Hodetelefoner og riktig fase

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Ville bare dele denne erfaring:
Har ett sett Sennheiser HD650 hodetelefoner og Musical Fidelity X-3 hodetelefon-forsterker. Tester av disse sammen utropte dette settet til "synergy made in heaven". Nå syntes vel heller jeg at disse h-telefonene låt relativt døllt med dempet diskant.
Fikk vite at utbytte av kabel til h-telefonen ville gjøre susen, og fikk for noen dager siden i hus KimberKable laget av Russ Andrews (UK), sånn 1000,- ++ moms.
I alle fall: Når man montere disse stikkene i hver klokke (høyre/venstre) så har man muligheten å snu kontaktene 180 om man vil. Da ble det lett å høre at min Musical Fidelity sannsynligvis reverserer fase og lyden ble nå endelig interresant. Reversering av fasen til opprinnelig gir fortsatt døll lyd også med den nye kabelen. Har ikke prøvd reversering med original-kabelen men med litt makt og angst, så kan det hende det går. ;D
 

Vedlegg

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Kanskje dette har en viss interesse mht til avspilling av en bestemt plate. Men problemstilingen er generelt ikke den mest interessante, siden det ikke er noen konsistens på inspillingssiden. Dvs at uansett hvilken vei du vender pluggene, vil halvparten av platene lyde "feil" (noe det overveldende flertall ikke er istand til å høre). Skjønt halvparten? Kanskje 45% er faset den ene veien, og 45 den andre veien, og 10% er faseforvirret, dvs sammenkobling av mikrofoner og annet utstyr som ikke gir signal med samme fase, ved bruk i samme innspiling.
I parentes bemerket, (for den tilfeldige leser som ikke har satt seg inn i dette), kan hele greia best illustreres med opptak av en stortromme. Lydbølgen begynner å spre seg når trommeskinnet slås ned, dvs den begynner med et undertrykk. Mikrofonmembranen suges altså først ut, og hvis alt stemmer hele veien i kjeden skulle bassmembranen på høyttalerne ved gjengivelsen begynne med å bevege seg inn. Det pussige er at selv om det blir faset motsatt -det er bare å forsøke ved å bytte pluss og minus på begge ht inngangene- vil vi oppleve basstransienten som en trykkbølge som treffer oss. Og ikke at vi suges ut av lenestolen. No
 

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Hmmm,
er du sikker på at du normalt hører forskjell på riktig/uriktig fase? Jeg synes det er forholdsvis lett å høre dette da ute-av-fase også gir et ganske lite fokusert lydbilde, f.eks. av vokalisten.
Da jeg da som sagt hører dette relativt lett så er jeg ikke enig med deg at ca. halvparten av inspillingene er uriktige mhp. fase. Noen relativt få kan være "fase-forvirrede" som du sier.

Prøv heller selv å bytt fasen med nevnte hodetelefoner/hodetelefon-forsterker eller få andre til å høre om det finnes noen forskjell.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Snakker vi om de samme tingene? Feil fase i betydningen av at pluss og milnus er byttet på bare en kanal, kan sef alle høre som en drastisk mangel på fokus, dårlig bass osv.
Feil absolutt fase er noe annet, og jeg trodde det var det du mente. (du vender fasen 180grader ved å vende på BEGGE kontaktene). Dette skal man ikke kunne høre forskjell på, og jeg fastholder at ca halvparten av musikken du hører er "feil", nærmest uansett hva du gjør..
Mht absolutt fase er det faktisk ikke noe å tvile på. Så vidt jeg vet er det ingen fast standard opp gjennom hele innspillings og avspillingskjeden. Noen trinn inverterer fasen, andre gjør det ikke. Og det er mange trinn involvert! Hei, selv på høyttalere betyr ikke pluss og minus det samme på alle fabrikater. Minus betyr "jord" på en forsterker, men det betyr ikke at den ikke kan ha invertert signalet. Det er altså et slags lotteri, også selv om flertallet av trinn skulle være ikke-inverterende, i og med at et inverterende trinn er nok til å gi invertert sluttresultat. I praksis kan man derfor trygt regne med at ca halvparten av musikksamlingen er "riktig" og halvparten "feil", som sagt. Grunnen til at det ikke er noen standard er at tallrike lytteforsøk har vist at ingen hører forskjell. Dette er pensum i ingeniørenes lærebøker, så og si.
Så kommer det enkeltmennesker og sier at de hører forskjell, og det må man akseptere. (I hvertfall intil de hevder at alle inspillingene lyder best med en bestem polaritet på avspille-utstyret).
No
 

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Denne diskusjonen går i loop ???. Jeg hører godt forskjell på om høyttalere/hodetelefoner er koblet i riktig fase eller ikke (og jeg kobler selvsagt begge høyttalere likt - og ikke i ufase innbyrdes). At du ikke hører noen forskjell kan jeg ikke gjøre noe med, men min erfaring er at det er en relativt lav prosent feil-innspilte plater.

Jeg ville kun dele min erfaring og var vel ikke så skrekkelig interressert i å få din mening om relevansen av erfaringen.
Jeg har delt min erfaring, og kommer ikke til å følge noe mer opp på denne tråden.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg synes dette var bra jeg Geirtj!
Som den hodetelefon digger jeg er er dette selvsagt ett tankekors.

mvh
 
J

Jurassic

Gjest
Dr.No skrev:
Snakker vi om de samme tingene? Feil fase i betydningen av at pluss og milnus er byttet på bare en kanal, kan sef alle høre som en drastisk mangel på fokus, dårlig bass osv.
Feil absolutt fase er noe annet, og jeg trodde det var det du mente. (du vender fasen 180grader ved å vende på BEGGE kontaktene). Dette skal man ikke kunne høre forskjell på, og jeg fastholder at ca halvparten av musikken du hører er "feil", nærmest uansett hva du gjør..
Mht absolutt fase er det faktisk ikke noe å tvile på. Så vidt jeg vet er det ingen fast standard opp gjennom hele innspillings og avspillingskjeden. Noen trinn inverterer fasen, andre gjør det ikke. Og det er mange trinn involvert! Hei, selv på høyttalere betyr ikke pluss og minus det samme på alle fabrikater. Minus betyr "jord" på en forsterker, men det betyr ikke at den ikke kan ha invertert signalet. Det er altså et slags lotteri, også selv om flertallet av trinn skulle være ikke-inverterende, i og med at et inverterende trinn er nok til å gi invertert sluttresultat. I praksis kan man derfor trygt regne med at ca halvparten av musikksamlingen er "riktig" og halvparten "feil", som sagt. Grunnen til at det ikke er noen standard er at tallrike lytteforsøk har vist at ingen hører forskjell. Dette er pensum i ingeniørenes lærebøker, så og si.
Så kommer det enkeltmennesker og sier at de hører forskjell, og det må man akseptere. (I hvertfall intil de hevder at alle inspillingene lyder best med en bestem polaritet på avspille-utstyret).
No
Jeg har fasevender på forforsterkeren min og etter å ha tweaket med altfor mye alkohol en kveld (bryteren for fasevending er nærme volumkontrollen) har neste dags lytting ført til at jeg lyttet med snudd fase.
Med risiko for å bli mobbeoffer her på hifisentralen så tok det meg 2 cd'er før jeg hørte at det var ikke slik det pleide.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Hm ja , vi får håpe jeg tar feil...

Men dette står fast: Hvis det ikke finnes en standard for alt utstyr på opptakssiden mht polaritet, så er sjansen overveldende for at en platesamling inneholder halvparten av hver sort ('feil' og 'riktig'). Jeg har ikke gått rundt personlig og sjekket mikrofoner og mikrofonforsterkere og miksebord og lydbehandlingsenheter. Jeg må innrømme at jeg bare gjengir hva jeg har sett kommentert i artikler oppgjennom årene, og kommentarene har gått på manglende standardisering.
(Det jeg selv har gjort er å sjekke endel høyttalere og forsterkere jeg har hatt, samt sett testresulater for enkeltprodukter, og har kunnet fastslå at det jaffal står dårlig til med standardisering på avspillesiden).

