Hos crosswind

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    7.524
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    6
    Jo tack, pent og anstendig. Kanske ändå lite bättre med svart kasse till Studeren? Spänt måste jag säga. Kan kanske bli i överkant svart, men vi satsar friskt. Jag tror det blir mer enhetligt och ryddigt visuellt. Står till tork nu så tiden får visa.

F3F954D4-0079-4019-A5F7-1EDEDC2E7650.jpeg
    7881EC50-1473-4571-AC30-5F9D2520D671.jpeg

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    7.918
    Sted
    Viken
    Faen. Ikke siden agurken Oxenstierna herjet har man sett maken. Rustbeltet reiser bondehær, verner om tvillingriket mot den svenske trussel. Samtidig kan en ikke annet enn å nikke anerkjennende. Gustav Adolf eller ei. Dette er vakkert.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    7.524
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    6
    Bockar och bugar min gode Wolf! Har fredspipan klar i tillfälle bondehæren finner vägen till Svartskog.

Kan beroliga Fosse med att det inte blir grill ut av kassen (med det första). Det luktar fortfarande en aning Bengalack i huset, men det blev inte så værst. Nu skall den bara fungera också, men det blir en blir senare uppgift. Först föräldermöte på skolan.

6BDF59CE-A0E4-43A4-98C0-23CAA3A73B36.jpeg

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    313
    Bockar och bugar min gode Wolf! Har fredspipan klar i tillfälle bondehæren finner vägen till Svartskog.

Kan beroliga Fosse med att det inte blir grill ut av kassen (med det första). Det luktar fortfarande en aning Bengalack i huset, men det blev inte så værst. Nu skall den bara fungera också, men det blir en blir senare uppgift. Först föräldermöte på skolan.
    Ble veldig fint med svart! Tummelen upp!

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    5.536
    Sted
    Sørlandet
    Flott arbeid mister!

Jeg tror jeg hadde valgt å plassere den smale USM reolen i midten og dermed fått flyttet Bergmann over til venstre sammen med forsterkerne. Med riktig verktøy er det jo fort gjort.

Mvh
    -BB-

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    7.524
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    6
    Flott arbeid mister!

Jeg tror jeg hadde valgt å plassere den smale USM reolen i midten og dermed fått flyttet Bergmann over til venstre sammen med forsterkerne. Med riktig verktøy er det jo fort gjort.

Mvh
    -BB-
    Har tänkt tanken redan, men väntar med det då det begränsar storleken på RIAA som mest trolig må stå i den smala 25-hyllan. Däremot har jag en framtidig dröm om en A-60 #2 i den 50-sektionen som huserar Allnicen nu. I så fall blir det bra med den smala sektionen mellan de, för mer luft mellan två varma klass A-trinn.:giggle:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    7.524
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    6
    Bildet vinner inga priser, men det är heller inte meningen. Detta är min första lay-over inrikes efter Korona-nedstägningen i mars. Detta var tidigare en blandning av rutin, vana och tristess, men gud som jag saknat en flygares vardag.

Detta är en personlig stämningsbild och en glädjens dag.:love:

F9FA15A9-A83F-442A-9C00-45A5F22819EF.jpeg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    8.505
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    34
    THD hadde min G36 fra november i fjor til for 14 dager siden uten å fikse den
    han har for mye å gjøre....

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    7.524
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    6
    Hyggligt att höra jarste! ☺

Nja, vet inte om jag har tron om att kunna få provlyssnat på så många fler (men hoppas på möjligheten så klart). Jag har lekt med tanken om att kommande RIAA kanske skall vara en LCR-krets, både baserat på egna lyssningserfarenheter hos vänner, men också efter att ha läst mig upp på principen och dess teoretisks fördelar. De är, som regel, kostbara, men det finns flera innanför rimlig prisnivå. Problemet med de jag funnit är att, mig veterligen, går ingen att provlyssna då jag inte vet om varken återförsäljare eller någon som äger dessa här till lands. I så fall blir det en chansning med ett visst risktagande.

Ett som seglar upp som en klar favorit av LCR utan rör i kretsen är japanska Aurorasound sin VIDA. Baserad på Lundahl, separat PSU och massa justeringsmöjligheter. I standardversion något begränsad, men här kan det beställas med sex impedansinställningar till MC-ingången och flera dito till MM. (Litt som EAR 324 som inte är låst till 47kohm på MM-ingången.) Då seglar den upp som ett av det mer flexibla alternativen där ute. Speciellt för oss som leker med trafoer. Bra med headroom skall den också ha, enligt producenten bak. Med härlig gul mute-knapp på fronten.:D

Jag har sänt en prisförfrågan till den svenska importören efter egna specifikationer.

Har också sett litt på Remton sin LCR med rör, men inte fått helt godkänslan. Music First har också en, men då börjar pengarna dra iväg.

