Hjelp til feilsøking på DIY transistor forsterker

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Hei,

Holder på med et lite forsterkerprosjekt. En 40W High-end transistor effektforsterker. Alt er ferdig og koblet opp, men jeg får ikke justert bias, så noe er galt. Kretsen er stabil i form av at den ikke trekker mengder med strøm.

Det merkelige er at feilen er lik på begge kanalene som er helt separert med egen strømforsyning. Har gått over alle komponentene for å sjekke polaritet og at verdien stemmer.

SKJEMA: http://www.magnuspallesen.net/public/skjema.jpg
Er i tilegg en del målepunkter der. Det som er skrevet med kulepenn er hva jeg har målt.

Alle arbeidspunktene bestemmes av T3 og T4. Referansespenningen til disse strømgiverene bestemmes av to flate LED som har termisk kontakt med T3 og T4.

Som dere ser på målingene er det kun den ene siden som åpner. T3 virker til å være lukket og derav ingen målinger i resten av linjen. Målingene i resten av kretsen stemmer heller ikke med skjema, men det vil kanskje rette seg opp når T3 åpner?
Samtidig så stusser jeg litt over målingen jeg gjør over zenerdiodene D15 og D14 (Helt til venstre). Der måler jeg kun 5.2V over en 5.6V zener?

Transistorene T7-T10 er montert på en liten metallplate for kjøling og denne blir varm når jeg skrur den på. Det skjer ikke momentant, men den får litt varme etter å ha stått på 5-10min.
Utgangstransistorene blir ikke varme.

Noen av dere guruer som kan hjelpe med litt måletips/teorier om hva som kan være galt? Tips mottas med stor takk! :)

Mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Det er brudd rundt T3, dårlig lodding på base eller emitter, den kan være montert feil, eller så har den tatt kvelden.
Alternativ så har ikke R14 kontakt til +
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Takk for kjapt svar. Har allerede sjekket for dårlig kontakt rundt T3 og den aar forbindelse med R5/R6/R13/+/LED. Kan vi da gå utifra at T3 er gåen? Det merkelige er jo at det er samme feil på begge kortene, men har kanskje vært uheldig med begge transistorene?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Base-emitter spenningen på T3 skal være ca 0.6V, aldri mer enn det. Det kan du jo prøve å måle, dvs mål spenningen over D9

Ellers kan det jo være at du har en kortsluttning i D9 eller C5.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
314
Sted
Trondheim
magpal skrev:
..... men har kanskje vært uheldig med begge transistorene?
Det er vel mer sannsynlig at det er en fellesfeil. Feil på print, feil i skema, feil komponenter (men det har du jo sjekket), feil polaritet (men det har du også sjekket, men kan du ha misforstått noe?), feil forsynings-spenning.

Er spenningsforsyninga di stabil og godt likerettet. Ville det ikke vært lettere å sjekke måleverdiene dersom du har eksakt +/- 25V og ikke ca +/- 28V som du har nå? Tror ikke du trenger å tenke for mye på spenninga over zener-diodene. Den er avhengig av motsanden foran zenerdioden også (R30). I følge målespenningene skulle du heller ikke hatt 5.6V over disse.

Feilen kan vel også ligge på kollektorsida til T3, dvs feil rundt T2? Igjen, let etter fellesfeil.

Ble vel mere spørsmål enn svar dette her, alt for lenge siden jeg har målt på HW kjenner jeg :) Lykke til!
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Base-emitter spenningen på T3 skal være ca 0.6V, aldri mer enn det. Det kan du jo prøve å måle, dvs mål spenningen over D9

Ellers kan det jo være at du har en kortsluttning i D9 eller C5.
Base-emitter spenningen over T3 er på 1.7V. Er dette fordi den ikke åpner eller fordi det ligger en feil en annen plass? Over D9 og D10 ligger det ca. 1.8V

gormj:
Strømforsyningen er to ringkjerne på 2x18V og deretter en kondensatorbank på 2x13000uF. Likerettingen blir gjort av schottkydioder. Utspenningen vil vel dermed ikke være nøyaktig + - 25V, men ifølge designeren skal kretsen være stabil selv med varierende nettspenning.

