Hodetelefon + hodetelefonforsterker + DAC - forslag mottas med takk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    "Dette har da noen implikasjoner når det gjelder dette med at "PCen ikke har noe å si":"
    Underpunktene her. Hva er det som virker inn her? Er det kun hardwarerelatert, eller er det også softwarerelaterte ting som spiller inn? Hvordan kan man vite at man kjøper en pc som kan tilpasse seg asynkron DAK på en tilfredsstillende måte? Og sist - er det noen måte å teste det oppsett man har, for å se at det fungerer optimalt?
    Jeg besitter ingen fasitsvar her. Min anbefaling for de aller fleste er å finne en god asynkron USB-løsning og velge den avspillerløsningen man selv føler seg komfortabel med, hvorav eneste initielle krav er at den er bitperfekt, slik at man etablerer eierglede over å ha en kul avspillerløsning som låter bra og forenkler hverdagen. Det er også verdt å legge vekt på en god fjernstyringsløsning etter min mening. Resten av kjeden er langt mer viktig enn avspillerprogramvaren lydmessig.

    Når man har blitt veldig komfortabel med PC-basert avspilling kan det være verdt å eksperimentere med andre mer spesialiserte løsninger. Siden det finnes mer eller mindre null objektive vurderinger av forskjeller mellom de beste avspillerløsningene og PC-konfigurasjonene, handler dette like mye om subjektiv overbevisning og feel good. Felles for de fleste er at det først og fremst er på OS-nivå at den siste mer audofilt pregede tweakingen skjer, heller enn å velge akkurat riktig avspiller. Dette gjelder både Windows- og Linux-baserte løsninger. Dette går da på å slå av ubrukte tjenester, endre på prioriteringer på tråder og prosesser og på Linux vil dette ofte også innebære en sanntidsversjon av kjernen hvor kun de avspillerrelaterte prosessene prioriteres. Jeg har selv brukt mye tid på sistnevnte med avspilleren Music Player Daemon, og opplevd både det ene og det andre, men jeg føler ikke at resulatetene har vært ensbetydende nok til å anbefale noen denne veien foran f.eks Windows 7 med Jriver eller foobar2000. Men igjen, det finnes så godt som ingen objektive vurderinger på om dette har effekt, så man må nesten vurdere selv.

    Min anbefaling er som sagt å styre unna inntil man har blitt komfortabel med avspillingsløsningen sin først, for ikke å miste all motivasjon over noe som virker unødvendig komplisert.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    "Dette har da noen implikasjoner når det gjelder dette med at "PCen ikke har noe å si":"
    Underpunktene her. Hva er det som virker inn her? Er det kun hardwarerelatert, eller er det også softwarerelaterte ting som spiller inn? Hvordan kan man vite at man kjøper en pc som kan tilpasse seg asynkron DAK på en tilfredsstillende måte? Og sist - er det noen måte å teste det oppsett man har, for å se at det fungerer optimalt?
    Jeg besitter ingen fasitsvar her. Min anbefaling for de aller fleste er å finne en god asynkron USB-løsning og velge den avspillerløsningen man selv føler seg komfortabel med, hvorav eneste initielle krav er at den er bitperfekt, slik at man etablerer eierglede over å ha en kul avspillerløsning som låter bra og forenkler hverdagen. Det er også verdt å legge vekt på en god fjernstyringsløsning etter min mening. Resten av kjeden er langt mer viktig enn avspillerprogramvaren lydmessig.

    Når man har blitt veldig komfortabel med PC-basert avspilling kan det være verdt å eksperimentere med andre mer spesialiserte løsninger. Siden det finnes mer eller mindre null objektive vurderinger av forskjeller mellom de beste avspillerløsningene og PC-konfigurasjonene, handler dette like mye om subjektiv overbevisning og feel good. Felles for de fleste er at det først og fremst er på OS-nivå at den siste mer audofilt pregede tweakingen skjer, heller enn å velge akkurat riktig avspiller. Dette gjelder både Windows- og Linux-baserte løsninger. Dette går da på å slå av ubrukte tjenester, endre på prioriteringer på tråder og prosesser og på Linux vil dette ofte også innebære en sanntidsversjon av kjernen hvor kun de avspillerrelaterte prosessene prioriteres. Jeg har selv brukt mye tid på sistnevnte med avspilleren Music Player Daemon, og opplevd både det ene og det andre, men jeg føler ikke at resulatetene har vært ensbetydende nok til å anbefale noen denne veien foran f.eks Windows 7 med Jriver eller foobar2000. Men igjen, det finnes så godt som ingen objektive vurderinger på om dette har effekt, så man må nesten vurdere selv.

    Min anbefaling er som sagt å styre unna inntil man har blitt komfortabel med avspillingsløsningen sin først, for ikke å miste all motivasjon over noe som virker unødvendig komplisert.
    Takker, gode råd der! Satser på å bruke et nytt oppsett litt, så får jeg så sette meg inn i dette med OS'et sin påvirkning på avspillingen og de andre aspekt du nevner.

    Men vil det innledningsvis være av viktighet å feks gi lydavspillingsrelaterte oppgaver på en PC prioritet i systemet (hvis det er mulig). Feks hvis man skal høre på musikk samtidig som PC brukes til websurfing, skriving osv. Jeg kan jo se for meg at PC'en setter avspillingen på hold et nanosekund hvis jeg laster opp et stort dokument osv. (Kan også se for meg at oppgaver som dataen starter og styrer selv vil kunne ha påvirkning - feks en auto-updater som slår inn for å sjekke om der er nye versjoner av et program.) At det da er mulig å feks låse tilstrekkelig med ressurser i PC til lydavspilling mens lydprogrammet går.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    På en moderne flerkjerneprosessor er dette med prioritet underordnet etter min mening. Dersom du kjører moderne Windows (Vista eller nyere) så starter Audio-tjenesten automatisk en tjeneste som heter Multimedia Class Scheduler. Denne sørger blant annet for å throttle nettverkshastigheten når du avspiller audio og generelt gi lydtjenesten prioritet om nødvendig. Mitt tips er derfor å ikke bruke så mye ressurser på dette med mindre du opplever problemer, eller faktisk har kommet til det stadiet at du har lyst til å bruke tid på å teste en rekke ulike tweakbare parametre systematisk. Det er ingen av/på, riktig/feil her, så testing vil ta mye tid om du vil ha en konkret konklusjon for egen del, og selv da er det ikke gitt at du ender opp med faktiske forbedringer.

    Hvis du først skal tukle med noe ville jeg begynt med CPU-affinity, dvs at du sørger for at tråder og prosesser som kommuniserer seg i mellom befinner seg på den samme CPU-kjernen for å unngå unødvendig context switching, noe som vanligvis gir en fullt målbar prosentvis reduksjon i CPU-bruk og effektivitet.

    Det som imidlertid er langt viktigere er å sørge for at USB-huben lydkortet/DACen henger på ikke må dele ressursene sine med f.eks eksterne USB-harddisker, mus, webkamera eller interne hovedkortkomponenter. Dette er ting som kan gi meget merkbare problemer som dropouts og tilsvarende.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    På en moderne flerkjerneprosessor er dette med prioritet underordnet etter min mening. Dersom du kjører moderne Windows (Vista eller nyere) så starter Audio-tjenesten automatisk en tjeneste som heter Multimedia Class Scheduler. Denne sørger blant annet for å throttle nettverkshastigheten når du avspiller audio og generelt gi lydtjenesten prioritet om nødvendig. Mitt tips er derfor å ikke bruke så mye ressurser på dette med mindre du opplever problemer, eller faktisk har kommet til det stadiet at du har lyst til å bruke tid på å teste en rekke ulike tweakbare parametre systematisk. Det er ingen av/på, riktig/feil her, så testing vil ta mye tid om du vil ha en konkret konklusjon for egen del, og selv da er det ikke gitt at du ender opp med faktiske forbedringer.

    Hvis du først skal tukle med noe ville jeg begynt med CPU-affinity, dvs at du sørger for at tråder og prosesser som kommuniserer seg i mellom befinner seg på den samme CPU-kjernen for å unngå unødvendig context switching, noe som vanligvis gir en fullt målbar prosentvis reduksjon i CPU-bruk og effektivitet.

    Det som imidlertid er langt viktigere er å sørge for at USB-huben lydkortet/DACen henger på ikke må dele ressursene sine med f.eks eksterne USB-harddisker, mus, webkamera eller interne hovedkortkomponenter. Dette er ting som kan gi meget merkbare problemer som dropouts og tilsvarende.
    Det siste du nevner her med at USB-huben som brukes er eksklusivt for DAK, for det er det dette betyr? Hvordan blir dette i praksis? At det kun brukes en enhet, i dette tilfellet DAK, på den USB-tilkobling man har på hovedkortet (via USB-hub da)? (Noen USB-tilkoblinger er vel kobla rett på hovedkortet).

    Feks at man da har DAK eksklusivt på en av disse tilkoblingene?
    usb.PNG
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    En PC består vanligvis av en rekke USB-porter, gjerne opp mot 10 stk på et moderne ATX-hovedkort. Disse sitter vanligvis samlet på 2 eller flere USB-kontrollere internt i maskinen. Disse kontrollerne har en gitt samlet båndbredde som må fordeles etter prioritet og båndbreddekrav på alle enhetene den har tilknyttet. På linux er det trivielt å finne ut hvilke enheter som er tilknyttet hvilken USB-hub via egnede kommandolinjeverktøy (lsusb), mens det på windows kreves at du går inn i Device Manager og velger View -> Devices by connections. Da kan du se hvilke enheter USB root hubene har tilknyttet. Deretter blir det litt prøving og feiling med portene i PCen for å finne HUBen med færrest enheter (helst ingen andre). Eksterne harddisker og andre lydkort er det verste. Mus og tastatur går vanligvis fint.

    Eksempel fra min PC på Windows 7:

    Untitled.jpg


    Her er det en hub som har alle enhetene mine (alle USB-portene står tett ved hverandre på hovedkortet). Hvis jeg skulle satt inn et USB-lydkort ville jeg forsøkt å bruke en port som havner på den andre USB Root Huben som her står helt ledig, med mindre den utelukkende benyttes internt på hovedkortet.
     
    Sist redigert:

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    USB pci Add on Card.

    En PC består vanligvis av en rekke USB-porter, gjerne opp mot 10 stk på et moderne ATX-hovedkort. Disse sitter vanligvis samlet på 2 eller flere USB-kontrollere internt i maskinen. Disse kontrollerne har en gitt samlet båndbredde som må fordeles etter prioritet og båndbreddekrav på alle enhetene den har tilknyttet. På linux er det trivielt å finne ut hvilke enheter som er tilknyttet hvilken USB-hub via egnede kommandolinjeverktøy (lsusb), mens det på windows kreves at du går inn i Device Manager og velger View -> Devices by connections. Da kan du se hvilke enheter USB root hubene har tilknyttet. Deretter blir det litt prøving og feiling med portene i PCen for å finne HUBen med færrest enheter (helst ingen andre). Eksterne harddisker og andre lydkort er det verste. Mus og tastatur går vanligvis fint.

    Eksempel fra min PC på Windows 7:

    Vis vedlegget 194240

    Her er det en hub som har alle enhetene mine (alle USB-portene står tett ved hverandre på hovedkortet). Hvis jeg skulle satt inn et USB-lydkort ville jeg forsøkt å bruke en port som havner på den andre USB Root Huben som her står helt ledig, med mindre den utelukkende benyttes internt på hovedkortet.
    Vill det ikke være mulig med et USB - PCI Add on Card kun dedikert til eks audio, disse koster jo normalt ikke så mye penger?

    Eller vil operativsystemet fortsatt begrense?

    PCI bussen har jo ganske god båndbredde.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Vill det ikke være mulig med et USB - PCI Add on Card kun dedikert til eks audio, disse koster jo normalt ikke så mye penger?

    Eller vil operativsystemet fortsatt begrense?

    PCI bussen har jo ganske god båndbredde.
    Svaret er jo, det er mulig, men vanligvis ikke nødvendig med mindre du er svært tung bruker av USB utenom tastatur, mus og lydkort. En dedikert lyd-maskin har jo vanligvis ikke så forferdelig mange USB-enheter tilkoblet.

    Det finnes til og med "audiofile" varianter: http://www.itemaudio.com/index.php/...ge/167-sotm-tx-usb-card-pcipcie.html?sef=hcfp

    Mitt råd er å styre unna (prisen er råstiv) med mindre du absolutt er sikker på at du kommer til å få problemer med f.eks eksterne disker som opptar alle USB-busene. Min anbefaling er å benytte en NAS for lagring på en lyd-PC, nettopp fordi en ekstern harddisk er ugunstig både USB-messig og støymessig (selv om du får disse nokså stille om dagen)

    PCI-bussen har ikke så god båndbredde forresten (god nok til lydformål). Det er bare 133 MB/s om jeg ikke husker feil, og denne båndbredden er fordelt på alle PCI-enheter i maskinen. I gamle dager ville f.eks et lydkort påkoblet PCI-busen medføre dårligere diskkontrollerytelse siden de delte samme busbåndbredde.

    Dette er ett av de punktene den moderne PCI-e standarden er bedre på. Hvert innstikkskort har sin dedikerte båndbredde.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Vurdere å bygge meg NAS løsning rundt Simple Audio - Products - Room Player II og eks ipad, denne kan spre HD lyd viva el nettet.

    Simpelaudio skal være avhoppere fra Linn så litt kompetanse om emnet finnes sikker der.

    Men jeg vurderer å lage en egen trådet cat5/6 audio løsning med dedikert ruter eller switch.

