Hodetelefonforsterker til Sennheiser HD 800

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Hei
Jeg vurderer å gå til anskaffelse av Sennheiser HD 800.
Trenger da en hodetelefonforsterker av god kvalitet. Da dette er nytt for meg, så håper jeg å få noen innspill fra dere som har erfaring. Har undersøkt litt allerede men...
Foruten dedikerte forsterkere vurderes også forsterkere med forforsterker funksjon og ev integrerte med switch bryter til dedikert hodetelefonforsterker.
Rør eller transistor, nytt eller brukt. Alt vurderes.

Mvh
RBN
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Anbefaler en C-2 fra Audio-gd. Har akkurat kjøpt en "FUN" selv fordi jeg ville ha en amp+dac på jobben. Fin byggekvalitet, velfig fin lyd og veldig bra service fra leverandør. Finnes maange tråder på Head-fi.com om produktene om du vil lese andre brukerrapporter.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tenkte å investere i et sett HD800 selv, er ikke kjent med hverken HD800 eller mange av markedets amper, men jeg vil bruke en Naim HeadLine med HiCap psu til de hadde jeg tenkt. Har brukt HeadLine i flere år og hørt forskjellige hodetelefoner på den, og den passer iallefall meg suverent.

Da tar man helst signal fra monitorutgang på preampen, men det gjør man vel sikkert med andre amper også.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.279
Antall liker
34.816
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har Musical Fidelity X-Cans V3 med separat strømforsyning X-PSU. Bra den, men jeg kan ikke si at den separate strømforsyningen gjorde så stor forskjell. Det gjorde ikke "oppgradert" hodetelefonkabel fra Cardas heller, for den del.

For meg er det litt problematisk med det unaturlige stereoperspektivet i hodetelefoner. Ting havner på linje mellom ørene, og der er det dårlig med plass til et piano. Når huslyden dessuten klager over all lyden som lekker ut av de åpne Sennheiserne, kan jeg like gjerne spille på orntli' høyttalere.

Skulle jeg kjøpt nytt hodetelefonoppsett nå, ville jeg sjekket Headrooms crossfeed-konsept. Ideen er å tilføre en kontrollert innblanding av venstre kanal i høyre, og motsatt, sånn at stereoperspektivet oppleves mer naturlig. Interessant idé. Dessuten har Headroom noen modifiserte HD800 for balansert drift med XLR-kontakter. Tilsammen burde det bli rimelig bra.

http://www.headphone.com/headphone-amps/amplifiers/headroom-balanced-ultra-desktop-amp.php
http://www.headphone.com/headphones/sennheiser-hd-800-balanced.php
http://www.headphone.com/learning-center/about-headroom-crossfeed.php
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Jeg ville definitivt ha prioritert noe med en crossfeed-funksjon.

Som «cost no object» variant er SPL en soleklar kandidat til omkring 18K5 kr fra EM Nordic http://www.emnordic.no/products.asp?artnum=2702730&lang=NO Den har den mest komplette analoge crossfeedfunksjonaliteten jeg har sett. Skal crossfeedfunksjonaliteten bli bedre må det brukes DSP, jf. f.eks. Sensaura og Dolby Headphone.

Alternativer ellers finnes bl.a. fra HeadRoom, f.eks. Ultra desktop til ca 1K5 USD og Meier Audio, Symphony til ca 1K EUR. Begge to kan brukes som forforsterker med to analoge innganger og med innebygd DAC.

Crossfeed funksjonen på min HeadRoom Portable MicroAmp omvandler ikke lytteopplevelsen med hodetelefoner til noe som er sammenlikngbart med HT. På de fleste opptak gir det et vesentlig mindre «trykkende» «inni-hodet» perspektiv, og gir mindre lyttetretthet enn uten crossfeed. På enkelte opptak går det imidlertid litt «skeivt», spesielt på liveskiver hvor det av og til blir for dårlig «definisjon».

mvh
KJ
 

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
276
Antall liker
3
Jeg vil bare si at crossfeed er et must, velg en som har det, men det er nok ikke alle produsenter som har like vellykkede crossfeed-kretser. Vær også klar over at crossfeed påvirker (subjektiv?) frekvensgang, så det er lurt å prøve ut det du kan. Har for lite erfaring til å gi konkrete råd, men har bare hørt lovord fra de som bruker eller har testet Grace M902. Det er en dac/pre a-la Benchmark, men med en god crossfeed-krets.

http://www.moon-audio.com/Grace_Design.htm
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Takker så mye for tilbakemeldinger. Skal sjekke ut disse.
Grunnen til at jeg legger ut denne tråden er at veiledene priser på SPL Phonitor og Auditor har blitt senket, pluss at det gis 10% rabatt ut januar. Tenkte derfor å bestemme meg før det om dette prosjektet blir noe av. Det er vel først og fremst disse jeg har tenkt på, Auditor mest, men så har jeg kommet over flere andre med rør og litt andre funksjoner. Da var plutselig valget ikke så enkelt lenger.
Har aldri hørt cross feed, men lest om det. Det fordyrer en hel del og det er tydeligvis blandede opplevelser.

Mvh
RBN
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Crossfeed er ikke nødvendig på HD800. Den har naturlig soundstage skapt av vinklede drivere.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Crossfeed er ikke nødvendig på HD800. Den har naturlig soundstage skapt av vinklede drivere.
Det er to forskjellige ting som ikke eksluderer hverandre, snarere komplementerer.

mvh
KJ
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
.tore. skrev:
Jeg vil bare si at crossfeed er et must, velg en som har det, men det er nok ikke alle produsenter som har like vellykkede crossfeed-kretser. Vær også klar over at crossfeed påvirker (subjektiv?) frekvensgang, så det er lurt å prøve ut det du kan. Har for lite erfaring til å gi konkrete råd, men har bare hørt lovord fra de som bruker eller har testet Grace M902. Det er en dac/pre a-la Benchmark, men med en god crossfeed-krets.

http://www.moon-audio.com/Grace_Design.htm
En annen kandidat i samme kategori er Lavry DA11: http://www.lavryengineering.com
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Hellnoob skrev:
RBN skrev:
Grunnen til at jeg legger ut denne tråden er at veiledene priser på SPL Phonitor og Auditor har blitt senket, pluss at det gis 10% rabatt ut januar.
Hvem har senket prisene og gir 10% rabatt?
Musik Magazinet :D

RBN
 

Cohiba

Medlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
10
Antall liker
0
HD800 er en høy-impedant sak som gjerne vil ha store volt-sving. Jeg ville blant annet av den grunn vurdert en god rørforsterker, feks Little Dot MkIV eller Woo Audio 3.
 

jaerbo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
164
Antall liker
1
Torget vurderinger
8

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
Bach_Man skrev:
Crossfeed er ikke nødvendig på HD800. Den har naturlig soundstage skapt av vinklede drivere.
Det er to forskjellige ting som ikke eksluderer hverandre, snarere komplementerer.

mvh
KJ
Ja klart det, men jeg kommenterte bare påstanden om at crossfeed er et must. Det er det ikke. Sennheiser bruker forresten Lehmann Black Cube selv.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
...
Ja klart det, men jeg kommenterte bare påstanden om at crossfeed er et must. Det er det ikke. Sennheiser bruker forresten Lehmann Black Cube selv.
Selvfølgelig er det et spørsmål om smak og behag prioritering. Nytten av crossfeed er også avhengig av opptaksteknikk/miksing. Crossfeed er mest fordelaktig på «klassiske» multikanals/-spors studioinnspillinger med «unormalt» høyt skille mellom stereokanalene (erketypen er «ping-pong-stereo» fra stereoens barndom), og mindre fordelaktig med enkle direkte 2-kanals liveopptak (f.eks. et MS-oppsett av mikrofonene), og direkte ubrukelig med kunsthodeopptak (det blir dobbelt opp).

Poenget med crossfeed er at det tilfører en forsøksvis «naturlig» overhøring mellom høyre og venstre øre (+ litt EQ) som hodetelefoner i seg selv ikke gir (uavhengig av hvordan HT-elementene i hodetelefonene er vinklet). Denne overhøringen mellom ørene er kritisk med hensyn til å bestemme fra hvilken vinkel en lyd kommer (mellom høyre og venstre). Overhøringen er vanligvis ikke med på selve opptaket, da premissene for opptaket som regel av avspilling over tradisjonelle HT.

mvh
KJ
 

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
276
Antall liker
3
Er klar over at det kommer an på innspilling. Mitt utsagn er basert på at crossfeed er en klar forbedring på minst 70-80% av musikken jeg hører på. Mitt musikkonsum fordeler seg jevnt på stort sett alt som finnes av sjangre utenom Vikingarna og dess like. Det handler jo ikke bare om perspektiv. Hjernen er ikke vant med 100% kanalseparasjon og blir sliten av alle disse merkelige lydene den ikke forstår. Litt som å bli sjøsjuk. Eller prøv f.eks. å se på optiske illusjoner i to timer og se om du får vondt i hodet ;D

Jeg mener du uansett ikke oppnår noe som ligner på et perspektiv i hodetelefoner. Med topp utstyr og en god crossfeed (liten men viktig bidragsyter) så "slipper" lyden hodetelefonene og du opplever rom. Men perspektiv...?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Eier du eller har du hørt HD800? Synes den gir et bra perspektiv jeg. Ikke helt som høyttalere, men nesten. Crossfeed kan mulighens gi ytterligere forbedringer, men personlig gidder jeg ikke å bry meg ettersom det er så stor variasjon mellom innspillinger.
 

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
276
Antall liker
3
Bach_Man skrev:
Eier du eller har du hørt HD800? Synes den gir et bra perspektiv jeg. Ikke helt som høyttalere, men nesten. Crossfeed kan mulighens gi ytterligere forbedringer, men personlig gidder jeg ikke å bry meg ettersom det er så stor variasjon mellom innspillinger.
Nei, ikke akkurat den. Blir nysgjerrig når du sier det, må prøve å få testet de. Men det er jo flere hodetelefoner som har vinklede drivere, jeg er skeptisk til at det er så mye annerledes på de.

Vi må nok bare konstatere at vi har en forskjellig opplevelse av hva crossfeed tilfører. Slik er det jo alltid med lyd, noe som minner meg på hvor vanskelig det er å gi/få råd om hifiutstyr. Mitt råd til RBN er å prøve et lite utvalg innspillinger på HD800 på en forsterker med crossfeed, slik at du kan koble det inn og ut og sammenligne, så finner du fort ut om dette er noe du vil ha i forsterkeren. Om ikke det lar seg gjøre hos din lokale pusher, så har du kanskje noen velvillige HFS-medlemmer i nærheten med både HD800 og div forsterkeri?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Først og fremt: Glem all erfaring med andre hodetelefoner fra Sennheiser. Det er ingen familielikhet. Slik jeg oppfatter det kan lydbildet beskrives som en bue foran hodet. Instrumenter til høyre eller venstre forblir der, altså ved siden av deg, men lyder i sentrum av lydbildet er definitivt foran deg, ikke midt inne i hodet. Illusjonen av å befinne seg i et rom er langt større enn med andre hodetelefoner jeg har opplevd. Den særs klare lyden er nok også med på å forsterke dette fenomenet.

Crossfeed kan nok medføre ytterligere forbedringer. Men det finnes jo mange gode forsterkere som ikke har denne funksjonen, og de bør fremdeles få være med i vurderingen. Som alltid er det fornuftig å lytte først, men utvalget av hodetelefonforsterkere i butikk er jo svært begrenset.

Litt lesestoff: http://www.head-fi.org/forums/f4/sennheiser-hd800-appreciation-thread-426508/
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
et stemmer bra med 6moons observasjoner også

The HD800s stage more broadly than any non-crossfeed headphones this side of AKG's K-1000s that I've come across. It's as out-of-the-head an experience as an unprocessed standard stereo feed into conventional headphones is likely to get. Headstage worshippers will bow to the Sennheisers for that reason alone.
http://www.6moons.com/audioreviews/sennheiser2/800_3.html
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Hei
Takker for alle innspill og gode råd.
Har etter mye tankegang bestemt meg for ikke å gå for hodetelefoner. Jeg hadde gått for enten SPL Phonitor eller Auditor hvis det hadde blitt aktuellt.
Bestemte meg istedenfor å gå for et anlegg nr 2 som hele familien kan bruke. Dette skal stå på et ca 15 kvm kontor/gjesterom/tv rom. Dette anlegget står og spiller her i "gutterommet" nå. Herlige komponenter og svinger som bare det. Forsterkeren kan switches til hodetelefonforsterker, så mine gamle Grado skal få leve igjen.
Mer om dette da alt er på plass i min egen tråd.