Tviler vel også litt på at det er feil på to transistorer på akkuratt samme plass på begge kort. Har sjekket for kontakt rundt T3, men bør kanskje sjekke litt bedre for kortslutninger.

Emitter-base spenningen på T2 er ikke mer enn 60mv, men det er vel muligens pga. at T3 ikke åpner? emitter-base på T1 er 0.6v.

Takk for gode svar begge to. Er ikke så erfaren når det gjelder feilsøking på forsterkere, så dette er god læring!:)
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.448
Antall liker
28
magpal skrev:
Rhesus skrev:
Base-emitter spenningen på T3 skal være ca 0.6V, aldri mer enn det. Det kan du jo prøve å måle, dvs mål spenningen over D9

Ellers kan det jo være at du har en kortsluttning i D9 eller C5.
Base-emitter spenningen over T3 er på 1.7V. Er dette fordi den ikke åpner eller fordi det ligger en feil en annen plass? Over D9 og D10 ligger det ca. 1.8V
Så høy spenning i lederetning over basis-emitterovergangen ødelegger transistoren, ingen tvil om der. Så var det dette med samme feil i begge kanalene: Kan det være de har levert deg feil type transistor, eller fra en annen produsent med annen beinstilling? Du får til med ohm-meteret og i det minste lokalisere polaritet og basis.
Lykke til.

Mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
magpal skrev:
Rhesus skrev:
Base-emitter spenningen på T3 skal være ca 0.6V, aldri mer enn det. Det kan du jo prøve å måle, dvs mål spenningen over D9

Ellers kan det jo være at du har en kortsluttning i D9 eller C5.
Base-emitter spenningen over T3 er på 1.7V. Er dette fordi den ikke åpner eller fordi det ligger en feil en annen plass? Over D9 og D10 ligger det ca. 1.8V
Ingen kortsluttning over D9 i alle fall.
1.7V over base-emitter er helt feil. Slikt skjer ikke med en transistor som fungerer som den skal. Det kan være transistoren er montert feil vei, feil på selve transistoren, eller feil type transistor.
 
R

Ronny_D

Guest
Tenker den T3 er feilmontert, sjekk beinkonfigureringen og at denne stemmer med layout.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Wohoo! Fant ut hva som var galt nå. Og som dere sa var det T3 som var montert feil. Slurvet litt da jeg gikk over komponentene og må ha oversett at den sto feil. Base og emitter var byttet om.

Tror dere transistorene har tatt skade av å være montert feil, eller bør det gå greit å bruke de om igjen? Siden de er såpass viktige for stabiliteten, er det kanskje lurt å bytte de først som sist?

Takk for kjappe og gode svar iallefall! Skal bli morsomt å endelig få liv i den!
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.448
Antall liker
28
Tviler på at de har tatt skade av det. Basis-emitterdioden har fått tilført spenning i sperreretning, og tåler mye mer enn det før de takker for seg.
Og som denne historien har vist har konstruksjonen effektive sikringskretsløp.

Bruk ohm-meteret, mål basis-emitter, basis- kollektor og endelig kollektor-emitter hvis du vil helgardere.

Lykke til, og kom gjerne tilbake med noen inntrykk om lyd når det spiller.

Mvh
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Da var transistoren på det ene kortet byttet om og bias justert. Så langt så bra, men har ikke satt lyd på noe enda. Venter til i morgen med å lodde det andre kortet.

Det var litt forskjell på bias på T14 og T15. Ifølge oppskriften skulle jeg måle 22mV over R34 eller R35. Justerte til 22mV over R34, men fikk da 24mV over R35. Tror dere forskjellen er stor nok til å bry seg om?

Skal gi rapport når forsterkeren er testet med lyd!
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.448
Antall liker
28
Tror ikke jeg ville "hengt" meg opp i forskjellen du beskriver.
Det viktigste er midtpunktspenninga; men den bør ikke avvike veldig mye fra null.
Og følg nøye med både midtpunktet og hvilestrømmen under oppvarming.

