Digitale avspillere Hjelp til valg av Dac/Streamer

Kingsroed

Fersking
Ble medlem
05.05.2020
Innlegg
3
Antall liker
1
Hei jeg er rykende fersk på forumet her. Har et par Abrahamsen Fs401 som jeg har hatt i mange år. Tidligere hadde jeg en XTZ A100 D3 forsterker som var bra match og benyttet da innebygget Dac i denne. Streaming via Chromecast audio og optisk inn i Dac.
XTZ gikk i stykker og jeg har prøvet og feilet flere forskjellige forsterkere. Endte til slutt opp med å kjøpe en helt ny Abrahamsen V2 UP og denne er kjempebra. Imidlertid er jeg litt usikker på om jeg skulle byttet DACen eller eventuelt bytte til en kombinert DAC/Streamer. Har nå en gammel Abrahamsen A_Dac 2 som fungerer bra, men mangler litt detaljer. Imidlertid liker jeg at den er litt dempet i toppen slik at det ikke blir skarpe diskantlyder på vokal. Har også en gammel Dacmagic 1. generasjon som jeg har testet. Denne er mer detaljert, men blir for skarp i toppen. Og den er nok en anelse mindre musikalsk enn A-dacen. Prøvde tidligere en Marantz PM 7005 og denne hadde veldig fin Dac innebygget.
Trenger tips fra forumet om en dedikert DAC eller aller helst kombinert DAC og streamer som kan passe fint til mitt oppsett. Altså som ikke blir for skarp i toppen. Pris: 2000-7000, ikke fremmed for å handle brukt.
IMG_20200504_173720.jpg
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Hei jeg er rykende fersk på forumet her. Har et par Abrahamsen Fs401 som jeg har hatt i mange år. Tidligere hadde jeg en XTZ A100 D3 forsterker som var bra match og benyttet da innebygget Dac i denne. Streaming via Chromecast audio og optisk inn i Dac.
XTZ gikk i stykker og jeg har prøvet og feilet flere forskjellige forsterkere. Endte til slutt opp med å kjøpe en helt ny Abrahamsen V2 UP og denne er kjempebra. Imidlertid er jeg litt usikker på om jeg skulle byttet DACen eller eventuelt bytte til en kombinert DAC/Streamer. Har nå en gammel Abrahamsen A_Dac 2 som fungerer bra, men mangler litt detaljer. Imidlertid liker jeg at den er litt dempet i toppen slik at det ikke blir skarpe diskantlyder på vokal. Har også en gammel Dacmagic 1. generasjon som jeg har testet. Denne er mer detaljert, men blir for skarp i toppen. Og den er nok en anelse mindre musikalsk enn A-dacen. Prøvde tidligere en Marantz PM 7005 og denne hadde veldig fin Dac innebygget.
Trenger tips fra forumet om en dedikert DAC eller aller helst kombinert DAC og streamer som kan passe fint til mitt oppsett. Altså som ikke blir for skarp i toppen. Pris: 2000-7000, ikke fremmed for å handle brukt. Vis vedlegget 583114
Kommer langt med Electrocompaniet ECD1 dacen (mye mer oppløst enn Abrahamsen dac6 og Dacmagic uten for mye diskant) og sonos eller Bluesound.
Lykke til!😊
 

Kingsroed

Fersking
Ble medlem
05.05.2020
Innlegg
3
Antall liker
1
Da har jeg funnet et oppsett jeg er fornøyd med. Byttet ut den gamle A-dac 2 med en Bluesound Node 2i. Bruker denne både til streaming og som DAC. Den spiller luftig og detaljert uten at den blir for skarp i toppen. Den innebygde DACen låter mindre ullent enn A-Dacen, selvom det også er en behagelig DAC å høre på. Den gamle Cambridge Dacmagic går nå på finn, mens Abrahamsen Dacen havner på hytta sammen med min Electrocompaniet ECI-2. Blir spennende å se hvordan de spiller sammen.
IMG_20200510_140057.jpg
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.256
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Der gjorde du et smart valg. Noden er slettes ikke dårlig og med en god app så er du i mål. Gratulerer.:)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
Har du prøvd å sette DacMagic etter Bluesound? Dvs Bluesound digital ut til DacMagic. Hvordan låter det da?
 

Kingsroed

Fersking
Ble medlem
05.05.2020
Innlegg
3
Antall liker
1
Har du prøvd å sette DacMagic etter Bluesound? Dvs Bluesound digital ut til DacMagic. Hvordan låter det da?
Nei. Det har jeg ikke prøvd. Jeg er av den formening at den digitale delen låter likt om det går fra en Bluesound eller en Chromecast Audio. Jeg har liksom blitt litt lei av Dacmagicen også da den spiller litt skarpt på mitt anlegg. Jeg liker Dacen i Bluesound bedre.
 
Topp Bunn