trådar, så jag gör ett försök med att sammanställa det i en tråd. Kan se ut som jag faktiskt startat en egen hemma-hos-tråd!

    Så rätt på sak.

    Både Fosse och Vermin har varit så generösa och lånat mig diverse trafoer och pickuper. I går kvitterade jag ut en VdH Colibri på posten nede i dalen. Den hade tatt sig en vinterflygtur över fjället och befinner sig nu i en Jelco-arm inte långt från mig.

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg


    Naken och kostbar pickup skärpte sinnena inför montering och det blev inget kaffe på hela förmiddagen. Monteringen gick som en lek, märkbart enklare med naket cantilever vs. siktlinjer på protractorn jämfört med min egen Koetsu Black som skymmer stort sett all sikt vid inställning. Med riktig overhang i Dr. Feickert-protractorn hamnar Colibrin nästan helt bakerst i headshellet.

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg


    En runda med Fozgometern och AP's testskiva och det mesta var gjort. Vermin rekomenderade en VTA med armbasen 4-5 mm upp i förhållande till pickup och så fick det bli.

    image.jpg
    image.jpg


    Peerless- och Jensen-trafon från Fosse sida om sida. Spelar med Altec Lansing 4722 stepup. Var inom Fosse på lördagen och lånade med mig dessa två, men har inte haft tid att koppla de in för idag, så det må testas med och utan en stund. 16 ohms internimpedans i Colibrin och Jensen-trafon är tilltänkt källor med högre egenimpedans (+40 ohm) så blir spännade test de två sammen.

    image.jpg


    Har blivit sittandes här hela dagen, topprodukter på besök och det spelar otroligt bra här nu! Colibrin är i en klasse för sig, det var klart vid första takt. Solen skiner ser jag, men jag sitter som tur är med ryggen till så det bryr jag mig lite om just nu. Här ska det letas i skivhyllorna.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Trivelig "snickarboa" det der! Bruno Mattson og greier..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Endelig egen tråd Cross! Det der så både lekkert, hyggelig og bra ut. :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack för hyggligt välkomnade! Var väl på tiden efter snart fyra år som gästsnyltare i andras trådar.

    Har suttit och irriterat mig på feedback i skivspelaren. Hade aldrig problem med det på SME'n jag hade tidigare på samma hylla (Audio Magic), men med Raven GT i hus har jag fått det.

    Hade liggandes gummidämpning jag klippte till i passande bitar från Clas Olson och så gummifötter uppe på det, också från samma butik, under benen till Raven och det låter onekligen som det hjälpt betraktligt.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.050
    Ja dette var på tide. Gleder meg til å følge denne tråden videre! Dessuten skal du jo over hit og låne noe også. . .:)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ja dette var på tide. Gleder meg til å følge denne tråden videre! Dessuten skal du jo over hit og låne noe også. . .:)
    Tack nlykke! Glädjer mig till det! Gå från ena godbiten till den andra. Inte dåligt, inte dåligt alls! :D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skikkelig lekker stue med et matchende anlegg. Ser veldig trivelig ut!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dette var på tide Crosswind! Med det stuegulvet er det påkrevd med flere bilder. Nydelig lytterom og flott oppsett. God smak der i gården.

    Jeg har en mengde avkoblingsremedier du kan låne dersom du ønsker å teste om det hjelper mht feedback. Blandt annet en del industriprodukter som fungerer.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.977
    Antall liker
    81.794
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Grattis med egen tråd crosswind. Kanskje du kan fortelle en novise hva et Fosgometer er eller gjør?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Grattis med egen tråd crosswind. Kanskje du kan fortelle en novise hva et Fosgometer er eller gjør?
    Et enkelt og fint, om ikke helt optimalt, instrument for å måle azimuth på pickup. Begrensningen ligger i at den måler signalnivå og ikke fase, begge påvirkes av azimuth.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer med egen tråd, Cross! Det var ikke et øyeblikk for tidlig!
    Ikke overraskende er lytterommet like smakfullt som anlegget.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack HCS och Fosse. Ja, tack gärna! Jag testar gärna något mer ägnat mot feedback än hemmameckade gummiunderlag, även om det faktiskt ser ut till att fungera tillfredsställande. I alla fall för tillfället.

    Tack TT, ser Fosse gav dig ett behörigt svar.

    Tack impulse, Leve Patagonia genom en Colibri kan få den mest ihuga vinylförnektare att komma på bättre tankar. Spelas nu.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Blir dessvärre inget BJ på mig ikväll så då får jag hålla fanan högt och spela jazz i hemmet i stället. Trist, hade gärna tatt turen. Blir nog inte helt samma sociala samvaro framför stereon, men musiken ska det inte stå på i alla fall. Colibrin ska få lufta sig.