Mvh
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Har da fått kjørt litt sinus igjennom, men har et litt merkelig problem. Hele arbeidspunktet svinger i 2-3 ganger i sekundet slik at hele sinusbølgen beveger seg opp og ned på scopet. Problemet starter rett etter avkoblingskondensatoren. Flytter seg kanskje 50mV rett etter kondensatoren, mens på utgangen flytter det seg omtrendt 0,5v.

Dette er målt uten last.

Strømforsyningen er stabil, så tror ikke det kommer derifra.

Noen som har vært borti lingnende? Kan det være et jordingsproblem?
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.448
Antall liker
28
Tror jeg ville prøvd med last.
Det kan være et jordingsproblem eller en LF-oscillasjon, men det kan også være et rent måleteknisk fenomen som fx. henger sammen med valg av jordingspunktet for proben.

Mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Denne konstruksjonen skal fungere 100% selv uten last..

Hva mener du med avkoblingskondensatoren? Er det en kondensator på skjemaet?
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Trodde også dette skulle fungere med last, men målte for sikkerhetsskyld med last nå (10 Ohms effekt) og jeg har samme symptomer da.

Med avkoplingskondensatoren mener jeg den kondensatoren som har til oppgave å blokkere for likestrøm rett etter inngangen. Den står på et annet kort som også har i oppgave å indikere når signalet klipper. Derfor vises den ikke på dette skjemaet.

Hvor er det mest sannsynlig at en slik feil ligger?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
magpal skrev:
Hvor er det mest sannsynlig at en slik feil ligger?
Sjekk komponentene rundt IC1.
Det er en DC-servo. Hvis den ikke fungerer som den skal, kan den lage LF-oscillasjon. Du kan teste om det er den ved å vippe ut R46. Da vil du kanskje få litt DC på utgangen, men du har jo ingen høyttaler på, så det skader ikke.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Prøvde å kjøre signalet direkte til forsterkerkortet uten å gå innom avkolbingskondensatoren/indikatorkortet nå og da er problemet borte.

Så da har jeg enten et jordingsproblem mellom indikatorkortet og forsterkerkortet, eller en LF-oscillasjon på indikatorkortet.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.448
Antall liker
28
Godt nytt.
Er den stabil nå med tanke på hvilestrøm og midtpunktspenning?

Hvor har du denne konstruksjonen fra, finnes den som byggesett med print?

Mvh
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Delle skrev:
Godt nytt.
Er den stabil nå med tanke på hvilestrøm og midtpunktspenning?

Hvor har du denne konstruksjonen fra, finnes den som byggesett med print?

Mvh
Hvilestrøm og midtpunktspenning er så langt stabil, så det er i det minste positivt!

Fant den i et svensk elektronikk-blad. "Alt om elektronik". De to forsterkerkortene er dobbeltlags, så de kunne du kjøpe fra bladet, resten av kortene er etset selv med tegninger fra bladet. Dvs. du kunne kjøpe alle kortene om du ville, men valgte å etse noen selv. Komponentene er bestilt fra diverse butikker.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Her er skjema for indikator-kretsen (La ikke sjela i bildet, men det går an å tyde iallefall.):
http://www.magnuspallesen.net/public/indikator.jpg

Prøvde å lodde av ene benet på R3 (på indikatorkortet) for så å måle om ting var anderledes på utgangen, men det var fortsatt likt. LS+ (Sensen på utgangen) ble også plugget fra, men ting forblir likt. Siden det fortsatt svinger når R3 er loddet av betyr det vel at vi kan gå utifra at det ikke er noe galt med noen av komponentene på dette kortet? Indikatorkretsen fungerer også, noe som også indikerer dette. Når jeg kjører signalgeneratoren direkte på forsterkerkortet blir som sagt ting normale.

Hvordan ville dere tydet dette? Kan det tyde på jordingsproblemer?

Skjermen på signalet skulle legges til et "stjernepunkt" i chassis. Har prøvd både med og uten dette, men det skulle vel ikke ha så veldig mye å si når ingenting annet er lagt til chassis?