När jag tänker efter var nlykke begeistret för Parasound JC3+(?). Den kan tänkas jag kan få möjlighet att testa hemma.
    Fortsätter denna med ett nytt alternativ jag brukt förmiddagen på mig att läsa mig upp på. Nagra VPS. Relativt flexibelt, men kräver mer insats vid justering pga kort signalväg med trång placering än VIDA, med små utbytbara kort till impedans/kapasitans på print. Nagras goda egenproducerade trafoer (med arv från tape-maskinerna) ger 11dB gain, ett ECC81 och ett ECC83 ger 34 dB gain och valfri bruk av 15dB extra gain vis en solid state buffersteg vid behov. Två ingångar där båda kan användas till MC/MM om önskligt.

Båda ligger i samma prisläge. VIDA är en LCR-konstruktion, men Nagra har rör och innebyggda trafoer. Skulle gärna hört bägge, men bara förhandlare i hemlandet.

13CB7AC3-6C24-46EE-9FAC-1CB74CF95BF7.jpeg
    78B1F2AD-9A92-4C07-BD70-8F7EDCF44EAE.jpeg
    1D8B6707-32BE-4D0C-9B3A-C383A9E3CCA8.jpeg
    0D8469B5-F842-4112-A51F-9917B8348B98.jpeg
    E9205CCB-7958-4C00-8AF9-609B89CB3F20.jpeg
    02967D1F-0614-4D54-967D-6B08FC569E20.jpeg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    7.524
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    6
    Jag har ju USM- delar över från demonteringen så det står vartfall inte på platsen! :cool:

Den som väcker mest ryckning i vill-ha-genen är Nagran. Blir glad bara över att se bilder med locket av. Det oser kvalitet och genomtänkta lösningar. Egenvicklade trafoer, rör och två ingångar en kan välja mellan MC eller MM gör det till en klar ledare.

Men än så länge gör den lånade Allnicen en strålande jobb. Det som slår mig är att den framstår som väldigt neutral i min uppsättning. Den gör jobben med bravur utan att jag upplever att den lägger till eller drar ifrån någonting.

Nu spelas favortisaxofonisten Scott Hamilton med hjälp från en sjumansensemble. Ett fynd från kjällaren till The Garden för en 50-lapp på Concorde, som levererar topp ljud som vanligt. Blev så nöjd att det blev beställt ett par japan-pressningar av mannen i tillägg. Det swinger på Svartskog idag.

Var och bytte sista Dylan, som skurrade på B-sidan. Fick med mig en sista Neil Young-skivan, efter @Cash 63 nästan beordrade mig köpa den sist på BJ.:D

2E1306E7-6C34-4079-9931-AAB7053689B1.jpeg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    7.524
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    6
    Har satt av dagen till uttesting av Allnic H-1202. Plockade ut en bunke plater som får representera olika genre i hyllan, både nytt och gammalt. The Band, Creedence, Ry Cooder, Tom Waits, Beatles, Mozart, Nick Drake, Springsteen, Dylan + The Dead, Miles, Isao Suzuki Trio på TBM, Pete Townshend, Helge Lien Trio och Dickey Betts.

ASRen till scrooge fick aldrig lika grundig test, men det är först nu jag har tid och efter att ha ägt en tidigare är den gott känd från förr.

Barnen till besteforeldrer etter skolen, jag vasker plater och har bara tänkt avbryta dagen med mat, kaffe och en liten joggetur halvvägs. :D

9375A465-5F28-4D19-B82A-62B3D0F1A774.jpeg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    7.524
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    6
    Det blir litt av en övergång när Allnic-RIAAn skal returneras till sin ägare. Horny och jag gick precis samman om ett inköp av varsin linjär 24V PSU till MoFi Studiophono. Då ligger det alltså an till att få i hus en ny reserv-RIAA (med uppgraderad strömförsyning) till en tiondel av prisen till Allnicen.

Detta är på väg in och skal fungera som vänte-/reserv-RIAA till ny är på plats. Kretsen skal vara en Tim de Paravicini-design, så kanske inte speciellt märkligt att den fått så mycket skryt, prisen tatt i betraktning.

7D414A53-17D9-43A3-BD52-2837A494D176.jpeg
    597B3213-7DFF-4EF2-9898-54B84C1A16D5.png

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    3
    Det blir litt av en övergång när Allnic-RIAAn skal returneras till sin ägare. Horny och jag gick precis samman om ett inköp av varsin linjär 24V PSU till MoFi Studiophono. Då ligger det alltså an till att få i hus en ny reserv-RIAA (med uppgraderad strömförsyning) till en tiondel av prisen till Allnicen.

Detta är på väg in och skal fungera som vänte-/reserv-RIAA till ny är på plats. Kretsen skal vara en Tim de Paravicini-design, så kanske inte speciellt märkligt att den fått så mycket skryt, prisen tatt i betraktning.

Vis vedlegget 665547 Vis vedlegget 665548
    Blir spennende å høre hva du synes. Mofi med ext PSU imponerte her når den ble testet.😊

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn