Holfi 8EE amp - HT som kan gjøre jobben med denne ampen?

Clintern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
238
Antall liker
123
Sted
Åkrehamn
Torget vurderinger
5
hoi

Har anskaffet Holfi 8 EE power amp (100w per kanal). Spiller for øyeblikket sammen med CJ PV10AL pre, Sony SACD 940 og Xavian XA125 MKII.

Oppsettet spiller bra - fin fylde, musikalsk driv, bra plassering av vokal og instrumenter og opplevelse av nærhet og tilstedeværelse av musikken. Men det oppleves en smule "tungt". dvs som om noe av effekten ikke kommer ut. Problemet kan knyttes til mangel på luftighet, rom og kanskje også dybde.

Første tanken er at holfi + cj = for mye "kropp"? Og at sonyén blir overkjørt ;)

Sony´en skal ut. Tenker på Arcam...evt sonyES eller Teac drivverk i påvente av mulighet for innkjøp av dac.

Skal teste Copland pre (rotekroken sin for de som kjenner til den), regner med det kan gi noe ro, men er spent på om ikke det også blir for "fet" lyd...

Hovedspørsmålet er likevel spørsmålet om HT. Xavian spiller fin fint, spesielt med tanke på prisen. De har referanser til andre ht jeg har hatt og likt tidligere. Spesielt snell varmen og triangle comete es sin holografi.

MEN hver eneste gang jeg er innom klipsch-gjengen og får den ene dåpsattesten etter den andre på hvordan horn bringer tårevåte lytteseanser til torgs.

Jeg spiller i et ca 20 kvadratmeter stor L formet rom. Opplever at stativ ht er tingen her. Ikke alt for oppsatt på å få bassen helt ned i frekvensene, noe mine naboer (lelighet) også setter pris på :)

Så at emtech selger RF52 til ca 4 lapper, mulig dette kunne være inngangen til klipsch eventyret?

Hører gjerne fra holfikjennere, og hvordan de har satt sammen sine oppsett. holfi blir værende fordi den har et musikalsk driv som jeg tror jeg måtte betale meget for om power amp skal drives av rør ;)

Kanskje ikke det mest strukturerte og velformulerte innlegget på forumet, men for de som kan ta utgangspunkt i holfi signaturen håper jeg dere har noe på hjerte ;)

mvh t
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Heisan.
Spennende oppsett :)

Hadde i alle fall kjøpt meg Holfi Xandra Le CD spiller hvis du liker holfisounden. Xandra er den beste cd spilleren jeg har hørt og hatt. Nei, jeg selger ikke min ;)

Tar meg den frihet å sitere selveste Joaquin:
men husk, xandra er holfi's utviklingsprosjekt, hvor teknologien derfra nedskaleres og brukes i de billigere, serieproduserte modellene. ergo er den et skikkelig "garasjeprodukt" (og veldig lite omtalt), og ergonomi/byggekvalitet/driftsikkerhet er ikke allverdens. men det er per dags dato den beste cd-spilleren jeg har hørt, ved siden av audio aero capitole.

Liker du ikke Klipsch B3 så bør du nok teste Klipsch RF52 før evt kjøp.

Lf
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Har du fått testet Copland forforsterkeren eller tok posten livet av den?
Hva med en Holfi forforsterker?

Ingen andre som har erfaring med Holfi? Har selv bare hørt de integrerte forsterkerene og CD spilleren xandra Le til holfi som i alle fall gir masse valuta for pengene. Hvordan spiller effekttrinnene og forforsterkerene til Holfi?

Lf
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Copland tok posten knekken på, etter min viten så var det ikke snakk om utvendige skader på esken.?
Men det betyr ikke at den kan ha fått særdeles mye rystelser av den grunn, noe som syns veldig godt på bilder dessverre :p
Komponenter på print er løse, bein på kondiser er røket, heldigvis var ikke rør montert i kassa..

Men høyttalere til Holfi og resten, så bør vel Opera sjekkes ;)
Epos ES-11 eller ES-14 kan nok være et godt valg til nåværende oppset..
Rega har også en del modeller som jeg liker, kan liksom ikke glemme Jura..
ProAc Tablette Reference 8 Signature ligger på børsen nå..
Hammer Dynamics Super 12 blir kanskje litt overkill.? Men er i Stavanger området og kanskje verdt turen.?

