Hjelp til valg av rør pre-amp

LøytnantRøyr

Fersking
Ble medlem
18.04.2010
Innlegg
3
Antall liker
0
Jeg har nå tenkt å ta steget opp med en ny og kraftig forbedret rør pre. Har i over et år nå spillt på en xindak xa 3200mk2 som har gitt meg vanvittig mye spilleglede, jeg synest rett å slett den er en killer til den beskjedene prisen den har!
Den er brukt i lag med en pass labs x250.5 og diy truls gravesen scan speak jensen høytalere.

Jeg har et pristak på 30 tusen å gå på og vill gjerne har enn pre me like feit og brei lyd men som mer oppløst og raffinert men først fremst som er langt bedre nede i bassområdet. (fastere, slår hardere spiller høyere etc)
Lest litt rundt om mcintosh c220 men skal visst nok være fattig i dyp bassen den også.

Jeg har generellt veldig lite peiling på røyr så alle av ekspertenes råd her inne mottas med stort takk og ydmykhet!
 

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Innlegg
179
Antall liker
1
Audio Valve Eklipse. Lovprist av Ken Kessler og flere kjente hifi-skribenter. Håkon Rognliens favoritt i prisklassen. Jeg har den selv. Den åpnet et helt ny verden da jeg fikk den i hus.

Prisen er ca. kr. 35.000,-, men med litt pruting passer den sikkert ditt budsjett. Snakk med Hallvar i Norsk hificenter.

mvh
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Conrad Johnson ET2 bør være et godt alternativ. www.audiophile.no har testet den, beste pre han har hatt i hus skriver han.
Cary audio SLP98 er et annet alternativ. www.lyrichifi.no
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
larkrla skrev:
Conrad Johnson ET2 bør være et godt alternativ. www.audiophile.no har testet den, beste pre han har hatt i hus skriver han.
Cary audio SLP98 er et annet alternativ. www.lyrichifi.no
Hei, det er faktisk nettop lagt ut en CJ ET2 på bruktbørsen. Det er ikke så ofte det skjer.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.481
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
22 kohm balanced, 11 kohm unbalanced

Du bør ha en pre med rimelig lav utgangsimpedans for god matching.

Her noe tekst fra test av audio valve eklipse.
The input impedance was 20k ohms across the audioband; the output impedance was 320 ohms at midrange and high frequencies, but rose to a very high 3090 ohms at 20Hz. As a result, the Eclipse's frequency response into low impedances will be prematurely rolled off in the bass (fig.1, bottom pair of traces below 1kHz). This preamplifier needs to be used with a power amplifier having an input impedance of at least 30k ohms in order for it to deliver a full measure of low frequencies.
 

LøytnantRøyr

Fersking
Ble medlem
18.04.2010
Innlegg
3
Antall liker
0
Takker og bukker for for svar folkens. :D
Det bambadoo skrev var meget nytting. Dette skal jeg eller rettere sagt må ta i betraktning om det blir audiovalve. Synser litt rundt om etter en ny effekt og så å finne noe som matcher audiovalven eller noen av de andre forslagene med en grei effekt på rundt 250 watt med en grei dose klasse a watt i blir et spennende prosjekt fremover.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hvis du vil kjøpe brukt, så bør disse opp på shortlista:

hovland hp100 (finnes med og uten riaa)
ear 868 (samme)
ear 864 (med riaa)
audio valve eklipse (uten riaa)
cat sli ultimate (med riaa)
conrad johnson premier 16ls (uten riaa)
conrad johnson premier 14 (uten riaa)
joule electra la150 (uten riaa) eller lap150 (med riaa)
air tight atc2 (uten riaa)

alle disse havner under 30k brukt (de fleste av dem godt under 30k).
hva som er best er opp til ørene dine, lommeboka di, rommet ditt og resten av anlegget.

lykke til.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
bambadoo skrev:
22 kohm balanced, 11 kohm unbalanced

Du bør ha en pre med rimelig lav utgangsimpedans for god matching.

Her noe tekst fra test av audio valve eklipse.
The input impedance was 20k ohms across the audioband; the output impedance was 320 ohms at midrange and high frequencies, but rose to a very high 3090 ohms at 20Hz. As a result, the Eclipse's frequency response into low impedances will be prematurely rolled off in the bass (fig.1, bottom pair of traces below 1kHz). This preamplifier needs to be used with a power amplifier having an input impedance of at least 30k ohms in order for it to deliver a full measure of low frequencies.
Hva er "normal" inngangsimpedans for en forsterker?
Mine EC AW400 har i hvertfall en inngangsimpedans på 330k ohm, så da stusser jeg over at 30k ohm er problematisk? Finnes det vanlige effekttrinn som ligger så lavt. Jeg spør av ren uvitenhet forøvrig.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.481
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Iflg. denne er AW400 55k
http://www.soundplanet.no/index.php?pg=1337&p=781186

Som en veeeldig generell regel.
Transistor effekt har lavere ing. impedans enn rør
Rør pre har lavere utg. impedans enn transistor pre.

Derfør kan det være greit å sjekke litt tekniske data om en skal parre rørpre med transistor effekt.

30k er stort sett helt uproblematisk, men er inng. impedansen på effekttrinnet ~10k bør en sjekke litt først.

Lcaudio (bl.a.) har inngangs impedans på rundt 2.3k...

Men dette er selvsagt ingen fasit. Det beste er stort sett å teste selv.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Høium fører modwright preamps. Bra saker! Trenger du riaa sier testene at de er av slik kvalitet at du får linjetrinnet omtrent gratis. (jeg har ikke hørt på riaane deres) Ellers får du vel Aesthetix Calypso/ Janus innenfor budsjettet ditt om du ikke må kjøpe nytt. Jeg er svært fornøyd med min calypso.

Lykke til med jakten..
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
bambadoo skrev:
Iflg. denne er AW400 55k
http://www.soundplanet.no/index.php?pg=1337&p=781186

Som en veeeldig generell regel.
Transistor effekt har lavere ing. impedans enn rør
Rør pre har lavere utg. impedans enn transistor pre.

Derfør kan det være greit å sjekke litt tekniske data om en skal parre rørpre med transistor effekt.

30k er stort sett helt uproblematisk, men er inng. impedansen på effekttrinnet ~10k bør en sjekke litt først.

Lcaudio (bl.a.) har inngangs impedans på rundt 2.3k...

Men dette er selvsagt ingen fasit. Det beste er stort sett å teste selv.
Av en eller annen grunn opererer omtrent alle, inklusive Electrocompaniet selv, med feil data og beskrivelse på nettsidene sine. De korrekte data i henhold til AW400s manual er:

Output impedance (20-20kHz) ............................ <0.01ohm
Input impedance mono ....................................... 330kohm
Input sensitivity for rated output ........................... 1.6V (adjustable)
Max. peak current ................................................ >150A
THD (1kHz half power, 8ohm) ............................. <0.006%
THD (1kHz –1dB, 8ohm) .................................... <0.007%
Noise (input shortened) ...................................... <130uV
Frequency response ........................................... DC-65kHz -3dB

Elektrocompaniet hadde f.eks feil fysiske mål på informasjonen på sine sider. Det var NEMO-data etter det jeg husker. Samtidig snakker de også om at den er basert på AW180 når den egentlig er basert på AW120. Med andre ord hadde EC selv blandet sammen NEMO og AW400 på de gamle sidene sine. De nye har jeg ikke sjekka.

Soundplanet, som du linker til, opererer også med feil data. De fysiske mål og vekt stemmer f.eks overhodet ikke med AW400, men mer med NEMO.

Soundplanet:
Width 514 mm / 20.2 inches
Depth 470 mm / 18.5 inches
Height 288 mm / 11.3 inches
Weight 41 kg. / 90.2 lbs.

Riktig:
Width 358mm (14,1)
Depth 470mm (18,5”)
Height 261mm (10,2”)
Weight 25kg (55lbs)

Andre ting som er høyst merkelig er f.eks at man snakker om at bridging er fullt mulig. Dette stemmer nok ikke. Ikke er det nevnt i manualet og AW400 er allerede et bridget design.

Men men, ikke relevant for denne diskusjonen!
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Iflg. denne er AW400 55k
http://www.soundplanet.no/index.php?pg=1337&p=781186

Som en veeeldig generell regel.
Transistor effekt har lavere ing. impedans enn rør
Rør pre har lavere utg. impedans enn transistor pre.

Derfør kan det være greit å sjekke litt tekniske data om en skal parre rørpre med transistor effekt.

30k er stort sett helt uproblematisk, men er inng. impedansen på effekttrinnet ~10k bør en sjekke litt først.

Lcaudio (bl.a.) har inngangs impedans på rundt 2.3k...

Men dette er selvsagt ingen fasit. Det beste er stort sett å teste selv.
Hei, dette med gainmatching har jeg alltid hørt en del om, men aldri fått noen skikkelig forklaring eller forståelse av "problemet" Kan du forklare litt nærmere hva som er god og dårlig gainmatching og hva som kan være konsekvensen ved dårlig match?
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Verdiene til denne forsterkeren er hentet fra Resonans sine sider, som igjen har hentet dem fra EC selv (etter hva jeg fikk forklart).

For ordens skyld, Sound Planet fører ikke lenger EC etter hva jeg vet, og denne nettsiden er vel hentet frem etter en "googling" som henger igjen fra den gang Sound Planet førte EC.

Sikkert ikke viktig info, men dog.....
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det samme surret av feilinfo er der der også på de nye sidene til EC. Jeg sendte dem en beskjed i dag hvor jeg ba dem ordne opp. Det ser liksom så innmari uproft ut med helt feil informasjon i mange år.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
larkrla skrev:
bambadoo skrev:
Iflg. denne er AW400 55k
http://www.soundplanet.no/index.php?pg=1337&p=781186

Som en veeeldig generell regel.
Transistor effekt har lavere ing. impedans enn rør
Rør pre har lavere utg. impedans enn transistor pre.

Derfør kan det være greit å sjekke litt tekniske data om en skal parre rørpre med transistor effekt.

30k er stort sett helt uproblematisk, men er inng. impedansen på effekttrinnet ~10k bør en sjekke litt først.

Lcaudio (bl.a.) har inngangs impedans på rundt 2.3k...

Men dette er selvsagt ingen fasit. Det beste er stort sett å teste selv.
Hei, dette med gainmatching har jeg alltid hørt en del om, men aldri fått noen skikkelig forklaring eller forståelse av "problemet" Kan du forklare litt nærmere hva som er god og dårlig gainmatching og hva som kan være konsekvensen ved dårlig match?
Ja, samme her. Hvis noen kan opplyse oss om dette emnet ville jeg blitt veldig glad.
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.174
Antall liker
291
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Pass Labs ampen bør ha en pre amp med minimum Output Voltage 20 V.
Ser at pass labs sine egene preamper ligger på 20 V og 25 V balansert
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

marsboer skrev:
Hva er "normal" inngangsimpedans for en forsterker?
Mine EC AW400 har i hvertfall en inngangsimpedans
på 330k ohm, så da stusser jeg over at 30k ohm er
problematisk? Finnes det vanlige effekttrinn som ligger
så lavt. Jeg spør av ren uvitenhet forøvrig.


De aller fleste effektforsterkere har en inngangs-
impedans > 47 og mange vesentlig høyere enn det.
Men det finnes unntak. Effektforsterkere basert på
B&O ICEpower her en inngangsimpedans på 8 k single
ended og 16 k balansert. Min gamle EC 25 watter har
Zinn = 1 k. Både Krell og Holfi har leflet med "strømdrevne"
effektforsterkere med Zinn helt ned mot 600 Ohm. Men
dette er unntakene som sagt...

________________________________________________

Ellers vil jeg anbefale Thorhauge Intersection forforsterkeren
som jeg testet i Fidelity nylig. Meget godt produkt som kan
spare deg for en del penger.

Er du selvbygger kommer jeg sannsynligvis med et DIY
linjetrinn basert på rør i bladet.

mvh
Gunnar Brekke
 

Karlsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
84
Antall liker
7
bambadoo skrev:
Som en veeeldig generell regel.
Transistor effekt har lavere ing. impedans enn rør
Rør pre har lavere utg. impedans enn transistor pre.


Derfør kan det være greit å sjekke litt tekniske data om en skal parre rørpre med transistor effekt.

30k er stort sett helt uproblematisk, men er inng. impedansen på effekttrinnet ~10k bør en sjekke litt først.

Lcaudio (bl.a.) har inngangs impedans på rundt 2.3k...

Men dette er selvsagt ingen fasit. Det beste er stort sett å teste selv.
Här vill jag protestera lite.

En transistor pre har som regel låg ingångs impedans. och låg utgångs imp.
En rörpre har som regel hög ingångs imp. och hög utgångs imp.

Med undantag av preamps med utgångstrafos som alltid har låg utgångsimpedans.

Hög utgångs impedans på en rörpre och låg ingångsimedans på ett effekttrinn resulterar ofta i seriös missmatch. Med typiskt segt rörljud som följd.

Mvh
O
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
[/quote]

Hei, dette med gainmatching har jeg alltid hørt en del om, men aldri fått noen skikkelig forklaring eller forståelse av "problemet" Kan du forklare litt nærmere hva som er god og dårlig gainmatching og hva som kan være konsekvensen ved dårlig match?
[/quote]

Er det noen som påtar seg å svare litt på dette?
 

Karlsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
84
Antall liker
7
Enkelt beskrivet bör man minst ha ett 1:10 förhållande mellan pre och effekt.
Tex 1K utgångsimpedans på pre och 10K ingångsimpedans på effekt.
Men större skillnad är att föredra. Blir förhållandet mindre driver inte pren förstärkaren optimalt.

Mvh
O
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Hm... perfekt match med en X250.5 blir en pre med 16.78 i gain... (2.24v input) trur eg...
Eclipse f.eks kan ha alt ifra 15 opp til 26 i gain, avhengig. Så hvis man velger CD2 (input)med 15.9db gain, bør det bli
rimelig bra.
Dog, eclipse liker ikke å se impedanser under 30K ohm sier man i poster over, men jeg tipper det går rimelig greit alikevell, ett fall på 0.3 til 0.5 db under 20hz (max!)... det hører du sikkert ikke alikevell. Det virker som om problemene oppstår rett under 5k ohm for Eclipse, i den virkelige verden, ifølge stereophile sine målinger...

mvh
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg har nå i hvertfall bestilt meg en Audio Valve Eklipse (uavhengig av denne tråden). Regner med at det fungerer OK rent elektrisk her hos meg i hvertfall.
 
Topp Bunn