Hodetelefoner til rock (og kanskje også iPhone?)

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hei

noen som har forslag til hodetelefoner til rock / metal?

ingen ulempe dersom har høy følsomhet også (iphone)

har hørt på AKG Q701 men falt ikke helt for de. Hørte dog kun på democd til Soundgarden og det var ganske sedat musikk...

Vil ha bass og engasjement men ingen boombox ;-)

mvh Gisle
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
AKG K / Q701 er vanskelige å drive, og viser best hva de er god for med en god dedikert hodetelefon forsterker, ardilla her inne liker Q701 med Violectric HPA-V200.

Når det gjeller bass hodetelefoner er det flere som kan svare deg bedre en meg.

Men som en rock hodetelefon er Grado en mulighet, spesielt hvis du liker gitar, men de er noe pågående i toppen i forhold til mine personlige preferanser.

Ellers er det vell flere tråder som omtaler mer typiske bass hodetelefoner. Sony, JVC, Audio-Technica, V-MODA osv er vell mulige kandidater.
 

Buyer no 1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.08.2012
Innlegg
162
Antall liker
65
Sted
Danmark, København
Jeg vil også foreslå at prøve Grado, hvis det drejer sig om punch uden at være en boombox.

Dog kan komforten være en problem for nogle, med mindre vi taler om de helt store modeller med full-size puder. Personligt har jeg ingen problemer med komforten med mine RS1, men jeg ved der er andre der ikke synes de er behagelige at have på i lang tid ad gangen.
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Hei

noen som har forslag til hodetelefoner til rock / metal?

ingen ulempe dersom har høy følsomhet også (iphone)

har hørt på AKG Q701 men falt ikke helt for de. Hørte dog kun på democd til Soundgarden og det var ganske sedat musikk...

Vil ha bass og engasjement men ingen boombox ;-)

mvh Gisle
Hei.
Jeg vil anbefale Audio Technica ATH M50 hvis du skal ha lukkede og brukes med IPhone. De koster vel også under en tusenlapp og er derfor rimelige i innkjøp. AKG 701 er litt for tynne i lyden til rock og er ikke i nærheten av å lyde ok med IPhone syntes jeg.
AKG 701 er riktig så gode på akustisk musikk og må ha en forsterker som klarer å gi dem nok krutt. Da er de veldig gode
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
AKG 701 uten en skikkelig forsterker er meningsløst.

Sennheiser momentum, Ultrasone Ed8, Akg550 / 551 er noe du bør kikke på.
 
T

Tittentei

Gjest
Artig nick du hadde, hehe. :)

Husk at Grado (som er effektive og ofte nevnes som gode i forbindelse med rock) ikke isolerer noe særlig mot støy utenfra, slik at de ikke egner seg spesielt godt til portabelt bruk. Det er en tradeoff mellom lydkvalitet og isolasjon, fordi åpne klokker (som Grado m.fl.) generelt låter bedre enn lukkede, men ved åpen konstruksjon må nødvendigvis isolasjonsevnen være dårligere.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
CAL burde gi deg det du trenger. Og siden du skal dra dem med deg rundt om kring så trenger du ikke være så innmari redd for dem siden de spiller som F uten å koste skjorta. :) Av de andre headsetta jeg har eid så er kanskje dt770 også en kandidat. Den har litt slam i bunnen og mine er gode på metal, men jeg er litt usikker på om iPhonen din kan dra dem godt nok.

Både He500 og CAL er glimrende til metal men førstnevnte kan du glemme å bruke på en telefon.


Hei

noen som har forslag til hodetelefoner til rock / metal?

ingen ulempe dersom har høy følsomhet også (iphone)

har hørt på AKG Q701 men falt ikke helt for de. Hørte dog kun på democd til Soundgarden og det var ganske sedat musikk...

Vil ha bass og engasjement men ingen boombox ;-)

mvh Gisle
 
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Prisnivå og bruksmønster?

Det vil være fint om trådstarter kan fortelle noe om ønsket prisnivå. Forslagene har variert ganske mye.

Trådstarter nevner bruk med Apple iPhone, men forteller intet om bruksmønster. Det er stor forskjell på å sitte på verandaen, hagen el.l. (rimelig stille + liten utstyrsødeleggelsesfare) med en iPhone vs. T-bane eller buss hver dag til og fra jobb (rimelig støyfullt + større utstyrsødeleggelsesfare).

har hørt på AKG Q701 men falt ikke helt for de. Hørte dog kun på democd til Soundgarden og det var ganske sedat musikk...

Vil ha bass og engasjement men ingen boombox ;-)
AKG K 701 et. al. er ikke kjent for sin bassmengde, gjerne best egnet for akustisk musikk fremført av små ensembler og trenger(/har meget godt av) en velegnet hodetelefonforsterker.
 

Buyer no 1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.08.2012
Innlegg
162
Antall liker
65
Sted
Danmark, København
Husk at Grado (som er effektive og ofte nevnes som gode i forbindelse med rock) ikke isolerer noe særlig mot støy utenfra, slik at de ikke egner seg spesielt godt til portabelt bruk. Det er en tradeoff mellom lydkvalitet og isolasjon, fordi åpne klokker (som Grado m.fl.) generelt låter bedre enn lukkede, men ved åpen konstruksjon må nødvendigvis isolasjonsevnen være dårligere.
Det har du ret i. Jeg vil endna godt gå skridtet videre, og påstå, at mine Grado RS1 nærmest anti-isolerer! Udformningen af trekoppen gør, at den faktisk fungerer som et lille hørerør. Udefrakommende lyde, fx blæserstøj fra computeren, går klart tydeligere igennem med RS1 end med andre af de åbne konstruktioner jeg har hørt.

@Audiodidakt: Du skriver at de skal bruges med iPhone, men du skriver også at AKG Q701 har været prøvet. Tænker du at anvende hodetelefonen "på farten" eller vil du blot have mulighed for at anvende iPhone som kilde?
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Her er det fart -bra :)

som nevnt har jeg testet q701. Det var med hodetelefonforsterker, men som nevnt: jeg ble ikke frelst

prisnivå er ikke en veldig faktor så lenge vi ikke overstiger 3000 (med så mye...;-))

førstepri er headfi i hjemmet, men dersom de i tillegg duger på iphone (evt med portabel forsterker) så er det definitivt et pre.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
701 trenger ikke en hvilken som helst forsterker, det skal være veldig mange kvalitets-mW til rådighet for å vekke den.

Men den er uansett innen rockefon.

Har dy forsterker nå?
 

Orpheus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Beyerdynamic Custom One Pro er en kandidat jeg ville ha prøvd ut til rock/metal. Den drives lett av iPhone o.l. og tilbyr en unik mulighet til å avstemme bassgjengivelsen med en variabel bassport.

Ellers er er favoritten min til bærbart Sennheiser Momentum. Lettdrevne små klokker som låter fint på så si alle sjangre.
 
Topp Bunn