Hobby sykkelreperatør?

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Virker som det er en god del glade sykklister her inne... vet ikke helt om jeg er så glad... men et stort stort smil kommer rundt min munn hver gang det oppstår kø for bilistene og jeg bare fyker forbi. De som ikke har prøvd, bør prøve! Bedre medesin mot gruff finnes ikke!
Men nå har det seg slik at jeg har fått en liten arti ulyd som jeg håpet noen kunne spre ut noen tanker om hva som kan være galt.

Når venstre pedal står ca rett ut fremover kommer det en liten ”klikk” lyd... og gjerne to rett etterhverandre. Lyden er nokså konstant uansett påtrykk, men har en tedens til å forsvinne når du virkelig gir på opp en bakke. Oppretholdelse av fart i litt motvind derimot er den konstant.

Prøvde å vaske sykkelen godt, gikk over alle tannhjul og olje godt opp (kanskje litt for godt, kom lit olje på bakdeket... og det merktes på våt asvalt;) ). Ulyd forsvant og holdt seg vekke i ca 1 mil.. og jeg som hadde et håp at jeg var blitt kvitt problemet:(

Noen som har en ide eller to?


MVH
Steinar
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Det har slått meg mer enn 2 ganger kan mann si... og når flere spår den dommen over mine stikkord er vel saken biff.... dessverre...

MVH
Steinar
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Hvis det viser seg at det bare er lagrene som trenger å byttes tror jeg ikke dette koster mange kronene. Vesentlig mindre enn et normalt verkstedbesøk med bil i alle fall. Så - keep smilin'.

Mvh
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Tokk turen og leverte den inn i dag på verkstedet der jeg kjøpte sykkelen for...tja.. 3 år siden.

Virket som fyren hadde peiling... han trodde bare at lageret hadde løsnet og egentlig bare trengte å skrus fra hverandre, gjøres rent, smøre inn og settes sammen igjen... dog med arbeid kostet dette ca 200,- mindre en å bare bytte hele dritten...

Han mente også på at kjedet mitt begynte å bli modent for bytte... ikke krise men begynte å nærme seg noe, og jeg kan si meg helt enig.. du hører en litt rar lyd og føler at du kjenner taggene i tannhjulet...

Alt i alt, med nytt lager og kjedet med arbeid kommer dette på ca 700,- (kjede 200,- lager: 200,- arbeid: ca 300,-) Ikke avskrekkende spør du meg...


MVH
Steinar
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Det var da som svarte F....

Verkstedsbesøket hjalp ikke en dritt... etter ca 4 km kom ulyden tilbake... kommer stort sett uansett hvilket gir jeg har den i, men mer konstant i de høyeste.

Men... det rare er... at vist jeg håper av sykkelen... lar den stå litt... så tar det 1-3km før lyden er tilbake...

Frustrende...:S


Noen flere tips på lager? Alt blir tatt imot med et smil!:)

MVH
Steinar
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Ulyder på sykkelen kan fort være et annet sted enn der det høres ut som. Etterstram det som er på sykkelen og se om det hjelper (tenker primært på sete, styre og stem).
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er et par lagre i pedalene også. Litt smøring kan hjelpe - i verste fall kan du bli nødt til å skru opp og rense også.
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Satte på nye klikkpedaler for 2 måneder siden, de ble skrud til med moment. Jeg ser få om ingen logiske grunner til ulyden... men pedalene skal få seg en ny omgang med nm - nøkkelen samt litt vask og rensk....

MVH
Steinar
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
649
Antall liker
306
Torget vurderinger
11
Hei

Har en liknende lyd på min hybrid sykkel;

Når jeg tråkker kommer det av og til ett klikk pr. omdreining og av og til to. Klikk eller klikk klikk.....
Trodde også igrunnen at det var kranken, men hvis jeg stopper og trø så kommer det gjerne ett par klikk til før det stopper. Klikkingen kommer og går, det er ikke noe som er der absolutt hele tiden.
Men j**lig irriterende. :mad:
Skal si fra hvis jeg finner ut hva som feiler min.
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Klikk-klikk er meget beskrivende...;) og ja... ekstremt irreterende:(


Drar på ferie på fredag... så håper du finner ut av det Janghell... innen 3 uker..;)


MVH
Steinar
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Ganske vanlig det der ja...
Problemet sitter som oftest i kranklageret, krankarmene, pedalene eller en kombinasjon mellom disse.
Jeg ville plukket alt fra hverandre, smurt opp alt som skal smøres og så satt alt sammen igen med riktig moment.
Jeg hadde så tatt en sykkeltur og etterstrammet alt når jeg kom tilbake.
Knirk kommer også veldig ofte fra stem/styre/styrelager. Plukk fra hveandre, rens, smør, sett sammen, dra på sykkeltur og etterstram når du er ferdig.
Andre ting som er greit å gjøre: Smør setepinnen, smør og stram bolten som holder setet.
Sjekk for retthet på hjulene, drar skivebremsene? Løse eiker? Er kjedet ditt utslitt, for langt/kort? Sjekk frikransen og bossen, sitter alt som det skal?
Hadde jeg hatt tid skulle jeg gjærne fikset det for deg.
 
Topp Bunn