hjelp til feilsøking på forsterker

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.791
Antall liker
5.338
Sted
oslo
solgte en thule ia150b til en kamerat, som såklart endte opp med å ta kvelden etter en uke ( ampen, ikke kameraten ;) ).
hadde ikke kvittering siden jeg hadde kjøpt den brukt, og hifi-klubben kunne ikke finne den registrert i systemene sine (de skyldte på utskifting av kassasystemer), så da ville de ikke ta på seg noe ansvar.


problemet med thulen var at releene begynnte å klikke av og på kontinuerlig etter at ampen hadde stått på og spillt musikk i kanskje et halvt minutt. det var også en del brum.

har ikke så veldig lyst å sende den til reparasjon, siden regningen fort kan havne over salgsprisen, så jeg bestemte meg for å ta en titt under lokket, for å se etter om det var noe jeg kunne gjøre selv.
er rimelig nybegynner på feilsøking, og har bare lodded sammen noen mindre prosjekter, men å skifte ut komponenter burde ikke være noe stor problem.

det første som slo meg etter å ha tatt av lokket var at releene hadde lekkt ut en mikroskopisk mengde veske.
http://www.tycoelectronics.com/catalog/pn/en/6-1393243-8




mistenker såklart også at kondensatorene kan være tørket ut, siden dette er et kjennt problem med thule sine forsterkere.



spørsmålet mitt er dermed; er det sansynlig at det bare er uttørkede kondensatorer og dårlige releer som er problemet, eller tror dere at det kan være andre ting som står bak?

takker for all hjelp jeg kan få :p
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Hei,

Releet inneholder ingenting som kan lekke ut, så det som ligger rundt releet må stamme fra noe annet. Muligens fra montering da det er noe usannsynlig at det skal være sølt noe på begge releene samtidig.

Når det gjelder kondensatorene skal det nok flere år til før disse evnt. tørker ut.

Siden begge releene klikker kan vi nok utelukke dårlig kontakt nær releet. Muligens en dårlig lodding i beskyttelseskrets eller kretsen som aktiverer releene? Skjer feilen alltid etter et halvt minutts spilling, eller varierer det?
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.791
Antall liker
5.338
Sted
oslo
magpal skrev:
Når det gjelder kondensatorene skal det nok flere år til før disse evnt. tørker ut.

Skjer feilen alltid etter et halvt minutts spilling, eller varierer det?
i begynnelsen tror jeg det bare skjedde en gang i blandt, og da varte det bare i noen sekunder før den virket fint igjen.
har bare prøvd den to ganger siden jeg fikk den tilbake og da skjedde det nesten med en gang, uten å gi seg.
siste gangen jeg prøvde kunne den bare spille i rundt 10 sek.

har hørt at det var en del problemer med kondensatorer som tørket ut på andre ia150'er, men det kan ha vært på en tidligere serie, denne er vel snart 5 år gammel nå, hvis jeg ikke husker feil.
tenkte uansett at dette kunne ha skjedd med denne også, siden den hadde en del brum.
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Har ikke så veldig mye å bidra med på den tekniske biten, men var det ikke Interconnect som hadde importen av Thule på den tiden? Mener vertfall å huske det. Kan jo i så tilfelle ta kontakt med de.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.791
Antall liker
5.338
Sted
oslo
Smibakkjen skrev:
Har ikke så veldig mye å bidra med på den tekniske biten, men var det ikke Interconnect som hadde importen av Thule på den tiden? Mener vertfall å huske det. Kan jo i så tilfelle ta kontakt med de.
vet at den var kjøpt hos hifiklubben, så da hjelper det vel ikke å kontakte interconnect?
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Hei.
Jeg hadde en IA-150B engang med presis samme problem. Lyden klikker fra høyttalerne i et par sekunder og kommer så igjen. Dette skete med 19-20 sekunders mellemrom. Jeg fikk vite at det var kondensatorene som var kokt tørre og solgte den for 2000 til en fyr som sagde at han kunne fikse den. :)
Mvh.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.791
Antall liker
5.338
Sted
oslo
Nolfi skrev:
Hei.
Jeg hadde en IA-150B engang med presis samme problem. Lyden klikker fra høyttalerne i et par sekunder og kommer så igjen. Dette skete med 19-20 sekunders mellemrom. Jeg fikk vite at det var kondensatorene som var kokt tørre og solgte den for 2000 til en fyr som sagde at han kunne fikse den. :)
Mvh.
takk skal du ha! da er det vel bare å bestille nye kondensatorer og lodde i vei ;D
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.791
Antall liker
5.338
Sted
oslo
byttet akkurat ut alle de små kondensatorene, og det ser ut til at problemet er løst ;D
 
Topp Bunn