Holder albumstafetten høyere nivå enn Norges største avis(er)?

U

utgatt60135

Gjest
Ser ut som han skrev den svært pissetrengt.

Dårlige anmeldelser har størst hyppighet i nettopp VG, imo. Men har ikke lagt merke til hvem som anmelder.



Kjent fjes han har denne Ståle Nilsen.


Kan du ikke begynne å anmelde for Vg, Townes :D! Du får helt sikkert jobb bare du styrer unna Fleet - Foxes o.a ;).
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg "kjenner" Morten Ståle NIlsen fra den tiden han skrev og var redaktør i Beat.
Han er en av få jeg kjenner som virkelig kan skrive gode anmeldelser, til tider var han glitrende. Han hadde noen anmeldelser av noen klassikere som jeg synes er verdt å lese.

Desverre er han i VG et offer for at "det meste skal sies med alt for få ord". Dette kan han bedre og jeg tror han faktisk ikke liker denne formen for anmeldelser heller. Folkens, les Dagavisen på fredager. Mye fint i Nye Takter delen der.

Håvard
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
"Si det med få ord" er nå så.

Greit nok det, men da kan de bruke de få orda på plata det er snakk om, ikkje alt mulig anna. De har helt sikkert krav til maks antall tegn og så videre, men neppe krav til at det som skrives bare skal være uvesentligheter.

Husker også Morten Ståle Nilsen fra Beat. Mener det var han som sto bak en heller fantastisk melding av Timothy's monster der.

@Lyngen. Mener du at eg ikkje hadde klart å drai land en slagging av drit foxes? :p
 
N

nb

Gjest
Haavard skrev:
Folkens, les Dagavisen på fredager. Mye fint i Nye Takter delen der.
Må veies opp mot lidelsen av å måtte ha resten av Dagsavisen i samme rom som en selv;)

Mange av de som skriver for de store avisene har helt sikkert bra peil på musikk og kan skrive, men de blir nok offer for ymse former for redaksjonell policy til tider.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Haavard skrev:
Folkens, les Dagavisen på fredager. Mye fint i Nye Takter delen der.
Må veies opp mot lidelsen av å måtte ha resten av Dagsavisen i samme rom som en selv;)

Mange av de som skriver for de store avisene har helt sikkert bra peil på musikk og kan skrive, men de blir nok offer for ymse former for redaksjonell policy til tider.
Synes faktisk Dagsavisen er en av de mest oppegående avisene i Norge, den er det uproblematisk å ha i rommet.
Fri meg fra Dagbladet og VG.
Men Aftenposten leses også, må balansere litt.

Håvard
 
U

utgatt60135

Gjest
Townes skrev:
orten Ståle Nilsen fra Beat. Mener det var han som sto bak en heller fantastisk melding av Timothy's monster der.

@Lyngen. Mener du at eg ikkje hadde klart å drai land en slagging av drit foxes? :p
Hadde godt utover ditt gode rykte ;).
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
På 90-tallet var Morten Ståle Nilsen norges desidert beste rockskribent. I dag gir han beng. Det meste han har skrevet i VG de siste 5-6 årene er tydelig venstrehåndsarbeid.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Wergeland skrev:
På 90-tallet var Morten Ståle Nilsen norges desidert beste rockskribent. I dag gir han beng. Det meste han har skrevet i VG de siste 5-6 årene er tydelig venstrehåndsarbeid.
Som sagt, husker også Nilsen som en noe mer kredibel og troverdig.

Var en litt tilfeldig melding eg valgte for å poengtere noe, men denne var egentlig ganske representativ for det som er typisk; de fleste meldingene i de største avisene (vg og db) suger egentlig eselballe så det holder. De er jævli korte og ofte er det faktisk bare 1-2 linjer om selve plata. Resten er bare pisspreik om andre artister, tidligere plater, og skulle anmelderen være så heldig å ha høtt artisten det er snakk om vies gjerne 95% av meldinga om et slikt møte som gjerne fant sted på en flyplass for 15-20 år siden. Det finnes unntak innimellom (helst i db), men jevnt over er det totalt ubrukelig det som leveres.

En annen ting var meldinga i db av siste Costello plata. De hadde sikkert brukt google translate fra en BBC review av plata. Det er nokså drygt det også.

Jada, de er sikkert "offer" for redaksjonelle stramme tøyler og alt sånt, men da bør redaksjonene snart vurdere å legge ned hele anmelderiet.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
VG og Dagbla sine musikkaneldelser er helt ubrukelige. Lenge siden jeg slutta og lese de.
Musikk i de avisene er MGP, Norske Talenter og Idol. Eller halvnakne syngedamer som har en eller annen skandale på gang. Musikkomtaler, seriøse sådan er totalt ikkeeksisterende.

Jeg savner Beat. Gjengen der gjorde en bra jobb, og jeg så fram til hver utgivelse. Der gikk det an og få impulser til ny musikk. De var ildsjeler dengang. Nå fremstår de mer som forsofne rutinister, og knapt nok det.

