Hodetelefoner til Mcintosh MA6300, Lukkede helst.. Hva anbefales?

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
Hei,

Har nettopp fått min Ma6300, og nyter den så godt jeg kan. Samtidig har behovet for hodetelefoner meldt seg.
Er helt grønn på dette området. Etter tips fra tekniker hos Mcintosh Labs så burde jeg finne meg noen hodetelefoner med impedanse maks 100 ohm.
De bør også være lukket, slik at jeg kan nyte musikken mest mulig uforstyrret, og samtidig ikke sjenere andre rundt meg.

Budsjett er uklart. Har sett både på AKG K550 og Audio Technica ATH-M50.
Tips og synspunkter/erfaringer mottas med stor takk.

Musikksmak er alt mellom himmel og jord. Nesten.

Mvh
Torgeir
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
McIntosh hodetelefonforsterkerspesifikasjoner

Har nettopp fått min Ma6300, og nyter den så godt jeg kan. Samtidig har behovet for hodetelefoner meldt seg.
Er helt grønn på dette området. Etter tips fra tekniker hos Mcintosh Labs så burde jeg finne meg noen hodetelefoner med impedanse maks 100 ohm.
[...]
Har du mottatt tekniske hodetelefonforsterkerspesifikasjoner for McIntosh MA6300 tilsvarende det jeg gjorde for bl.a. McIntosh MA7000 og MCD500 (se nedenfor)? Hvis ikke, bør du straks be om det.

Det vil gi oss betydelig mer innsikt enn "noen hodetelefoner med impedanse maks 100 ohm" hvilket er vel tynt siden matching bør ta hensyn til bl.a. hodetelefonforsterkerens utgangsimpedanse og effektkapasitet ved ulike hodetelefonimpedanser, og hodetelefonens inngangsimpedanse og sensitivitet. Anbefalingen skiller seg dessuten noe fra anbefalinger som er gitt for enkelte andre McIntosh-produkter og det man kan beregne utfra nedenfølgende spesifikasjoner.

[...]

Noen ganger stusser jeg på hvorfor ikke HFSere henviser til andre relevante tråder og innlegg, spesielt når de er rimelig ferske som i dette tilfellet.

Som vi har vært inne på flere ganger tidligere har McIntosh (ganske) gode hodetelefonforstermoduler i mange av sine produkter. Dessverre oppgir de ikke fulle spesifikasjoner for hodetelefonforstermodulene i standarddokumentasjonen. Derimot er den utmerkede McIntosh & Snell Tech Support behjelpelig med slikt hvis man spør dem.

Repetisjon for nye lesere:

Jeg har tidligere kontaktet den utmerkede McIntosh & Snell Tech Support og fått hodetelefonforsterkerspesifikasjoner for bl.a. McIntosh MA7000 og McIntosh MCD500.

Du bør be McIntosh & Snell Tech Support om hodetelefonforsterkerspesifikasjoner for McIntosh C48. Det er i hvert fall interessant med hodetelefonforsterkerdelens utgangsimpedanse og effektkapasitet ved ulike hodetelefoninngangsimpedanser. De svarer som regel i løpet av 24 timer.

[...]
Jeg mottok for vel et år siden noen hodetelefonforsterkerspesifikasjoner fra Chuck Hinton ved McIntosh & Snell Tech Support. Jeg tror jeg har postet dem før, men fant dem ikke igjen.
The MA7000 headphone amp is typical of recent model preamps. The MCDs have a stronger amplifier and I will let Ted give you their characteristics.

The output impedance is less than 1 ohm, rising to 5 ohms at 20kHz and 15 ohms at 20Hz.
Power output is approximately:
600 ohms - 100mW
200 ohms - 150mW
100 ohms - 80mW
50 ohms - 40mW
25 ohms - 20mW

The C1000 and C500 produce more output and lower output impedance at low frequency:
The output impedance is less than 1 ohm, rising to 5 ohms at 20kHz.
600 ohms - 150mW
200 ohms - 260mW
100 ohms - 260mW
50 ohms - 160mW
25 ohms - 80mW
Spesifikasjonene for MCD301 og MCD500 kom i en tabell i et worddokument. Akkurat nå har jeg ikke lyst til å fikle med en HTML-tabell (beklager):
MCD301_MCD500 HEADPHONE-AMP SPECIFICATION
OUTPUT IMPEDANCE: 100ohms
DISTORTION: 50 ohms or higher Load .004% max.
25ohms Load .026% max.

OUTPUT: Ref. OUTPUT VOLTAGE Ref. OUTPUT POWER Max. OUTPUT VOLTAGE Max. OUTPUT POWER
600 ohms Load 2V 6.6mW 5.8V 55mW
200 ohms Load 1.5V 11mW 4.5V 100mW
100 ohms Load 1V 10mW 3.36V 112mW
50 ohms Load .75V 11mW 2.2V 97mW
25 ohms Load .45V 8mW 1.4V 78mW
Matching av hodetelefon og hodetelefonforsterker
Som ovennevnte spesifikasjoner viser, er McIntosh hodetelefonforsterkermoduler ikke like, og de passer heller ikke nødvendigvis til alle hodetelefoner. Man må derfor velge hodetelefon med en viss omhu.

InnerFidelitys "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" gir enkle og gode råd om matching av hodetelefon og hodetelefonforsterker. Ikke la deg skremme av ordene "Measurement Recommendations".

Så snart du har mottatt hodetelefonforsterkerspesifikasjoner for McIntosh C48 fra McIntosh & Snell Tech Support, kan du benytte NwAvGuy's anbefalinger til å utelukke hodetelefoner som ikke passer med din McIntosh C48.

PS:
Jeg har lurt på om vi bør samle informasjonen om McIntosh hodetelefonforsterkerspesifikasjoner i en egen tråd, men har nå mest lyst til å vente på wikien Høvdingen har lovet oss i løpet av juli (selv om det kanskje tar litt lengre tid). En wiki passer bedre for slik dugnadsbasert informasjon
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Lukkede hodetelefoner

De bør også være lukket, slik at jeg kan nyte musikken mest mulig uforstyrret, og samtidig ikke sjenere andre rundt meg.

Budsjett er uklart. Har sett både på AKG K550 og Audio Technica ATH-M50.
Tips og synspunkter/erfaringer mottas med stor takk.

Musikksmak er alt mellom himmel og jord. Nesten.
Har du lest "InnerFidelity's "Wall of Fame" Full-Size Sealed"? Det kan være en start. Det finnes selvsagt flere kandidater. Vær dog oppmerksom på at det ser ut til å være vanskeligere å lage gode lukkede hodetelefoner enn åpne.

Følg dog mitt råd i innlegg #2 om først å skaffe (mer utfyllende) tekniske hodetelefonforsterkerspesifikasjoner for McIntosh MA6300.
 

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
Ferierer med dårlig nett.. Kommer sterkt tilbake:)
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Mens vi venter kunne det være interessant å høre litt mer om hvordan Mcintosh presterer med hodetelefoner på sine produkter generelt. Det er hodetelefonutgang både på MA7000 og MCD500, hvilken karakter og kvalitet er det på disse? En kan vel kanskje ikke forvente samme nivå som ved dedikerte hodetelefonforsterkere, men likevel kan en kanskje ha tilnærmet fullgodt utbytte ved å bruke de rette telefonene?
 
T

Tittentei

Gjest
Mens vi venter kunne det være interessant å høre litt mer om hvordan Mcintosh presterer med hodetelefoner på sine produkter generelt. Det er hodetelefonutgang både på MA7000 og MCD500, hvilken karakter og kvalitet er det på disse? En kan vel kanskje ikke forvente samme nivå som ved dedikerte hodetelefonforsterkere, men likevel kan en kanskje ha tilnærmet fullgodt utbytte ved å bruke de rette telefonene?
Jeg har snakket med en person på head-fi som har prøvd det meste av top tier hodetelefoner og mange forsterkere. Han liker hodetelefonutgangen på en vintage mcintosh bedre enn mye annet han har hørt, haha. Tør ikke si hvilken det er, siden jeg er på jakt etter en sånn selv, hehe. Man skal nok ikke kimse av kvaliteten på disse utgangene. Hørte selv Sennheiser HD 598 på MA7000 (for øvrig impedanse-mismatch) og det låt veldig bra.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
McIntosh gode hodetelefonforstermoduler og hodetelefonmatching

Mens vi venter kunne det være interessant å høre litt mer om hvordan Mcintosh presterer med hodetelefoner på sine produkter generelt. Det er hodetelefonutgang både på MA7000 og MCD500, hvilken karakter og kvalitet er det på disse? En kan vel kanskje ikke forvente samme nivå som ved dedikerte hodetelefonforsterkere, men likevel kan en kanskje ha tilnærmet fullgodt utbytte ved å bruke de rette telefonene?
Som ovennevnt "har McIntosh (ganske) gode hodetelefonforstermoduler i mange av sine produkter." Mange av dem er i hvert fall en god start hvis man velger hodetelefon med en viss omhu (se nedenfor). Jeg tror også at de kan være alt mange trenger og ønsker.

Man bør dog, som du er inne på, passe på at man benytter hodetelefoner som elektrisk passer sammen med produktets hodetelefonforstermodul. Jeg gjorde noen beregninger i august for McIntosh MA7000 (se nedenfor i separat innlegg). Den passer til mange av mine hodetelefoner, spesielt hvis man ikke har behov for ekstra høye lydstyrkenivåer. Jeg tror AKG K 701 var den minst egnede (i betydningen antagelig for lite effekt for dens inngangsimpedanse og sensitivitet jfr. NwAvGuys tall for moderate lydstyrkenivåer) mens Denon AH-D7000 var ganske akkurat p.g.a. sin lave inngangsimpedanse. Det kan dog tenkes at også AKG K 701 går greit for min del siden jeg lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer. Hvis jeg ikke husker helt galt, har Eva Cassidy + McIntosh MA7000 + AKG K 701 gitt meg gåsehud. McIntosh MA7000s hodetelefonforstermodul er altså ganske allsidig og medgjørlig. Jeg tror dog neppe at den passer relativt lavimpedante, lavsensitive ortodynamiske hodetelefoner, men jeg har ikke kontrollregnet, enn si forsøkt.

McIntosh MCD500 har, som man kan se ovenfor i innlegg #2, en annen hodetelefonforstermodul som elektrisk (vel) passer færre hodetelefoner.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
McIntosh MA7000s hodetelefonforstermodul + hodetelefonmatchberegninger

Jeg gjorde noen beregninger i august for McIntosh MA7000 (se nedenfor i separat innlegg). Den passer til mange av mine hodetelefoner, spesielt hvis man ikke har behov for ekstra høye lydstyrkenivåer. Jeg tror AKG K 701 var den minst egnede (i betydningen antagelig for lite effekt for dens inngangsimpedanse og sensitivitet jfr. NwAvGuys tall for moderate lydstyrkenivåer) mens Denon AH-D7000 var ganske akkurat p.g.a. sin lave inngangsimpedanse. Det kan dog tenkes at også AKG K 701 går greit for min del siden jeg lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer. Hvis jeg ikke husker helt galt, har Eva Cassidy + McIntosh MA7000 + AKG K 701 gitt meg gåsehud. McIntosh MA7000s hodetelefonforstermodul er altså ganske allsidig og medgjørlig. Jeg tror dog neppe at den passer relativt lavimpedante, lavsensitive ortodynamiske hodetelefoner, men jeg har ikke kontrollregnet, enn si forsøkt.
Nedenfor følger en del resultater og bakgrunnsinformasjon fra mine beregninger i august 2012 ang. ulike hodetelefoner og McIntosh MA7000 hodetelefonforstermodul. Informasjonen bør antagelig egentlig redigeres og presenteres bedre, men denne enkle presentasjonen er første forsøk.

http://www.hifisentralen.no/forumet/hodetelefoner/64131-vanskelig-valg.html#post1386261

The MA7000 headphone amp is typical of recent model preamps. The MCDs have a stronger amplifier and I will let Ted give you their characteristics.

The output impedance is less than 1 ohm, rising to 5 ohms at 20kHz and 15 ohms at 20Hz.

Power output is approximately:
600 ohms - 100mW
200 ohms - 150mW
100 ohms - 80mW
50 ohms - 40mW
25 ohms - 20mW
Jeg tror aldri jeg har sett andre produsenter oppgi hodetelefonforsterkerutgangsimpedanse ved flere signalfrekvenser. Det normale er vel kun 1 kHz(?)

Frekvens
Utg.imp.
Passer htlf. inng.imp.
20 Hz
15 ohm
120 ohm
1 kHz?
< 1 ohm
< 8 ohm
20 kHz
5 ohm
40 ohm

Klarer 110 dB
Effektbehov (ved angitt hodetelefoninngangsimpedanse) for å oppnå 110 dB:
  • beyerdynamic T 1 (683 ohm): 27,8 mW
  • Sennheiser HD 800 (361 ohm): 16,2 mW
  • Sennheiser HD 800 (jfr. Sennheiser: 300 ohm): 16,7 mW
  • Denon AH-D7000 (25 ohm): 11,2 mW
  • Denon AH-D7000 (2012, 24 ohm): 15 mW
  • Audio-Technica ATH-W3000ANV (jfr. A-T: 40 ohm): 6,3 mW
  • Ultrasone Edition 8 (33 ohm): 12,8 mW
  • JVC HP-DX1000 (jfr. Audio Cubes: 64 ohm): 6,3 mW
Klarer ikke 110 dB og bare kanskje 105 dB
  • 110 dB: AKG K 701 (65 ohm): 157,5 mW
  • 105 dB: AKG K 701 (65 ohm): 49,8 mW
Beregninger
Måledata er hentet fra InnerFidlity hvis annet ikke er nevnt: http://www.innerfidelity.com/headphone-data-sheet-downloads

Sennheiser HD 800:
Sennheiser HD 800 (jfr. Sennheiser):
Nominal impedance 300 Ohm
Sound pressure level at 1 kHz 102 dB SPL (1kHz, 1 Vrms )

Sennheiser HD 800 (jfr. Sennheiser): 16,7 mW

Sennheiser HD 800:
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.242 Vrms
Impedance @ 1kHz: 361 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.16 mW

SPL at 1 Volt = 90 + 20 * LOG ( 1 / 0,242 ) = 102,32369268039137446571722325579
Voltage RMS = Antilog ( ( 110 – SPL at 1Vrms) /20 ) = 2,42
Power in Watts = ( V * V ) / Impedance = 16,2 mW

beyerdynamic T 1:
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.436 Vrms
Impedance @ 1kHz: 683 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.28 mW

SPL at 1 Volt = 90 + 20 * LOG ( 1 / 0,436 ) = 97,210270214628279487440178058743
Voltage RMS = Antilog ( ( 110 – SPL at 1Vrms) /20 ) = 4,36
Power in Watts = ( V * V ) / Impedance = 27,8 mW

AKG K 701:
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.320 Vrms
Impedance @ 1kHz: 65 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 1.57 mW

SPL at 1 Volt = 90 + 20 * LOG ( 1 / 0,320 ) = 99,897000433601880478626110527551
Voltage RMS = Antilog ( ( 110 – SPL at 1Vrms) /20 ) = 3,2
Power in Watts = ( V * V ) / Impedance = 157,5 mW

Voltage RMS = Antilog ( ( 105 – SPL at 1Vrms) /20 ) = 1,7994922406091170572638433272847
Power in Watts = ( V * V ) / Impedance = 49,8 mW

Denon AH-D7000:
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.053 Vrms
Impedance @ 1kHz: 25 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.11 mW

SPL at 1 Volt = 90 + 20 * LOG ( 1 / 0,053 ) = 115,51448260798421908734015416745
Voltage RMS = Antilog ( ( 110 – SPL at 1Vrms) /20 ) = 0,53
Power in Watts = ( V * V ) / Impedance = 11,2 mW

Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.060 Vrms
Impedance @ 1kHz: 24 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.15 mW

SPL at 1 Volt = 90 + 20 * LOG ( 1 / 0,060 ) = 114,43697499232712734982466404041
Voltage RMS = Antilog ( ( 110 – SPL at 1Vrms) /20 ) = 0,6
Power in Watts = ( V * V ) / Impedance = 15 mW

Ultrasone Edition 8:
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.065 Vrms
Impedance @ 1kHz: 33 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.13 mW

SPL at 1 Volt = 90 + 20 * LOG ( 1 / 0,065 ) = 113,74173286714288852014467473564
Voltage RMS = Antilog ( ( 110 – SPL at 1Vrms) /20 ) = 0,65
Power in Watts = ( V * V ) / Impedance = 12,8 mW

Audio-Technica ATH-W3000ANV (jfr. Audio-Technica):
Sensitivity 102 dB/mW
Impedance 40 ohms
Antilog ( ( 110 - 102) / 10 ) = 6,3 mW

JVC HP-DX1000 (jfr. Audio Cubes):
Rated impedance: 64 Ohms
Output overpressure value: 102dB/1mW
Antilog ( ( 110 - 102) / 10 ) = 6,3 mW

Andre hodetelefoner med InnerFidelitys 90 dB-målinger
beyerdynamic T 5 p
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.055 Vrms
Impedance @ 1kHz: 34 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.09 mW

Fostex TH 900
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.062 Vrms
Impedance @ 1kHz: 26 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.15 mW

Ultrasone Signature Pro
(Kort omtale: http://www.innerfidelity.com/content/innerfidelity-august-update-0)
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.033 Vrms
Impedance @ 1kHz: 35 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.03 mW

HiFiMAN HE-500
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.310 Vrms
Impedance @ 1kHz: 47 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 2.04 mW

Audeze
InnerFidelity har målt mange Audeze. Benytter de fra test 01.08.2012:
http://www.innerfidelity.com/content/spectacularly-yummy-audeze-lcd-2-and-lcd-3

http://www.innerfidelity.com/images/AudezeLCD2sn53211704circa2012.pdf
http://www.innerfidelity.com/content/spectacularly-yummy-audeze-lcd-2-and-lcd-3-measurements
Measurements of Current Audeze Headphones

Audeze LCD2 Rev. 2
http://www.innerfidelity.com/images/AudezeLCD2sn53211704circa2012.pdf
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.209 Vrms
Impedance @ 1kHz: 59 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.75 mW

Audeze LCD3
http://www.innerfidelity.com/images/AudezeLCD3Rev2sn2613375circa2012.pdf
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.196 Vrms
Impedance @ 1kHz: 58 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.66 mW

Bakgrunnsinformasjon og formler
http://nwavguy.blogspot.no/2011/09/more-power.html

Sennheiser HD600: Sound pressure level (SPL) 97 dB (SPL) at 1 mW, 300 ohms

Sennheiser HD650 - Sound pressure level (SPL) 103 dB (1 Vrms), 300 ohms


Antilog = 10x

Antilog ( ( 110 – 103) /20 )


Power in mW = Antilog ( ( Desired SPL - SPL at 1 mW ) / 10 )


90 dB Voltage to SPL at 1 Volt: SPL at 1 Volt = 90 + 20 * LOG ( 1 / V90db )

Voltage RMS = Antilog ( ( Desired SPL – SPL at 1Vrms) /20 )


Voltage to Power : Power in Watts = ( V * V ) / Impedance
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Takk for en grundig oversikt! Hvis jeg oppfatter det riktig, så er impedanstilpassingen noe som må (hvertfall bør) være noenlunde riktig for at kilde/telefon skal yte tilnærmet optimalt. I tillegg må en lete seg fram til en klanglig match som faller i smak. Er hodetelefonutgangene på Mcintosh klanglig ganske lik apparatet forøvrig? Jeg har aldri hørt ordentlig på merket, bare et par demoer i forbifarta, men har lest meg til at MA7000 er ganske frodig og raus i lydsignaturen, med en noe avdempet topp, mens MCD500 er langt mer nøytral og gjennomsiktig.

Synspunkter på dette?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Matching og hodetelefonforsterkermodulen i McIntosh MA7000 og MCD500

Hvis jeg oppfatter det riktig, så er impedanstilpassingen noe som må (hvertfall bør) være noenlunde riktig for at kilde/telefon skal yte tilnærmet optimalt.
Ja, matching av både impedanse og effektkapasitet ifht. hodetelefonens inngangsimpedanse og sensitivitet.

"NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations"
tittentei1000 skrev:
Frustrert noob etterspør noen tommelfingerregler for matching av hodetelefonforsterker og hodetelefoner. Helst med fokus på de tekniske tingene, og gjerne med en kort og objektiv forklaring på hvorfor et gitt prinsipp er viktig.
[...]
Repetisjon for nye lesere som knapt kan gjentas for ofte:

Les InnerFidelitys artikkel "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" og ikke la deg skremme av ordene "Measurement Recommendations". Artikkelen inneholder enkle, praktiske råd for matching av hodetelefoner og hodetelefonforsterkere.

Artikkelen inneholder en rekke lenker for de som ønsker utdypninger og bakgrunnsinformasjon, men man kan klare seg godt kun med artikkelen.
[...]
Jeg vil dog også anbefale artikkelens lenker med utdypninger, bakgrunnsinformasjon, tabeller, eksempler og formler.


McIntosh MA7000
I tillegg må en lete seg fram til en klanglig match som faller i smak. Er hodetelefonutgangene på Mcintosh klanglig ganske lik apparatet forøvrig? Jeg har aldri hørt ordentlig på merket, bare et par demoer i forbifarta, men har lest meg til at MA7000 er ganske frodig og raus i lydsignaturen, med en noe avdempet topp, mens MCD500 er langt mer nøytral og gjennomsiktig.

Synspunkter på dette?
Jeg har i all vesentlighet benyttet separate hodetelefonforsterkere, og har derfor kun forsøkt hodetelefonforsterkeren i McIntosh MA7000 av og til, men egentlig ganske sjelden/kun noen ganske få ganger.

Jeg har ikke reflektert over hodetelefonforsterkermodulens lydsignatur vs. hverken pre ut og/eller høyttalerutgangene.

McIntosh MCD500
mens MCD500 er langt mer nøytral og gjennomsiktig.
Jeg har egentlig knapt gjort mer med hodetelefonforserkermodulen på McIntosh MCD500 enn å funksjonsteste den og konstatert at den virket.

Utgangsimpedansen er hele 100 ohm hvilket ikke nødvendigvis er en fordel jfr. NwAvGuys artikkel. Jeg har ikke forsøkt å regne på hvilke hodetelefoner den har effektkapasitet til å drive.
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Mens vi venter kunne det være interessant å høre litt mer om hvordan Mcintosh presterer med hodetelefoner på sine produkter generelt. Det er hodetelefonutgang både på MA7000 og MCD500, hvilken karakter og kvalitet er det på disse? En kan vel kanskje ikke forvente samme nivå som ved dedikerte hodetelefonforsterkere, men likevel kan en kanskje ha tilnærmet fullgodt utbytte ved å bruke de rette telefonene?
Som ovennevnt "har McIntosh (ganske) gode hodetelefonforstermoduler i mange av sine produkter." Mange av dem er i hvert fall en god start hvis man velger hodetelefon med en viss omhu (se nedenfor). Jeg tror også at de kan være alt mange trenger og ønsker.

Man bør dog, som du er inne på, passe på at man benytter hodetelefoner som elektrisk passer sammen med produktets hodetelefonforstermodul. Jeg gjorde noen beregninger i august for McIntosh MA7000 (se nedenfor i separat innlegg). Den passer til mange av mine hodetelefoner, spesielt hvis man ikke har behov for ekstra høye lydstyrkenivåer. Jeg tror AKG K 701 var den minst egnede (i betydningen antagelig for lite effekt for dens inngangsimpedanse og sensitivitet jfr. NwAvGuys tall for moderate lydstyrkenivåer) mens Denon AH-D7000 var ganske akkurat p.g.a. sin lave inngangsimpedanse. Det kan dog tenkes at også AKG K 701 går greit for min del siden jeg lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer. Hvis jeg ikke husker helt galt, har Eva Cassidy + McIntosh MA7000 + AKG K 701 gitt meg gåsehud. McIntosh MA7000s hodetelefonforstermodul er altså ganske allsidig og medgjørlig. Jeg tror dog neppe at den passer relativt lavimpedante, lavsensitive ortodynamiske hodetelefoner, men jeg har ikke kontrollregnet, enn si forsøkt.

McIntosh MCD500 har, som man kan se ovenfor i innlegg #2, en annen hodetelefonforstermodul som elektrisk (vel) passer færre hodetelefoner.
Noen som har sanket noe mer erfaringer mht MA7000 og hodetelefoner? En ting er jo om det "fungerer greit" en annen om det vil være bortkastet å gå for modeller av Sennheiser, Grado, Audeze til 10k fordi man ikke vil få ut potensialet uten en spesialtilpasset forsterker. Kan man like gjerne legge seg på 2-3k segmentet?
 
Topp Bunn