Hjelp til feilsøking på DIY transistor forsterker

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Kortslutning av D10 vil legge basis-emitterspenningen på T4 til 0V og som sådan ikke gjøre noen skade.
Komponenter som har sendt ut røyksignaler bør byttes, halvlederne er vel mest utsatt, men også motstander kan gi slike symptomer. Har du en lupe kan du være heldig å kunne observere hvilken det skyldes

Mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Du kan ha overbelastet en motstand. Sjekk spenningene som står på tegningen.

Har du mulighet til å legge ut et bilde av forvrengningen?
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Har sjekket litt mer opp nå, men fikk ikke målt noe særlig med scopet da det bare skapte støy når jeg satte proben der jeg ville måle. (Av samme type som vist på bildet nedenfor, bare mye mer) Burde kanskje hatt trafo på scopet?

Prøvde å paralellkoble de to 10 Ohms resistorene jeg hadde for å få litt mer last på utgangen, men 5 Ohm var heller ikke nok til å få frem støyen.

Her er et bilde av støyen målt med en 6 Ohms høyttaler tilkoblet: http://www.magnuspallesen.net/public/maling.jpg

Støyen varierer med frekvens, men det er vel pga. impedanskurven på høyttaleren?

Målte litt spenninger og det eneste store avviket jeg fant var ved R13. R13 på det gode kortet har 5.5V over seg, mens R13 på det dårlige kortet har kun 4.2V.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
magpal skrev:
Har sjekket litt mer opp nå, men fikk ikke målt noe særlig med scopet da det bare skapte støy når jeg satte proben der jeg ville måle. (Av samme type som vist på bildet nedenfor, bare mye mer) Burde kanskje hatt trafo på scopet?

Prøvde å paralellkoble de to 10 Ohms resistorene jeg hadde for å få litt mer last på utgangen, men 5 Ohm var heller ikke nok til å få frem støyen.

Her er et bilde av støyen målt med en 6 Ohms høyttaler tilkoblet: http://www.magnuspallesen.net/public/maling.jpg

Støyen varierer med frekvens, men det er vel pga. impedanskurven på høyttaleren?

Målte litt spenninger og det eneste store avviket jeg fant var ved R13. R13 på det gode kortet har 5.5V over seg, mens R13 på det dårlige kortet har kun 4.2V.
Det der er oscillasjon. Det at det oscillerer på toppen av kurven kan indikere at det er litt for lite bias i et trinn.

Sjekk resistansen R14 og med multimeteret.
Sjekk spenningene over R3, R4, R5, R6, om ikke du allerede har gjort det. Litt variasjon i forhold til tegningen er ok, men de skal være ganske like innbyrdes.

Sjekk at C10-R19 har skikkelig kontakt.

Spenningen over R13 er nok ikke kritisk, og jeg tipper det henger sammen med toleranser i T5. Idss varierer ganske mye på slike jfeter.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Hvis røyksignalene oppstod ved måling rundt T4, tror jeg ohming i området rundt der kan være av interesse. Fx. R16, den er lavohmig nok til å ha kunne blitt påført skade hvis T4 åpnet for fullt et øyeblikk. (vil jeg gjette, uten å kjenne effektverdien som er brukt.)
Ellers støtter jeg forrige taler.

Mvh
 
R

Ronny_D

Gjest
Du får måle litt da, og gjøre som på første bilde.

"indikator kortet" :
legg merke til at ic 2 og ic4 er "high speed komparatorer OG komparatorene er ic2a og ic2b har hver sin utgang koplet direkte mot hverandre... jeg syns det skulle svinge og bråke når utgangene til IC2 og IC4 er koplet som de er.


Delle skrev:
Godt nytt.
Er den stabil nå med tanke på hvilestrøm og midtpunktspenning?

Hvor har du denne konstruksjonen fra, finnes den som byggesett med print?

Mvh
Dette er en krets det finnes flere varianter av ;) her med billige mosfets på utgangen.

http://www.soton.ac.uk/~apm3/diyaudio/Stochino_amp.html
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Obsolete Audio skrev:
"indikator kortet" :
legg merke til at ic 2 og ic4 er "high speed komparatorer OG komparatorene er ic2a og ic2b har hver sin utgang koplet direkte mot hverandre... jeg syns det skulle svinge og bråke når utgangene til IC2 og IC4 er koplet som de er.
Utgangene på LM319 er open collector. No worries.

LM319 er en fin og undervurdert komponent. Sikkert fordi den er så billig. Hadde suksess med den som komparator i klasse D effektforsterker.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Har nå prøvd å omhe rundt på kortet. Har ingen vesentlige forskjeller. Den eneste plassen jeg har forskjell av betydning er rundt diodene D1-D4 og D12-D13. Når jeg ohmer disse varierer det med noen hundre KOHM. Dette har nok noe med at det ikke er dioder fra samme fabrikant. Slapp opp for den ene typen og måtte bruke en annen fabrikant. Utgangsreleet slår også ca. 1,5sek forskjellig på de to kanalene, så det kan jo også ha noe med dette å gjøre?

Spenninger virker også til å være ok. Foruten den ene forskjellen rundt T5 på det ene kortet, men spenningene videre i kretsen er ok, så jeg regner med dette ikke har noe å si.

Gjorde en liten test med bias. Hadde signal og last på slik at oscilleringen kom frem på utgangen. Justerte så biasen opp for å se om noe endret seg. Det resulterte i at oscilleringen forsvant, men om jeg ga mer signal inn kom oscilleringen igjen.
 
R

Ronny_D

Gjest
magpal skrev:
Har nå prøvd å omhe rundt på kortet. Har ingen vesentlige forskjeller. Den eneste plassen jeg har forskjell av betydning er rundt diodene D1-D4 og D12-D13. Når jeg ohmer disse varierer det med noen hundre KOHM. Dette har nok noe med at det ikke er dioder fra samme fabrikant. Slapp opp for den ene typen og måtte bruke en annen fabrikant. Utgangsreleet slår også ca. 1,5sek forskjellig på de to kanalene, så det kan jo også ha noe med dette å gjøre?

Spenninger virker også til å være ok. Foruten den ene forskjellen rundt T5 på det ene kortet, men spenningene videre i kretsen er ok, så jeg regner med dette ikke har noe å si.

Gjorde en liten test med bias. Hadde signal og last på slik at oscilleringen kom frem på utgangen. Justerte så biasen opp for å se om noe endret seg. Det resulterte i at oscilleringen forsvant, men om jeg ga mer signal inn kom oscilleringen igjen.
Det er nok litt viktig å finne ut av denne T5.
Dersom du ved måling kortslutter kolektor emitter på T4 eller T4 får alle transistorer i koresponderende ledd ett aldri så lite sjokk.
Spenningen du måler over R23 / R20 er ett fint tall for tomgangsstrømmen i mellomtrinnet, ett møst at den er tilnermet lik / symetrisk.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Det er på det kortet som er i orden at spenningen avviker en del på T5. Dvs. spenningen på R13 måler helt korrekt , mens R15 måler en volt mindre. På det kortet som ikke fungerer som det skal måler både R13 og R15 en volt mindre.

Siden spenningen videre i kretsen er omtrendt lik på begge sider ga jeg ikke dette så mye oppmerksomhet. Spesielt siden det er på den siden som fungerer som den skal det er litt ulikt. Men jeg bør kanskje sjekke litt mer opp i dette?

Målte R20 og R23 nå for å sjekke spenningen og den er 0.85V på begge sider.

På det kortet som fungerer er det ca. 40mV avvik. (0.82V og 0.86V)

Det lille avviket på R20 og R23 kan også sees igjen på bias til hovedtransistorene som avviker med noen få mV.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Komponenter som har sendt ut litt røyk får ofte en ørliten skade i overflaten. Transistorer kan få en liten "boble" i plasten, mens det på motstander kan synes som en liten sort flekk. IMO kan det være vel innvestert tid å gå nøye over de mest sentrale med lupe.
Lykke til.

Mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
J-fet transistorene T5 og T6 kan knapt ødelegges slik de er koblet. Dessuten må man forvente slike variasjoner. Det er ikke der problemer ligger.

Om alle motstandene er ohmet og funnet i orden, er neste steg å bytte transistorer. Siden oscillasjonen starter på toppen av kurven, tipper jeg at problemet ligger i den negative halvdelen av forsterkeren.

Om du f.eks. har kortsluttet kollektor og emitter på T3, så kan T2 og motstandene rundt denne ha tatt skade. T10 og T9 er også kandidater.
Motstandene R23, R24 og R25 bør også sjekkes skikkelig.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
R20-R25 er sjekket og dobbeltsjekket. Motstandene R3-R6 er sjekket. Motstandene rundt T3-T4 er sjekket. Finner ingen som måler anderledes. Kan heller ikke se noe på overflaten av motstandene.

Tenkte jeg skulle måle litt spenninger med signal på, men da får jeg bare oscillasjon på utgangen. Lik den som er fra før av.

C10-R19 virker til å ha god kontakt

Selv om det kanskje ikke har noe med oscillasjonen å gjøre skal jeg iallefall bytte de diodene som målte anderledes. (D1-D4) Er ingen merking på de, så får ikke dobbeltsjekket at det faktisk er de diodene som skal være der.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Jeg klarer ikke helt å forlate det sporet med røyksignalene.
Komponenter, både aktive og passive, kan påføres skade som en målesimulering ikke vil klare å avsløre. Hvis en ikke klarer å finne komponenten ved god, gammeldags innspeksjon kan det bli en tung, tidkrevende og ikke minst kostbar affære å bytte komponenter etter ei prioritert liste utarbeidet utfra antatt sansynlighet.

Så derfor anbefaler jeg lupen, enda så "knølsk" det kan høres ut.

Mvh
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Delle skrev:
Jeg klarer ikke helt å forlate det sporet med røyksignalene.
Komponenter, både aktive og passive, kan påføres skade som en målesimulering ikke vil klare å avsløre. Hvis en ikke klarer å finne komponenten ved god, gammeldags innspeksjon kan det bli en tung, tidkrevende og ikke minst kostbar affære å bytte komponenter etter ei prioritert liste utarbeidet utfra antatt sansynlighet.

Så derfor anbefaler jeg lupen, enda så "knølsk" det kan høres ut.

Mvh
Hadde ingen brukbar lupe her hjemme, men jeg skal finne en lupe på jobb i morgen og sjekke dette. Dette er jo som du sier det beste sporet vi har foreløpig, så det er absolutt verdt å sjekke.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Prøvde å se om jeg kunne finne noe bobler etc. på resistorene rundt T3/T4/T7-T10. R20 hadde noe som kunne se ut som bobler på overflaten og om jeg prøvde å skrape med et skrujern flasset malingen enkelt av. Prøver dermed å bytte ut denne i tilfelle den skulle ha fått seg en smell.

Har også begynt å bestille inn transistorer for å bytte ut slik at jeg kan eliminere de.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Om R20 er overbelastet, så er T8 mest utsatt. Den tåler bare 200mA puls. T1 kan også ha fått seg en trøkk, men det er nok mer tvilsomt.

Tipper du må ha kortsluttet kollektor-emitter på T4.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Da var R20 byttet, men ingen forskjell. Neste steg blir å bytte ut T3/T4 og T7-T10. Resten av transistorene er litt mer arbeid å få tak i, så de må jeg lete opp en butikk som selger. Noen forslag til butikker som har godt utvalg i transistorer?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg mistenker T8 sterkt. Klarer du å bytte mellom kortene, eventuelt bytte T8 og T7?
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Jeg mistenker T8 sterkt. Klarer du å bytte mellom kortene, eventuelt bytte T8 og T7?
Kan godt hende du har riktig der ja. Skal se om jeg ikke får tak i en transistor i morgen. Hvis ikke har jeg i bestilling hos farnell, så det kommer forhåpentligvis på fredag.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Da var T7-T10 byttet ut, men ingen løsning desverre.. Da var det å få tak i utgangstransistorene og prøve å bytte de.