Skjeklesæther har vel noe gnist igjen, men ser ikke så mye til skriveriene hans etter at musikkanmeldelsene i ABCNyheter forsvant.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dere glemmer en ting, og det er at dere vurderer en avis-sak ut fra hvordan den ser ut på nettet. Anmelderen har flere føringer når han skal skrive en anmeldelse, men den aller viktigste kommer fra desken. Den går ut på hvor mange tegn han har lov til å bruke for at brekkingen av siden skal gå opp. I dette tilfellet er det garantert slik at han har fått beskjed om å skrive en sak som er så kort (og det er ganske presise mål man må forholde seg til her) at det måtte bli slik.

Det er ingenting galt med denne anmeldelsen, sett bort fra at det er mulig å være uenig i meningen til anmelderen. Det at en anmeldelse blir så tynn har ingenting med skribentens evner å gjøre, det har med deskens/grafikernes behov å gjøre. Og slik må det være. Det er ingen vei utenom sidebrekkingens premisser.

VG var forresten det store mobbeofferet de årene jeg selv var anmelder. Alt fra den kanten ble latterliggjort. Det fortjener de ikke i dag, for Morten Ståle Nilsen er nok adskillig mer kredibel enn de som skrev for VG for 25 år siden.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Dere glemmer en ting, og det er at dere vurderer en avis-sak ut fra hvordan den ser ut på nettet. Anmelderen har flere føringer når han skal skrive en anmeldelse, men den aller viktigste kommer fra desken. Den går ut på hvor mange tegn han har lov til å bruke for at brekkingen av siden skal gå opp. I dette tilfellet er det garantert slik at han har fått beskjed om å skrive en sak som er så kort (og det er ganske presise mål man må forholde seg til her) at det måtte bli slik.

Det er ingenting galt med denne anmeldelsen, sett bort fra at det er mulig å være uenig i meningen til anmelderen. Det at en anmeldelse blir så tynn har ingenting med skribentens evner å gjøre, det har med deskens/grafikernes behov å gjøre. Og slik må det være. Det er ingen vei utenom sidebrekkingens premisser.

VG var forresten det store mobbeofferet de årene jeg selv var anmelder. Alt fra den kanten ble latterliggjort. Det fortjener de ikke i dag, for Morten Ståle Nilsen er nok adskillig mer kredibel enn de som skrev for VG for 25 år siden.
Glemmer og glemmer Fru. Baluba

Det har vel vært nevnt opptil flere ganger i tråden her at begrensninger på antall tegn kan være en årsak til knappheten i anmelderiet.
Så i beste CDWMInSpots (eller noe lignende) style:

Townes skrev:
... De har helt sikkert krav til maks antall tegn og så videre, men neppe krav til at det som skrives bare skal være uvesentligheter.
Townes skrev:
...Jada, de er sikkert "offer" for redaksjonelle stramme tøyler og alt sånt, men da bør redaksjonene snart vurdere å legge ned hele anmelderiet.
Anmledere står imidlertid fritt til å velge hva de vil fylle denne spalteplassen med vil eg tro. Jada, desken legger føringer på form, men neppe så mye på innhold.

Ståle Nilsen kan ha all verdens kred han vil for min del, det gjør ikkje anmeldelsen av Steve Earle plata mindre dårlig av den grunn.

Edit:

Tillegg ala CDWMinSPOTS (for å gjøre innlegget enda vanskeligere å lese).

"Galt og galt" i anmeldelsen til Nilsen, Baluba... Og er det noe å være uenig i da? Han mener/sier jo strengt tatt ikkje allverdens.

Den sjarmerende sleivete Earle har «tatt seg sammen», og gjør litt av alt han kan: country, blues, keltisk folk
Ja, så gjør han vel det. Er vel vanskelig å bestride sjangere.

Men det er avgjørende forskjeller på konsentrasjon og inspirasjon.
Hva pokkker menes med dette da? At han vet ka han holder på med (klarer konsentere seg), men han driter for så vidt i det (mangler inspirasjon)?
Godt mulig det, men gi gjerne en begrunnelse/et eksempel.

I 2011 lager Steve Earle plater fordi han kan, ikke fordi han føler seg beveget til å gjøre det
Dette er vel det samme som han sa over det da? At han mangler inspirasjon.

Bottom line:
Han sier fint lite om plata, og det lille som sies er totalt blottet for substans. Møkkaanmeldelse. End of story.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den er helt grei. Jeg er sikkert mer enig med deg enn han hvis jeg bare får hørt platen. Går verden til helvetet fordi de fleste andre ikke forstår seg på musikk? Helt klart! Men det er en helt annen sak.

Det som kanskje er interessant er at her er egentlig selve anmeldelsen lite verdt. Den er egentlig bare et grafisk element for å få brekkingen til å gå opp. Egentlig har jeg sluttet å lese anmeldelser når jeg tenker meg om. De sier meg egentlig mindre og mindre. Eneste jeg stoler på er magefølelse og Spotify.
 
Topp Bunn