    image.jpg
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hyggelig at du liker "Leve Patagonia", Cross! Det er et utrolig sterkt verk, og ikke minst er lyden helt fantastisk bra. Kan tenke meg den låter virkelig strålende med Colibri, ja.
    Det virker forresten som om markedet er i ferd med å oppdage hvor genialt bra Patagonia- boksen er. Sist jeg så et strøkent eksemplar, kostet det 1200.....!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det ser ut som du har skaffet deg et veldig kresent utvalg japanpressede jazzklassikere der! Men en mann med Jetson-stoler kjøper selvfølgelig ikke hva som helst.. 8)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hyggelig at du liker "Leve Patagonia", Cross! Det er et utrolig sterkt verk, og ikke minst er lyden helt fantastisk bra. Kan tenke meg den låter virkelig strålende med Colibri, ja.
    Det virker forresten som om markedet er i ferd med å oppdage hvor genialt bra Patagonia- boksen er. Sist jeg så et strøkent eksemplar, kostet det 1200.....!
    Jösses! Tror jag gav en tredjedel av det hos The Garden (däromkring i alla fall) i NM-tillstånd.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kan ju nästan se ut som om det var en investering. Både ekonomiskt som musikalskt!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Grattis crosswind med nyopprettet tråd:) skall bli flinkere på jazz så følger med her! Den Miles plata har jeg på Half-speed en favvo med M.Stern solo og greier:)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Grattis crosswind med nyopprettet tråd:) skall bli flinkere på jazz så følger med her! Den Miles plata har jeg på Half-speed en favvo med M.Stern solo og greier:)
    Tack Cash! Du var saknad ikväll! Speciellt under svenskevitsarna, då kunde jag behövt support och moraliskt stöd :cool:, men trevligt var det i alla fall. Litt av en hyggling gäng det där!

    God bedring. När är vasastarten?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Grattis crosswind med nyopprettet tråd:) skall bli flinkere på jazz så følger med her! Den Miles plata har jeg på Half-speed en favvo med M.Stern solo og greier:)
    Tack Cash! Du var saknad ikväll! Speciellt under svenskevitsarna, då kunde jag behövt support och moraliskt stöd :cool:, men trevligt var det i alla fall. Litt av en hyggling gäng det där!

    God bedring. När är vasastarten?
    Jag/vi åker Mandag öppet spår men vært uheldig med magen denne uken:p men kommer gjøre ett forsøk.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Grattis crosswind med nyopprettet tråd:) skall bli flinkere på jazz så følger med her! Den Miles plata har jeg på Half-speed en favvo med M.Stern solo og greier:)
    Tack Cash! Du var saknad ikväll! Speciellt under svenskevitsarna, då kunde jag behövt support och moraliskt stöd :cool:, men trevligt var det i alla fall. Litt av en hyggling gäng det där!

    God bedring. När är vasastarten?
    Jag/vi åker Mandag öppet spår men vært uheldig med magen denne uken:p men kommer gjøre ett forsøk.
    Strongt gjort! Satsar på att krafterna håller!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Herlige bilder av et flott oppsett, Cross!:)

    Låter helt sikkert helt knall.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack gunner! Sitter och lyssnar på en ganska speciell inspelning just nu på japan-press som verkligen sätter anlegget på pröve. Har en liten stund för mig själv innan hämting i barnehagen och eftermiddagsrutinerna träder i kraft. Må gripa alla chanser jag kommer över. :cool:

    Har du fri mitt i veckan på dagtid framöver så är det bara att ta turen inom, grannar som vi är!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Argh, har hatt fri hele uken, jeg. Hadde jeg visst det, hadde jeg tatt turen i dag. Jajaja, kommer sikkert flere anledninger. Vi får sende en PM de gangene vi har kåken for oss selv, i håp om at det passer. Deal?;)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Argh, har hatt fri hele uken, jeg. Hadde jeg visst det, hadde jeg tatt turen i dag. Jajaja, kommer sikkert flere anledninger. Vi får sende en PM de gangene vi har kåken for oss selv, i håp om at det passer. Deal?;)
    Typisk, men kommer fler möjligheter. Jag har mye fri på dagtid mitt i veckan med barnen i barnehagen och fruen på jobb så som regel är det enklast för mig.

    God helg!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har leaset bil ett par gånger nu och idag var det tid för det oundvikliga, tillbakalevering med hjärtat i halsgropen av vad slags "unormal slitasje" det kan lyckas med att finna.

    Denna gång hamnade vi på ett nolluppgör och det firades med en tur inom The Garden på väg hem.

    image.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Igår ettermiddag kom lusten att få Luxman-spelaren uppe och gå i matavdelningen. Vanlig vardagslyssning på radio på köket och matsal kommer vanligvis från ett vintage-/retroanlegg bestående av en Tandberg Huldra 10 och ett par Tannoy Autograph Mini. Tandbergen har fruen haft med sig in i boet, en apparat svigers har köpt en gång i tiden. (Tillhörande högtalare står oanvända på loftet) De små från Tannoy blev köpt in några år tillbaka och är verkligen små smycken.

    Tidigare hade jag Luxman-spelaren i huvudanlegget, men efter jag sålde SME-spelaren var tanken att vi skulle ha den sammen med Tandberg/Tannoy. Problemet har varit att det sitter en Denon DL-304 pickup i armen och jag har inte kunnat koppla den på ingången på Huldran, men så kom jag på att jag kunde testa det sammen med Jensen-trafoen jag lånat av Fosse. Sagt och gjort, ting blev kopplat upp och det spelar riktigt så skoj. Massa varm och god vinylljud och klart bättre än jag vågat hoppas på! Får se vad jag gör när trafoen returneras till sin rättmätiga ägare, men förmodligen ser jag mig om efter en god MM som passar i lättviktaren av SME-arm som sitter där nu.

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg


    God helg! Nu har dagens vinylinköp varit genom tvätten och ska spelas.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ny vasket og nye underklær på platene bedre blir det ikke! Ha en fortsatt fin kveld landsman:D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn