Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Steelheaden är tillbaka hos @habicht på St. Hanshaugen och den blir saknad, men fick plötsligt besked om att nya lyttestolen hade ankommet lagret till Ahuseby, och att få de i hus hjalp på humöret. Blir till att flytta den ena 90 grader till vänster vid finlytt.

    A7A74D83-885D-4636-8DB0-4B7AB8113514.jpeg


    Så fick jag upp Studeren på hjulreolen jag monterade av delar jag hade till övers. Skal se om jag får lagat ett par träsidor till den, för en färdig look. Fint med hjul. Kan rulla den fram efter behov.

    C5053F09-56B7-4F1D-981E-155A8A5673E3.jpeg


    Någon som vet om det säljs vinyl i Molde?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Svarar på min egen fråga ovan;

    Ja da, det finns vinyl i Molde;

    Fuzzy platebar. En mindre vägg med nytt till höger och en liten avdelning med brukt innerst till vänster. Fick en hygglig prat med ägaren Ole, som kände flera kollegor av mig. Han hade också Hemingway Café av KB i hyllan som jag fick med mig och han fick servert historien om kollega Morten, pod casten och dedikeringen av Walz for Big D. Det satte han pris på då KB är från trakterna här.

    Med litt flax, finner jag några fler godbitar på Backbeat i Tromsø på fredag.

    443600E8-7F22-4A29-9E61-D7E7C0B382C0.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.122
    Det var en artig tilfeldighet; sitter og spiller Beirach på tape fra IPI samtidig som du legger ut bilde. Han spiller veldig fint synes jeg.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ja, det var speciellt! Har aldrig hört Beirach, men tar som regel med mig ECM-plater de få gånger jag ser de i brukthyllorna. Blir som regel aldrig besviken. Extra spännande att få lyssna på denna när jag kommer hem igen. :giggle:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Väldigt bra jazz-utval på Backbeat idag. Tror de har tredubblat jazzadelningen sedan sist jag var där (Pre-covid). Hann bara genom halva så det står mye bra igjen.

    Igår avtalade jag service på Joule Electran så om inte länge skal den förhoppningsvis ha en 100% fungerande balanspot också. (y)

    36D3BC3B-9A22-4022-809D-44FF644CF692.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ja, Gemini har knallyd på de jag har från förr av!

    Ligger en från Taurus i bunken där, som liknar på Gemini, men har ingen erfarenhet av Taurus från förr. @Grumpy vet du mer om dessa?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.504
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Å ja, en hel masse - hva vil du vite :LOL:

    Vanlig jazz ble utgitt på Gemini, mens uvanlig havna på Taurus. Kvaliteten er ellers identisk. Flesteparten ac skivene ble spilt in på Rainbow med unge Kongshaug på plass. Bodil på Bare Jazz fikk fatt i et restlager, noe undertegnede og fler nøt stor glede av "under disken" ....etc., etc
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tvättar vinyl på löpande band och noterar mig att innercover var kulere och mer genomförda förr. :D

    Verve MG V-8318 Ben Webster and associates (Coleman Hawkins, Budd Johnson, Roy Eldridge, Jimmy Jones, Leslie Spann, Jo Jones och Ray Brown)

    9D4F5611-F976-42C8-8986-539440D2C108.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    I morgon har jag en hel ledig dag i Umeå och hade tänkt se efter hifi-butiker att slå ihjäl lite tid i och till min överraskning finns det flera spännande entusiastaffärer som verkar värda ett besök. Lasses hifi verkar har tidsbokning, så det utgår nog. Synd, då de verkar ha JBL S4700 i sortimentet - en högtalare jag verkligen har lust att höra, men RC Ljud & Bild verkar ha öppet.

    Annars händer det inte mycket. Mitt i en lång arbetsperiod och förförstärkare på service. På tal om förförstärkare, vet någon om @MalaAudio lånar ut produkter? Jobbar ju målmedvetet med att finna en så optimal gainstruktur som möjligt och ser de har en brukt TVC från Music First jag har lust att se närmare på.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    I morgon har jag en hel ledig dag i Umeå och hade tänkt se efter hifi-butiker att slå ihjäl lite tid i och till min överraskning finns det flera spännande entusiastaffärer som verkar värda ett besök. Lasses hifi verkar har tidsbokning, så det utgår nog. Synd, då de verkar ha JBL S4700 i sortimentet - en högtalare jag verkligen har lust att höra, men RC Ljud & Bild verkar ha öppet.

    Annars händer det inte mycket. Mitt i en lång arbetsperiod och förförstärkare på service. På tal om förförstärkare, vet någon om @MalaAudio lånar ut produkter? Jobbar ju målmedvetet med att finna en så optimal gainstruktur som möjligt och ser de har en brukt TVC från Music First jag har lust att se närmare på.
    4D887CCF-BAE2-479A-811B-4B9049E94A43.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mala pleier å være greie, du får sikkert lånt den tvc’n hvis du spør pent.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Följde tipsen till @Figge, bortsett från kulturhuset då skitvädret plötsligen drog in över Umeå och jag fortade mig in på hotellet igen. Får se om jag kommer mig ut igen om det lättar.

    Blev en fin handel och upplevelse hos Burmans idag! Denna lilla musikaffär förstod jag fort inte bara är en vanlig skivbutik, men en institution. Här satt gubbarna och pratade väder, musik, skivor, band, porr(!) och finnar.. 😅 Och så var hela gänget stora fan av The Yum Yums från Moss! Innehavaren själv har jobbat där i 34 år och själva butiken är eldgammal. Han berättade om ett tufft pandemiår, med välvilliga bidragsytare och trogna kunder som enda räddning. Han hade inte tagit ut lön på ett år, så det kändes gott att kunna bidra med ett litet inköp av några fina jazzskivor.

    75C6CCD3-EF1F-4B66-AAAA-FAA0CCCDEAA2.jpeg
    AE211E62-8876-4933-8D61-81D93F5F6FEE.jpeg
    0B2E9F31-F7A5-418E-A8C2-8BB2A56C4EAE.jpeg
    17E92E8C-9A45-4FF2-A85D-202D0C05CF25.jpeg


    Så efterpå en kaffe och macka på anrika Nya Konditoriet. :coffee:

    70BB3BCE-9436-4027-B998-1A2B8989730C.jpeg


    RC Ljud & Bild är stängt på måndagar, så blev dåligt med hifi-besök, men nöjd med jazzinköpet från Burmans. 5 skivor på Concorde med bla. Ray Brown och Scott Hamilton, ett par Opus3 och Coleman Hawkins + L.A.4. I’m happy!

    D80DE05A-CB3B-4F10-B011-F5E0123E6952.jpeg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.195
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tvättar vinyl på löpande band och noterar mig att innercover var kulere och mer genomförda förr. :D

    Verve MG V-8318 Ben Webster and associates (Coleman Hawkins, Budd Johnson, Roy Eldridge, Jimmy Jones, Leslie Spann, Jo Jones och Ray Brown)

    Vis vedlegget 758020
    Kjøpte denne en av gangene jeg var i USA å besøke vennene.
    1$ på brukten. Stadig i "shrink wrap".



    IMG_20211104_091406_135.jpg


    Den hadde det originale innercover fra 50-talet (Platen er notert 1960)

    IMG_20211104_091432_927.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ^ Har Joule Electra-förförstärkaren på service en stund framöver så får inte hört på någon av de ännu, men kommer med tillbakamelding så fort jag kan höra på musik igen! :giggle:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du kan som sagt låne en creek obh-22 passiv preamp av meg på ubestemt tid.
    en veldig god sak, med fjernkontroll og greier.


     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack, har inte glömt dig! :giggle:

    Har lite tid denna friperioden, men går på ferie om 10 dagar, så då ser det bättre ut.
     

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    Ja, Leif, jeg vet at det er blitt promotert av deg, for meg er det mer i retning av å bekrefte innholdet i ordsprøket: "selv blinde høner finner korn"
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    har ikke spilt på annet enn S&B TVC i 20 år... :ROFLMAO:
    Ligger flera av de litt äldre till salu i UK, både koppar- och silverversioner ser jag. Spännande, men vill testa innan jag eventuellt går för en och det blir svårare nu.
     

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    Så det var dit den gick. Fick med mig att den var borta från torget. Grattis! Vad parar du den med?
    [/QUOTE


    Ja, alt som ikke er digitalt, altså gammal dritt i manges øyne, men ikke mine ...
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Crosswind...du kan søke på Django og.....flere av de jeg bygget kommer opp for salg innimellom, de fleste uten fjernis, med noen få unntak
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    pleier å ligge rundt 7K...løp og kjøp
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Sikkert lurt å teste. Jeg lånte en TVC da jeg hadde Einstein OTL. I den konstellasjonen ble det for slankt, men det er sikkert systemavhengig. Den er fyldig Joulen.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Kort innpå. Husker spesielt evnen til å beholde stort lydbilde- selv på lavt volum, som den største fordelen til S&B TVC (Ved siden av fravær av støy) "Angrer" på at jeg lot min (bygd med flott fjernstyrt Seiden switch) havne hos broder'n. Det sagt, erstatet av litt "særere" rørpre- som på sin side evner å sparke mer liv, fart og holografi i det hele (altså med unntak av på helt lavt volum). TVC'n (i kobber) ga et litt mer tilbakeholdent inntrykk når "dro på" ..... (god mulig dette ikke oppleves slik med lettdrevne hornkonstruksjoner). Hadde jeg hatt min i dag, hadde jeg garantert testa den som volum styring sammen med rørpre'n i kjeden (for beste av to verdener) Latterlig god for små penger disse imo😀
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Sikkert lurt å teste. Jeg lånte en TVC da jeg hadde Einstein OTL. I den konstellasjonen ble det for slankt, men det er sikkert systemavhengig. Den er fyldig Joulen.
    Ja, vågar inte byta ut JE mot TVC utan att testa först. Ser ut som det kan bli svårt nu när den Music First gick till jasså, så kan hända jag lägger det på is tills vidare. JE ger den där fylligheten jag tycker om och sätter pris på och förhoppningsvis blir den ett hack stramare efter service.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.408
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kort innpå. Husker spesielt evnen til å beholde stort lydbilde- selv på lavt volum, som den største fordelen til S&B TVC (Ved siden av fravær av støy) "Angrer" på at jeg lot min (bygd med flott fjernstyrt Seiden switch) havne hos broder'n. Det sagt, erstatet av litt "særere" rørpre- som på sin side evner å sparke mer liv, fart og holografi i det hele (altså med unntak av på helt lavt volum). TVC'n (i kobber) ga et litt mer tilbakeholdent inntrykk når "dro på" ..... (god mulig dette ikke oppleves slik med lettdrevne hornkonstruksjoner). Hadde jeg hatt min i dag, hadde jeg garantert testa den som volum styring sammen med rørpre'n i kjeden (for beste av to verdener) Latterlig god for små penger disse imo😀
    Tack för att du är kort innpå kwil. Det var intressant läsning, speciellt det du nämner om låg volym!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn