Hjelp

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Har sett nytten av å legge cd samlingen på pc og benytte squeezebox og dac for avspilling. Kan noen hjelpe meg litt når det gjelder format filene skal rippes i, slik at dacen kan handtere dem? Har en Lavry Dac 10 som skal kunne spille de samme fil format som Benchmark? Har rippet ca 20 plater i wav, mens jeg venter i spenning på å få squeezboxen hjem. Mye bortkastet arbeid om dette ikke fungerer?
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Det har ingen betydning for Dac'en hvilket format filene er i, den delen av avspillingen er det Squeezeboxen som tar seg av.
Forøvrig er det en fordel å rippe i et annet format enn wav i og med at wav ikke støtter id-tags. Jeg bruker selv flac.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.702
Antall liker
3.805
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Spiller ingen rolle for DACen hva format som kommer til SB-en. SB-en sender bare ut en digital strøm til DAC. Det du heller bør konse om er hva SB kan spille. Den tar vel så godt som ethvert lydformat kjent for mennesket. Hva er så mest rasjonelt? Ukomprimert er det vel wav eller AIFF. Ønsker du samtidig å redusere plassen lydfilene tar, men ikke kvaliteten, må du velge et lossless format; de fleste anbefaler vel FLAC, da SB har direkte støtte for det. Andre formater som lossless WMA eller ALAC tror jeg Slimserver må "oversette" på veien til SB. FLAC er min favoritt, og du ripper enklest til det med winamp, kanskje du får bedre resultat med EAC, men det tar oftest hjerteskjærende lang tid, og er noe komplisert å sette opp. Lossless WMA er absolutt greiest; Windows Media Player ripper raskt og enkelt, og finner automagisk både cover og titler på nett. Hva som er best for deg? Det må du nesten finne ut sjæl. Forresten er det vel en sticky om formater her?

Bernt K
 
Topp Bunn