Få sendt den M2 hjem til far, så tror jeg jaggu at det kan bli sving i sakene der..
Bytte ut litt av de billige røra som har stått der noen år, var ikke lett å lirke de ut av sokkler, de har vel også gjort nytten sin og litt til.?
Få tak i noe skikkelig kvalitet som vår venn Peter Qvortrup anbefaler, så tror jeg den får et nytt liv og kan trille frem enda mer vakker musikk.! ;)
Om ikke M2 er en perfekt match til resten av oppsettet, men at det er noe der som gjerne vil, så behold den frem til du har fått noen krem-rør i den, tror du må gi den en skikkelig sjanse til å vise seg frem fra sin beste side..
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Her må jeg si meg hjertens enig med Lf....igjen. Hofis CD-spillere har noe magisk ved seg som nesten ikke er til å oppdrive andre steder, nesten uansett pris. En utrolig lettflyende, musikalsk signatur som minner om å høre mastertape. Det samme kan for øvrig sies om virkelig godt rørutstyr. Dessuten er Holfiutstyret laget for så til de grader å spille synergisk sammen at jeg jaggu tror jeg ville vurdert en Holfi preamp i samme slengen. Å prøve en slik kombinasjon med Klipsch er nok ingen dum ide, nei... :D Evt. kan du jo også prøve noe fra Amphion. Det slår meg som en potensielt nydelig match. Ring Terje på Audioaktøren. Han vet nok mye om hva som funker fint her, og dessuten har de ofte spennende ting inne.

AN M2 kan jo funke riktig fint i denne sammenhengen, men den kan jo, i likhet med Holfi være kilen på matching, så sikkert er det ikke....
 

Clintern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
238
Antall liker
123
Sted
Åkrehamn
Torget vurderinger
5
Hei folkens..

Følgende har skjedd: xavian 125mkll er ut - inn er Opera mini. Disse tassene er så små at jeg ble sittende å glane på dem noen minutter og smilte litt før jeg trykket play..

Tre-fire timer etter sitter jeg med samme smilet men av annen grunn - Du verden for et lydbilde, og ikke minst, mellomtonen triller og beveger. Mini´ene er små i utgangspunktet og når man finner sittestillingen, lukker øynene og lar verden rulle sin egen vei, da fosvinner de helt, men igjen står den godeste Young med kjøtt og blod og kjælerocker med gitaren ;)

I et rom på ca 18 kvadratmeter - fin fint ;)

CJ er solgt - lykke til espen ;)

Brukte en Ming pre - det fungerte ok, bortsett fra gain problemer...

Blir spennende å få M2 til Holfi + Opera.

snakka med ronny (audiofil.no) som importerer Holfi (og Aragon 2, skal teste dem til helgen sammen med en integrert Holfi) og han sa at det er vanskelig å få til mach mellom holfi eff og rør pre. MEN det kan kanskje løses med å øke ingangsimpedansen på holfien? - dette er vel et spørsmål til terje vil jeg tro ;)

Uansett kommer jeg ikke vekk fra tanken på å kjøre rent holfi oppsett - med integrert eller pre+eff...Men vil teste M2 på holfi og se om forandring på inngangsimpedansen eller annet kan gjøre dette til en mach..

Må si jeg drømmer litt om at AN skal trylle på mellomtonen og at holfi skal stå for driv, mørk bakgrunn og fete overganger - nesten som vinyl med en magisk mellomtone - tenk det, oioioi ;)

Fanken ikke uten grunn at man driver å styrer med disse tingene gitt ;)

Erfaringer med Holfi integrert?

To be continued...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Holfi har noen fantastisk vellydende integrerte. Integra 88SE er faktisk noe av det beste jeg har hørt fra integrerte transistorforsterkere. Silkemyk mellomtone, bøttevis med følelse og musikalitet og driv som bare pokker. Dette er faktisk en perle av dimensjoner.
Morsomt at du får så fot av en minimonitor! I riktige oppsett og i små rom kan en liten og kresent bygget høyttaler spille helt magisk. Jeg husker fremdeles mine egne opplevelser med småhøyttalere som noe av det fineste jeg har lyttet til. Ofte kan en liten høyttaler vokse voldsomt ettersom man oppgraderer elektronikken. I sommer hørte jeg et oppsett med Krix monitorer, Kora forsterkersett og Copland CD, det låt så uforskammet bra at fem garvede audiofile ikke trodde sine egne ører... :D To av dem har kjøpt små høyttalere i ettertid.....