Rhesus:
Har ikke testet tipset ditt enda siden det fungerte når jeg kjørte signal direkte på forsterkerkortet, men det er kanskje verdt å prøve?
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.448
Antall liker
28
Når du kopler generatoren direkte til utgangskortet, flytter du da jordingstilkoplingen også til pkt. merket jord på dette?
Hvis ikke, prøv å flytte både signal- og jordinspunkt samtidig.

Du har ikke rett og slett byttet om på kanalene ved forsøket på utkopling, dvs. brudt R3 istedenfor R20?

Hva skjer hvis du kopler ut strømforsyningen til indikatorkortet?

Mvh
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Delle skrev:
Når du kopler generatoren direkte til utgangskortet, flytter du da jordingstilkoplingen også til pkt. merket jord på dette?
Hvis ikke, prøv å flytte både signal- og jordinspunkt samtidig.

Du har ikke rett og slett byttet om på kanalene ved forsøket på utkopling, dvs. brudt R3 istedenfor R20?

Hva skjer hvis du kopler ut strømforsyningen til indikatorkortet?

Mvh
Når signalet ble koblet direkte til forsterkerkortet ble også jord flyttet direkte ja.

De to kanalene er godt separert på kortet, så kan umulig ha byttet om under måling.

Hvis jeg kobler ut strømforsyningen til indikatorkortet er problemet like stort. Klarte ved en feiltakelse å koble + og - feil da jeg skulle koble til strømforsyningen igjen. (Feilsøking på nattestid er ikke spesielt smart har jeg funnet ut..) Da ble problemet borte, men arbeidspunktet ble helt feil. Heldigvis ingenting som gikk i lufta og selve indikatorkretsen fungerer enda.

Et par små tester:

Det som er litt merkelig her er at det starter å svinge på utgangen med en gang jeg slår på forsterkeren. Også før utgangsreleet har slått inn. Dvs. at det lekker inn fra indikatorkortet igjennom LS+ (Sense).
Prøvde dermed å koble ifra signalet inn på forsterkerkortet for å se om det sluttet å svinge før utgangsreleet var slått. Det gjorde det.

EDIT: dette var med måling uten last. Med last viste det seg at svingingen før utgangsreleet slår ble borte.


-Om jeg fysisk ikke har plugget noe signal inn på forsterkeren svinger det ikke.
-Om jeg har signalgeneratoren tilkoblet MEN avskrudd svinger det.

Prøvde med en cd-spiller istedenfor signalgenerator. Der svinger det også uavhengig om cd-spilleren er av eller på og med signal eller uten signal, men når jeg drar strømmen ut av spilleren stopper det!

Sier dette dere noe mer?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Du har nok en jord som er brutt ett sted, eller så har du byttet rundt på et par ledninger.

Du har vel trippelsjekket tilkoblingene dine. Hvordan er jord koblet egentlig. Tenker spesielt på jord på power til indikatorkortet.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Du har nok en jord som er brutt ett sted, eller så har du byttet rundt på et par ledninger.

Du har vel trippelsjekket tilkoblingene dine. Hvordan er jord koblet egentlig. Tenker spesielt på jord på power til indikatorkortet.
Tilkoblingene skal være riktige ja. Jord på indikatorkortet kommer direkte fra jord på strømforsyningskortet. Har målt gjennomgang fra jordterminalen på strømforsyningskortet til diverse steder på indikatorkort.

Men hva tror du om å trekke signaljord til chassis? Skal det være nødvendig?
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.448
Antall liker
28
Å legge signaljord til chassis er jo fort gjort å prøve.

Å ohme jordforbindelser kan være vrient; du kan ha interne brudd på et kort selv om det måles OK. Forbindelsene mellom kortene kan forstyrre målingene, så det kan jo være en idè å bryte disse mens du måler.

Det begynner å tømmes for forslag. Hva med å jorde de interne signalledere bare i en ende? (Skudd i blinde, det innrømmes glatt. ;D)

Mvh
 
Topp Bunn