Hodetelefonforsterker - 6H30 - Innvendinger?

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Byggelysten tar overhånd. Går med svangre planer om å gjennomføre dette:

Skjema-6h30headphoneamp.JPG


Skjemaet er hentet fra K&K Audio som jeg tidligere har handlet fra. Konstruksjonen frister med sin super-enkelhet og tilgjengelige komponenter.

Hodetelefonene er ikke i hus, men ønsker å prøvelytte Hifiman HE-500 og Audeze LCD-2. Muligens er LCD-X er innen rekkevidde dersom jeg liker disse svært mye bedre. Men forskjellen bør være påtagelig til 2-3 ganger prisen. Hodetelefonene vil nok først og fremst bli brukt på hytta.

Er det noen erfarne rørbyggere som har innvendinger til skjemaet?
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
.. og ser at 6H30 er et dual triode rør. Kan man da bruke kun et rør til begge kanaler? Hva med øverhøring? Eller bruker man to tør og paralellekobler anoder og katoder i hvert enkelt rør? Som alle skjønner er jeg newbie på rør.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er ikke så mye mer å finne på sidene til K&K.
Send en mail med spørsmålene du har.
Får det ikke til å stemme med 10mA i Lundahltrafoen og 20mA hvilestrøm i røret.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Får det ikke til å stemme med 10mA i Lundahltrafoen og 20mA hvilestrøm i røret.
Nå skal ikke jeg utgi meg for å være noen rørekspert, men dette må vel forstås som 20mA i røret, fordelt på 10mA i hver av de to parallelle viklingene?

Mvh
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Det er ikke så mye mer å finne på sidene til K&K.
Send en mail med spørsmålene du har.
Får det ikke til å stemme med 10mA i Lundahltrafoen og 20mA hvilestrøm i røret.
Jeg skal nok spørre K&K også. Men alltid lurt å sjekke med ekspertisen her først, så man stiller de rette spørsmålene :)
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.379
Interessant tråd. Denne skal jeg følge. Går i tanker om å bygge en hodetelefonforsterker selv.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Jeg ville heller gått for LL1660 som utgangstrafo. Følgende er hentet fra Lundahls sider:

"For most SE applications, the LL1660 outperforms the LL1630 and LL1635."

http://www.lundahl.se/wp-content/uploads/2013/05/1660.pdf Alternativ Q burde virke.

Som likeretter ville jeg brukt en dobbel likeretter som 6X4 istedet for de to Damper Diodene 6CL3. Ingenting galt med Damper Dioder, men jeg mener det blir enklere med en dobbel likeretter.
6X4 kan levere 70 mA.

Denne ville også virke:

Figure 5

VH. Bernt
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Jeg ville heller gått for LL1660 som utgangstrafo. Følgende er hentet fra Lundahls sider:

"For most SE applications, the LL1660 outperforms the LL1630 and LL1635."

http://www.lundahl.se/wp-content/uploads/2013/05/1660.pdf Alternativ Q burde virke.

Som likeretter ville jeg brukt en dobbel likeretter som 6X4 istedet for de to Damper Diodene 6CL3. Ingenting galt med Damper Dioder, men jeg mener det blir enklere med en dobbel likeretter.
6X4 kan levere 70 mA.

Denne ville også virke:

Figure 5

VH. Bernt
Takk for gode innspill! Midt i blinken. Trenger nok noen dager til å fordøye denne.

Når du sier om figur 5 at "denne vil også virke": skal jeg lese mellom linjene at du mener det alternativet vil låte bedre? Et raskt søk på 5687 vs 6H30 gir intet klart svar. Noen liker mora og andre dattera.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Fordelen med 5687 er at det ennå finnes mange forskjellige fabrikater. ECC99 er også en mulighet, men som 6H30 er det bare et fabrikat. VH. Bernt
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
En fin krets egentlig, enkel og grei. Fristende å gjøre endel ting som f.eks en regulator til power og en kvalitetsattenuator. Utgangsimpedansen blir omlag 30ohm med 6H30. Litt i grenseland for å drive disse to hodetelefonene du snakker om med hhv. 38ohm og 60ohm impedans vil jeg si, men har liten erfaring med akkurat disse kannene. Du kan muligens ende opp med litt lite gain her...

Er enig i at 6H30 er dyrt rør om dagen, spesielt enkelte typer. Det gjelder forøvrig 5687 også, men utvalget er jo bedre. I denne kretsen er det nok lurest å bruke 6H30 for å få lav nok utgangsimpedans og ville vært litt forsikitg med å bytte LL1660 uten å tenke, da denne vil gi endel høyere kobbertap.
5687 med LL1660 havner på omlag 450ohm utgangsimpedanse etter mine beregninger, og da er man i ett litt annet landskap mtp driving av hodetelefoner.

Ett alternativ må være 6C45 røret parret med en trafo med høyere viklingsforhold og samtidig moderate kobbertap. Kanskje LL1664 eller 1663 med endten paralelle eller seriekoblede primærviklinger og "gappet" til 20—30mA. Mer i retning av en slik kombo tror jeg det er lurt å vurdere.

Hvis du sterkt vurderer slike typer hodefoner så tror jeg at jeg ville ha startet en tråd på KandK forumet for å fiske litt hva Kevin tenker.
 
Sist redigert:

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Takk for innspil alle sammen.

Jeg skal studere temaet nærmere og håper å lage en tråd på KandK-forumet i helga. Lenke kommer!
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Nå har jeg ikke regnet på utgangsimpedansen på LL1660 med alternativ Q og 5687 røret, men 450 Ohm høres mye ut. 6H30 har 840 Ohm anodemotstand og 5687 rundt det dobbelte om du bruker mye strøm ( 36 mA ). Mindre strøm gir høyere anodemotstand og da havner man kanskje på 450 Ohm.
Med 6C45 bør du bruke grid stopper motstander på gitteret da den kan gå i selvsving. For lavere utgangsimpedans kan du bygge en "spud amp" med et rør, noe som har vært gjort tidligere her på Hifisentralen. VH. Bernt.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Fordelen med 5687 er at det ennå finnes mange forskjellige fabrikater. ECC99 er også en mulighet, men som 6H30 er det bare et fabrikat. VH. Bernt
Egentlig 3 fabrikat: Orginalen fra Reflektor (stengte produksjonen i 93)
Sovtek begynte i 94 (med dårlig kvalitet i starten), og
ElektroHarmonix, som leverer "gull-pinne-utgave"
(Nå er Sovtek Og EH under samme eigere...så forskjellene er nok små...)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.944
Antall liker
13.260
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
min SPUD har egen tråd......
mvh
Leif
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Nå har jeg ikke regnet på utgangsimpedansen på LL1660 med alternativ Q og 5687 røret, men 450 Ohm høres mye ut. 6H30 har 840 Ohm anodemotstand og 5687 rundt det dobbelte om du bruker mye strøm ( 36 mA ). Mindre strøm gir høyere anodemotstand og da havner man kanskje på 450 Ohm. Med 6C45 bør du bruke grid stopper motstander på gitteret da den kan gå i selvsving. For lavere utgangsimpedans kan du bygge en "spud amp" med et rør, noe som har vært gjort tidligere her på Hifisentralen. VH. Bernt.
Min feil, det blir nærmere 230R i alt. Q og ca. 1.8k anoderesistans for 5687. Fortsatt for høyt etter min mening. Kan komme med noen tall for en løsning med 6C45 senere i helgen. Gitterstopper og matchede rør er viktig ja.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Her er spørsmål til, og svar fra Kevin i KandK Audio.

Spørsmål: Headphone amplifier - 6H30 - gormj - K&K Audio / Lundahl Transformers
Svar: RE: Headphone amplifier - 6H30 - KevinC - K&K Audio / Lundahl Transformers

Neppe noen bombe at svaret er på linje med bidragsyterne i denne tråden :) Så jeg er veldig interessert i et enkelt skjema med 6C45. Finnes jo en del på nettet, men hva som er bra og mindre bra for lavimpedante hodetelefoner er jeg vanskelig i stand til å vurdere selv.

Dersom noen har kvalifiserte synspunkter på at rør er feil veg å gå i dette tilfellet, så har jeg et åpent (såvidt det er) sinn.
 
Sist redigert:

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Takk! Har ikke sett den, ventet på lenken :)
Travelt på jobb, så dette er litt slik "før jeg legger meg"-aktivitet for tiden.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Nå har jeg skummet lynraskt gjennom tråden og kan vel ikke akkurat si at budskapet gis inn med teskje. Fremdeles aner jeg ikke engang hva SPUD står for, til tross for Slukets forsøk på forklaring på side x i tråden.

Finnes det et komplett skjema, som noen har bygget, og med lytteinntrykk for lavimpedante hodetelefoner? Et eller annet sted i verden? Blir nesten litt skeptisk. Tror ikke jeg kommer til å bygge 6C45 inn i et vakkert kabinett uten en testoppkobling først.

Setter min lit til at slarssen kommer opp med et genialt skjema som kvalitetssikres av de andre her inne :).
 
Sist redigert:

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.051
Antall liker
2.819
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
sitat ifra tubelabs side :
What is a spud amp? The usual definition is an amp that uses one tube per channel. It comes from the phrase “one tuber” which was shortened to “tuber” which is another word for a potato, and so is “spud”. Somehow the name stuck.
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Jeg har sett litt på tall idag, og jeg begynner å frykte at å designe en SPUD rørforsterker for slike hodetelefoner du ønsker ikke er helt trivielt å få til. Da hvis man vil ta høyde for at alle parametrene som effekt, dempningsfaktor og gain.

Problemet blir i bunn å grunn å få til nok spenning ut, da også gain som Kevin nevner. Audeze og Hifiman er alle ganske tungdrevne, og begge Audeze har anbefalt å ha minst 1W tilgjengelig. Dette blir omtrent 11Vpeak for LCD-2 som er 60ohm. Dette blir vanskelig med kun ett rør som 6C45 hvis man samtidig vil ha lav utgangimpedans/god dempningsfaktor. Typisk for hodetelefoner er vel å prøve å sikte på dempningsfaktor på 10 eller mer.

For eksempel med 6C45 og LL1664 får vi nok ikke skvist ut mere enn ca. 430mW i LCD-x (22R), 310mW i Hifiman (38R) og 220mW i LCD-2 (60R) og samtidig ha noenlunde akseptabel dempningsfaktor. Gain blir ca. 2x (6dB). Så denne ideen her er nok ikke helt perfekt heller. Hmmm.

Mulig man nok tenke mer kreativt, og da blir det flere veier en kan gå. Du kan gå for en løsning med to rør i kjeden, ett utgangsrør og ett driverrør (altså egentlig en helt standard SE effektforsterker:)).
Eller en kan kanskje vurdere en løsning med en utgangstrafo med forskjellige tappinger på sekundærsiden for å kunne ta høyde for forskjellige impedanser slik at du kan eksperimentere med utgangsimpedansen og utgangspenningen (noe slikt som denne). Antar du ikke er bundet til å bruke Lundahl trafo :)

Hovededpoenget er at vi trenger mer spenning ut om vi skal forholde oss til produsentenes anbefalninger om effektkrav.

En ting du bør gjøre er jo å lese litt opp på de forskjellige hodetelefonene for å få deg ett inntrykk av hvor mye effekt de egentlig trenger, og hvor følsomme de er for å bli drevet av litt høy impedans. Audeze skryter jo av at kannene deres har helt flat impedanskurve så du vil iallefall ikke få noen problemer med frekvensavvik. Trenger du 1W eller mer for å få det høyt nok? Kanskje det finnes tråder om disse hodetelefonene på Hodetelefon-sidene her på HFS?

- slarssen
 
Sist redigert:

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
EllersVegardW #1: Takk for forklaring på SPUD.
@sander: Fins ikke noe max-budsjett. Vet av erfaring at det er best å late som om porto, toll og alle småutgifter ikke eksisterer. Et raskt overslag over 6H30-skjemaet, som nå ligger grundig dødt og begravet, tilsier ca 5-6kNOK. Lundahl-trafoene er prisdrivende. Finnes mye bra på brukten eller hos WOO til den prisen.

@slarssen og VegardW #2: slarssens beregninger og betraktninger, støttet av VegardWs lenke, gjør det vel ganske grundig klart at bruk av SPUD (single tube pr channel) for lavimpedante hodetelefoner er feil løype.

Så da blir det vel å følge slarssens råd å lese seg opp på hvilke (rør-)konstruksjoner som passer disse hodetelefonene. Det superenkle byggeprosjektet blir nok dermed litt mer arbeidskrevende. Kanskje noe mer sånn som dette ;).

Ellers er det litt skremmende å se at VegardWs lenke omtaler nok et skjema som "bare |er et utkast og ennå ikke bygget". Mange slike der ute. Håper jeg ikke ender opp der.
 
Sist redigert:

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Apropos WOO Audio. Sjekket specen p[ deres siste tilskudd: WA7 Fireflies. Lekker liten sak med innebygd DA.

Two 6C45 driver/power tubes
Headphones impedance : 8-600 Ohms
Max output: approx 1 watt @ 32 ohms

Skryter de på seg litt vel mye ang. hodetelefonimpedans, eller har de gjort noe lurt? SKjønt det er kanskje snakk om "virker for", ikke "låter bra med".
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.051
Antall liker
2.819
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Ville ikke bekymret meg når det gjelder Pieter T. Denne kan du trygt bygge. Pieter lager enestående gode trafoer.
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Har en integreret på 2*2w med hovedtelefonudgang i shoppen som åbnes primo april
 
Sist redigert:

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Har en integreret på 2*2w med hovedtelefonudgang i shoppen som åbnes primo april
DC-koblet fra en 5687 der fungerer som pre via lundahls 1660 over i en lille effekttriode som trækker enten højtalere eller htf out via et sæt lundahl 1682
Men den er dyr qua de fire Lundahler,samt to separate strømforsyninger hvoraf den ene er reguleret,plus dc på glød - ensretterrør og zenerrør
"shoppen som åpnes": Her er det noe jeg ikke har fått med meg. Shop? DIY? Svar gjerne på PM dersom det bryter med reglene å svare her.
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Apropos WOO Audio. Sjekket specen p[ deres siste tilskudd: WA7 Fireflies. Lekker liten sak med innebygd DA.

Two 6C45 driver/power tubes
Headphones impedance : 8-600 Ohms
Max output: approx 1 watt @ 32 ohms

Skryter de på seg litt vel mye ang. hodetelefonimpedans, eller har de gjort noe lurt? SKjønt det er kanskje snakk om "virker for", ikke "låter bra med".
Den der var jo en fin liten sak ja. Synes de virker noe liberale i spesifikasjonene, men den får mye skryt. Her er det noen som har testet, og målt, denne forsterkern:
Woo Audio WA7 Review

Under measurments så ser man at de ikke får pumpa mer enn ca. 670mW i 37ohm. Den har 37ohm og 112ohm i utgangsimpedans i hhv high og low modus. Altså en dempningsfaktor på ca. 1 for Audeze kanner.

Det som er enda mer intressant her er jo at han ikke nevner noen problemer med for lite effekt i Audeze LCD-3 som er 45ohm/91dB. Her får man kanskje bare 500mW ut av WA7. Kanskje vi kan bruke denne testen (og eventuelt andre tester for å kryssjekke) til å konkludere med at ett par hundre mW er mer enn nok? Og det virker som om det ikke nevnes noen problemer med liten dempningsfaktor heller.

Isåfall kan det jo alikevell være trygdt å gå for 6C45 og en utgangstrafo med 2-3 utgangstappinger på. F.eks. en 5k med tappinger for 8-16-32 eler noe. LL1663/64 har kun en enkelt utgangsvikling så disse blir litt lite fleksible. Da hadde det gått ann å få spesialviklet en trafo fra f.eks. Electraprint eller liknende, noe som ikke er avskrekkende dyrt eller har noe spesielt lengre ventetid.