Lykke til!
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Holfi byttet inngangsimpedans fra 800 til 2kohm for noen år siden. Mulig de har satt det ned igjen. Vet jo aldri med Holfi. Dette er ikke drittslenging men fakta. Beste måten å finne det ut er å måle selv.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har selv hatt Hofi Integra 88SE og må si at jeg er enig med det som skrives tidligere i tråden. Dette er vel for det første noe av det nærmeste en kommer "rørlyd" av god kvalitet med en transistor basert forsterker. Den har en mellomtone som er til å spise opp, og er utrolig strømsterk.
Den trakk mine Magnepan HT som en drøm.
Jeg hadde Holfi Xandra LE hjemme på lån og ble nærmest lamslått over synergieffekten, og hvor bra dette spillte!

Den er å finne på bruktmarkedet, og til prisen er den er kupp!

http://www.tnt-audio.com/ampli/holfi-integra88_e.html

Min forsterker hadde forøvrig tykk alu front i sort utførelse, og med kraftige alu velgere i sølv farge ;)
 

Clintern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
238
Antall liker
123
Sted
Åkrehamn
Torget vurderinger
5
hei folkens..

Skrev tidligere at Opera mini åpnet for en mellomtone man blir gla i - og det er noe med små kasser og stor lyd som bare er feiende flott og fasinerende...

Fikk et sett med Aragon 2 på hjemlån fra Audiofil i går og første inntrykket er at dette er Triangle comete es med et kvalitetsløft på samtlige parameter. Det er spesielt den silkemyke diskanten som er karakteriserende. Dvs at ht spiller "alle" plater på en engasjerende måte, og man slipper at young og dylans nasale frekvenser slår ilinger gjennom legeme, om man kan si det slik.

Noe jeg er spent på er om man blir "blasert", eller rettere, om musikken blir blasert. Altså om det er for mye "farging" eller kanskje "filter" i denne sammenhengen, av lyden fra høyttalerene og at man dermed mister og savner potensialet for et noe mer organisk uttrykk...

Det var det jeg kom frem til når jeg hadde comet´ene - de var engasjerende - hele tiden. Men det var ikke "lyttetretthet" som ble haken, men mer at "slikediskanten" forhindret det røffe og ukontrollerte i å komme fram...

Noen som har erfaringer med Aragon 2 - oppsett?, rom?, musikk?

Når det gjelder Holfi beholder jeg 8 EE effektrinnet til jeg får testet det med AN M2. Skal prøve å få målt inngangsimpedans og eventuelt få gjort noen grep slik at den får høyere - hvis det er problemet...

Hvis ikke kommer jeg til å gå for 88SE - Fikk melding fra PM i dag, de er ikke villige til å sende til test, må kjøpe - det vil jeg ikke før jeg har fått testet M2..

En annen ting er LE cd spilleren. Vet om en her om Karmøy. Den er gammel og drivverket må skiftes. Er det en grei sak? Hva vil det koste? og eventuelt, hvem har deler og kompetanse?

Forøvrig hyggelige og nyttige tilbakemeldinger, thanks
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
clintern skrev:
hei folkens..
Fikk et sett med Aragon 2 på hjemlån fra Audiofil i går og første inntrykket er at dette er Triangle comete es med et kvalitetsløft på samtlige parameter. Det er spesielt den silkemyke diskanten som er karakteriserende. Dvs at ht spiller "alle" plater på en engasjerende måte, og man slipper at young og dylans nasale frekvenser slår ilinger gjennom legeme, om man kan si det slik.

Noe jeg er spent på er om man blir "blasert", eller rettere, om musikken blir blasert. Altså om det er for mye "farging" eller kanskje "filter" i denne sammenhengen, av lyden fra høyttalerene og at man dermed mister og savner potensialet for et noe mer organisk uttrykk...

Det var det jeg kom frem til når jeg hadde comet´ene - de var engasjerende - hele tiden. Men det var ikke "lyttetretthet" som ble haken, men mer at "slikediskanten" forhindret det røffe og ukontrollerte i å komme fram...

Noen som har erfaringer med Aragon 2 - oppsett?, rom?, musikk?
Heisan.
Se tråden: Erfaring med Amphion argon2?
Still gjerne spørsmålet ditt her slik at infoen om Argon 2 er samlet i en tråd.
Argon 2 er forøvrig på vei til gamle Stavanger nå :)
Har du lest testen til Rognlien i Fidelity? Kort utdrag etter hukommelsen: Høyttaleren er litt vanskelig å plassere slik at den spiller optimalt. Rørutstyr = glattere og mer organisk lyd enn med transistor. Argon2 er i følge Rognlien en av få stativhøyttalere som er altetende i forhold til musikksjanger. Er musikken rå med masse driv så får du råhet og driv. Er musikken rolig og følsom så får du akkurat det.
Lf
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
clintern skrev:
En annen ting er LE cd spilleren. Vet om en her om Karmøy. Den er gammel og drivverket må skiftes. Er det en grei sak? Hva vil det koste? og eventuelt, hvem har deler og kompetanse?

Forøvrig hyggelige og nyttige tilbakemeldinger, thanks
Audioaktøren har deler og kompetanse. Å skifte drivverk er en grei sak, i følge Terje på audioaktøren er et skifte gjort på kort tid.

Lf
 

Clintern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
238
Antall liker
123
Sted
Åkrehamn
Torget vurderinger
5
Glimrende Lf

Skal få Ronny til å lete den frem fra skapet og få den inn i oppsettet ;)

Har du peil på hvor mye det vil koste?
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
clintern skrev:
Glimrende Lf

Skal få Ronny til å lete den frem fra skapet og få den inn i oppsettet ;)

Har du peil på hvor mye det vil koste?
:)
Har ingen aning. Har garanti på min så jeg har ikke spurt Terje om pris.

Lf
 

Clintern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
238
Antall liker
123
Sted
Åkrehamn
Torget vurderinger
5
Holfi har fått fotfeste i heimen.

Fikk en bra pris på Holfi 8 pre Extended Edition hos audioaktøren, så den er på plass sammen med power 8 Extended Edition.

Det gjenstår å mache dem helt - noe motstandsverdier som skal måles og eventuelt byttes for å få til noe gain reduksjon. En sak Terje er satt på, og dermed er forsterkersettet i beste hender skulle jeg tro ;)

Det er mildt sagt imponerende hva Holfi settet gir av trøkk i bunn, flyt i mellomtonen, rytme og dynamikk, det spiller musikk.

Nå er mitt oppsett noe anstrengende i lengden (les: lyttetretthet). I hovedsak dreier det seg om signalkilden som er en Sony 940. Den er bra på detaljer, men har en typisk transistor sound som praktisk talt roper etter dac...

Men terje har en xandra LE som jeg skal få kjøpe, og hvis det er noe jeg gleder meg til så er det at den skal inn i oppsettet ;)

foreløpig spiller jeg på de små Opera´ene - men ht bytte får komme senere ;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Se der, ja! :D En komplett Holfi-rigg spiller VIRKELIG musikk, så bare den nye kilden er i boks, kommer du til å bli en enda lykkeligere mann. Godt å høre at båten endelig er på vei mot land!
 
M

Morpheus

Gjest
Holfi er virkelig glimrende ja. Har hatt min Holfi Aura i 10 år, og den spiller fortsatt forrykende. Spesielt etter den ble modisfisert hos Terje (Audioaktøren). Jeg kjøpte den i sin tid hos Audio Design i Bergen. Eneste drawback jeg har er at 35watt med dynaudio høytalere ikke er optimalt ved litt høyere volum.

Anyway er jeg en smule misunnelig på komboen din ;) Håper du får mye glede av annlegget ditt fremmover :).
 
L

laban

Gjest
:D Nææ se her Holfi folk jo(hehe)
Kaster meg på her da Holfi planke nr 2 kommer i posten snart.

Lars
 

vargen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
1.545
Antall liker
208
Sted
Oppland
Gammel tråd gitt. Skal (mest sannsynligvis) kjøre Xandra-spiller på Consonance-HT med Lyngdorf forsterkeri. Hva trur man om den saken?
 
Topp Bunn