RBN
 

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
Jeg er meget fristet af et sæt Sennheiser HD 800.

Hvilken forstærker skal man vælge til sådan et par?

Hvem laver virkelig super gode og lækre hovedtelefonforstærkere?

Må meget gerne være solid state da jeg absolut ingen erfaring har med rør.

Hvad mener I?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Betyr det at du ikke ønsker rør på grunn av at du ikke har erfaring med det? Mange av de gode har rør, og de rørene som brukes i head fi er ikke vanskelige å forholde seg til. Lette og skifte, lang levetid og ingen problemer med justering av bias.
 

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
baluba skrev:
Betyr det at du ikke ønsker rør på grunn av at du ikke har erfaring med det? Mange av de gode har rør, og de rørene som brukes i head fi er ikke vanskelige å forholde seg til. Lette og skifte, lang levetid og ingen problemer med justering av bias.
Ikke nødvendigvis. Men jeg vil helst have et lukket kabinet, så mine unger ikke kan komme til at pille ved rørene.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Brian7500 skrev:
baluba skrev:
Betyr det at du ikke ønsker rør på grunn av at du ikke har erfaring med det? Mange av de gode har rør, og de rørene som brukes i head fi er ikke vanskelige å forholde seg til. Lette og skifte, lang levetid og ingen problemer med justering av bias.
Ikke nødvendigvis. Men jeg vil helst have et lukket kabinet, så mine unger ikke kan komme til at pille ved rørene.
I gamle dager var det svært uvanlig å se rørene, men de var der likevel. Mange konstruksjoner liker å skryte av at de bruker rør, men ikke alle.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Mente det var Lehman Black Cube Linear som var brukt som demoforsterker for HD800. Regner med at det er en grunn til det :)
Hører på Burson sin amp om dagen, og sikkert en meget god kandidat det også.
 

jaerbo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
164
Antall liker
1
Torget vurderinger
8
Leben CS300XS - både rør, og lukket for barnefingre!



Den er jo i også en meget habil forsterker for vanlige (+90dB) høytalere. ;)

JE
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
HD800 fungerer iallefall suverent bra med Naim Headline (Napsc/HiCap psu'er) her. Jeg går nok for den løsningen med HiCap, men har ikke markedsoversikt ellers.
 

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
Vidar P skrev:
HD800 fungerer iallefall suverent bra med Naim Headline (Napsc/HiCap psu'er) her. Jeg går nok for den løsningen med HiCap, men har ikke markedsoversikt ellers.
Har Headline en meget Naim agtig klang? Eller er den til at bruge med andet udstyr også?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva er Naim-aktig klang? Den virker iallefall med HD800, og det låter bare avsindig bra. Så den har vel simpelthen bare en bra klang da, skulle jeg tro. Vet ikke hvilken annen klang det skulle være. Naim-bokser har fint lite egenklang i mine ører.

Hodetelefonforsterkeren kan også brukes med andre produsenters preamper, da må man spesifisere RCA tilkobling.
 

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
Vidar P skrev:
Hva er Naim-aktig klang? Den virker iallefall med HD800, og det låter bare avsindig bra. Så den har vel simpelthen bare en bra klang da, skulle jeg tro. Vet ikke hvilken annen klang det skulle være. Naim-bokser har fint lite egenklang i mine ører.

Hodetelefonforsterkeren kan også brukes med andre produsenters preamper, da må man spesifisere RCA tilkobling.
Okay. Det var nemlig mit næste spørgsmål. Om den kunne fåes med RCA.

Den skal ihvertfald med på listen.

Tak for tippet Vidar ;)
 

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
Hvad med Rudistor og deres Solid State forstærkere?

Er der nogen der har erfaring med dem?

Og er de gode og lækkert byggede?
 

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
Og hvad med Lehmann Black Cube Linear?

Hvad mener I om den?
 
Topp Bunn