Noen som har en ide om hvor jeg kan få tak i dissse?
2SC 5171
2SC 5359
2SA 1930
2SA 1987
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
T14/15 kan du bare kople bort et øyeblikk. Spenninsforsterkningen forblir noenlunde uendret, strømforsterkningen synker og utgansimpedansen øker .

I praksis fører det til at lyttingen må skje ved hjelp av hodetelefoner, men du vil avsløre om det er en av de to nevnte transistorer som er synderen eller ikke.
Lykke til.

Mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
I og med at alle DC-nivåene ser ut til å være greie, så er det kanskje mer sannsynlig at det er noe AC-koblet som ikke er som det skal.

Nettverkene C2-R9 og C3-R12 er der for å kompensere feedback-loopen og hindre oscillasjon. Sjekk dem mhp verdier og at de har kontakt der de skal.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Har sjekket opp C2-R9/C3-R12. Verdier stemmer og de har kontakt der de skal.

Prøvde å Ohme D5/D6 og der får jeg 2.5Mohm i forskjell i fra det andre kortet (Den kanalen som fungerer). D7/D8 måler 1Mohm forskjell ifra det andre kortet. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Kan det indikere at det er noe som ikke stemmer i dette området eller har det med toleranse å gjøre? Klarer ikke å finne noen komponenter som avviker fra det andre kortet ved å ta en visuell sjekk.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Når du skriver 2.5Mohm forskjell, hva mener du med det?
Hva måler du, og hvordan?

D5-D8 er der for å hindre dårlig oppførsel under klipping. Du kan vippe dem ut, for å se om det er dem som skaper problemer.

Jeg drodler nå ut fra teorien om at det er noe som ikke har betydning for DC operasjonen, og det faktum at ting endrer seg ved endret bias i utgangstrinnet. Da er R32 og R33 er verdt å dobbelsjekke. Nå har du sikkert sjekket at alt har kontakt og måler slik det skal, men likevel.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Obsolete Audio skrev:
Cobra2 skrev:
Test aldri en forsterker uten last...

Arne K
Særlig når kretsen mangler RC nettverk på utgangen slik som hær.
Hva vil det si og hva kan evnt. skje om den blir testet uten last?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Selv-sving, og brente utganger kan bli resultatet.

Arne K
 
R

Ronny_D

Gjest
Cobra2 skrev:
Selv-sving, og brente utganger kan bli resultatet.

Arne K
Jeg ble litt nyss på den kretsen... og tegnet den inn i ett simulatorprogram.
Den er stabil med og uten last, den liker ikke lave impedanser da får den artefacts som sikkert kan vises som scoop bildene, R36 L1 er ett must.
uten R19 C10 vil du få fram fenomenet ved minkende impedans lettere.
Når jeg økte C10 til 47p kunne jeg fjerne R27 og R28 samt ha tilsynelatende bedre performance innenfor det jeg ville kalle tilstrekkelig for mine ører. Dog jeg har brukt noen andre audiotransistorer i kretsen.
Jeg brukte en bf245 med to resistanser pr halvdel for strømgeneratorer, og ideell jord selvsagt.

mvh
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Og DER var det ren lyd! :)

Problemet: T14 eller T15. Byttet begge samtidig og etter det var problemet løst.

Tusen takk for mange gode svar folkens! Dere har vært til stor hjelp!

Førsteinntrykket av lyden er meget bra. Oppløst, godt trykk i bånn og balansert mellomtone. Likte veldig godt lyden her!
 
Topp Bunn