    Men må ta en ting om gangen.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Oppsummeringsrunde

    HiFiMAN-komfort
    Jeg har lyttet til én HiFiMAN HE-6 og prøvd én HE-500. Den første passet meg meget bra, den andre litt dårligere. Det er dog mulig at dette kun er snakk om eksemplarforskjeller eller behov for å bøye hodebåndet. Hodebåndet på denne HE-6en passet mitt hode meget bra.

    Putene kunne vært en tanke dypere, men jeg tror en linemodifikasjon ordner "problemet".

    Tyngden var neppe noe problem når hodebåndet følger hodet slik at anleggsflaten blir (ganske) stor.

    Jeg hadde ca. halvt bøyleuttrekk, hvilket betyr at HiFiMAN kan benyttes av mennesker med meget store/høye hoder.

    STAX SRM-717 vs. SRM-727
    [...]
    men, så, nok et svar:
    [...] The 727 is non linear but it's more powerful. The ideal solution would be a used SRM-717 which is a KGSS amp built by Stax. They did tinker with the output stage a bit so it's not as neutral as it should be but it's a very nice amp none the less.
    [...]
    Det Spritzer vel vil frem til her er at den tidligere SRM-727 mer, eller mindre har lik kretsløsning som KGSS, mens eksisterende modell (SRM-727II) ikke har det?
    Det er slik jeg tolker det, men jeg har egentlig ikke kjennskap til om det er rett eller ikke.
    Skillet går (så langt jeg har forstått) mellom STAX SRM-717 og SRM-727. Det er noe med feedback + én ting til (antall forsterkersteg/-seksjoner (amplifier stages)(?)). Jeg mener å ha lest at KGSSHV(?) (derimot) ligner på SRM-727 unntagen feedbackløsningen.

    Kevin Gilmore har også skrevet om dette.

    Hi-Fi klubben
    Alle bryr seg om hodetelefoner, men mange glemmer og eller har lite kunnskap om hodetelefonforsterkere.

    Det har vært høyst vanlig å plassere hodetelefoner under kategoien "Tilbehør" el.l. Dette er dog iferd med å endre seg.

    Argon HA2 og HA1 har vi skrevet om før. De er ifølge svenske Hifi & Musik best egnet for (mer) høyimpedante hodetelefoner. Det var ikke uten grunn at jeg skrev:
    [...]
    Jeg har skrevet det en del ganger før gjennom flere år, men jeg skal gjenta det igjen:

    Hi-Fi klubben har ikke hodetelefonforsterkere som er egnet for å demonstrere i hvert fall de bedre Denon-hodetelefonene. Disse har alle lav inngangsimpedans, og det går galt hvis de ikke benyttes med hodetelefonforsterkere som passer dem. Høy utgangsimpedans gir dårlig dempefaktor og dermed dårlig basskontroll. Dette blir spesielt galt når Denon typisk har ganske my bass (som må kontrolleres).

    Dette er grundig forklart i InnerFidelitys utmerkede "Meridian Explorer: A Case Study of the Effects of Output Impedance on Headphone Listening" som jeg allerede har reklamert for flere ganger.

    Din opplevelse passer meget bra med min opplevelse av Denon AH-D7000 med NuForce Icon HDP, og vel også Denon AH-D5000 med SPL Phonitor, med henholdsvis 10 og 9,x ohm utgangsimpedans.

    Din demonstrasjon 06.04.2013 er egentlig (nærmest) verdiløs. Hi-Fi klubben er i beste fall kunnskapsløse og i verste fall et sted mellom stokk dumme og ignorante. Du snakker om dårlig markedsføring av egne produkter.
    PC og asynkron USB
    [...]
    "Dette har da noen implikasjoner når det gjelder dette med at "PCen ikke har noe å si":"
    Underpunktene her. Hva er det som virker inn her? Er det kun hardwarerelatert, eller er det også softwarerelaterte ting som spiller inn? Hvordan kan man vite at man kjøper en pc som kan tilpasse seg asynkron DAK på en tilfredsstillende måte? Og sist - er det noen måte å teste det oppsett man har, for å se at det fungerer optimalt?
    Thesycon som er opphavet til programvaren mange/de fleste benytter, har laget et program for kontroll av "latency".

    PC-tuning
    Dette er vel mest aktuelt hvis PCen kun benyttes som musikkavspiller og man kun (fin)lytter. Hvis PCen brukes til annet, bør den ha en allroundkonfigurasjon. Hvis man gjør andre ting mens man lytter, hører man antagelig ikke så mye til små/minimale forskjeller uansett.

    Forøvrig er jeg vel rimelig enig med marsboer, så følg hans datamaskinråd.

    Husk også tidligere betraktninger om godt nok, og det gamle rådet om å ta seg tid til å stoppe opp og lukte på rosene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn