Hjelp til min neste pick up

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hei vinyl guruer ;D

Tiden er inne for og handle en ny pick up, brukt eller ny.
Kan bruke ca 10k på dette.
Hva skal man handle?, jeg er veldig usikker.

Jeg har en Music maker mk3 mm pu og en Benz glider fra før,
synes MM mk3 er en deilig PU, jeg leter etter en Low output pu
med noen av de samme egenskapene. øverst på lista troner
Lyra skala, har hørt på denne i noen minutter og synes den var
veldig bra. Kunne kansje hatt litt mere mellomtone og dynamikk, men
hørte for lite til og være bombastisk. Nypris er 20k, så her må jeg lete
brukt og med en så populær Pu blir det vanskelig.

Music Maker mk3 innehar sjel og følelser bruker jeg si, tro om Koetsu
Kunne ha noe av de samme egenskapene?. Hva med shelter nye serie?,
Shelter er jo kjent for sin deilige mellomtone.

Jeg har ikke nevnt DV enda, xx2 er vel en kandidat. Har aldrig hørt
DV, men det er jo mange harkokte DV fan her inne. ;)

Jeg bruker en Origin Live Silver arm (bygd på rega 300 - arm) , en medium tyngde arm som har sitt og si i valg av PU.

Som Beste valg til armen min tror jeg nok lyra og Transfiguration Phoenix er gode
kandidater.

Mange hensyn og ta - mange valg, lett og havne under isen her ;D

Mvh,
Terje
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Kansje jeg burde legge lapper med kandidatene i en hatt og trekke. ;D

Holdt på og kjøpe en Shelter 5000 på audiogon, så melte usikkerheten seg.
Hvor er Rudi når man renger han som mest? hehe

Mvh,
Terje
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
argh skrev:
Jeg har en Music maker mk3 mm pu og en Benz glider fra før,
synes MM mk3 er en deilig PU, jeg leter etter en Low output pu
med noen av de samme egenskapene........
Hvorfor bytte en pu som du åpenbart er så fornøyd med?

Mvh Vidar P
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Vidar P skrev:
argh skrev:
Jeg har en Music maker mk3 mm pu og en Benz glider fra før,
synes MM mk3 er en deilig PU, jeg leter etter en Low output pu
med noen av de samme egenskapene........
Hvorfor bytte en pu som du åpenbart er så fornøyd med?

Mvh Vidar P
Riaadelen i Supratek Cortese er lagd med tanke med tanke på low level PU, selv om
den også tar MM. (MM mk3 vart kjøpt før Supraten kom i hus)
Jeg får ikke helt klaff med MM mk3 i min arm og sliter med noe overflate støy.
Har mange timer på MM mk3 og det begynner og bli tid og se seg om etter noe
annet.

Når har jeg svart på ditt sp. Du er jo ortofon man, Hva mener du om rohmann eller
jubilee? ;D ;D ;D

Mvh,
Terje
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Benz er jo flotte saker,med gode priser hos Lyric hifi,er kanskje det ett alternativ...ellers har jeg nylig hørt shelter 301 i en rega p3-24 det låt uforskammet godt...

Selv har jeg to benzer som jeg er veldig fornøyd med og en dynavector dv-20x...veldig god på sitt,men etter mine preferanser mangler den noe i mellomtonen...dette er i allefall ett savn for meg,til min musikkspilling,men det positive er:skikkelig tak ibassen,og så å si fraværende rillestøy er ett stort pluss.

men altså...shelter tror jeg jeg kommer til å stifte nærmere bekjentskap med en engang i fremtiden....antakelig 501 eller 5000...Lykke til.

Espen
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
ixos_76 skrev:
Benz er jo flotte saker,med gode priser hos Lyric hifi,er kanskje det ett alternativ...ellers har jeg nylig hørt shelter 301 i en rega p3-24 det låt uforskammet godt...

Selv har jeg to benzer som jeg er veldig fornøyd med og en dynavector dv-20x...veldig god på sitt,men etter mine preferanser mangler den noe i mellomtonen...dette er i allefall ett savn for meg,til min musikkspilling,men det positive er:skikkelig tak ibassen,og så å si fraværende rillestøy er ett stort pluss.

men altså...shelter tror jeg jeg kommer til å stifte nærmere bekjentskap med en engang i fremtiden....antakelig 501 eller 5000...Lykke til.

Espen
Dette høres jo bra ut.
Shelter 501 mk2 kan jo kjøpes billig fra statene.
Noen som vet hvordan 501 greier seg mot eks 5000?
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
argh skrev:
ch skrev:
Hei,
Er fremdeles meget fornøyd med min Ortofon Jubilee.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17418.0.html

mvh
Kunne du si noen om lyden?
Tja, skal jeg våge meg til å si naturlig (nøytralt) uten spesiell betoning av noen del av frekvensområdet. Alltid behagelig. Føler at jeg får med meg alle detaljer på platene uten at det oppleves som analytisk, samtidig som det ikke er unaturlig "varmt". Hører lett forskjell på forskjellige innspillings kvalitet, men får aldri lyst til å legge til side dårlige innspillinger, de er bare mindre gode. Et godt tegn spør du meg. Sporer alt.

mvh
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
argh skrev:
ixos_76 skrev:
Benz er jo flotte saker,med gode priser hos Lyric hifi,er kanskje det ett alternativ...ellers har jeg nylig hørt shelter 301 i en rega p3-24 det låt uforskammet godt...

Selv har jeg to benzer som jeg er veldig fornøyd med og en dynavector dv-20x...veldig god på sitt,men etter mine preferanser mangler den noe i mellomtonen...dette er i allefall ett savn for meg,til min musikkspilling,men det positive er:skikkelig tak ibassen,og så å si fraværende rillestøy er ett stort pluss.

men altså...shelter tror jeg jeg kommer til å stifte nærmere bekjentskap med en engang i fremtiden....antakelig 501 eller 5000...Lykke til.

Espen
Dette høres jo bra ut.
Shelter 501 mk2 kan jo kjøpes billig fra statene.
Noen som vet hvordan 501 greier seg mot eks 5000?
Ja dette kunne vært interessant å få høre mer om...900usd for 502 II i us.(needledoc)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
Hei
Shelter 5000 er arvtageren til 901 rated stereophile klasse A,501 klasse B.
Mars nummeret av (The absolute sound) test av 5000/7000 ;D
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
cash 63 skrev:
Hei
Shelter 5000 er arvtageren til 901 rated stereophile klasse A,501 klasse B.
Mars nummeret av (The absolute sound) test av 5000/7000 ;D
Hva mere stod i den testen?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
argh skrev:
Når har jeg svart på ditt sp. Du er jo ortofon man, Hva mener du om rohmann eller
jubilee?  ;D ;D ;D

Mvh,
Terje
Terje; jeg er ikke noen Ortofonmann som sådan; det at jeg bruker en Rohmann beror på mer tilfeldige omstendigheter; jeg bruker også Linn, AT og andre pu'er. Når det så er sagt, så kjenner jeg ikke MM3, en litt spesiell pu er det visst, ikke mye utbredt. Men jeg kjenner mannen bak; en lydentusiast på sin hals.

Uansett vil platespiller og arm sette standarden for resultatet du vil kunne håpe på; og det er noe med å velge en pu som er synergisk med Michells egenskaper. Det ville antakelig jeg har gjort, velmente råd i den ene eller andre retning eller ei.

Mvh Vidar P
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
Hei
Shelter 5 000 er arvtageren til 901 rated stereophile klasse A,501 klasse B.
Mars nummeret av (The absolute sound) test av 5000/7000 ;D
[/quote]

Hva mere stod i den testen?

Prøv og få tag idet nummret, men mye skryt til begge pu [/quote]
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Skala er nevnt, men den blir vel for kostbar i forhold til ditt budsjett uansett hvor man handler denne fra.
Hva med Argo-i da?
Har ikke hørt den selv (spiller for øyeblikket på Skala).
En annen het kandidat bør være den nye Air Tight PC-3.
Så den på messen i Munchen så den er tydeligvis bortimot leveringsklar.
Air Tight folkene skryter fælt av denne og sier at forskjellen mellom denne og den dyrere PC-1 (som jeg eier og kan skrive under på er særdeles bra).
Selvfølgelig skryter de som selger disse, men de skal også selge PC-1 så det er sikkert noe i det når de sier at den PC-3 er nesten like god som PC-1.
PS Undertegnede har også enten eid eller prøvd mange av de andre pickup'ene som nevnes her enten være seg Shelter, Transfiguration m.fl.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Air Tight PC-3, har du noe peiling hva denne vil koste?
Ja det er mye og velge i, vanskelig valg når en ikke har hørt de fleste av kandidatene.

mvh,
Terje
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
argh skrev:
Air Tight PC-3, har du noe peiling hva denne vil koste?
Ja det er mye og velge i, vanskelig valg når en ikke har hørt de fleste av kandidatene.

mvh,
Terje
Hvis jeg ikke husker helt feil så hørt jeg $3.000 for PC-3.
Dette er dog sikkert mulig å få noe avslag på.
Tar vi med norsk mva er det dog muligens litt overoptimistisk å tro at man skal kunne få denne for nedimot 10.000,-.
Øker du budsjettet til 15.000,- blir utvalget plutselig mye større (bl.a. PC-3 og Skala hvis du er flink til å prute) ;D ;D ;D
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Jeg har alltid hatt en magefølelse at koetsu - Black ville bli min neste PU. Jeg
har ikke hørt noen koetsu modeller, men har alltid følt en tiltrekking mot de.
Noen som vil prøve seg på en beskrivelse av Koetsu - Black?

Mvh,
Terje
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
argh skrev:
Jeg har alltid hatt en magefølelse at koetsu - Black ville bli min neste PU. Jeg
har ikke hørt noen koetsu modeller, men har alltid følt en tiltrekking mot de.
Noen som vil prøve seg på en beskrivelse av Koetsu - Black?

Mvh,
Terje
Kan ikke hjelpe med "Black", men har akkurat spilt noen uker på en Urushi Vermelon (eller hva den nå het).
Helt fantastisk i mellomtonen på enkelte opptak, men kunne ikke måle seg med Skala eller PC-1 når det gjaldt rytme.
Tror ikke Black er så mye forskjellig (men kanskje noe rundere i toppen enn Urushi?).
Det toner nok til slutt ned til smak og behag og matching til platespiller/arm.
Skulle ha ha mått levd med bare én pickup (fy og fy) så tror jeg nok jeg hadde valgt Air Tight'en.
Riktignok er denne nok litt varmere og rundere i bassen enn de beste (les: Lyra), men har allikevel en fantastisk PRaT.
Forandring fryder dog så for øyeblikket spiller jeg med Skala igjen ;D
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Jens skrev:
argh skrev:
Jeg har alltid hatt en magefølelse at koetsu - Black ville bli min neste PU. Jeg
har ikke hørt noen koetsu modeller, men har alltid følt en tiltrekking mot de.
Noen som vil prøve seg på en beskrivelse av Koetsu - Black?

Mvh,
Terje
Kan ikke hjelpe med "Black", men har akkurat spilt noen uker på en Urushi Vermelon (eller hva den nå het).
Helt fantastisk i mellomtonen på enkelte opptak, men kunne ikke måle seg med Skala eller PC-1 når det gjaldt rytme.
Tror ikke Black er så mye forskjellig (men kanskje noe rundere i toppen enn Urushi?).
Det toner nok til slutt ned til smak og behag og matching til platespiller/arm.
Skulle ha ha mått levd med bare én pickup (fy og fy) så tror jeg nok jeg hadde valgt Air Tight'en.
Riktignok er denne nok litt varmere og rundere i bassen enn de beste (les: Lyra), men har allikevel en fantastisk PRaT.
Forandring fryder dog så for øyeblikket spiller jeg med Skala igjen ;D
Jeg sitter med en følelse at du har en bedre betalt jobb enn det jeg har.
;D ;D ;D

Jeg synes litt synd på de 2 PUene dine som ikke får spille, kansje du burde selge en til meg billig. ;D
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Så ble det Lyra skala.

Et øyeblikks galskap så var det gjort.
Må si meg meget fornøyd, denne har det meste.
Oppløsthet, roen, kontrollen og ikke minst sjel og følelser.
Den suger deg inn i musikken, engasjerer deg, gleder deg,gir deg rockefot og ståpels.
 

Vedlegg

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.510
Antall liker
7.539
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Grattis......... et klokt valg spør du meg, fin "universal" pickup som ikke er så lett og sette i bås og med potensial til og spille bedre og bedre desto dyrere arm og riaa du måtte bruke.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jeg slenger meg på Rudi og gratulerer også. Dette er virkelig en av de pickupene jeg er nysgjerrig på. Jeg har et par ekstra headshell liggende, det kunne passet med en Skala på et av dem.

Moro at du er så fornøyd argh.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gratulerer ja! :)

Gleder meg virkelig til å høre om dine erfaringer med denne!
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Rudi skrev:
Grattis......... et klokt valg spør du meg, fin "universal" pickup som ikke er så lett og sette i bås og med potensial til og spille bedre og bedre desto dyrere arm og riaa du måtte bruke.
Bruker riaaen i min cortese, meget gode saker.
Du er jo president ( :D) i lyra klubben Rudi, så det er vel naturlig og spør om du
har noen gode råd til oppsett.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Fosse skrev:
Jeg slenger meg på Rudi og gratulerer også. Dette er virkelig en av de pickupene jeg er nysgjerrig på. Jeg har et par ekstra headshell liggende, det kunne passet med en Skala på et av dem.

Moro at du er så fornøyd argh.
En Skala vil nok kle super riggen din godt.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
FallenA skrev:
Gratulerer ja! :)

Gleder meg virkelig til å høre om dine erfaringer med denne!
Takk, hadde litt lyst på frosken din også. Etter og ha lest litt fant jeg
ut at de var for lettere armer.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.510
Antall liker
7.539
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
argh skrev:
Rudi skrev:
Grattis......... et klokt valg spør du meg, fin "universal" pickup som ikke er så lett og sette i bås og med potensial til og spille bedre og bedre desto dyrere arm og riaa du måtte bruke.
Bruker riaaen i min cortese, meget gode saker.
Du er jo president ( :D) i lyra klubben Rudi, så det er vel naturlig og spør om du
har noen gode råd til oppsett.

Jeg har vel egentlig ikke det........ Skala er jo en pickup som passer inn i det store flertallet av armer pga av sin spesielle oppbyggning som egentlig gir omtrent null resonanser tilbake til armen som den må kjempe med. Har du en bra riaa og bra kabling fra pickup til riaa samt at du har et driv verk som står i stil så er jo det meste gjort, da er det bare og sette seg tilbake og nyte og små eksprementere med litt vta dann og vann :D
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Rudi skrev:
argh skrev:
Rudi skrev:
Grattis......... et klokt valg spør du meg, fin "universal" pickup som ikke er så lett og sette i bås og med potensial til og spille bedre og bedre desto dyrere arm og riaa du måtte bruke.
Bruker riaaen i min cortese, meget gode saker.
Du er jo president ( :D) i lyra klubben Rudi, så det er vel naturlig og spør om du
har noen gode råd til oppsett.

Jeg har vel egentlig ikke det........ Skala er jo en pickup som passer inn i det store flertallet av armer pga av sin spesielle oppbyggning som egentlig gir omtrent null resonanser tilbake til armen som den må kjempe med. Har du en bra riaa og bra kabling fra pickup til riaa samt at du har et driv verk som står i stil så er jo det meste gjort, da er det bare og sette seg tilbake og nyte og små eksprementere med litt vta dann og vann :D
Jeg er ikke helt sikker på hvordan kabler det er i armen min, har prøvd og finne det ut, uten suksess
 
Topp Bunn