Synes den linken Vegard linket til også er meget morsom, og garantert veldig god. Men er han ferdig med å utvikle de trafoene? Det nevnes også i tråden at man trenger ett ekstra gain steg for å drive lavimpedante kanner, så da er man oppe i 3-4 rør pr kanal. Ikke egentlig så veldig komplisert heller. Jeg liker den :)

- Stig

Edit: hadde lest av feil effektverdier. Oppdatert med riktige.
 
Sist redigert:

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Har klodra ned ett utkast til en mulig løsning med 6C45. Det er lettere å diskutere detaljer hvis man har ett skjema.

6C45 Headamp.JPG


Her har jeg satt opp to tappinger på trafoen. Dempningsfaktorern blir endel mindre en det jeg har snakka om tidligere, mellom 3-4 for de hodetelefonene du har nevnt. Dette til fordel for noe høyere utgangseffekt, omlag 500mW.

Basert på inntrykkene fra Woo audio forsterkeren og testen jeg fant så vil jeg tro denne skal kunne fungere bra.

- slarssen
 
Sist redigert:

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Hva med denne her: Neurochrome.com : : Audio
Blir litt flere rør og ikke spud, men så er det ferdige kort å få kjøpt, en oppskrift å følge samt noen veldig fornøyde som har gått løypa før.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Hva med denne her: Neurochrome.com : : Audio
Blir litt flere rør og ikke spud, men så er det ferdige kort å få kjøpt, en oppskrift å følge samt noen veldig fornøyde som har gått løypa før.
Jo, denne så veldig spennende ut. Takk! Mens jeg leser mer om denne 300Bforsterkeren, må jeg innrømme at en WOO 6SE på brukten frister litt.

Edit: Initielle tanker etter første gjennomlesing:
1) Dette blir over budsjett.
2) Dette vil ta tid.
3) Risiko for å slite med brum/støy.
4) Kostbare rør.
5) På den annen side. Kommer ikke til å mangle byggeprosjekt med det første :)

Kanskje noe enklere kjøpt først, så kan et slikt prosjekt inngå i en langtidsplan.
 
Sist redigert:

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
For den spente leser skylder jeg å informere om at disse DIY-planene havarerte med å kjøpe WOO WA6SE på Torget. Det hadde nok hverken blitt billigere, bedre lyd eller penere om jeg hadde gjort det selv. Det er vel slike slag livet gir av og til :rolleyes:

Men reisen har jo uansett vært artig og lærerik. Takk til alle som har bidratt!


wa6se-8.jpg
 
Sist redigert:

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Gratulerer :)

Hvilke hodetelefoner falt valget på?

-slarssen
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Gratulerer :)

Hvilke hodetelefoner falt valget på?

-slarssen
Veldig godt spørsmål! Etter et jobbmøte i Oslo i dag stakk jeg innom Oslo Hificenter og hørte på diverse. Godt utvalg, god og hyggelig service. Fremdeles er Audeze LCD-X favoritten. Varm lyd. Ingenting som stikker seg frem. Tror disse passer til nesten all musikk jeg spiller og at man kan lytte i lang tid. Men så var det prisen da. Hadde jeg bare skulle hatt noen hodetelefoner sånn i full fart hadde jeg forlatt butikken med AKG-712. Veldig annerledes enn LCD-X, men det var vel alt annet jeg hørte også. Det jeg prøver å si er at dersom jeg ikke går for LCD-X, kan jeg like godt kjøpe noe som koster 10k mindre. Mitt subjektive inntrykk etter begrenset tid i et litt stressende lyttemiljø.
 

MrXpose

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2013
Innlegg
54
Antall liker
76
Sted
Hønefoss
Hyggelig og uventet å snuble over deg på asylet gormj! Som sagt, her er det bare å kline til. Livet er for kort til å høre musikk med middels bra hodetelefoner!
 
Topp Bunn