Hjemmekinosofa - maks høyde på rygg når lydkvalitet er viktigst? Alternativer?

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Hei

I forbindelse med den kommende nye hjemmekinoen min ønsker jeg to skikkelig gode hjemmekinosofaer med tre seter hver. De skal være gode å sitte i, ha recliner funksjon på alle seter og helst koppeholder mellom setene.

Rommet vil bli mest brukt til film, serier og litt til musikk, men uansett er lydkvaliteten viktig og jeg kommer til å legge en del ressurser i akustikktiltak. Med den bakgrunnen vil det være dumt å ødelegge mye av resultatet med en nakkestøtte rett bak ørene...

Frem til nå har jeg alltid hatt sofa der ryggen ikke er høyere enn under skulderhøyde så jeg har ikke testet selv hva en nakkestøtte rett bak ørene gjør av degradering av lydkvaliteten. Leser de fleste steder at det ikke er ønskelig med tanke på lydkvalitet til både stereo og surround.

Så hvis noen har noen erfaringer å dele med maksimal høyde på sofaryggen er jeg svært interessert. Noen gode alternativer setter jeg også pris på.

De jeg har funnet frem til selv er sofaene fra fnky.no som ser svært bra ut og er bra priset men høyden på ryggen er kanskje i drøyeste laget? Ekornes har noen modeller med lav rygg med det er dobbel pris, altså rundt 19-20 000 pr sofa.

Takker for alle innspill.

Mvh
Ivan
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Lyd vil bli klart påvirket av en høy rygg. Det vil jo bli mye refleksjoner forfra, og lyden bakfra vil jo bli klart redusert. Så er det jo på den annen siden kanskje mulig å korigere dette. Jeg vil selg tro at reduksjonen i lyd bakfra er et større problem en den ekstra refleksjonen forfra. men dette er jo også avhengig av hvor høyt bakhøytalerne dine står. En annen ting er komfort, det er jo ofte vel så viktig.

Jeg har selv hatt sofaer fra begge firmane du nevner, og kvalitetsforskjellen er skremmende stor. Skal du sitte i dem daglig ville jeg helt klart brukt litt penger på en slik sofa.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Takk for god tilbakemelding uob. Jeg må ta meg en runde på møbelbutikkene i området og se om de har noe inne.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Et lite tips.
Høyden på setet bør være såpass høy at når du sitter så bør ørehøyde være omtrent der diskant sitter. Så velg høyde etter hvor lang du er og hvor høyt diskant sitter.

Lav rygg er en fordel. Men om du skal ha en 3 steter så vil du uansett få refleksjoner fra sitteplasser på siden av deg.

Stoff er bedre akustisk enn skinn. Men skinn er lettere å holde rent. Et teppe kan legges over ryggen på sofaen, det hjelper en hel del på refleksjoner.

De sakkosekkene såg morsome ut. Men tror de blir litt lave... Uten at jeg vet høyden på de.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Et lite tips.
Høyden på setet bør være såpass høy at når du sitter så bør ørehøyde være omtrent der diskant sitter. Så velg høyde etter hvor lang du er og hvor høyt diskant sitter.

Lav rygg er en fordel. Men om du skal ha en 3 steter så vil du uansett få refleksjoner fra sitteplasser på siden av deg.

Stoff er bedre akustisk enn skinn. Men skinn er lettere å holde rent. Et teppe kan legges over ryggen på sofaen, det hjelper en hel del på refleksjoner.

De sakkosekkene såg morsome ut. Men tror de blir litt lave... Uten at jeg vet høyden på de.
Godt poeng med sittehøyden, jeg skal ta det med i betraktning og måle høyden til diskanten.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.807
Antall liker
2.800
Torget vurderinger
1
Er det så farlig om det er nakkestøtte på setene? Ser for meg at når man legger seg bakover i reclinerstilling så kommer hodet noe under høyttalerne og man har forholdsvis fri bane. Jeg skal også ha en hjemmekinosofa, enten en treseter eller tre enkle satt sammen. Tror kanskje jeg angrer hvis det ikke er nakkestøtter. Man må ha mulighet til å se i taket og filosofere hvis filmen er dårlig. Alternativt sove.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Å ha en nakkestøtte på utsiden av ørene vil gi omtrent samme virkning som å plassere høyttalerene 4cm fra veggen for diskanten din del. Det vil i eller annen grad påvirke perspektivet i lyden. Å sette opp lyden er jo alltid snakk om kompromiss hele tiden. Rygg over skuldrene er ikke en JEG ville tatt. Da det uansett vil være andre kompromiss man ikke kan velge bort.

Nakkestøtte er alikevel bedre enn en høy hel rygg. Og en treseter er verre enn en enslig stol. Ørelapo er enda verre.

Sofa eller stol/ nakkestøtte bør være av stoff. Evnt så kan et teppe over ryggen seta som ikke er ibruk hjelpe noe.

Min erfaring ivertfall.
 
Topp Bunn