Skulle det ha skjedd en forbedring på dette området (uten at noen har kommet og fortalt det til meg), er det bare gledelig (som sagt). Dog selv i et slikt tilfelle ville enorme mengder tidligere innspilt musikk forbli "ubestemt", naturligvis.

Jeg beklager hvis GeirTj ble en smule fortørnet. Men jeg gjør mitt beste for å komme med opplysninger som jeg tror er riktige, og av almen interesse, og ikke bare rettet til trådstarter. Det burde også kunne oppfattes som et debattinlegg, om noen har innsigelser. Det var ihvertfall ikke for "å slå han i hodet med facts" eller for å henge han ut på noen måte. (jeg ga han forøvrig en slags retrettmulighet i første setning i inl.1, slik jeg ser det).

Som jeg har hevdet flere ganger i det siste: Det hører til vår natur at at hørselen bedrar oss. Jeg har høyst pinlige eksempler fra meg selv (om noen skulle ha interesse), eller for den saks skyld fra størrelser som den glimrende sjefsredaktøren i Stereophile (som i sin tid hørte forskjell før og etter grønn tusj, og i dag sikkert ville blitt illende rød ved en påminnelse). Saklige opplysninger hjelper oss å være ydmyke og innse at underbevisstheten kan spille oss mange slags puss.
No
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Det er riktig at det ikke finnes noen standard for absolutt fase. Men balansert utstyr er vanligvis merket riktig i forhold til absolutt fase, så det kan jo tenkes at en større del av innspillingene har 'riktig' fase.

Når det er sagt, så er det slik at høyttalere ikke nødvendigvis er koblet riktig.
Et godt eksempel er høyttalere der f.eks. diskanten eller mellomtonen har fasen reversert. Det må gjøres slik for at delefilteret skal summere riktig. Men absolutt fase blir da forskjellig på bass og diskant, eventuelt mellomtone.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Rhesus skrev:
Det er riktig at det ikke finnes noen standard for absolutt fase. Men balansert utstyr er vanligvis merket riktig i forhold til absolutt fase, så det kan jo tenkes at en større del av innspillingene har 'riktig' fase.

Når det er sagt, så er det slik at høyttalere ikke nødvendigvis er koblet riktig.
Et godt eksempel er høyttalere der f.eks. diskanten eller mellomtonen har fasen reversert. Det må gjøres slik for at delefilteret skal summere riktig. Men absolutt fase blir da forskjellig på bass og diskant, eventuelt mellomtone.


Det er utvilsomt riktig, og gjelder nok for flertallet ubalaneserte forsterkere også. Problemet er at det er mange ledd i kjeden og at det er nok med "feil" polaritet i et eneste for å potensielt snu alt på hodet. Dvs at hvis det gjennomsnittlig er 10-30 ledd -inkludert mikrofonen- i hele kjeden som potensielt kan invertere, og gjennomsnittet for tilstedeværelsen av ledd tilfeldigheten avgjør er 1 til 3 eller deromkring, så vil vi neppe havne så veldig langt unna 50/50, da sett bort fra de totalt faseforvirrede.

Jeg er forsåvidt enig mht høyttalere. Kan de ikke kan gjengi en impuls nogenlunde riktig (dvs flertallet), så blir det hele enda mer likegyldig, men med et mulig unntak for basstransienter, hvis det er slik at de spiller en større rolle for potensiell 'gjenkjennelse'.
Men kanskje man kan si at diskusjonen begynner ved høyttalere som kan det, og i særdeleshet ved hodetelefoner, som typisk bare har en membran (pr øre). No
 
O

Omar

Gjest
Bytt til creek hodetelefon forsterker. Musical Fidelity er oppskrytt. Prøv også Vincent hodetelefon forsterker. Låter helt sinnsykt med Jo ming cd spiller.
 
Topp Bunn